شما بدون تسلط بر خود نمی توانید فاتح دیگران باشید.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » تأثیرات مثبت سیاست تازه نظام بانکی در آینده دور! ، اعمال کم شدن قیمت سود بانکی به کُندی انجام می‌شود

    تأثیرات مثبت سیاست تازه نظام بانکی در آینده دور! ، اعمال کم شدن قیمت سود بانکی به کُندی انجام می‌شود

    مدیرعامل بانک دولتی توسعه صادرات گفت: تأثیرات سیاست تازه قیمت سود بانکی در آینده نمایان خواهد شد و زیاد کردن قدرت خرید مردم از مهمترین آنها است.

    تأثیرات مثبت سیاست تازه نظام بانکی در آینده دور! ، اعمال کم شدن قیمت سود بانکی به کُندی انجام می‌شود

    به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، در سال های گذشته به دنبال زیاد کردن شاخص تورم ،کفه قیمت سودهای بانکی دستخوش تغییری صعودی شده است و همانند یک آهن ربا به جذب و حبس نقدینگی در بانک ها انجامید.

    مهمترین رد پای این اثر در پنچر شدن بخش تولید آشکار شد. از این‌رو دولت به منظور اصلاح این شرایط ، ابتدا به کم شدن قیمت تورم اقدام کرده و با برچیدن بساط تخطی کننده های سیاست های شورای پول و تامین اعتبار یعنی مؤسسات مالی غیرمجاز دستور کم کردن سود بانکی را ابلاغ کرد.

    اکنون هرچند كاهش قیمت سود بانكی به‌علت پرسشها موجود در نظام بانکی به کندی درحال اجرا است و در كوتاه مدت از نظر سپرده‌گذاران نامطلوب به نظر می‌رسد، ولی در بلندمدت با اجرای صحیح این مصوبه ، منافع بسیاری از جمله كاهش قیمت تمام شده است كالاها و خدمات ، زیاد کردن تدریجی قدرت خرید مردم و رونق نسبی اقتصادی را عاید بخش های متفاوت اقتصاد و همچنین عموم مردم خواهد ساخت.

    تأثیرات مثبت سیاست تازه نظام بانکی در آینده دور! ، اعمال کم شدن قیمت سود بانکی به کُندی انجام می‌شود

    در این گزارش طی گفتگویی با علی صالح آبادی مدیرعامل بانک دولتی توسعه صادرات به بررسی کم شدن قیمت سود بانکی و اثرات ناشی از اجرای آن در تمامی بخش های اقتصادی کشور پرداخته ایم که به شرح ذیل است:

    حد متعارف و متعادل سود بانکی با توجه به اوضاع فعلی اقتصادی باید چه میزان باشد؟

    صالح آبادی : تعیین قیمت سود بانكی تابع هدفگذاری های دولت و بانک مركزی در بخش‌های متفاوت اقتصادی كشور است . تأثیرات جانبی قیمت مشخص شده است ، در دستیابی نظام اقتصادی به عالی ترین قیمت سود، نقش بسزایی دارد و نشانه مهم این سیاست، هدایت منابع به سوی تولید و رونق اقتصادی هست. همچنین در جهت تناسب قیمت تورم با سود بانکی با درنظرگیری كاهش قیمت تورم تا حدود ۹ درصد، اکنون اختلاف ۶ درصدی میان شاخص تورم و قیمت سود بانكی وجود دارد، ولی با توجه به اختلاف درصدی بین تورم و قیمت سود بدون ریسک بانكی ، در آینده باید این قیمت به سمت پایین حركت كند ولی با توجه به مشكلات ساختاری نظام بانكی ،كاهش قیمت به كندی صورت می‌گیرد.

    آیا در شرایط کنونی کم شدن قیمت سود بانکی ضرورت دارد؟

    مدیرعامل بانک دولتی توسعه صادرات گفت: تأثیرات سیاست تازه قیمت سود بانکی در آینده نمایان خواهد شد و زیاد کردن قدرت خرید مردم از مهمترین آنها است.

    صالح آبادی: با عنایت به اهداف ذكر شده است ، اعمال سیاست كاهش قیمت سود بانكی به نظر ضرورتی انكارناپذیر است كه اهمیت این عنوان با ابلاغ بخشنامه اخیر بانک مركزی به طور کامل دیده می‌شود، همچنین انتشار اسناد خزانه اسلامی ، اوراق مشاركت و صكوک دولتی از ضرورتی برخوردار است كه باید متناسب با نقدینگی بازار صورت گیرد .

    کاهش قیمت سود بانکی چه تبعات مثبت و منفی در زندگی مردم ، کارآفرین دارد؟

    صالح آبادی: به طور حتم اتخاذ چنین تصمیم مهمی، اثر جانبی بسیاری بر اقتصاد كشور دارد. در این زمینه به نظر می‌رسد كه منافع حاصل از اعمال چنین سیاستی بر مضار آن برتری بسیاری داشته باشد. با كاهش قیمت سود بانكی انگیزه نگهداری پول به صورت سپرده در سیستم بانک كاهش می یابد، بدین ترتیب سرمایه گذاران به دنبال وقت های بهتر به منظور سرمایه گذاری خواهند رفت. از جمله بااهمیت ترین این فرصتها را می توان در بخش تولید جستجو کرد كه به نوعی یكی از عوامل ایجاد رونق در بخش تولید هست.

    از سوی دیگر با كاهش قیمت سود بانكی، نرخ تسهیلات بانكی نیز كاهش یافته و در نهایت با كاهش هزینه های تولید، رونق قابل توجهی در واحدهای تولیدی پدیدار شود. بدین ترتیب انتظار می‌رود كه با اجرای صحیح این سیاست و درنظرگیری ابعاد متفاوت آن، زیاد کردن تولید، اشتغال و رفاه جامعه حاصل گردد. البته هرچند ضرورت تدوین و اجرای چنین سیاست هایی احساس می شود ولی باید اعتراف کرد که جهت رسیدن به نشانه مورد نظر، كافی نیستند و باید تمهیدات دیگری در این زمینه اتخاذ شود، همچنین كاهش قیمت سود بانكی بر روی صادرات غیرنفتی نیز مؤثر است و قیمت تمام شده است كالاها را جهت مسابقه در صحنه بین المللی كاهش می دهد.

    آیا بانک های کشور پذیرای کم شدن قیمت سود خواهند بود؟

    صالح آبادی: به طور حتم سیاست های پولی اتخاذ شده است از سوی بانک مركزی و دولت، حاصل تجربیات گذشته و بر مبنای نظرات و مشاركت های كارشناسان نظام بانكی بوده هست. بنابراین انتظار همكاری از بانک ها امری بدیهی هست. البته بروز بعضی ناهماهنگی ها در نحوه اجرای این سیاست ها را نیز نمی توان دور از ذهن داشت. بنابراین نظارت مؤثر و دقیق بانک مركزی بر اعمال قیمت ها به منظور برقراری تعادل تازه در بازار ضرورت دارد.

    تأثیرات مثبت سیاست تازه نظام بانکی در آینده دور! ، اعمال کم شدن قیمت سود بانکی به کُندی انجام می‌شود

    آیا جهت کم شدن قیمت سود بانکی بستر مورد نیاز مهیا است؟

    صالح آبادی: مهمترین بستر كاهش قیمت سود بانكی كاهش تورم در اقتصاد کشور عزیزمان ایران و ساماندهی مؤسسات غیرمجاز است . خوشبختانه بعد از سالیان متمادی نرخ تورم تک رقمی شده و این یعنی مهمترین بستر مورد نیاز مهیا هست. همچنین جهت اینکه بانكها به علت پرسشها حاصل از کمبود نقدینگی به زیاد کردن قیمت نپردازند، باید با همكاری بانک مركزی نقدینگی خود را تنظیم كنند.

    برای جلوگیری از دور زدن بانکها به منظور اجرای دستورالعمل کم شدن قیمت سود بانکی چه باید کرد؟

    صالح آبادی: به نظر می رسد تقویت سازی و كارهای نظارتی بر سیستم بانكی و اعمال سیاست های پشتیبانی جهت بانک ها، از جمله تدابیر بافایده جهت جلوگیری از کارها خلاقانه بعضی از آنها به منظور دور زدن مصوبه کم شدن قیمت سود بانکی هست. البته می توان کارها اخیر بانک ها را به عنوان یک راهكار كوتاه مدت جهت جلوگیری از خروج حجم انبوده سپرده ها تصور كرد كه به طور حتم و در گذر زمان، با توجه به كاهش هزینه تمام شده است منابع و نیز مهیا شدن سایر روش های جذب منابع، راهكارهای اصولی جایگزین خواهد شد.

    مدیرعامل بانک دولتی توسعه صادرات گفت: تأثیرات سیاست تازه قیمت سود بانکی در آینده نمایان خواهد شد و زیاد کردن قدرت خرید مردم از مهمترین آنها است.

    چرا تاکنون قیمت های متعددی در بانک های کشور مطرح بوده و ریشه ارائه قیمت های متفاوت با مصوبه شورای پول و تأمین اعتبار چیست ؟

    صالح آبادی: تعیین قیمت سود بانكی تابع شرایط اقتصادی كشور بوده و به عنوان یک سیاست پولی با نشانه اصلاح رشد اقتصادی و ایجاد رونق و اشتغال بكار می رود. در سال های اخیر نیز با توجه به شرایط متغیر اقتصادی، لزوم بازبینی در این سیاست ها در مقاطع زمانی متفاوت محسوس بوده هست. یكی از دلایل قیمت های متعدد، وجود مؤسسات مالی غیرمجاز و ناآشنا به نظام بانكی بوده است كه یک مسابقه منفی را بین بانكها به‌وجود آورد.

    اعمال سیاست های شورای پول و تأمین اعتبار ، با توجه به مشكلات تأمین مالی مؤسسات مالی غیرمجاز و همچنین بعضی بانكهای شخصی ، باعث بروز بعضی مقاومت ها شده است هست. به عبارت دیگر نبود آمادگی بعضی از مؤسسات و بانكها در پذیرش اثرات جانبی این سیاست ها (حداقل در كوتاه مدت) به مقاومت آنها و باقی ماندن در قیمت سودهای بالاتر از مصوب شورای پول و اعتبار منجر شده است است.

    چرا ارائه قیمت سود بالا که از دید عموم مردم مسئله مطلوبی هست، دردسر ساز است؟

    تأثیرات مثبت سیاست تازه نظام بانکی در آینده دور! ، اعمال کم شدن قیمت سود بانکی به کُندی انجام می‌شود

    صالح آبادی: نادیده گرفتن اثرات پویای متغیرهای اقتصادی از دید عموم ، مسئله ای طبیعی است و این انتظار از اقتصاددانان ، متخصصان این حوزه می‌رود كه با داشتن نگاهی پویا بتوانند اثرات مهم و جانبی تغییرات قیمت سود را لحاظ کنند. در سالهای گذشته، زیاد کردن قیمت تورم منجر به تصمیماتی در جهت زیاد کردن قیمت سودبانكی شد كه این مسئله عوض کردن نگرش عموم مردم به نحوه نگهداری منابع مالی را به همراه داشت و بعد از انجام کارها موفقیت آمیز دولت جهت كاهش تورم، همچنان انتظارات عموم از سود بانكی در همان سطح باقی ماند، در حالیكه تفاوت بین قیمت تورم و قیمت سود معیار مهم جهت تصمیم گیری است و نمی‌توان از عموم مردم انتظار داشت كه با چنین نگاهی اقدام به تصمیم‌گیری کنند.

    بدین ترتیب كاهش قیمت سود بانكی هرچند در كوتاه مدت از نظر سپرده‌گذاران نامطلوب هست، ولی در بلندمدت و با فرض اعمال صحیح و هماهنگ این سیاست ها، منافع بسیاری از جمله كاهش قیمت تمام شده است كالاها و خدمات و پیرو آن زیاد کردن تدریجی قدرت خرید مردم و رونق نسبی اقتصادی را نصیب بخش های متفاوت اقتصاد و همچنین عموم مردم خواهد ساخت كه درنتیجه نگرش عموم مردم نیز به همین سمت سوق پیدا خواهد کرد.

    گفتگو: پریسا مهریان

    انتهای پیام/

    تعیین قیمت سود بانكی، تابع هدفگذاری های دولت و بانک مركزی است

    واژه های کلیدی: رونق اقتصادی | سود بانکی | اقتصاد | غیرمجاز | اقتصادی | سیاست | اقتصاد | اخباراقتصادی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتاب اورجینال
  • افست کتاب لاتین
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • چاپ کتاب اورجینال