حوادث چون روزها سپری می شوند.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » ۶ مسئله دستگاه گوارش که باید بسیار جدی گرفت

    ۶ مسئله دستگاه گوارش که باید بسیار جدی گرفت

    دستگاه گوارش همه ما گاهی مشکلاتی را جهت ما ایجاد می کنند، ولی این ۶ مورد را در دستگاه گوارش خود بسیار جدی بگیرید.

    6 مسئله دستگاه گوارش که باید بسیار جدی گرفت

    دستگاه گوارش همه ما گاهی مشکلاتی را جهت ما ایجاد می کنند، ولی این ۶ مورد را در دستگاه گوارش خود بسیار جدی بگیرید.

    همه ما بعد از خوردن یک وعده از بعضی غذاها به مقدار زیاد احساس کمی گاز، یبوست یا سوزش می کنیم، ولی توصیه این جاست که گاهی این علایم عادی نیستند و می توانند نشانه یک بیماری جدی باشند.

    به گفته دکتر جیمز اف ماریون (James F. Marion) متخصص گوارش در دانشکده پزشکی ایکانی، در یک روز تعطیل به خصوص اگر برنامه ریزی رژیم غذایی یا سبک زندگی تان عوض کردن کند و مشکلاتی داشته باشید، اشکالی ندارد، ولی اگر تغییرات ناگهانی بود یا بدون هیچ علت واضح، ادامه پیدا کرد، بهتر است به یک متخصص گوارش مراجعه نمایید.
    در این مقاله به شما می گوییم که بعضی از پرسشها مرسوم معده ممکن است چه معنایی داشته باشند و چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید.

    ۶ مسئله دستگاه گوارش که باید بسیار جدی گرفت

    سوزش سر دل

    اگر قبلا هرگز سوزش سر دل نداشته اید (به جز زمانی که غذای زیاد یا تند خورده باشید)، و ناگهان احساس سوزش سر دل به طور منظم و بدون علت خاصی دارید، بهتر است به دکتر تان مراجعه نمایید، به خصوص اگر عوارض دیگری مثل کم کردن وزن، احساس چسبیدن غذا به گلو یا خون در مدفوع تان دارید. احتمال دارد یکی از ۲۰ درصد افرادی باشید که بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت (NIH) دچار بیماری رفلاکس معده (GERD) شده است اید، بیماری ای که اسید معده باعث التهاب و تنگ شدن مری می شود.
    از آن جایی که سوزش سر دل منجر به عوارض جدی از جمله زخم معده و آسم می شود، نباید در سکوت از آن زحمت ببرید، داروهای مناسب معمولا علایم آن را سرکوب می کنند.
    برخی افراد به علت احساس سوزشی که بین قفسه سینه و شکم ایجاد می شود، سوزش سر دل را با درد قفسه سینه اشتباه می گیرند. هنگامی که افراد ۴۰ سالگی را می گذرانند، باید این مسئله را جدی تر بگیرند. سوزش سر دل شدید می تواند احساسی مانند آنژین داشته باشد و تشخیص این دو از هم سخت هست. به همین علت در صورتی که جدیدا احساس گرفتگی یا سوزش سر دل دارید، مراجعه به دکتر و تشخیص صحیح بیماری اهمیت بیشتری پیدا می کند.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : سوزش سر دل دارید؟ این خوراکی ها را نخورید!!

    درد شکم

    تشخیص دقیق درد شکم کار دشواری هست. حتی با وجودی که آپاندیس شما در قسمت پایین و سمت راست شکم هست، بسیاری از افراد هنگام مبتلا شدن به آپاندیسیت، درد را در ناحیه پایینی شکم احساس می کنند. پرسشها کیسه صفرا، که درست در زیر کبد شما و در وسط شکم قرار دارد، می تواند باعث ایجاد درد در قسمت بالایی شکم یا حتی پشت تان شود. تکرار درد شکمی می تواند نشانه ای از بیماری سندرم روده جنبش پذیر (IBS) باشد که بر اساس گزارش کالج آمریکایی گوارش شناسی (Gastroenterology)، ده تا پانزده درصد آمریکایی ها را درگیر کرده، با این که تنها ۵ تا ۷ درصد مبتلایان شناسایی شده است اند. علایم ایجاد شده است اغلب مشمول بر گاز، اسهال و/یا یبوست، که حداقل سه بار در ماه به مدت سه ماه یا مدام حداقل به مدت ۶ ماه است.
    زمانی که با دکتر تان صحبت می کنید، بسته به این که چه مدت احساس ناراحتی کرده اید و میزان درد چقدر است تشخیص متفاوت خواهد بود. اگر نسبتا تازه باشد و چیزی نباشد که بتوانید به عوض کردن رژیم غذایی یا سبک زندگی تان مربوطش کنید، اگر مانع فعالیت های روزانه شماست بعد از چند روز باید به دکتر تان مراجعه نمایید. در صورتی که درد منظم و مداوم داشتید حتی در صورتی که برطرف شد هم به دکتر مراجعه کنید. اغلب، مسئله تان به وسیله دکتر برطرف خواهد شد.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : ۱۳ درد شكم را جدی بگیرید

    دستگاه گوارش همه ما گاهی مشکلاتی را جهت ما ایجاد می کنند، ولی این ۶ مورد را در دستگاه گوارش خود بسیار جدی بگیرید.

    یبوست

    به گفته دکتر جنیفر کتز (Jennifer Katz) متخصص گوارش در مرکز پزشکی مونتریور در نیویورک، داشتن یبوست هشدار دهنده نیست و هیچ مقدار حرکات روده ای را نمی توان به عنوان حالت نرمال نام برد. بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت، در واقع توقف مدفوع یکی از مرسوم ترین پرسشها دستگاه گوارشی است که ۴۲ میلیون آمریکایی را گرفتار کرده هست. معمولا یبوست (مدفوع کردن کمتر از ۳ بار در هفته یا حرکات ناقص روده) به علت عدم مصرف فیبر کافی و یا عوض کردن در روال رژیم غذایی شماست.
    یبوست گاهی می تواند نشانه بیماری جدی تری باشد. که ممکن است مشمول بر زخم یا جراحت در دیواره روده بزرگ، IBS یا اثرات جانبی داروها باشد. اگر حرکات روده شما با کارهایی که دوست دارید انجام دهید دچار تداخل می شود و مدام باید در حال دویدن به دستشویی باشید، مدفوع تان سفت تر شده است و نیاز به فشار دارد یا هر لحظه جهت مدفوع کردن باید از ملین استفاده کنید به دکتر مراجعه کنید.
    شمار زیادی از افراد هستند که در سکوت از این بیماری زحمت می برند، لیکن تمایلی جهت درمان مسئله ارزش و مراجعه به دکتر ندارند. کارهای زیادی است که ما می توانیم جهت بیماران انجام دهیم، مثل عوض کردن رژیم غذایی یا داروها.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : درمان یبوست با ۷ راه حل جهت اینکه فردا صبح شکم تان راحت تر کار کند

    اسهال

    اسهال حاد که کمتر از ۴ هفته طول بکشد، بسیار مرسوم هست، بر اساس گزارش NIH حدود ۱۷۹ میلیون نفر هر سال به اسهال حاد مبتلا می شوند که می تواند به علت عفونت های باکتریایی یا ویروسی، انگل یا حتی خوردن خوراکی هایی که حاوی سوربیتول (sorbitol، یک قند الکلی است که در بدن انسان به آهستگی متابولیزه می شود) بیش از حد هستند (که معمولا در آدامس های بدون قند یافت می شود، سوربیتول عامل ایجاد گاز هم هست)، باشد.
    از آن جایی که اسهال می تواند منجر به کم آبی شدید و سریع بدن شود، اگر هر کدام از این علایم را داشتید باید هر چه سریع تر به دکتر مراجعه نمایید، مدفوع شل بیش تر از ۲ روز، تب بالای ۱۰۲ درجه فارنهایت، مدفوع کردن ۶ بار یا زیاد در طول ۲۴ ساعت، درد شدید در شکم یا مقعد، مدفوع سیاه، قیری یا حاوی خون یا علایم کم آبی ( تشنگی، چشم های فرو رفته، ادرار تیره، ادرار کردن کم تر از حد معمول).
    اسهال مزمن که به مدت حداقل یک ماه اتفاق بیافتد کمتر مرسوم هست. ممکن است به علت زخم در روده بزرگ، عوارض جانبی دارو، عفونت طولانی مدت، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، IBS، بیماری سلیاک ( به ندرت و معمولا در افراد مسن) یا حتی سرطان ایجاد شود. یا ممکن است حساسیت غذایی یا عدم تحمل شیر گاو، دانه سویا، تخم مرغ یا غذاهای دریایی باشد
    . تنها راه اطمینان مراجعه به دکتر هست. ما باید دقیقا علت ایجاد اسهال را بدانیم تا بتوانیم مسئله را پایه ای حل کنیم.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : اسهال|درمان خانگی اسهال, علت و علایم در نوزادان, کودکان و بزرگسالان

    نفخ و گاز ناراحت کننده

    به طور معمول از بدن همه گاز خارج می شود، ولی در بعضی از افراد زیاد هست. شاید از زمانی که به یاد دارید هر لحظه کمی خروج گاز از بدن داشته اید یا شاید به ندرت خروج گاز داشته اید، ولی تمام هفته را دچار نفخ بوده اید. اگر این علایم تلخ شما را از زندگی روزانه باز داشته اند یک متخصص تغذیه خوب و/یا متخصص گوارش می تواند به شما کمک کند.
    ممکن است یک مسئله آناتومی مثل جراحت، التهاب مرتبط با IBS، کرون یا کولیت یا پرسشها عملکردی مثل توانایی و تحرک روده شما باشد. حتی ممکن است اخیرا حساسیت غذایی شما پیشرفت کرده باشد، مثل عدم تحمل لاکتوز که معمولا بعد از ۳۰ سالگی نمایان می شود، بیماری سلیاک یا رشد بیش از حد باکتری ها.
    بدون توجه به علت، زمان آن رسیده که به دکتر مراجعه نمایید، به خصوص اگر گاز به همراه علایمی نظیر خون ریزی، چربی سوزی یا استفراغ چند باره همراه باشد، در صورت لزوم باید جهت پیدا کردن علت مسئله و درمان آن، آزمایش بدهید. همچنین یک متخصص تغذیه، رژیم غذایی شما را بررسی کرده و کمک می کند تا متوجه شوید چه غذاهای خاصی موجب نفخ شما می شوند و آن ها را کنار بگذارید.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : اگر نفخ و گاز معده دارید، خوردن این خوراکی ها را کنترل کنید

    ۶ مسئله دستگاه گوارش که باید بسیار جدی گرفت

    نشانه های خطرناک

    اگر در معرض پرسشها معده با این علایم بودید، مطمئن شوید که فورا با دکتر تان تماس می گیرید، چربی سوزی غیر قابل توضیح می تواند نشانه بیماری های زیادی باشد که نیازمند توجهند ( مانند بیماری کرون (Crohn’s disease)، کولیت اولسراتیو (ulcerative colitis)، بیماری سیالیک (celiac disease)، زخم معده، افسردگی یا به ندرت سرطان). سایر مواردی که باید حواستان باشد،تب، استفراغ، بی اشتهایی یا عوض کردن در اشتها، خون در روده ها یا احساس گیر کردن غذا در گلو. تمام این علایم را باید کاملا به دکتر تان توضیح دهید تا دقت بیشتری جهت تشخیص منبع مسئله شما انجام دهد.

    تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ

    واژه های کلیدی: رژیم غذایی | بیماری | یبوست | مدفوع | احساس | احساسی | سلامت | پیشگیری و بیماریها

    6 مسئله دستگاه گوارش که باید بسیار جدی گرفت

    ۶ مسئله دستگاه گوارش که باید بسیار جدی گرفت

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • کتاب اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • چاپ کتاب لاتین
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک