گفتگو با خردمندان و دانشوران ، پاداشی کمیاب است.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار سیاسی » ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است

    ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است

    حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی تصریح کرد: تنها نتیجه خروج از برجام بی‌اعتباری است.

    ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است

    در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی ان ان

    ترامپ غیرقابل آینده نگری است

    حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی تصریح کرد: تنها نتیجه خروج از برجام بی اعتباری هست.

    به گزارش بیاکافه به نقل از ایسنا؛ گفت وگوی کریستین امانپور مجری شبکه سی ان ان آمریکا با رییس جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران با این پرسش شروع شد که چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر رییس جمهور آمریکا، ایالات متحده را از برجام خارج کند؟

    عبارات مهم : دستگاه قضایی – رییس جمهور
    رییس جمهور پاسخ داد: برجام یک تعهد چند جانبه بین المللی و مورد تأیید شورای امنیت شرکت ملل هست. خروج از این تعهد هزینه بسیار سنگینی جهت آمریکا خواهد داشت. فکر نمی کنم آمریکایی ها این هزینه سنگین را تحمل بکنند، جهت یک کاری که کاملاً جهت آنها بی خاصیت خواهد بود. خروج آنها از برجام هیچ خاصیتی جهت آنها ندارد ولی در عین حال اعتماد جهانی را نسبت به آمریکا به طور کلی از بین خواهد برد.

    از روحانی پرسش شد: آیا این توافق بدان معناست که کشور عزیزمان ایران نمی تواند سلاح اتمی تهیه کند و آنچه که در کره شمالی در حال حاضر ایجاد شده است بخاطر این است که چنین توافقی وجود ندارد؟ اگر ایالات متحده از برجام خارج شود، کشور عزیزمان ایران چه کار می کند، آیا فروپاشی برجام را مشاهده خواهیم کرد؟

    رییس جمهور پاسخ داد: اگر آمریکا از برجام خارج شود کشور عزیزمان ایران تصویر العمل مورد نیاز را نشان خواهد داد. چون نمی شود آمریکا از یک تعهدی خارج شود و طرف برابر بخواهد در همان اوضاع اجرای تعهد خودش باقی بماند. بنابراین یک طرف برجام ایجاد اعتماد جهانی است و طرف دیگر برداشته شدن تحریم های ظالمانه و غیرقانونی. این تعادل هر لحظه باید حفظ شود.

    روحانی در جواب این پرسش که “رهبر معظم انقلاب کشور عزیزمان ایران گفتند که تصویر العمل از طرف کشور عزیزمان ایران خیلی جدی خواهد بود. شما هم گفتید می توانید در طول چند ساعت از برجام خارج شوید؟ کشور شما چه کار خواهد کرد؟”، اظهارداشت: گزینه های مختلفی را در برابر این عنوان در اختیار خواهیم داشت. اگر آمریکا از برجام خارج شود. جهت این کار برنامه ریزی و فکر شده است که چه اقداماتی انجام خواهیم داد. بنابراین اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد به سرعت کارها کشور عزیزمان ایران را دنیا شاهد خواهد بود. کشور عزیزمان ایران اگر بخواهد برگردد به شرایط قبل از برجام، در عرض چند روز این کار انجام خواهد شد.

    از روحانی پرسش شد: ترامپ تحریم ها را مجدداً برپا نکرده، در ماه سپتامبر می توانست این کار را بکند ولی این کار را نکرد و خیلی ها می گویند که ایالات متحده را از برجام خارج نخواهد کرد. آیا آنچه که شما فکر می کنید همین است؟ اطلاعات خودتان را راجع به سیاست های آمریکا در این روزها از کجا به دست می آورید؟

    رییس جمهور گفت: ما اطلاعات مان را از آمریکا هم از بیانات علنی آنها و هم از طرق سیاسی به دست می آوریم. البته نمایندگان کشور عزیزمان ایران و آمریکا هم در کمیسیون برجام همکاری و صحبت می کنند و صحبت های دو جانبه آنها هم علامت های مورد نیاز را جهت آینده خواهد داد. اینکه آمریکا از برجام خارج می شود یا نه، (مهم نیست) مهم این است که قاعده دیپلماسی این را می گوید که آمریکا به علت مضرات زیادی که این کار جهت آینده این کشور خواهد داشت و جهت ثبات و امنیت جهانی، نباید خارج شود.

    روحانی افزود: از آنجایی که فعالیت ها و برنامه های آقای ترامپ تا حدی غیرقابل آینده نگری هست، بنابراین ما هم جهت آن شرایط آینده نگری های مورد نیاز را انجام داده ایم.

    رییس جمهور در جواب سوالی راجع به “دیپلماسی شبکۀ اجتماعی توییتر آقای ترامپ” ، گفت: این یک روشی است که آقای ترامپ شروع کرده و تبلیغاتی که خودش می خواهد قبل از اینکه رسانه ها وارد شوند، خودش به طور مستقیم و شخصی وارد شود. به نظرم اشکالی ندارد. منتها آنچه که او توئیت می کند با موضع گیری های بعدی مقامات آمریکا خیلی سازگار نیست و این به طور طبیعی یک بهم ریختگی را ایجاد می کند.

    از روحانی پرسش شد: یکی دو سال پیش که برجام امضاء شده است بود گفتید که شما معتقدید که مردم کشور عزیزمان ایران می خواهند تنش کمتر و رابطه بهتری را ببینند بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران، آیا الان با این دولت تازه فکر می کنید که چنین چیزی امکان پذیر است؟

    رییس جمهور با بیان اینکه نظر کشور عزیزمان ایران همواره کم کردن تنش بوده، الان هم کم کردن تنش هست، گفت: منتها این کم کردن تنش وابسته به این است که طرف آمریکایی هم در این زمینه همین نظر را داشته باشد. اگر طرف برابر خواهان شدت یافتن تنش باشد، به طور طبیعی با تصویر العمل مناسب کشور عزیزمان ایران مواجه می شود. آنچه که دیده می شود اینکه امروز این اراده در دولت تازه آمریکا جهت برطرف تنش کمتر از دولت گذشته آمریکاست.

    روحانی در جواب این پرسش که “سیاست عوض کردن رژیم دوباره وارد سیاست خارجی آمریکا شده است و یا نه. در سفری که ترامپ به عربستان سعودی داشت آمریکا را متحد آنها اعلام کرد بر علیه ایران، آیا این دلواپس کننده است جهت ایران؟”، اظهارداشت: آمریکایی ها هر لحظه متحد کشورهایی نظیر عربستان بوده اند و این حرف تازه و عنوان تازه ای نیست. نگرانی در منطقه نداریم، جهت اینکه کشور عزیزمان ایران یک قدرت بزرگ در منطقه است و مردم ما مردمی هستند که پای نظام و کشور خودشان به خوبی ایستادند و همین انتخابات، همزمان بود با ایامی که ترامپ در عربستان بود و حضور بیش از ۴۱ میلیون مردم پای صندوق آراء پاسخ قاطعی بود که مردم به عربستان و ترامپ دادند و گفتند ما پای نظام سیاسی و کشورمان تا آخر ایستاده ایم. بالاترین قدرت ما، مردم ما هستند.

    روحانی در جواب سوالی راجع به انتخابات ۲۹ اردیبهشت و مواضع رقبا و بعضی نهادهای نظامی و بویژه نقش آنها در اقتصاد کشور گفت: طبق قانون اساسی ما، نیروهای مسلح در وقت صلح از امکانات خودشان جهت بعضی از فعالیت های اجتماعی و اقتصادی می توانند استفاده کنند. منتها این فعالیت ارزش نباید مسابقه آزاد را در کشور دچار مسئله بکند و انحصاری را در کشور بوجود بیاورد. آنچه که در دوره انتخابات و بعد از انتخابات گفتم اینکه باید شرایطی را فراهم کنیم که بخش شخصی ما بتواند در کشور آزادانه فعالیت بکند و احساس رقیب هایی نکند که دارای اعتبار سیاسی هستند. فکر می کنم این روند را می توانیم قدم به قدم به پیش ببریم.

    خبرنگار سی ان ان از روحانی پرسش کرد: می خواهم در مورد سوریه صحبت کنم. بعد از این همه سال های جنگ و پشتیبانی شما از سوریه به نظر می رسد در نتیجه سوریه برنده شده است و سفیر قبلی آمریکا در سوریه آقای رابرت فورد هم گفته که سوریه پیروزی نظامی دارد.

    رییس جمهور پاسخ داد: در مسأله سوریه جهت ما مهم این بود که تروریسم در کشور سوریه حاکم نشود. اگر ما به دعوت دولت اسد و مردم سوریه پاسخ مثبتی نمی دادیم و آنها را یاری و کمک نمی کردیم، ممکن بود تروریست ها امروز بر دمشق مسلط باشند، فکر نمی کنم به نفع هیچ کس باشد که تروریست هایی مثل داعش دارای یک حکومت و یک دولت در سوریه یا عراق باشند و به همین علت به کمک مردم سوریه و عراق شتافتیم و مسیر ما مسیر موفقیت آمیزی بود. امروز شکست داعش دوره نهایی خودش را دارد طی می کند.

    رییس جمهور افزود: آینده سوریه را مذاکرات تعیین می کند و در نهایت باید معارضین دولت، با خود دولت به توافق برسند. آخر کار در سوریه باید آراء مردم و صندوق رأی و دمکراسی باشد. بنابراین آنچه خواست مردم سوریه است آینده سوریه را خواهد ساخت.

    رییس جمهوری در جواب سوالی راجع به اوضاع غمبار مسلمانان روهینگیا میانمار و اثرات احتمالی آن بر فعالیت تندروها جهت شروع فعالیت های تروریستی تازه در عرصه جهان، گفت: ما در شبه قاره هند به طور کلی همواره شاهد پرسشها و خشونت هایی بین مسلمانان و غیرمسلمان ها بودیم. در میانمار هم در گذشته شاهد اینگونه تنش ها بودیم ولی حوادث اخیر، کم سابقه است که حدود ۴۰۰ هزار نفر از منزل هایشان آواره شوند و منزل هایشان را ارتش میانمار آتش بزند. بنابراین یک فاجعه بزرگ انسانی رخ داده و یک نسل کشی در حال تحقق هست. اعتقاد دارم نه تنها مسلمان ها، بلکه همه کشورهای دنیا در برابر ارتش میانمار و دولت میانمار باید بایستند و ایستادگی کنند و از طرف دیگر به مردم آواره ای که الان به کشور بنگلادش وارد شدند، کمک کنند. ما در هر دو زمینه اقدام خواهیم کرد هم در زمینه کمک به مردم آواره و هم در زمینه فشار به دولت میانمار.

    مجری سی ان ان پرسید: “آیا دلواپس این هستید که القاعده ممکن است الان به همه تروریست های خودش گفته باشد که همگی انتقال مکان بدهید و جهاد کنید بر علیه سیستم سلطه در دنیا و در مجموع این کارها باعث شدت یافتن فعالیت های تروریستی شود؟”

    رییس جمهور اظهارداشت: هر لحظه اینگونه کارها یعنی ظلم به مردم، آواره کردن مردم و نسل کشی ها، زمینه ای را جهت افراط و خشونت آماده می کند و ممکن است تروریست ها بخواهند از این فضاها استفاده کنند، این ما هستیم که نباید بگذاریم چنین فضاهایی جهت تروریست ها بوجود بیاید. بعد از اینکه تروریست ها در عراق و سوریه شکست کامل بخورند، حتماً نقل مکان می کنند از این دو کشور به کشورهای دیگر و این خطری جهت کل منطقه ما و حتی اروپا خواهد بود.

    از رییس جمهور پرسش شد: “عکس العمل جناب عالی در رابطه با آزمایش های موشکی دوربرد کره شمالی، آزمایشات سلاح های هسته ای، ترساندن سرزمین آمریکا، شلیک موشک به روی آسمان ژاپن چیست؟”

    رییس جمهور اظهار داشت: موضع ما راجع به سلاح هسته ای روشن هست. اصولاً با سلاح هسته ای و سلاح کشتار جمعی کاملاً مخالفیم و معتقدیم کل سلاح هسته ای در دنیا باید امحاء شود و از بین برود. بنابراین نظرات ما در این زمینه روشن هست. مسابقه های تسلیحاتی را در هیچ منطقه ای نمی پسندیم و آن را خطرناک می بینیم ولی از طرف دیگر موضع گیری ها و کارها آمریکا و بعضی از کشورها نسبت به کره شمالی کارها مناسبی نیست. ترساندن نمی تواند این مسأله را حل و فصل کند. مقابله نظامی هم نمی تواند این مسأله را حل کند. تنها از طریق دیپلماسی و مذاکره باید این مسأله حل و فصل شود.

    مجری سی ان ان پرسش کرد: “یکی از مشاورین امنیتی به رییس جمهور کره جنوبی گفته است که اگر دولت اوباما یک پنجم هنگامی که که با جناب عالی و کشور عزیزمان ایران صرف کرد، متوجه کره شمالی کرده بود، در برنامه هسته ای آن شاید تا الان موفقیتی به دست می آمد، هیچ هنگامی که صرف نکردند بر سر کره شمالی؟”

    رییس جمهور گفت: کره شمالی از قبل هم در مسیر مذاکره بود و مذاکرات متوقف شد و راه های غیرمذاکراتی را دو طرف گزینش کردند. به نظرم آنچه راجع به کشور عزیزمان ایران تحقق پیدا کرد تجربه خوبی است که در جای دیگر هم اجرا شود. ولی شما این را هم در نظر بگیرید، اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود، جهت چه کره شمالی وقت خود را تلف کند جهت اینکه با آمریکا مذاکره کند؟ به علت اینکه بعد از سال ها مذاکره ممکن است رییس جمهور بعدی در آمریکا روی کار بیاید و آن توافقات را زیر پا بگذارد. بنابراین کار ترامپ در رابطه با برجام دارد مسیر مذاکرات را نسبت به همه پرسشها منطقه ای می بندد.

    از روحانی پرسش شد: “رییس جمهور ترامپ نخستین صحبت اش را در مجمع عمومی شرکت ملل فردا انجام خواهد داد، انتظار می رود مدت زیادی وقتش را صرف کشور عزیزمان ایران بکند. چه انتظار دارید بشنوید و اگر شما قرار می بود، دیداری داشته باشید به ایشان چه می گفتید؟”

    روحانی پاسخ داد: شیوه ای که تاکنون دولت تازه آمریکا نسبت به کشور عزیزمان ایران و برجام گزینش کرده شیوه نادرستی هست. نادرست بودن این راه را دولت های قبلی آمریکا تجربه کردند و به این نتیجه رسیدند. کاری که اوباما انجام می داد در دوره خودش جهت مذاکره با ایران، در واقع استفاده از تجربه دولت های گذشته در طول سی و چند سال گذشته بود و امروز متأسفانه مسیری که دولت تازه آمریکا شروع و شروع کرده بازگشت به گذشته هست. بازگشت به گذشته دور در دوران بوش پدر و بوش پسر. بنابراین این راه، راه ناموفقی بود، قبلاً تجربه شده است و باز هم آقای ترامپ به زودی خواهد دید که این مسیر، مسیر اشتباهی است.

    رییس جمهور در جواب سوالی راجع به آنچه که زندانی شدن تعدادی از روزنامه نگاران و افراد دو تابعیتی در کشور عزیزمان ایران عنوان شد، گفت: قوه قضائیه کشور عزیزمان ایران مستقل است و دولت نسبت به فعالیت های قضایی نمی تواند مداخله ای داشته باشد. آنچه که جهت برای رییس جمهور مهم است این است که روند قضایی، مسیر قانونی و عادلانه خودش را طی کند و متهمین بتوانند وکیل داشته باشند و در یک فضای آزاد بتوانند از خودشان دفاع کنند و مسیر قضایی در چارچوب قانون اساسی ما انجام گیرد. در این زمینه حساسیت های مورد نیاز را دارم. مکاتباتی با قوه قضائیه هر لحظه داشته و خواهم داشت ولی در عین حال در روند فعالیت قضایی و قاضی پرونده، دستگاه اجرایی نمی تواند مداخله ای داشته باشد.

    روحانی افزود: از طرف دیگر اگر نگرانی نسبت به افراد زندانی در کشور عزیزمان ایران وجود دارد، افراد فراوانی هم هستند که در آمریکا زندانی هستند به همان نسبت نگرانی وجود دارد و ایرانیان فراوانی هستند که در آمریکا زندانی هستند و یا تحت تعقیب آمریکا در کشورهای دیگر هستند که از نظر ما کاملاً بی گناه هستند و فعالیت آمریکا در این زمینه کاملاً سیاسی هست. بنابراین اگر می خواهیم از حقوق انسان ها صحبت کنیم و آنهایی که در زندان ها هستند، دو طرف داستان را باید با هم ببینیم.

    رییس جمهور در جواب پرسش خبرنگار سی ان ان که بازداشت این افراد را به سرمایه گذاری های آتی در کشور عزیزمان ایران مرتبط کرده بود، گفت: اولاً فعالیت های اقتصادی و علمی در کشور عزیزمان ایران کاملاً آزاد و با امنیت است و شما می بینید که هم سرمایه گذاران از کشورهای متفاوت به کشور عزیزمان ایران می آیند و هم تحصیلکردگان ایرانی و غیرایرانی که در خارج از کشور و از جمله آمریکا بودند، دارند به کشور عزیزمان ایران برمی گردند.

    روحانی افزود: در سال گذشته ۵۰۰ نفر از تحصیلکردگانی که در اروپا و آمریکا بودند و ۸۰ درصد آنها افرادی بودند که در آمریکا تحصیل می کردند به کشور عزیزمان ایران برگشتند، بنابراین، این فضای امن وجود دارد. ولی نسبت به اینکه یک فردی اتهامی داشته باشد و پرونده اش در قوه قضائیه بررسی شود، ربطی به شرکت ملل ندارد. عنوان قضایی در هر کشور به وسیله دستگاه قضایی آن کشور پیگیری می شود و به عنوان رییس جمهور هم در کار قضایی یک قاضی نمی توانم مداخله کنم ولی در روند اجرای قانون تذکراتی اگر مورد نیاز باشد، خواهم داد. اگر مقصود این است که افکار عمومی دنیا و جامعه جهانی نسبت به بعضی از زندانیان حساس هستند، شما راجع به گوآنتانامو و ابوغریب چه می گویید که این همه شکنجه ها به وسیله آمریکا صورت گرفت و این همه جامعه جهانی و شرکت های بین المللی به آمریکا اعتراض کردند؛ ولی در عین حال آمریکا توجهی نکرد.


    منبع: ایسنا

    واژه های کلیدی: دستگاه قضایی | رییس جمهور | کره شمالی | حسن روحانی | تروریست ها | آقای ترامپ | کره شمالی | تروریستی | ایرانیان | آمریکایی | ایرانی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • چاپ کتاب اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب خارجی