امام حسين(ع):اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » کامپیوتر و اینترنت » یک پُرس بازی‌ دیجیتال و دیگر هیچ!

    یک پُرس بازی‌ دیجیتال و دیگر هیچ!

    به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات تیم خبر رسان تلگرام و اینستاگرام و فیسبوک و .. گروه تحریریه سایت؛ از جمعیت نزدیک به ۸۰ میلیونی ایران، ۳۹ میلیون

    یک پُرس بازی‌ دیجیتال و دیگر هیچ!

    به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه اینترنت گروه تحریریه سایت جوان؛ از جمعیت نزدیک به ۸۰ میلیونی ایران، ۳۹ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر آنلاین هستند و کشور ما ۲۳ میلیون گیمر دارد؛ گیمرهایی که از سه پلتفرم رایانه، کنسول و موبایل جهت بازی بهره می‌برند.

    این ۲۳ میلیون حدود ۲۹ درصد از جمعیت کل کشور عزیزمان ایران را تشکیل می‌دهند که ۶۳ درصد مرد و ۳۷ درصد زن هستند و میانگین سنی آنها به ۲۱ سال می‌رسد. اگر نگاهی به میانگین سنی دیگر گیمرهای دنیا بیندازیم، متوجه می‌شویم گیمرهای کشور عزیزمان ایران جوان‌تر هستند، لیکن این میانگین در ایالات متحده آمریکا ۲۳ سال و در کانادا ۳۵ سال برآورد شده است هست. در سال‌های اخیر گیمرهای کشور به بازی‌ روی تلفن‌های هوشمند روی آورده‌اند و ۷۷ درصد از جمعیت ۲۳ میلیونی گیمرهای ایرانی از تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند جهت بازی کردن استفاده می‌کنند، در حالی که این رقم در آمریکا ۳۶ درصد هست. حتما این آمار و ارقام که سال ۹۴ به‌صورت رسمی از سوی دایرک (مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال) منتشر شده، شما را نیز کنجکاوتر کرده زیاد راجع به گیمرهای ایرانی و هزینه‌هایی که صرف صنعت بازی در دنیا و کشور عزیزمان ایران می‌شود بدانید. (این پژوهش‌های پیمایشی هر دو سال یک بار انجام می‌شود و آخرین آمار انتشار یافته تا آخر سال ۱۳۹۴ را دربرمی‌گیرد) در این گزارش تلاش کرده‌ایم با مراجعه به آمار و ارقام و گفت‌و‌گو با کارشناسان، اوضاع صنعت بازی را در کشور بررسی کنیم.

    صادرات بازی‌های دیجیتال

    داشتن ۲۳ میلیون گیمر در کشور عزیزمان ایران که حدود ۲۹ درصد از جمعیت کشور را مشمول بر می‌شود، نسبت به کشورهایی که صاحب صنعت و پیشرو در بازی‌های ویدئویی هستند، چندان عجیب نیست، لیکن در آن کشورها نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد از جمعیت، گیمر هستند. سید محمدعلی سیدحسینی، مدیرعامل دایرک در گفت‌و‌گو با کلیک راجع به این تعداد گیمر ایرانی می‌گوید: «این تعداد با توجه به جمعیت کشور بازار خوبی محسوب می‌شود و رو به زیاد کردن است و پیش‌بینی‌می‌شود تا انتهای سال ۱۴۰۰ تعداد بازیکن‌های ایرانی به ۴۲ میلیون برسد.» از طرف دیگر، از پاگیر شدن صنعت بازی‌های ویدئویی در کشور عزیزمان ایران خیلی نمی‌گذرد و میانگین سال‌هایی که گیمرهای ایرانی به انجام بازی‌های ویدئویی می‌پردازند شش سال هست، در حالی که این میانگین جهت گیمرهای آمریکایی به ۱۳ سال می‌رسد.

    یک پُرس بازی‌ دیجیتال و دیگر هیچ!

    طبق آمارهای انتشار یافته به وسیله دایرک، ۳۷ عنوان بازی ایرانی درآمدزا تا مهر ۹۵ در فروشگاه‌های دیجیتال خارجی انتشار یافته هست. همچنین ۱۸ بازیساز ایرانی تا این زمان، بازی درآمدزای خود را در فروشگاه‌های دیجیتال خارجی عرضه کرده‌اند. ۲۲ ناشر نیز بازی‌های درآمدزای ایرانی را در فروشگاه‌های دیجیتال خارجی نشر داده‌اند. براساس آمارها، ۵۲ درصد از مجموع این ناشران، ایرانی و ۴۸ درصد دیگر غیرایرانی بوده‌اند. گفتنی است همه این ناشران ایرانی، بازی‌های ساخت خود را نشر داده‌اند. جهت مثال استودیو مدریک، علاوه بر این‌که سازنده چهار عنوان بازی صادراتی بوده، ناشر این بازی‌ها نیز بوده است.

    نشر بازی‌ها می‌تواند درآمد هنگفتی جهت کشورها داشته باشد که ما هنوز تا رسیدن به درآمد قابل توجه فاصله داریم. تا آخر سال ۹۴ درآمد هر سال ایرانی‌ها از بازی‌های ویدئویی ۱۵۳ میلیون دلار بوده، در حالی که درآمد هر سال آمریکا از بازی‌های ویدئویی به‌عنوان یکی از قطب‌های نوظهور ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیون دلار عنوان شده است است.

    هادی جعفری منفرد، مدیر نظارت بر تحول سازمانی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌و‌گو با کلیک راجع به فعالیت‌ها و برنامه بنیاد جهت حمایت از صادرات بازی‌ها می‌گوید: «برنامه حمایت از بازی‌های صادرات‌محور که سال گذشته استارت آن زده شد، امسال نیز استمرار پیدا کرد و اتفاق خوب آن بود که در امسال گزینش بازی‌های برتر به وسیله تیمی متشکل از ناشران بین‌المللی صورت گرفت که دقیقا می‌توانند برآورد کنند یک بازی تا چه حد در بازار دنیا ظرفیت صادرات و موفقیت خواهد داشت. این جوایز امسال همراه با مناسبت بزرگ TGC برگزار شد و سال بعد نیز استمرار خواهد داشت. افزون بر آن‌، برگزاری رویدادهای بزرگ بین‌المللی همچون TGC و نیز حمایت از حضور بازیسازان مطرح در رویدادهای بین‌المللی مانند گیمزکام آلمان یا گیم کانکشن فرانسه که به هرچه بهتر دیده شدن بازیسازان ایرانی کمک می‌کند، از برنامه‌های بنیاد بوده است.»

    اوضاع بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی

    مطابق با گزارش «بازی‌های ایرانی در بازار جهانی» که به وسیله دایرک منتشر شده، تا آخر سال ۹۴، به‌طور تخمینی یک میلیون و ۲۳۵ هزار دلار صادرات دیجیتالی صورت گرفته که از این میان، ۷۲ درصد درآمدها از بازی‌های پلتفرم رایانه بوده هست. این رقم هرچند بزرگ نیست، ولی در سال‌های اخیر رشد فزاینده‌ای داشته هست. چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از بازیکنان ایرانی، بازی‌های رایانه‌ای بازی می‌کنند. بازیکنان ایرانی، در مجموع ۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سال ۹۴ صرف بازی‌های رایانه‌ای کرده‌اند. این عدد فارغ از هزینه‌های سخت‌افزار بوده و فقط پرداخت جهت بازی‌ها را دربرمی‌گیرد.

    به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات تیم خبر رسان تلگرام و اینستاگرام و فیسبوک و .. گروه تحریریه سایت؛ از جمعیت نزدیک به ۸۰ میلیونی ایران، ۳۹ میلیون

    پلتفرم کنسول به لحاظ میزان بازیکنان در مقیاس کشوری سهم نسبتا کمتری را به خود اختصاص داده هست. به استناد گزارش شرکت معتبر تحقیقات بازار نیلسن در سال ۲۰۱۶، چین نیز الگوی مشابهی را در میزان استفاده از پلتفرم‌های سه‌گانه جهت بازی کردن دارد، در گزارش دایرک آمده است: «در چین بیشترین سهم از بازیکنان به وسیله پلتفرم گوشی تلفن همراه و سپس پلتفرم‌های رایانه و کنسول بازی دیجیتال انجام می‌دهند. مطابق این گزارش این الگو متفاوت از الگوی کشورهای آمریکای لاتین از قبیل برزیل و مکزیک است که در آنها بیشترین سهم بازیکنان به ترتیب متعلق به بازی کردن با پلتفرم کنسول و بعد از آن گوشی تلفن همراه و رایانه هست. همچنین در کشورهای اروپایی، پلتفرم‌ها به لحاظ میزان و درصد بازیکنان، وضعیتی متعادل را به خود می‌بینند.» مدیرعامل دایرک راجع به استقبال کمتر از دو پلتفرم رایانه و کنسول در کشور عزیزمان ایران توضیح می‌دهد: «توزیع در بازی‌های پی‌سی و کنسول مناسب نیست. به عنوان نمونه بازی‌هایی مثل سین سیتی، بازی‌های استراتژی و آموزنده هستند که نحوه مدیریت بحران، تفکر انتقادی و حل مساله را آموزش می‌دهند، ولی هنگامی که وارد یک فروشگاه بازی می‌شوید، بازی‌های پرفروش را در ویترین می‌بینید و بازی‌های آموزشی در همه جای دنیا نسبت به بازی‌های تجاری و سرگرم‌کننده فروش کمتری دارند.» سیدحسینی در پاسخ به این پرسش که آیا ما در کشور عزیزمان ایران بازی‌های تجاری نمی‌سازیم که پشتش هدفی وجود داشته باشد و توان مسابقه با بازی‌های روز دنیا را نیز داشته باشد، می‌گوید: «در زمینه بازی‌های موبایلی چنین بازی‌هایی ساخته می‌شود، به عنوان نمونه در حوزه محیط‌زیست، آموزش و…، ولی بازی‌های پی‌سی و کنسول هزینه زیادی جهت تولید نیاز دارند و توزیع آنها نیز در کشور خوب نیست.»

    او همچنین اضافه می‌کند: «کیفیت بازی‌های ما مانند آمریکا، فرانسه و ژاپن نیست، نه به این علت که بازیسازهای ما بالقوه نمی‌توانند چنین بازی‌هایی بسازند، بلکه به این علت که هزینه ساخت این بازی‌ها بسیار بالاست و بازاری بسیار قوی‌ می‌خواهد که به فروش برود. بحث دیگر بازاریابی است که شرکت‌های بزرگ بازیسازی در دنیا بسیار قوی‌تر روی بازاریابی کار می‌کنند تا یک شرکت مستقل بازیسازی در ایران.» او در آخر تاکید می‌کند که ساخت بازی‌های کنسولی در کشور عزیزمان ایران با پرسشها اساسی مواجه هست، ولی بزودی دو فروشگاه توزیع دیجیتال با نام‌های «آریو» و «هیولا» جهت بازی‌های پی‌سی راه خواهد افتاد که به‌این‌ترتیب واسطه نشر از بین بردن می‌شود.

    استقبال ایرانی ها از بازی های موبایلی

    گزارش آماری شرکت Superdata نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۶ درآمد بازی‌های موبایلی در دنیا، معادل ۴۰٫۶ میلیارد دلار بوده که بیشترین سهم نیز با درآمد تخمینی ۲۴٫۸ میلیارد دلار در اختیار قاره آسیاست.

    براساس این گزارش، تعداد تقریبی بازیکنان موبایلی در دنیا ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ است که به‌طور میانگین حدود ۳۰ دقیقه در روز بازی می‌کنند.

    طبق گزارش دایرک، تقریبا ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بازیکن موبایلی در سال ۹۴ در کشور وجود دارد که به‌طور میانگین روزانه ۷۴ دقیقه بازی می‌کنند. یعنی میانگین روزانه ما در بازی‌های موبایلی از میانگین دنیا زیاد هست. همچنین بازیکنان ایرانی، در مجموع ۱۳۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان را در سال ۹۴ صرف بازی‌های موبایلی کرده‌اند. این عدد، هزینه‌های سخت‌افزار را دربرنمی‌گیرد و فقط مشمول بر پرداخت جهت بازی‌ها می‌شود. جالب این‌که اگر به تفکیک سنی آمار به‌دست آمده نگاه کنیم بیش از ۵۵ درصد کهنسالان، خریدار هستند.

    توجه به رده‌بندی سنی

    آمارها نشان می‌دهند توجه به نشان رده‌بندی سنی در کشور رو به رشد هست. در میان بازی‌بازان موبایلی، میزان توجه به رده‌بندی سنی به این تفکیک است: ۴۱ درصد توجه زیادی دارند،
    ۳۴ درصد تاحدودی توجه دارند و ۲۵ درصد اصلا توجهی ندارند.

    یک پُرس بازی‌ دیجیتال و دیگر هیچ!

    هادی جعفری منفرد، مدیر نظارت بر تحول سازمانی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌و‌گو با کلیک راجع به توجه به این رده‌بندی‌ها می‌گوید: «این مورد بسیار حائز اهمیت است که خانواده‌ها با مفهوم رده‌بندی سنی و ضرورت آن آشنا باشند و توجه به رده مناسب بازی جهت هر گروه سنی داشته باشند، به همین علت راه‌اندازی وبسایت اسرا از برنامه‌های جدی بنیاد در امسال بوده که نسخه آزمایشی آن به بهره‌برداری رسیده و در حال انجام تست‌های متفاوت جهت نسخه نهایی آن هستیم که امیدواریم این مهم در فصل جاری اتفاق بیافتد. در این سایت خانواده‌ها با مفهوم رده‌بندی و ضرورت آن آشنا می‌شوند و همچنین بازی‌های مناسب جهت هر رده سنی به همراه اطلاعات کامل آن و توصیه‌های کارشناسان نظام رده‌بندی را مشاهده خواهند کرد.»

    بازی‌های دیجیتال؛ سومین رسانه‌ بااهمیت

    با نگاه به پنج رسانه بااهمیت جهت بازی بازان موبایلی کشور (چه مرد، چه زن) می‌بینیم هر دو گروه بازی‌های دیجیتال را به‌عنوان سومین رسانه‌ای که برایش وقت می‌گذارند گزینش کرده‌اند.

    این جایگاه بازی‌های‌دیجیتال در میان بازی‌بازها که حتی جلوتر از کتاب، سینما، روزنامه و مجله قرار گرفته هست، نشان می‌دهد باید مواظب محتوایی که در قالب آن عرضه می‌شود بود. سید حسینی، مدیرعامل دایرک در مورد این نگرانی می‌گوید: «چون بازی‌های موبایلی توزیع دیجیتال دارند، علی رغم بازی‌های پی‌سی و کنسولی که زیاد فیزیکی توزیع می‌شوند، نظارت بر بازی‌های موبایلی بهتر هست. از طرف دیگر بازی‌های موبایلی به علت گرافیک و داستان‌پردازی ساده‌تر، خیلی محتوای آسیب‌رسان ندارند. بسیاری از بازی‌های ایرانی مطابق با فرهنگ ما ساخته می‌شود، به همین علت محتوای بافایده در آنها زیاد هست. از طرف دیگر بحث بازی‌های جدی (بازی‌هایی که با نشانه اولیه غیر از سرگرمی صرف ساخته می‌شوند) مطرح شده است که ما هم تلاش کردیم آنها را جهت همه پلتفرم‌ها در قالب مسابقه های مطرح کنیم.»

    انسان تنها

    در حالی که علت مهم زیاد بازی‌بازان کودک و نوجوان جهت بازی کردن، لذت‌بخش بودن بازی هست، جوانان، میانسالان و کهنسالان جهت پر کردن اوقات تنهایی به بازی روی می‌آورند. از سوی دیگر یکی از ایراداتی که به بازی‌ها گرفته می‌شود این است که انسان‌ها را تنهاتر می‌کنند، ولی آمارها نشان می‌دهد ۴۹ درصد از گیمرهای ایرانی با دیگران بازی می‌کنند و با توجه به این‌که این آمار در ایالات متحده آمریکا ۵۴ درصد هست، چندان اوضاع متفاوتی با دنیا نداریم. سیدحسینی، مدیرعامل دایرک در این باره توضیح می‌دهد: «ماهیت رسانه‌های تازه به گونه‌ای است که تلاش می‌کنند ارتباطات را زیاد کردن دهند، ولی لزوما کیفیت ارتباطات زیاد کردن نمی‌یابد. غنای رسانه‌ای (ابزارهایی که در ارتباط می‌توان استفاده کرد) در بازی‌ها یا شبکه‌های اجتماعی بسیار کمتر هست. به‌عنوان مثال شما احساسات را به‌صورت رو در رو بهتر می‌توانید انتقال یافته کنید، ولی در شبکه‌های اجتماعی زیاد به وسیله اموجی‌ها (شکلک‌ها) می‌توانید این کار را انجام دهید. بنابراین در رسانه‌هایی مانند بازی‌های دیجیتال هرچند کمیت بالاتر هست، ولی سطح ارتباطات کم کردن پیدا می‌کند. تلویزیون نیز به همین شکل عمل می‌کند، در گذشته افراد هنگامی که دور هم می‌نشستند با یکدیگر صحبت می‌کردند، ولی اکنون دور هم می‌نشینند و سریال نگاه می‌کنند. بازی‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند و آنهایی که بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند، با بازیکنان آنلاین دیگر که معمولا نمی‌شناسند بازی می‌کنند. عده دیگری بازی‌های چند نفره با کنسول خانگی انجام می‌دهند که کیفیت ارتباط در آن بهتر هست. حتی تحقیقات نشان می‌دهد این بازی‌ها در تحکیم روابط خانوادگی نیز موثر هست. بسیاری از بازی‌های موبایلی به‌صورت آنلاین و خانوادگی انجام می‌شوند، به عنوان نمونه بازی ایرانی کوئیز آو کینگز در جمع خانوادگی نیز طرفدار دارد.»

    به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات تیم خبر رسان تلگرام و اینستاگرام و فیسبوک و .. گروه تحریریه سایت؛ از جمعیت نزدیک به ۸۰ میلیونی ایران، ۳۹ میلیون

    چه برنامه‌ای جهت آینده داریم؟

    با توجه به درآمدزا بودن صنعت بازی در دنیا و تاثیر آن در آموزه‌ها و تفکر افراد، اگر از آن غافل شویم، هم فرهنگ و هم حجم زیادی از سرمایه خود را از دست داده‌ایم، بنابراین لزوم داشتن یک برنامه منسجم جهت ورود به صنعت بازی در کشور عزیزمان ایران لمس می‌شود.

    هادی جعفری منفرد، مدیر نظارت بر تحول سازمانی راجع به برنامه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید: «بنیاد در امسال دو برنامه کلان را در کنار برنامه‌هایی که سال گذشته داشته پیگیری می‌کند. در واقع علاوه بر برنامه‌های حمایت از بازی‌های صادرات‌محور که از سال پیش شروع شد امسال در نظر داریم سند جامع حمایت از بازی‌های رایانه‌ای را تدوین و نهایی کنیم (تحت عنوان هرم حمایت) به گونه‌ای که حمایت از بازیسازان کاملا ضابطه‌مند، جامع و تعالی‌بخش باشد که با اجرایی شدن آن از سال آینده امیدواریم تحولی در حمایت از بازیسازان رخ دهد.» او در ادامه ضمن اشاره به توزیع بازی‌های PC از طریق بستر دیجیتال می‌گوید: «برای جنبش تقاضا سمت مصرف‌کننده هم مورد نیاز است کارها مورد نیاز صورت گیرد به همین علت طراحی کمپین حمایت از بازی‌های ایرانی را نیز در دستور کار داریم.»

    منبع: بنیاد ملی بازی های رایانه ای

    انتهای پیام/

    یک پُرس بازی‌ دیجیتال و دیگر هیچ!

    واژه های کلیدی: دیجیتال | بازیکنان | رایانه | برنامه | ایرانی | میلیونی | ایران | میلیون | رایانه | برنامه | ایرانی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • افست کتاب لاتین
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • چاپ کتاب آمازون
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • کتاب اورجینال
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب