پس به یاد من باشید تا به یاد شما باشم (خداوند)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » نرخ خودکشی در کشور عزیزمان ایران پایین است یا بالا

    نرخ خودکشی در کشور عزیزمان ایران پایین است یا بالا

    براساس آمارهای جهانی سال ۲۰۱۲، هر سال حدود ۸۰۰ هزار نفر در دنیا در اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند، تا جایی که خودکشی دهمین

    نرخ خودکشی در کشور عزیزمان ایران پایین است یا بالا

    براساس آمارهای جهانی سال ۲۰۱۲، هر سال حدود ۸۰۰ هزار نفر در دنیا در اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند، تا جایی که خودکشی دهمین علت فوت و میر در دنیا را به خود اختصاص داده است

    نرخ خودکشی در کشور عزیزمان ایران نسبت به میانگین جهانی پایین تر است

    روش های خودکشی در کشورهای متفاوت تفاوت دارد و اغلب با دسترسی های افراد به وسایلی که می توان با آن دست به چنین اقدامی زد، ارتباط دارد.۱۹ شهریور ماه،برابر با ۱۰ سپتامبر «روز جهانی مبارزه با خودکشی» در تقویم جهانی نامگذاری شده است هست؛ به بهانه این روز به بررسی مختصر اوضاع «خودکشی در کشور عزیزمان ایران و جهان» می پردازیم:
    هرچند احتمال خودکشی در میان مردان حدود ۳ تا ۴ برابر بیش تر از زنان است ولی براساس آمارهای جهانی اقدام به خودکشی در میان جوانان و زنان مرسوم تر است.

    عبارات مهم : اورژانس اجتماعی – آمار خودکشی

    مرگ هر سال حدود ۵۰۰۰ نفر در کشور عزیزمان ایران براثر خودکشی

    رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، با بیان آنکه «خودکشی» یک پدیده دنیا شمول است گفت: ممکن است این پدیده دنیا شمول در بعضی از کشورها فراوانی بیشتری را به خود اختصاص دهد. این در حالیست که عنوان اقدام به خودکشی و خودکشی کامل با یکدیگر تفاوت دارند. لیکن اقدام به خودکشی منجر به فوت فرد نمی شود ولی در خودکشی کامل شاهد فوت فرد هستیم.
    چلک ادامه داد: بر اساس آمار پزشکی قانونی، آمار خودکشی در کشور عزیزمان ایران هر سال حدود ۵۰۰۰ نفر هست؛ به طوریکه قیمت خودکشی در کشور عزیزمان ایران معمولا پنج تا شش نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

    نرخ خودکشی در کشور عزیزمان ایران پایین است یا بالا

    وی در ادامه با تاکید بر آنکه در زمینه ثبت آمار خودکشی، نظام ثبتی دقیقی نداریم، گفت: آمارهایی که در خصوص خودکشی مطرح می شوند تنها آمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی پزشکی قانونی، اورژانس اجتماعی، ناجا و … هستند ولی به علت آنکه این آمارها تجمیع نمی شوند و هر نهاد آمار خاص خود را منتشر می کند و نظام ثبتی دقیقی در این حوزه نداریم، آمار مشخصی را در خصوص میزان خودکشی در کشور نمی توان ارائه داد.

    رئیس انجمن مددکاری اجتماعی کشور عزیزمان ایران در ادامه با بیان آنکه در میان مراکز ارائه کننده آمار خودکشی در کشور، آمار پزشکی قانونی مستندتر از سایر مراکز است گفت: در مراکز درمانی نیز بعضی مواقع موارد خودکشی ثبت نمی شود. به طوریکه جهت مثال فرد بعد از اقدام به خودکشی به جهت بهره مندی از خدمات بیمه علت پرسشها پزشکی خود را خودکشی اعلام نکرده و مسائلی دیگر را مطرح می کنند و یا به علت برچسب و قبح های اجتماعی بعد از اقدام به خودکشی به دلایل دیگری به مراکز درمانی مراجعه می کنند لذا نمی توانیم آمار دقیقی را بدهیم.

    نرخ خودکشی در کشور عزیزمان ایران نسبت به میانگین جهانی کمتر است

    چلک افزود: به طور کلی قیمت خودکشی در کشور عزیزمان ایران نسبت به میانگین جهانی کمتر هست؛ به طوریکه بر اساس آمار سال ۲۰۱۲ در کشور عزیزمان ایران در برابر هر ۱۰۰ هزار نفر، ۵ تا ۵٫۲ نفر قیمت خودکشی می کنند، این در حالیست که این قیمت جهانی ۱۱ تا ۱۲ نفر است.

    وی ادامه داد: بر اساس آمار سال ۲۰۱۲ سالیانه حدود ۸۰۰ هزار نفر در دنیا خودکشی می کردند که در این میان کره شمالی، هند، لیتوانی، ترکمنستان، بلاروس، روسیه و حتی ژاپن و … آمار بالایی از خودکشی را به خود اختصاص داده بودند.

    وضعیت کشور بحرانی نیست

    رئیس انجمن مددکاری اجتماعی کشور عزیزمان ایران تاکید کرد: نمی توانیم اوضاع خودکشی در کشور عزیزمان ایران را بحران اعلام کنیم. هر چند در کشور اسلامی کشور عزیزمان ایران با توجه به اینکه قتل نفس بر اساس دین و مذهب ما حرام هست، پس، حتی یک مورد آن هم جایز نیست ولی در استان های ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان آمار خودکشی دلواپس کننده تر از سایر نقاط کشور است.

    چلک خاطرنشان کرد: به طور کلی عمده خودکشی ها در کشور زیاد جنبه «تهدیدی» داشته به همین علت استفاده از قرص و دارو و موادی از این قبیل مرسوم ترین روش خودکشی در کشور هست. در حالیکه روش های خشن تری همچون حلق آویز کردن کمتر در کشور عزیزمان ایران مورد استفاده قرار می گیرند.

    میانگین سنی اقدام کنندگان به خودکشی در ایران

    وی در خصوص میانگین سنی اقدام به خودکشی در کشور نیز گفت: در بعضی از کشورهای دنیا اقدام به خودکشی و همچنین خودکشی دربزرگسالان بیش از سایر افراد صورت می گیرد. این در حالیست که در کشور عزیزمان ایران میانگین سنی افرادی که اقدام به خودکشی و یا خودکشی کامل می کنند کمتر از ۳۰ سال هست. این در حالیست که نمی توان مدعی شد که زنان زیاد از مردان اقدام به خودکشی می کنند ولی به طور کلی خودکشی در جامعه شهری بیش از جامعه روستایی است.
    به گفته مدیر انجمن مددکاری اجتماعی کشور عزیزمان ایران معمولا در محیط های شهری و در میان افراد مجرد، آمار خودکشی بیش از سایر افراد جامعه است.

    چلک در خصوص علل خودکشی در کشور نیز گفت: خودکشی علت های متعددی دارد و علل فردی، اقتصادی و حتی در بعضی مواقع «اعتراض» می تواند علت خودکشی باشد. با این حال شکست های عشقی و شغلی نیز از جمله دلایل خودکشی هستند. قیمت خودکشی در افراد مبتلا به افسردگی بیش از سایرین هست. به طور کلی «دلایل فردی» از جمله علل قالب گرایش افراد به خودکشی است ولی پرسشها اقتصادی نیز می تواند تا حدی در این زمینه تاثیرگذار باشد.

    وی در ادامه با بیان آنکه عدم نهادینه کردن باورهای دینی در افراد نیز در گرایش آنها به خودکشی بسیار تاثیرگذار هست، گفت: به طور کلی خودکشی در افراد شهری، مجرد و لامذهب بیش از سایرین است.

    براساس آمارهای جهانی سال ۲۰۱۲، هر سال حدود ۸۰۰ هزار نفر در دنیا در اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند، تا جایی که خودکشی دهمین

    راه اندازی خطوط تلفنی خاص خودکشی در بعضی کشورها

    رئیس انجمن مددکاری اجتماعی کشور عزیزمان ایران در خصوص باید و نبایدهای اطلاع رسانی در زمینه خودکشی نیز گفت: باید سیاست اطلاع رسانی مناسبی در زمینه خودکشی در کشور اتخاذ کنیم. همانطور که در سایر کشورهای دنیا نیز شرح خودکشی ها را منتشر نکرده و زیاد بر آموزش های پیشگیری تاکید می کنند. این در حالیست که در کشور عزیزمان ایران شبکه های مجازی از رسانه های رسمی پیشی گرفته و رسانه های رسمی نیز جهت عقب نماندن از این غافله گاهی به انتشار شرح چنین اخباری می پردازند که رویکرد مناسبی نیست، لیکن رسانه باید علاوه بر انتشار چنین مواردی با رعایت عدم ورود به جزئیات، آموزش های مورد نیاز جهت پیشگیری از این آسیب ها را نیز منتشر کنند ولی متاسفانه در کشور عزیزمان ایران در این زمینه هیچ سیاست رسانه ای وجود ندارد.

    چلک در ادامه بر توسعه آموزش های پیشگیرانه و تسهیل دسترسی افراد به خدمات در حوزه خودکشی تاکید کرد و گفت: اورژانس اجتماعی خدمات موثری را در زمینه پیشگیری از خودکشی و مداخله دراین عنوان می تواند ارائه کند. این در حالیست که در بعضی از کشورهای دنیا خط تلفنی خاص ای جهت موارد خودکشی آینده نگری شده است هست. در کشور عزیزمان ایران نیز افراد با شماره گیری ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) و در بعضی موارد با شماره گیری ۱۴۸۰ می تواند از خدمات روانشناسی و مددکاری و همچنین مداخله در بحران بهره مند شود.

    روش های پیشگیری از خودکشی

    حسین اسدبیگی، رییس اورژانس اجتماعی کشور نیز در خصوص میزان خودکشی در کشور عزیزمان ایران اظهار کرد: گاهی به اشتباه رتبه کشور عزیزمان ایران در زمینه خودکشی در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در رتبه های بالا قملداد می شود؛تاجاییکه بعضی مدعی می شوند که کشور عزیزمان ایران در رتبه دوم خودکشی در میان کشورهای دنیا قرار دارد.
    وی در ادامه در خصوص رتبه کشور عزیزمان ایران در زمینه خودکشی بر اساس تحقیقات انجام شده است گفت: کشور عزیزمان ایران در میان سایر کشورهای دنیا در زمینه خودکشی رتبه ۱۰۸ را به خود اختصاص داده است.

    رئیس اورژانس اجتماعی کشور همچنین عنوان کرد: در سال ۹۴ تعداد ۴۰۲۹ نفر و در سال ۹۵ تعداد ۴۴۰۵ نفر خودکشی منجر به فوت در کشور عزیزمان ایران داشتند.
    اسدبیگی در خصوص کارها اورژانس اجتماعی جهت جلوگیری از خودکشی نیز گفت: در اثر فعالیت های اورژانس اجتماعی (۱۲۳) از طریق خدمات سیار و همچنین مراکز مداخله در بحران در سال ۹۴، ۴۴۰۰ نفر و در سال ۹۵، ۵۲۵۰ نفر در حوزه خودکشی پذیرش و از فوت آنها جلوگیری شده است است.

    درحالیکه چلک،رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران،استفاده از قرص و دارو و موادی از این قبیل را مرسوم ترین روش خودکشی در کشور دانست و بیان کرد که روش های خشن تری همچون حلق آویز کردن کمتر در کشور عزیزمان ایران مورد استفاده قرار می گیرند؛ اسدبیگی اعتقاد است: مرسوم ترین روش خودکشی در کشور عزیزمان ایران که منجر به خودکشی کامل و فوت فرد می شود «حلق آویز کردن» است و بعد از آن استفاده از سموم همچون قرص برنج و … در رتبه دوم قرار می گیرند؛ این در حالیست که مرسوم ترین روش اقدام به خودکشی که معمولا منجر به فوت افراد نمی شود نیز «مصرف قرص و دارو» است.

    رئیس اورژانس اجتماعی کشور در ادامه با بیان آنکه مرسوم ترین روش خودکشی در کشور چین از طریق مصرف سموم است نیز گفت: در کشور عزیزمان ایران نیز در نواحی روستایی و کشاورزی افراد دسترسی بیشتری به سموم دارند تعداد موارد خودکشی از این طریق بیش از سایر نواحی کشور است به همین علت بهتر است در کشور عزیزمان ایران این سموم به صورت رقیق شده است در اختیار روستاییان قرار گیرد.

    به گفته اسدبیگی، در کشورهایی همچون آمریکا که سلاح گرم در دسترس مردم هست، بیشترین روش خودکشی استفاده از این سلاح به شمار می رود.

    وی در ادامه تاکید کرد: بنابراین روش خودکشی به میزان دسترسی افراد با ابزار خودکشی ارتباط مستقیم دارد به همین علت یکی از روش های پیشگیری از خودکشی آن است که این ابزار از دسترس مردم دور یا خارج شود به طور مثال بارها درخواست کرده ایم که قرص برنج از عطاری ها جمع آوری شود لیکن ضرر وجود این قرص زیاد از سود آن است.

    خودکشی از طریق «پرتاب از ارتفاع» زیاد جنبه نمایشی دارد

    رئیس اورژانس اجتماعی کشور در خصوص خودکشی از طریق پرش از ارتفاع نیز گفت: خودکشی از طریق «پرتاب از ارتفاع» به علت آنکه جنبه نمایشی بیشتری نسبت به سایر روش های خودکشی دارد باعث می شود افراد گمان کنند که تعداد موارد خودکشی از این طریق زیاد هست؛ این در حالیست که افرادی که در تنهایی دست به خودکشی می زنند توجه کمتری به خود جلب کرده و احتمال فوت آنها بیش از سایرین است و به همین ترتیب تعداد موارد خودکشی منجر به فوت از طریق روش پرتاب از ارتفاع نیز کمتر از سایر روش های مرسوم خودکشی است.

    اسدبیگی در ادامه خاطرنشان کرد: بیشترین روش خودکشی در موارد ارجاع شده است به اورژانس اجتماعی (۱۲۳) نیز همین روش پرتاب از ارتفاع هست؛ لیکن به علت ایجاد جلب توجه گسترده در این روش افراد سریعتر از آن مطلع شده است و اروژانس اجتماعی را سریعتر در جریان قرار می دهند.

    وی همچنین تاکید کرد: از تمامی هموطنان خود می خواهیم که چنانچه شاهد اقدام به خودکشی فردی بودند سریعا با شماره ۱۲۳ تماس گرفته تا کارشناسان اورژانس اجتماعی در مناسب ترین وقت خود را به محل رسانده و کارها مددکاری روانشناسی را جهت این افراد جهت جلوگیری از خودکشی آنان به انجام برسانند.

    رئیس اورژانس اجتماعی کشور در ادامه با اشاره به آنکه دهم سپتامبر برابر با نوزدهم شهریور ماه روز جهانی مبارزه با خودکشی است گفت: طی این روز و یک هفته بعد از آن اورژانس اجتماعی در تمامی استان های کشور برنامه های خاص ای را همچون برگزاری نشست های تخصصی، کلاس های آموزشی، آگاهی رسانی از طریق رسانه ها، تولید و توزیع بروشور و … را به انجام خواهد رساند.

    اسدبیگی همچنین خاطرنشان کرد: طی این هفته کارشناسان و متخصصان اورژانس اجتماعی با افرادی که در ارتباط اولیه با افرادی هستند که در معرض خودکشی قرار داشته و یا اقدام به خودکشی می کنند همچون پزشکان، پرستاران، معلمان، نیروی انتظامی و … جلساتی را به منظور تبادل اطلاعات و ارتقای سطح آگاهی ها برگزار خواهند کرد.

    هشدار نسبت به نحوه اطلاع رسانی و پخش فیلم های «نهنگ آبی»

    وی در ادامه با اشاره به آنکه چند روزی است که در اینترنت اخبار و فایل هایی در خصوص یک بازی کامپیوتری که در نهایت منجر به خودکشی فرد می شود دست به دست می شود گفت: چند روزی است که در اینترنت اخبار و ویدئو های مربوط به بازی کامپیوتری که در نهایت منجر به آن می شود که فرد خود را از ارتفاع به پایین پرتاب و خودکشی می کند منتشر می شود که در ظاهر بیننده را در مورد این بازی هشدار می دهند و بر مواظبت از نوجوانان در برابر این بازی تاکید می کند. این در حالیست که اعتقاد دارم این روش ها یکی از روش های تبلیغ غیر مستقیم است که باعث همکاری زیاد نوجوانان در چنین بازی هایی خواهد شد.

    رئیس اورژانس اجتماعی کشور تصریح کرد: تا کنون هیچ گونه خودکشی به علت شرکت در این بازی به اورژانس اجتماعی گزارش نشده هست، این در حالیست که از افراد می خواهیم اخبار مربوط به این بازی را در اینترنت منتشر نکنند لیکن انتشار اخبار و فایل های مربوط به این بازی باعث می شود که ذهن کنجکاو نوجوانان به سمت آن رفته و به نوعی تبلیغ غیر مستقیم جهت این محصول ایجاد شود. حتی ممکن است تهیه کنندگان این بازی به صورت تعمدی به منظور زیاد کردن مشتریان خود این گونه مطالب را در اینترنت منتشر کنند، همانطور که در خصوص مواد مخدر و محرک و تازه نیز می بینیم که یک مرتبه موجی در خصوص یک ماده مخدر تازه در اینترنت به راه افتاده و ضمن توصیف آن ماده، مضرات آن نیز به افراد گوشزد می شود، غافل از آنکه نشانه از دست به دست کردن اطلاعات و اخبار این مواد تبلیغ غیر مستقیمی است در جهت زیاد کردن گرایش جوانان به مصرف ماده مذکور؛ به این ترتیب باید از این روش تبلیغاتی در اینترنت جلوگیری شود.

    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    منبع: isna.ir

    واژه های کلیدی: اورژانس اجتماعی | آمار خودکشی | روز جهانی | استفاده | خودکشی | استفاده | ایران | سلامت

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • افست کتاب لاتین
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • کتاب های الکترونیک اورجینال