هرچه اکنون هستیم محصول افکاری است که سابقاً داشته ایم و حالا داریم.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶
A
خانه » کامپیوتر و اینترنت » بازیِ رسانه‌ای با چالش نهنگ آبی

بازیِ رسانه‌ای با چالش نهنگ آبی

مدیر بنیاد ملی بازی های رایانه ای به بررسی چالش جنجالی “نهنگ آبی ” پرداخت.

بازیِ رسانه‌ای با چالش نهنگ آبی

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه اینترنت گروه تحریریه سایت جوان؛ این روزها اخبار و حواشی زیادی راجع به چالش «نهنگ آبی» مطرح می‌شود و رسانه‌ها نیز بی آن که از ماهیت حقیقی این پدیده آگاهی داشته باشند، اطلاع‌رسانی هیجانی در زمینه آن را شروع کرده‌‎اند. راجع به این چالش نکاتی دارای اهمیت است و تسلط نداشتن مراکز دیگر جز بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، به سوءتفاهم بزرگی در این زمینه منجر شده است هست. در نتیجه یادآوری چند توصیه در این باره مهم به نظر می رسد:

سازنده این چالش که از سال ۲۰۱۳ در یکی از شبکه‌‎های اجتماعی روسی به نام VK (وی کنتاکت) گسترش یافت، یک دانشجوی اخراجی رشته روان شناسی دانشگاه مسکو به نام فیلیپ بودکین است که آن را با الگوبرداری از به گل نشستن (خودکشی) دسته جمعی نهنگ ها اختراع کرد. طراحی بازی از اساس به گونه‌ای است که نوجوانانی با خصوصیات انزوا و افسردگی را نشانه قرار می دهد و طی پنجاه مرحله به آنان کمک می کند، به عنوان موجوداتی بی مصرف، از شر خودشان خلاص شوند. البته بعد از اقدام به خودکشی چندین نفر در روسیه بر اثر تلقینات این چالش، گردانندگان آن همگی دستگیر شدند و این چالش از دسترس خارج شده است است.

۲٫ چالش «نهنگ آبی» نه وب‌سایت، نه بازی و نه اپلیکیشن هست. بلکه صرفاً چالشی مرموز است که به تازگی از طریق کشور هندوستان دوباره بین مخاطبان شبکه‌های اجتماعی گسترش یافته هست. درواقع ارتباط کسانی که وارد چالش می شوند با ادمین از طریق اینترنت و اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … برقرار می شود. چالش به وسیله مدیر نهنگ آبی جهت افرادی که می‌خواهند وارد آن شوند، به طور سفارشی طراحی می‌شود و در نتیجه به هیچ برنامه ای جهت راه اندازی نیاز ندارد که در اپ استورها یافت شود! بلکه صرفاً مجموعه ای از قوانین هست. البته نمی توان پنهان کرد که این چالش از یکی از دستاوردهای علم روان شناسی تحت عنوان گیمیفیکیشن(بازی انگاری) سود می برد. تعریف رسمی این علم چنین است: “استفاده از عنصرهای بازی در محیط های غیر بازی.” گیمیفیکیشن به معنای طراحی بازی نیست، این علم جهت ایجاد انگیزه در مشتریان، دانش آموزان، داوطلبان و سایر افراد استفاده می شود. روان شناسی رفتاری اعتقاد است که واکنش‌ها انسان برپایه محرک های محیطی شکل می گیرد، بعد با عوض کردن محیط می توانیم انسان ها را وادار به هر کاری کنیم.گیمیفیکیشن، هیجان انگیزترین و شاید خطرناک ترین میوه این مکتب از روان شناسی هست؛ علمی جهت کنترل رفتارِ دیگران. به نظر می رسد یکی از دلایل بروز این سوءتفاهم که نهنگ آبی یک بازی هست، افتادن در همین مغلطه مفهومی باشد.

بازیِ رسانه‌ای با چالش نهنگ آبی

۳٫ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای چند ماهی است که از وجود این چالش باخبر است ولی موضع رسمی اتخاذ نکرده است آیا که معتقدیم با توجه به ماهیت این چالش، پرداخت رسانه‌ای به آن عملا کمک تبلیغاتی جهت آن خواهد بود تا قشرهایی که از نظر معنوی و روانی با مشکلاتی روبه‌رو هستند، با آن آشنا شوند و به سراغ آن بروند.

۴٫ مطرح شدن اشتباهی این چالش به عنوان یک “بازی” در رسانه‌ها و حتی به وسیله بعضی از مسئولان باعث می‌شود تا مفهوم بازی به یک عنوان خطرناک تبدیل شود در صورتی که چالش نهنگ آبی در واقع بازی رایانه ای نیست بلکه در این باره صرفاً با اشتراک لفظ مواجهیم که لفظ بازی را با تسامح به یک کارزار اینترنتی اطلاق کرده اند. توصیه این جاست که شاید بتوان هر چالشی را به طور عام نوعی بازی دانست ولی “بازی” به معنای خاص خود فرایندی خلاق با قوانین مخصوص به خود است که انسان آن را جهت اهداف خاصی از قبیل تفریح و سرگرمی یا آموزش انجام می دهد ولی نهنگ آبی چالشی عاری از خلاقیت است که ذهن انسان را برده خود می کند و او را همچون شکاری بی اراده به ورطه نابودی می کشاند. به قول مولانا: این یکی شیر است کآدم می خورد / و آن دگر شیر است کآدم می خورد

۵٫ پرداختن بیش از حد رسانه‌ها به این عنوان باعث می‌شود افراد سودجو یا مریض که به دنبال آسیب رساندن به جامعه هستند، با کپی برداری از این چالش و انتشار آن در سطح جامعه، بحران جدیدی را ایجاد کنند.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سال‌هاست با رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای به وسیله یک نظام رده بندی به نام (ESRA) به دنبال سالم سازی فضای بازی در کشور هست. به زودی در کشور سامانه‌ای راه اندازی می‌شود تا خانواده‌ها بتوانند اطلاعات تمام بازی‌ها را در آن مطالعه و بازی مناسب را جهت فرزندان خود گزینش کنند.

مدیر بنیاد ملی بازی های رایانه ای به بررسی چالش جنجالی “نهنگ آبی ” پرداخت.

این روزها با گسترش بی حد و حصر اینترنت و گوشی‎های هوشمند، بسیاری از خانواده ها تسلطی به محتوایی که فرزندان ارزش به دنبال آن هستند، ندارند و به همین علت معتقدیم جهت جلوگیری از تهدیدهای این چنینی باید ابزارهای مورد نیاز در اختیار خانواده ها قرار گیرد و بنیاد ملی بازی های رایانه ای به سهم خود وظیفه آگاه سازی خانواده ها را از محتوای بازی های رایانه ای انجام می دهد.

منبع : بنیاد ملی بازی های رایانه ای

انتهای پیام/

جنجال رسانه ای بر سر چالش نهنگ آبی جهت چیست؟

واژه های کلیدی: نیم انسان ها | روان شناسی | خانواده | اینترنت | استفاده | رسانه ای | اینترنتی | رایانه | خودکشی | خانواده | استفاده

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو