انسان همان می شود که اغلب به آن فکر می کند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار سیاسی » هشدار برجامی دنیا به ترامپ

    هشدار برجامی دنیا به ترامپ

    هشدار مسئولان و مقام‌های اروپایی طرف توافق هسته‌ای به مواضع کج دار و مریز دولتمردان امریکایی راجع به برجام همچنان ادامه دارد.

    هشدار برجامی دنیا به ترامپ

    هشدار برجامی دنیا به ترامپ

    هشدار مسئولان و مقام های اروپایی طرف توافق هسته ای به مواضع کج دار و مریز دولتمردان امریکایی راجع به برجام همچنان ادامه دارد.

    به گزارش بیاکافه به نقل از روزنامه همشهری، هشدار مسئولان و مقام های اروپایی طرف توافق هسته ای به مواضع کج دار و مریز دولتمردان امریکایی راجع به برجام همچنان ادامه دارد. در حالی که احتمال می رود دونالد ترامپ چند روز دیگر با تأیید نکردن پایبندی کشور عزیزمان ایران به تعهدات برجامی اش، روند مسالمت آمیز اجرای برجام را دچار خدشه کند، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مقام های بلند پایه آلمان، فرانسه و انگلیس از مدیر جمهوری امریکا درخواست کردند به تعهدات این کشور در چارچوب توافق هسته ای پایبند بماند. پیش از این چین و روسیه هم بر لزوم پاییبندی امریکا به تعهدات برجامی اش تأکید کرده بودند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی به مناسبت شصتمین سالروز تأسیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای برجام را راه حلی برد – برد دانست که مانع از یک رویارویی نظامی خطرناک شده است هست. موگرینی در بخشی از خبر خود با بیان اینکه «برجام متعلق به یک یا دو کشور نیست»، گفت: «این توافق بدون اتحادیه اروپای نیرومند غیرممکن بود. ما تمام توان خود را در خدمت صلح قرار دادیم و این جهت موفقیت مذاکرات مهم بود». مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه با توافق هسته ای مانع بالاگرفتن یک (رویارویی) مخرب و خطرناک نظامی شدیم، افزود: «از دو سال پیش که به توافق دست یافتیم، آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اجرای توافق نظارت کرده که از جمله آنها انجام بازرسی ها بوده و پایبندی کشور عزیزمان ایران را ۸ بار تأیید کرده هست. در واقع توافق هسته ای ایران، قطعنامه شورای امنیت شرکت ملل است و توافق با کشور عزیزمان ایران یکی از بدترین بحران های هسته ای دوران ما را خاتمه داده است». موگرینی ادامه داد: «اکنون که با یک ترساندن هسته ای تازه و متفاوت از سوی کره شمالی مواجهیم، توان گشودن یک جبهه دیگر را نداریم. منفعت، مسئولیت و وظیفه ما حفظ توافق هسته ای با کشور عزیزمان ایران و حرکت در جهت تقویت و نه تضعیف نظام جهانی عدم اشاعه است». در همین حال نخست وزیر انگلیس هم بر لزوم حفظ برجام تأکید کرد. ترزا می در گفت و گویی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «بریتانیا کاملاً به برجام پایبند است و آن را جهت امنیت منطقه حیاتی می داند».
    همچنین بنا بر بیانیه وزیر خارجه آلمان سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان از امریکا خواسته اند تا از توافق هسته ای کشور عزیزمان ایران خارج نشود.

    عبارات مهم : وزیر خارجه ایران – وزارت امور خارجه
    به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، «زیگمار گابریل»، وزیر امور خارجه آلمان تأکید کرد که برلین اطمینان دارد کشور عزیزمان ایران به توافق هسته ای پایبند بوده است و این مسأله را آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تأیید کرده هست. وی افزود: «ما دلواپس سیگنال هایی که از امریکا دریافت می کنیم هستیم. این سیگنال ها از این امر حکایت دارد که مدیر جمهوری امریکا پایبندی کشور عزیزمان ایران به توافق هسته ای را رد خواهد کرد». وزیر امور خارجه آلمان در ادامه تأکید کرد:«چنانچه امریکا از توافق هسته ای برجام خارج شود، اوضاع امنیتی در منطقه بدتر خواهد شد». گابریل همچنین گفته است که اقدام احتمالی امریکا می تواند عواقب منفی بر حل مسأله کره شمالی داشته باشد آیا که در صورت شکست توافق با تهران، پیونگ یانگ بعید است که زیر بار توافق جدیدی برود. همچنین هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد که پکن امیدوار است برجام ادامه پیدا کند و به طور جدی اجرا شود. هشدار مسئولان کشورهای طرف توافق هسته ای مبنی بر لزوم حفظ توافق هسته ای در پی آن زیاد کردن یافت که گفته شده است مدیر جمهوری امریکا قصد دارد دیگر پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام را از جانب امریکا تأیید نکند. کنگره امریکا بعد از دستیابی گروه ۱+۵ به برجام، دولت را ملزم کرد هر ٩٠ روز یکبار گزارشی از نحوه عمل کشور عزیزمان ایران به تعهداتش در برجام به کنگره ارسال کند. در صورتی که مدیر جمهوری تأیید کند که کشور عزیزمان ایران به تعهدات خود عمل کرده هست، امریکا نیز متقابلاً به تعهدات خود عمل می کند ولی اگر چنین تأییدی صورت نگیرد، کنگره شصت روز وقت دارد تا اعاده تحریم های هسته ای علیه جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار دهد.
    بلومبرگ: ترامپ توافق هسته ای را حفظ می کند
    در شرایطی که منابع آگاه دولت امریکا خبر داده اند که ترامپ پایبندی کشور عزیزمان ایران به تعهدات برجامی اش را تأیید نمی کند، مدیر جمهوری امریکا در بروزترین موضع گیری ادعاجویانه خود، کشور عزیزمان ایران را متهم کرده که بر خلاف توافقش با قدرت های جهانی، روابط و مبادلاتی با کره شمالی داشته که با روح برجام در تضاد هست. ترامپ همچنین با باب کورکر، مدیر جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس سنا به خاطر حمایتش از توافق هسته ای دچار اختلاف شدید شده است هست. او، «کورکر» را مسئول توافقی که آن را وحشتناک توصیف می کند، دانسته هست. با این حال رسانه امریکایی «بلومبرگ» به نقل از ۳ مقام دولتی امریکا خبر داده است که مدیر جمهوری امریکا در حال ارزیابی استراتژی تازه جهت مقابله با برنامه اتمی کشور عزیزمان ایران است که توافق هسته ای را نیز در عین حال حفظ کند. این مقام های دولتی با بیان اینکه ترامپ از کنگره خواهد خواست تا قانون نظارت بر پایبندی کشور عزیزمان ایران به توافق هسته ای را سخت تر کنند، گفتند نشانه او از این استراتژی، نشان دادن جبهه ای متحد از دولت امریکا و کنگره به کشورهای اروپایی است.
    معاون وزیر خارجه ایران: خود را آماده کرده ایم
    مقام های بلند پایه کشور عزیزمان ایران نیز در مواجهه با تهدیدات امریکا راجع به برجام بر آمادگی کشور جهت پاسخ به کارها احتمالی واشنگتن تأکید می کنند. معاون اروپا و امریکای وزارت امور خارجه در گفت و گو با «ایرنا» تأکید کرد: «اگر ترامپ بخواهد از برجام کنار بکشد ما گزینش های مختلفی پیش روی خود داریم و دستمان جهت این گزینش ها باز است». مجید تخت روانچی با بیان اینکه «ما جهت سناریوهای متفاوت خود را آماده کردیم و این چیزی نیست که الان به فکر افتاده باشیم»، افزود: «اگر ترامپ بخواهد از برجام کنار بکشد در وقت مورد نیاز موضع مناسب را گزینش خواهیم کرد». وی افزود: «اگر به جایی برسیم که بهره مندی که در برجام جهت ما آینده نگری شده است به میزان مطلوبمان نباشد، شک نکنید که منافع ملی چارچوب تصمیم خواهد بود و اگر مورد نیاز باشد برجام را کنار خواهیم گذاشت البته ما شروع کننده نقض برجام نخواهیم بود. ولی آینده نگری شرایط آینده راحت نیست». در همین حال معاون سیاسی دفتر مدیر جمهوری برجام را تفاهمی چندجانبه جهت آرامش صحنه بین الملل خواند که به بهانه ای جهت شدت یافتن اختلاف تبدیل شد؛ گامی که امریکا درحال برداشتن آن هست. حمید ابوطالبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «سیاسی کردن برجام در داخل امریکا و اعلام خلاف واقع عدم پایبندی ایران، بسرعت کشور عزیزمان ایران و امریکا را به مرحله جدیدی از اختلاف رساند و این باور را انتقال یافته می کند که بردیوار بلند بی اعتمادی ما، نقض عهد، خصومت مستمر و عدم امکان عملی تفاهم نیز افزوده شد؛ راه استمرار هرگونه سخن و گفت وگو میان دو کشور بسته شد».
    آمانو: من تأیید می کنم که کشور عزیزمان ایران به تعهداتش در چارچوب توافق هسته ای پایبند بوده است
    احتمال گزارش منفی کاخ سفید به کنگره مبنی بر پایبند نبودن کشور عزیزمان ایران به تعهدات برجامی اش در حالی تقویت شده است است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته (دوشنبه) در ملاقات با علی اکبر صالحی، مدیر شرکت انرژی اتمی کشورمان در رم، ضمن تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات سیاسی مرتبط با برجام و فعالیت های اخیر دولت امریکا به این توصیه اشاره کرد که آژانس تاکنون پایبندی کشور عزیزمان ایران به تعهدات خود را گزارش کرده هست. آمانو تأکید کرد: «آنچه جهت ما مهم است ارزیابی عینی از کارها و فعالیت های هسته ای و تعهدات کشورها در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی است که مبنای اظهارنظرها و گزارشات آژانس بوده و خواهد بود. از این منظر تحولات سیاسی تأثیری بر ارزیابی آژانس نخواهد داشت». آمانو همچنین در حاشیه نشست هسته ای رم در پاسخ به سؤالی گفت: «من تأیید می کنم که کشور عزیزمان ایران به تعهداتش در چارچوب توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ پایبند بوده است».


    منبع: روزنامه همشهری

    واژه های کلیدی: وزیر خارجه ایران | وزارت امور خارجه | وزیر امور خارجه | دونالد ترامپ | انرژی هسته | وزارت خارجه | امریکایی | امریکا | توافق | ایران | انرژی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک