باورها و ارزش‌ها، بهترين راهنما و مشاور زندگي شما هستند.(آنتوني رابينز)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » سرانه مصرف تخم مرغ تعریفی ندارد ، ایران دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در دنیا

    سرانه مصرف تخم مرغ تعریفی ندارد ، ایران دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در دنیا

    ایران دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در دنیا محسوب می شود ولی باوجود ظرفیت بالا هر سال تنها ۹۵۰ هزارتن از این ماده غذایی ارزشمند در کشور تولید می شود.

    سرانه مصرف تخم مرغ تعریفی ندارد ، ایران دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در دنیا

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،همزمان با روز جهانی تخم مرغ تمامی دنیا به اشکال متفاوت از این محصول غذایی با ارزش سخن خواهند گفت، آیا که تخم مرغ به عنوان ارزانترین غذای پروتئینی می تواند جایگاه خاص ای در سبد غذایی خانوار داشته باشد که تنها به باعث باورهای اشتباه آحاد جامعه از مصرف این ماده غذایی خودداری می کنند.

    ایران دهمین کشور تولید کننده تخم مرغ در دنیا محسوب می شود که هر سال علی رغم ظرفیت بالا تنها ۹۵۰ هزارتن تخم مرغ تولید می کند که البته بعضی مسوولان امر صادرات موقتی در کنار کم کردن سرانه مصرف را علت مهم این امر می دانند.

    یکی از سیاست های ستاد ترویج مصرف تخم مرغ از بدو تشکیل در سال ۸۹ اصلاح باورهای آحاد جامعه نسبت به مصرف تخم مرغ و زیاد کردن سرانه مصرف بود که تاکنون به اهداف برنامه ریزی شده است دست نیافته است.

    سرانه مصرف تخم مرغ تعریفی ندارد ، ایران دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در دنیا

    همچنین در روز جهانی تخم مرغ به لحاظ ارزش غذایی این ماده شعار زندگی سالم با مصرف یک تخم مرغ در روز مطرح شده است که مصرف سرانه کشور ما بیانگر آن است که با این شعار فاصله معناداری داریم.

    البته ناگفته نماند که زیاد کردن سرانه مصرف تخم مرغ از ۱۹۸ به ۲۵۰ عدد در برنامه ششم توسعه نشانه گذاری شده است است که انتظار می رود با ساختن فرهنگ مناسب به این رقم برسیم.

    فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی با انتقاد از سرانه مصرف پایین تخم مرغ اظهار کرد: با توجه به آنکه در دنیا تخم مرغ به عنوان غذای سلامتی و پروتئین ارزشمند یاد می شود ولی در کشور ما مصرف تخم مرغ چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

    وی با بیان اینکه میانگین سن ۲۴ میلیون نفر جمعیت کشور کمتر از ۱۸ سال است،افزود: تامین پروتئین ارزان قیمت جهت قشر جوان یکی از دغدغه مسوولان به شمار می رود که بدین منظور زیاد کردن سرانه مصرف تخم مرغ از میانگین ۱۹۸ عدد به ۲۵۰ عدد امری مهم است.

    ایران دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در دنیا محسوب می شود ولی باوجود ظرفیت بالا هر سال تنها ۹۵۰ هزارتن از این ماده غذایی ارزشمند در کشور تولید می شود.

    طلاکش ادامه داد: علی رغم آنکه مردم در چند سال اخیر با این ماده غذایی ارزشمند آشتی کردند ولی سرانه کنونی رضایت بخش نیست که انتظار می رود تا آخر برنامه ششم توسعه جهت جلوگیری از سوء تغذیه مواد پروتئینی به رقم ۲۵۰ عدد برسیم.

    دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار ادامه داد: در سال های اخیر وزارت جهاد کشاورزی افزایش تولید تخم مرغ را در دستور کار خود قرار داده در حالیکه به زیاد کردن صادرات توجه چندانی نداشته است آیا که به باعث نبود امکان مسابقه با رقبا در بازارهای نشانه توفیق چندانی در امر صادرات نداشته ایم.

    وی با بیان اینکه کشور ما رتبه اول در سلامت این محصول را دارد، افزود: از آن جا که شرایط ایده آلی در تولید تخم مرغ داریم همواره به مردم توصیه می کنیم که مصرف این ماده غذایی با کیفیت و فاقد افزودنی را درسبد غذایی خانوار خود قرار دهند.

    این مقام مسوول با بیان اینکه در افزایش تولید تخم مرغ مشکلی نداریم، اظهار کرد: سال گذشته ۹۴۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد که ۱۰۰ هزارتن از این میزان مربوط به تخم مرغ محلی، ماکیان، بلدرچین و ۸۴۰ هزارتن در مرغداری صنعتی تولید می شود که آینده نگری می شود امسال در صورت عدم بیماری آنفولانزا حاد پرندگان میزان تولید زیاد کردن یابد.

    افزایش سرانه مصرف استراتژی مناسب حل مازاد تولید تخم مرغ

    رضا ترکاشوند مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی با بیان اینکه هر سال حدود ۹۰۰ هزارتن تخم مرغ در داخل مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: براین اساس میانگین سرانه مصرف تخم مرغ در کشور ۱۰٫۵ تا ۱۱ کیلو گرم است در حالیکه میانگین مصرف جهانی ۱۰ کیلو اعلام می شود.

    وی با بیان اینکه تولید کنونی تخم مرغ هر سال ۹۳۰ تا ۹۴۰ هزارتن هست، افزود: البته ظرفیت تولید بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن در کشور وجود دارد.

    سرانه مصرف تخم مرغ تعریفی ندارد ، ایران دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در دنیا

    ترکاشوند ادامه داد: با توجه به محدودیت تامین سایر کالاهای پروتئینی در سبد غذایی خانوار، سرانه مصرف تخم مرغ باید به ۱۵ کیلوگرم زیاد کردن یابد.

    این مقام مسوول با اشاره به اینکه زیاد کردن سرانه مصرف نیازمند ساختن فرهنگ هست، بیان کرد: رسانه ها باید آگاه سازی مردم نسبت به مصرف این ماده غذایی ارزشمند را در دستور کار خود قرار دهند.

    مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه زیاد کردن تولید ارتباطی به توسعه صادرات ندارد، اذعان داشت:افزایش تولید بر مبنای صادرات مناسبتی ندارد، آیا که تجارت تخم مرغ در همه جای دنیا منطقه ای است مگر آنکه به صورت فرآوری شده است به بازارهای نشانه صادر شود آیا که ممکن است تحت شرایطی کشورهای وارد کننده به صادرکننده تخم مرغ تبدیل شوند.

    وی با بیان اینکه تخصیص مشوق های صادراتی تاثیری در میزان صادرات ندارد، افزود: از آن جا که تمامی پرسشها صادراتی در اختیار ما نیست مانند سال های گذشته با شیوع بیماری آنفولانزا حادپرندگان، تجار بازارهای نشانه حاضر به خرید تخم مرغ نیستند.

    ایران دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در دنیا محسوب می شود ولی باوجود ظرفیت بالا هر سال تنها ۹۵۰ هزارتن از این ماده غذایی ارزشمند در کشور تولید می شود.

    به گفته ترکاشوند زیاد کردن سرانه مصرف تنها استراتژی مناسب حل مازاد تولید این محصول است.

    مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن تخم مرغ در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در صورت زیاد کردن سرانه مصرف به ۱۵ کیلو گرم به این رقم تولید خواهیم رسید و از این رو سرمایه گذاری تشکل های استانی و مرغداران در زمینه آگاه سازی مردم از مصرف این محصول امری مهم است.

    وی “هر انسان سالم مصرف یک تخم مرغ در روز” را شعار روز جهانی تخم مرغ اعلام کرد و افزود: با توجه به اهمیت و جایگاه تخم مرغ و نقش آن در سلامت آحاد جامعه، این خبر باید مورد توجه قرار گیرد.

    ترکاشوند با اشاره به قیمت مناسب این محصول نسبت به سایر پروتئین های موجود در بازار بیان کرد: ستاد ترویج مصرف تخم مرغ با همکاری دستگاه های دولتی نظیر وزارت جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش ، شرکت دامپزشکی و رسانه ها باید برنامه جامعی جهت تبلیغ و ترویج مصرف تخم مرغ را در دستور کار خود قرار دهند.

    سرانه مصرف تخم مرغ تعریفی ندارد ، ایران دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در دنیا

    توسعه صنایع تبدیلی تنها راهکار رونق صادرات تخم مرغ

    عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه در تولید تخم مرغ خودکفا هستیم، بیان کرد: کم کردن میزان سرانه مصرف و صادرات موقتی محصول، عدم استفاده از ظرفیت تولید را به همراه داشته است.

    وی افزود: با توجه به مازاد تولید و چالش های مرغداران انتظار می رود که با توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصول بتوان میزان صادرات را زیاد کردن داد تا دغدغه مرغداران به آخر برسد آیا که به اندازه کافی در این زمینه سرمایه گذاری صورت گرفته است.

    به گفته پاپی زاده نبود یارانه حمل و نقل و معافیت های گمرکی از سوی دولت موجب شده است که صادرات چندانی در این زمینه نداشته باشیم.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: وزارت جهاد کشاورزی | برنامه ریزی | روز جهانی | کشاورزی | صادرات | برنامه | مناسبتی | محصول | تجارت | افزایش

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • منابع اورجینال رباتیک