دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » آشنایی با عملکرد موتور های شش زمانه

    آشنایی با عملکرد موتور های شش زمانه

    موتور شش زمانه دارای چند شاخصه افزوده است که باعث زیاد کردن کارایی موتور و کم کردن گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

    آشنایی با عملکرد موتور های شش زمانه

    به گزارش گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، عملیات سیکل های متفاوت زیاد موتورهای احتراق داخلی فعلی، دارای یک طرح مرسوم است به این صورت که انفجار در یک سیلندر بعد از تراکم انجام می شود. نتیجه آن است که انبساط گاز مستقیما روی پیستون اثر گذاشته و میل لنگ را ۱۸۰ درجه بچرخاند. با توجه به طراحی فنی و مکانیکی، موتور شش زمانه همانند موتورهای احتراق داخلی می باشد. اگر چه سیکل ترمودینامیکی و یک سر سیلندر اصلاح شده است همراه دو اتاق اضافی آن را به کلی متمایز می کند. یک محفظه احتراق و یک محفظه تراکم( گرمکن هوا) هر دو از سیلندر جدا هستند. احتراق درون سیلندر رخ نمی دهد ولی در محفظه احتراق کمکی هم فوری روی پیستون اثر نمی گذارد و وقت آن از ۱۸۰ درجه چرخش میل لنگ، در وقت انفجار(کار) جدا می باشد. محفظه احتراق به طور کلی به وسیله محفظه گرمکن احاطه شده است هست. با تبادل گرما از طریق دیواره های محفظه ی احتراق که با محفظه ی گرمکن در ارتباط هست، فشار محفظه گرمکن زیاد کردن می یابد و قدرت مکملی جهت کار تولید می شود.

    عبارات مهم : موتور – خودرو
    مزایای موتور شش زمانه از این قرار است: رسیدن به کارکرد حرارتی % ۵۰ (%۳۰برای موتورهای احتراق داخلی فعلی) ، کم کردن مصرف سوخت با بیش از %۴۰ ، کم کردن آلودگی حرارتی، صوتی، شیمیایی · دو کورس بافایده کار در طی شش کورس ،پاشش مستقیم و بهینه سوخت احتراق در هر سرعتی از ماشین و سوخت چند گانه ؛در خودروهای با موتور شش زمانه شاهد کم کردن چشمگیر مصرف سوخت و انتشار الودگی خواهیم بود.

    طراحی و عملکرد موتور های شش زمانه

    در سیکل شش زمانه، دو محفظه اضافی اجازه می دهد هشت فرایند که نتیجه های یک سیکل کامل است همزمان عمل کنند یعنی در یک لحظه دو فرایند همزمان رخ میدهد : دو سیکل چهار فرایندی جهت هر کدام از سیکل ها،یک سیکل احتراق داخلی و یک سیکل احتراق خارجی. نمودار پیوستگی هشت فرایند را در سیکل شش زمانه نشان می دهد.

    آشنایی با عملکرد موتور های شش زمانه

    اولین سیکل چهار فرایندی احتراق خارجی: فرایند۱ :مکش هوای خالص درون سیلندر(فرایند دینامیکی) فرایند ۲: تراکم هوای خالص در محفظه گرمکن(فرایند دینامیکی) فرایند۳ : نگه داشتن فشار هوای خالص در محفظه بسته جایی که بیشترین تبادل گرما با دیواره های محفظه احتراق رخ می دهد(فرایند استاتیک چون مستقیما روی میل لنگ اثر نمی گذارد) دمای هوا بالا می رود. فرایند۴ : انبساط هوای فوق داغ درون سیلندر، که کار انجام می دهد.(فرایند دینامیک). طی این سیکل چهار فرایندی، هوای خالص هرگز در تماس مستقیم با سوخت و شمع نمی باشد.

    دومین سیکل چهار فرایندی که احتراق داخلی می باشد. فرایند۵: تراکم مجدد هوای خالص گرم درون محفظه احتراق(فرایند دینامیک) فرایند۶ : تزریق سوخت و احتراق در محفظه احتراق، بدون تاثیر مستقیم روی میل لنگ (فرایند استاتیک) فرایند۷ : گازهای احتراق منبسط می شوند و کار انجام می شود. (فرایند دینامیک) فرایند۸: تخلیه گازهای احتراق (فرایند دینامیک) در طی این چهار فرایند، هوا مستقیما با منبع گرما (سوخت) تماس دارد.

    سر سیلندر دو محفظه و چهار سوپاپ که دو تای ان متداول هستند،(برای مکش و تخلیه). دو سوپاپ دیگر از مواد پایدار حرارت دادن مخصوص کارسنگین ساخته شده. سوپاپها در طی مرحله احتراق و گرم کردن هوا می توانند تحت فشار محفظه ها باز شوند. روی هر دو سوپاپ یک پیستون راه اندازی شده است که فشار روی سوپاپ ها را خنثی میکند.در سیکل شش زمانه، سرعت میل بادامک یک سوم میل لنگ هست. دیواره های محفظه احتراق هنگامی که موتور روشن هست، سوزان هستند. محفظه گرم کن هوا، محفظه احتراق را احاطه کرده هست. ضخامت کم دیواره اجازه تبادل حرارت با محفظه گرم کن را می دهد. محفظه گرم کن هوا از سر سیلندر عایق شده است جهت اینکه اتلاف حرارتی کم کردن یابد.

    تمام گرمای محفظه احتراق به محفظه گرمکن انتقال یافته می شود. کار به دو مرحله تقسیم می شود، که نتیجه ان فشار کمتر روی پیستون و نرمی بهتر عملکرد میشود. زمانی که محفظه احتراق از سیلندر به وسیله سوپاپ ها عایق شده، قطعات محرک خصوصا پیستون نسبت به تنشهای ناشی از دما و فشار بسیار بالا در خطر نیست. انها همچنین از خودسوزی که در مخلوط سوخت و هوا در موتورهای دیزل یا گازی متداول مشاهده می شود جلوگیری می کند. نسبت تراکم محفظه احتراق و گرم کن متفاوت می باشد. نسبت تراکم محفظه گرم کن زیاد است که روی مرحله احتراق خارجی فعالیت می کند و منحصرا به وسیله هوای خالص پشتیبانی می شود. نسبت تراکم محفظه احتراق کمتر است که روی یک سیکل احتراق داخلی فعالیت می کند. احتراق همه سوخت پاشیده شده است گارانتی شده است است ابتدا، با پشتیبانی هوای خالص از قبل گرم شده است درون محفظه احتراق، سپس با دیواره های سوزان محفظه که مانند چندین شمع عمل می کند.

    موتور شش زمانه دارای چند شاخصه افزوده است که باعث زیاد کردن کارایی موتور و کم کردن گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

    برای اسان روشن شدن موتور در هوای سرد درون محفظه احتراق یک شمع گرمکن کار گذاشته شده است هست. در مقایسه با یک موتور دیزل که یک ساختمان سنگین نیاز دارد، این موتور چند گانه سوز، که می تواند همچنین سوخت دیزل استفاده کند، امکان ساختن در مدل خیلی سبکتر را نسبت به یک موتور گاز سوز را دارد. پاشش و احتراق سوخت در یک محفظه احتراق که طی ۳۶۰ درجه از زاویه گردش میل لنگ بسته هست، اتفاق می افتد. این خصوصیت باعث می شود که وقت جهت اینکه سوخت به طور ایده ال بسوزد زیاد شود به طوری که هر کالری نهان ان ازاد شود(اولین عامل کمک به کم کردن الودگی).

    انژکتور توانایی پاشش دو سوخت را از یک شیپوره دارد. دیواره های سوزان محفظه ی احتراق باقیمانده سوخت را که در طی پاشش ته نشین شده است است می سوزاند. (دومین عامل کم کردن الایندگی همچنین هنگامی که مراحل تخلیه و مکش رخ می دهد، سوپاپ های محفظه احتراق و گرم کن به طور چشمگیر وقت استراحت بیشتری را جهت اصلاح و تعدیل دارند که باعث کم کردن صدا و اصلاح کارکرد می شود.

    عوامل موثر در زیاد کردن کارکرد حرارتی و کم کردن مصرف سوخت و آلایندگی

    ۱٫ گرمای هدر رفته از سر سیلندر موتورهای متداول در طی خنک کاری در موتورهای شش زمانه، با احاطه کردن محفظه احتراق به وسیله محفظه گرمکن بازیافت می شود. ۲٫ بعد از مکش، هوا در محفظه گرمکن متراکم می شود و طی ۳۶۰ درجه زاویه میل لنگ در محفظه بسته هست. (احتراق خارجی). ۳٫ تبادل گرمای دیواره های خیلی نازک محفظه ی احتراق به محفظه ی گرمکن، دما و فشار گازهای منبسط شده است و تخلیه شده است از محفظه احتراق را کم کردن می دهد. ۴٫ احتراق و انبساط بهتر گازهایی که طی ۵۴۰ درجه گردش میل لنگ، ۳۶۰ درجه را در محفظه احتراق بسته هستند و ۱۸۰ درجه جهت منبسط شدن و مرحله کار. ۵٫ دیواره های سوزان محفظه ی احتراق اجازه می دهد که هر سوختی و باقیمانده ته نشین ان به عالی ترین نحو و به طور مطلوب بسوزد. ۶٫ تقسیم کار: دو انبساط (مراحل قدرت) طی شش وقت یا یک سوم کار بافایده که نسبت به موتورهای چهار زمانه زیاد هست. ۷٫ بهتر پر شدن سیلندر در مکش به علت دمای پایین دیواره ی سیلندر و سر سیلندر. ۸٫ علی رغم موتورهای چهار زمانه که تخلیه و مکش بعد از هم رخ می دهند در موتورهای شش زمانه، مکش در مرحله ی اول رخ می دهد و تخلیه در مرحله چهارم رخ می دهد که تلاقی گازهای خروجی با گازهای تازه مکش از بین بردن می شود. ۹٫ کم کردن زیاد قدرت سیستم خنک کاری به طوری که امکان دارد نیاز به خنک کاری با اب نباشد و پمپ اب و فن ها هم کم کردن پیدا کنند. ۱۰٫ اینرسی کم به علت سبک بودن قطعات محرک ۱۱٫ کم کردن پیدا کردن دمای روغن. با احتراق در محفظه ی بسته، دمای بالا کمتر به روغن فشار می اورد و رقیق شدن کم کردن می یابد، حتی در هوای سرد. از انجایی که موتورهای شش زمانه یک سوم موتورهای چهار زمانه تخلیه و مکش دارند، افت فشار روی پیستون در مکش و فشار خروجی اگزوز در تخلیه به نسبت یک سوم کم کردن پیدا می کند. تلفات اصطکاک با تقسیم بهتر فشار روی قطعات متحرک، تعدیل شده است اند به این علت که کار در طی دو مرحله اجرا می شود و احتراق مستقیم از بین بردن شده است است.

    انتهای پیام/

    آشنایی با عملکرد موتور های شش زمانه

    واژه های کلیدی: موتور | خودرو | موتور درون سوز | کاهش مصرف سوخت | آلایندگی |

    آشنایی با عملکرد موتور های شش زمانه

    آشنایی با عملکرد موتور های شش زمانه

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • منابع اورجینال رباتیک
  • افست کتاب لاتین
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتاب اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک