هنر ما را به گونه اي رويايي از درد هستي رها مي سازد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶
A
خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » ریز مغذی های موثر بر سلامت چشم و بینایی

ریز مغذی های موثر بر سلامت چشم و بینایی

درست همانطور که یک رژیم غذایی سالم می تواند از مبتلا شدن به چاقی جلوگیری کند، رژیم غذایی سالم نقش مهمی نیز در جلوگیری از نقصان بینایی خواهد داشت.

ریز مغذی های موثر بر سلامت چشم و بینایی

درست همانطور که یک رژیم غذایی سالم می تواند از مبتلا شدن به چاقی جلوگیری کند، رژیم غذایی سالم نقش مهمی نیز در جلوگیری از نقصان بینایی خواهد داشت.

زیاد کردن سلامت بینایی چشم با استفاده از ریز مغذی ها

آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن بوده و از مرسوم ترین پرسشها چشم هستند که بزرگسالان مسن تر را تحت تاثیر قرار داده و منجر به اختلالت بینایی و در نهایت نابینایی می شوند.

عبارات مهم : آنتی اکسیدان – رژیم غذایی
هر دوی این شرایط چشمی در افراد بالای ۵۵ سال ظهور می کند ولی آب مروارید علت اصبی نابینایی در بزرگسالان در این سنین هست. در سراسر دنیا آب مروارید بیش از ۲۵ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

به شرط داشتن تغذیه خوب و متعادل، نه تنها از چاقی، دیابت نوع ۲ و سرطان می توان اجتناب کرد، بلکه این نوع رژیم به نفع چشم است و مواد مغذی مناسب در طول زندگی حتی می تواند جهت اصلاح از دست دادن بینایی ناشی از بیماری های چشمی و زیاد کردن سن نیز کمک کننده باشد.

آنتی اکسیدان ها و سلامت چشم

یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها به عنوان یکی از موثرترین راه های مقابله با اثرات پیری ناشی از رادیکال های آزاد آشنا شده است هست. آنتی اکسیدان های موجود در ویتامین هایEو ث، بتاکاروتن، سلنیوم، روی و… می تواند منجر به خنثی کردن رادیکال های آزاد شود.

ویتامین ث در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود در حالی که آجیل، سیب زمینی شیرین، کره بادام زمینی، و غلات غنی شده، سرشار از ویتامینEهستند. مصرف این دو ویتامین به کم کردن خطر آب مروارید کمک می کند.

میوه های زرد و نارنجی و همچنین میوه های قرمز، سبزیجات، هویج، پاپایا، و انبه، غنی از بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن همچنین در جگر، تخم مرغ و شیر نیز یافت می شود. بدن بتاکاروتن را به ویتامین آ تبدیل می کند و آنهم جهت کمک به تنظیم چشم در برابر تغییرات نور، و جلوگیری از مبتلا شدن به آب مروارید.

میوه ها و سبزیجات سبز و تیره نیز حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی هستند. فلاونوئیدهای موجود در انگور، شکلات و انواع توت ها نیز جهت حفاظت از مویرگ ها در چشم و دیگر رگ های خونی در بدن مفیدند.

ریز مغذی های موثر بر سلامت چشم و بینایی

غلات سبوس دار و سلامت چشم

نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد، رژیم غذایی با شاخص پایین گلیسمی احتمال بروز دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را ۸۰ درصد کم کردن می دهد. جهت کم کردن سریع شاخص گلیسمی غذا، غلات سبوس دار را جایگزین نشاسته های تصفیه شده است کنید. برنج سبوس دار، جو دو سر، نان سبوس دار و پاستای سبوس دار مصرف کنید.

اسیدهای چرب امگا ۳ و سلامت چشم

این اسیدهای چرب جهت حفظ سلامت چشم حیاتی هستند دو نوع اسید چرب امگا ۳ معروف بهDHAوEPAدر حفاظت از سلامت چشم در برابر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نقش مهمی دارند بخصوص جهت افراد در معرض خطر. سطح پایین این اسیدهای چرب در عوض منجر به سندرم چشم خشک، دژنراسیون ماکولا، رتینوپاتی دیابتی و رتینوپاتی نوزادان نارس می شود.

اسیدهای چرب جهت توسعه بصری مناسب و عملکرد چشم در نوزادان بسیار مهم اند. اسیدهای چرب امگا ۳ در درجه اول در غذاهای دریایی یافت می شوند، بخصوص در ماهی قزل آلا و ساردین و دیگر ماهی های چرب.

اسیدهای چرب در آجیل، دانه ها، روغن های گیاهی و سبزیجات با برگ سبز تیره نیز یافت می شوند. مکمل های اسیدهای چرب امگا ۳ نیز در دسترسند.

لوتئین و زیگزانتین جهت سلامت چشم

این کاروتنوئیدها، آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در چشم هستند و می توانند منجر به کم کردن اکسیداسیون در سلول های چشم و جلوگیری از انحطاط شبکه چشم شود. این روند به نوبه خود می تواند منجر به کم کردن خطر مبتلا شدن به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا گردد.

با این حال بدن نمی تواند به میزان کافی این دو کاروتنوئید را تولید کند و باید به رژیم غذایی اضافه شوند. سبزیجات با برگ تیره، مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ و خربزه سرشاز از لوتئین و زیگزانتین هستند. از میوه هایی مانند کیوی، و انبه و علاوه بر آن از تخم مرغ، ذرت و هویج نیز می توان استفاده کرد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamati.ir

درست همانطور که یک رژیم غذایی سالم می تواند از مبتلا شدن به چاقی جلوگیری کند، رژیم غذایی سالم نقش مهمی نیز در جلوگیری از نقصان بینایی خواهد داشت.

واژه های کلیدی: آنتی اکسیدان | رژیم غذایی | آب مروارید | مبتلا شدن | ویتامین | مروارید | سبزیجات | ویتامین | سبزیجات | جلوگیری | سلامت

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو

daroopost