ایستایی وجود ندارد ، هر چه هست جوشش و جاری بودن است.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶
A

فواید مصرف موز

موز یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در دنیا محسوب می‌شود. مصرف موز ساده است و به عنوان یک میان وعده مقوی و سالم قابل استفاده است

فواید مصرف موز

موز یکی از محبوب ترین میوه ها در دنیا محسوب می شود. مصرف موز ساده است و به عنوان یک میان وعده مقوی و سالم قابل استفاده است

موز را زیاد بشناسیم

موز از محتوای بالای پتاسیم، فیبر، و آنتی اکسیدان ها سود می برد، از این رو یک ماده غذایی مغذی هست. با این وجود، موز از محتوای بالای کربوهیدارت ها و قند نیز برخوردار است که این پرسش را جهت افراد بسیاری ایجاد می کند که آیا مصرف موز جهت من بد است؟ موز نه تنها بد نیست، بلکه می تواند فایده های سلامت مختلفی را ارائه کند که در ادامه به بعضی از آنها اشاره شده است است.

عبارات مهم : مواد غذایی – رژیم غذایی

آیا موز جهت شما بد است؟

پاسخ منفی هست، لیکن موز یک ماده غذایی سالم محسوب می شود. موز سرشار از پتاسیم و یک نوع فیبر به نام پکتین هست. این میوه همچنین حاوی ویتامین C، منیزیم و ویتامین B6 هست. آنتی اکسیدان های موجود در موز نیز آن را به گزینه ای سالم تر تبدیل می کنند، لیکن این آنتی اکسیدان ها محافظت در برابر رادیکال های آزاد را ارائه می کنند. همچنین موز به کم کردن تورم کمک می کند، از چربی سوزی پشتیبانی می کند، از شما در برابر مبتلا شدن به دیابت محافظت می کند و سیستم عصبی بدن انسان را تقویت می کند. این میوه جهت سیستم ایمنی بدن انسان نیز خوب هست، لیکن به تولید گلبول های سفید کمک می کنند.

این توصیه که موز از محتوای بالای قند و کربوهیدارت ها برخوردار هست، درست هست، ولی حتی در این شرایط نیز بعضی کارشناسان معتقدند که این میوه جهت بیماران مبتلا به دیابت بد نیست، لیکن از شاخص گلیسمی بسیار بالا برخوردار نیست. با توجه به میزان رسیدگی، موز به طور معمول دارای ارزش شاخص گلیسمی بین ۴۲ و ۶۲ هست، از این رو مصرف متعادل آن به زیاد کردن سریع قند خون منجر نمی شود. شما باید از مصرف بیش از اندازه و موزهای بسیار رسیده پرهیز کنید.

فواید مصرف موز

موز از فیبر فراوان برخوردار است

موزها میزان قابل توجهی فیبر در اختیار شما قرار می دهند. آنها منبعی غنی جهت فیبر محلول و نامحلول هستند. فیبر محلول حس سیری را اصلاح می بخشد. این شرایط از پرخوری جلوگیری کرده و به کنترل وزن کمک می کند. همچنین این شاخصه گوارش را اصلاح می بخشد که به نوبه خود اصلاح سلامت کلی انسان را در پی دارد.

موز از سلامت قلبی عروقی پشتیبانی می کند

هر وعده موز، دوز خوبی از پتاسیم را در اختیار بدن انسان قرار می دهد. این الکترولیت معدنی به سرعت وارد جریان خون می شود و در کمترین وقت ممکن به سلول ها می رسد. با حرکت در امتداد غشاهای سلولی، پتاسیم به حفظ تعادل مایع کمک می کند که به نوبه خود در تنظیم ضربان قلب نقش دارد. در صورتی که با کمبود پتاسیم مواجه باشید، امکان مبتلا شدن به پرسشها ریتمی قلب وجود دارد. مصرف ۴,۷۰۰ میلی گرم پتاسیم در روز اهمیت دارد و یک موز می تواند تا ۳۶۰ میلی گرم از این ماده معدنی را تامین کند.

موز به اصلاح شرایط خواب کمک می کند

مصرف منظم موز به تجربه خواب بهتر کمک می کند. این میوه حاوی تریپتوفان است که ترشح ملاتونین را جنبش می کند. بدن انسان از ملاتونین به یک عنوان یک سیگنال جهت آرامش و به خواب رفتن استفاده می کند. سطوح عادی ملاتونین در بدن انسان کسب آرامش و تنظیم خواب را اصلاح می بخشد.

موز به کم کردن کلسترول بد کمک می کند

اگر رژیم غذایی شما سرشار از چربی های ترانس باشد، در نهایت ممکن است با زیاد کردن سطوح کلسترول بد (LDL) مواجه شوید. این شرایط می تواند به شکل گیری بیماری قلبی و پرسشها سلامت دیگر منجر شود. مصرف موز کمک حال شما جهت مقابله با این شرایط خواهد بود، لیکن این میوه حاوی ترکیباتی به نام فیتواسترول ها است که می توانند به کم کردن کلسترول بد کمک کنند. افزون بر این، موز حاوی ویتامین B6 است که عنصری مهم جهت سیستم ایمنی بدن انسان، سلامت قلب، عملکرد سیستم عصبی و سلامت گوارش محسوب می شود.

موز یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در دنیا محسوب می‌شود. مصرف موز ساده است و به عنوان یک میان وعده مقوی و سالم قابل استفاده است

موز با کم خونی مبارزه می کند

اگر به کم خونی یا آنمی مبتلا هستید که به واسطه کمبود آهن شکل گرفته هست، افزودن موز به رژیم غذایی می تواند اقدامی در جهت درست باشد. انسان هنگامی به کم خونی مبتلا می شود که بدن به میزان کافی گلبول قرمز در اختیار ندارد. این شرایط می تواند موجب شکل گیری مشکلاتی مانند تنگی نفس، خستگی، و رنگ پریدگی پوست شود.

موز خلق و خو را اصلاح می بخشد

موز حاوی فولات یا ویتامین B9 است که از شاخصه های ضد افسردگی سود می برد. این به معنای آن است که زیاد کردن مصرف فولات ممکن است به مبارزه با افسردگی و اصلاح خلق و خو به طور همزمان کمک کند. مصرف موز موجب می شود تا ورود مواد شیمیایی مسئول احساس خوب به مغز تسریع شود. همچنین، جهت مقابله با استرس و اضطراب نیز می توانید مصرف موز را مد نظر قرار دهید. در کنار فولات، موز حاوی تریپتوفان است که ترشح سروتونین را جنبش می کند و این شرایط به نوبه خود خلق و خو را اصلاح بخشیده و استرس و اضطراب را کم کردن می دهد. این ماده به درمان بی خوابی نیز کمک می کند. هنگامی که خواب خوب شبانه را تجربه کنید، احساس بهتری خواهید داشت و موز به واقع می تواند در این زمینه کمک حال شما باشد.

موز استخوان را تقویت می کند

موز از کلسیم بالایی برخوردار نیست، ولی همچنان می تواند به تقویت استخوان ها کمک کند. موز حاوی فروکتولیگوساکاریدهای پری بیوتیک است که در دستگاه گوارش تخمیر می شوند و جذب کلسیم از مواد غذایی دیگر را جهت بدن تسهیل می کنند. این شرایط به نوبه خود در کمک به تقویت استخوان ها نقش خواهد داشت و فایده های سلامت دیگری را نیز ارائه می کند.

موز به چربی سوزی کمک می کند

اگرچه موز حاوی قند و کربوهیدارت ها هست، ولی همچنان می تواند در چربی سوزی کمک حال شما باشد. آنها از شیرینی طبیعی سود می برند، از این رو دیگر تمایلی به مصرف مواد دیگر جهت فرو نشاندن میل خود به شیرینی نخواهید داشت. یک موز بزرگ تنها ۹۰ کالری دارد که بسیار کمتر از یک قالب شکلات یا خوراکی های شیرین دیگر محسوب می شود. افزون بر این، موز محتوای فیبر بالایی دارد. فیبر احساس پری را در شما ایجاد می کند و از درد گرسنگی پیشگیری می کند. همچنین، این شرایط از پرخوری جلوگیری کرده و بر همین اساس به چربی سوزی کمک می کند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com

واژه های کلیدی: مواد غذایی | رژیم غذایی | مبتلا شدن | بدن انسان | ویتامین | استخوان | کلسترول | سیستم | سلامت

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو

daroopost