در این جهان، همواره برای كسانی كه از خطری بهراسند، خطری وجود خواهد داشت.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » شاید شما هم مبتلا باشید!/ سوء تغذیه چیست؟ علائم و عوامل آن

    شاید شما هم مبتلا باشید!/ سوء تغذیه چیست؟ علائم و عوامل آن

    سوءتغذیه نوعی بیماری به‌ شمار می‌آید که به علت مصرف ناکافی یا بیش از اندازه یک یا چند مادهٔ غذایی بروز می‌کند. سوءتغذیه در همهٔ کشورهای دنیا با

    شاید شما هم مبتلا باشید!/ سوء تغذیه چیست؟ علائم و عوامل آن

    سوءتغذیه نوعی بیماری به شمار می آید که به علت مصرف ناکافی یا بیش از اندازه یک یا چند مادهٔ غذایی بروز می کند. سوءتغذیه در همهٔ کشورهای دنیا با نمودهای گوناگون چون چاقی، بدخوری یا کم خوری دیده می شود و ولی علل و علائم آن…

    هدف از مصرف غذا، تامین انرژی مورد نیاز جهت انجام فعالیت های بدنی و از طرفی تامین مواد مغذی جهت حفظ عملکرد اندام هاست ولی متاسفانه امروزه کمتر این مباحث مورد توجه قرار می گیرد و در نتیجه فرد دچار سوءتغذیه می شود.

    عبارات مهم : برنامه غذایی – مواد غذایی
    درکنار این موارد به علت بیماری و مصرف بعضی از داروها نیز سوءتغذیه به سراغ فرد می آید و در شرایط بحران که نیاز است فرد هر چه سریعتر سلامت خود را بازیابد، به دلایلی بیماری طولانی تر می شود و کمبود ریزمغذی ها پرسشها جدیدی را به وجود می آورد. با دکتر خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره گفت و گویی کرده ایم.

    نکته مهمی که جا دارد به آن اشاره شود، توجه همه پزشکان به بحث تداخلات دارویی هست. در تداخلات دارویی به خاص در بیماری های مزمن می توان با مشورت با متخصصان تغذیه کمبودها را جبران کرد که در نتیجه درمان بهتر و راحت تر صورت می گیرد. اگر فرد در طول درمان دچار سوءتغذیه و گرسنگی سلولی شود نه تنها درمان وی به کندی پیش می رود و ناموفق خواهد بود، بلکه نیاز به مصرف داروی زیاد دارد و در این بین یک تناوب معیوب به وجود می آید که بیمار مجبور می شود حجم زیادی از داروها را مصرف کند و از طرفی نتیجه مناسبی هم نمی گیرد.

    سوء تغذیه چیست؟

    سوءتغذیه نوعی بیماری به شمار می آید که به علت مصرف ناکافی یا بیش از اندازه یک یا چند مادهٔ غذایی بروز می کند. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه یکی از بزرگ ترین پرسشها مربوط به تغذیه قحطی و کمبود مواد غذایی مورد نیاز جهت سوخت وساز بدن هست. با این وجود، سوءتغذیه در همهٔ کشورهای دنیا با نمودهای گوناگون چون چاقی، بدخوری یا کم خوری دیده می شود.

    بر پایه آمار سازمان بهداشت جهانی، سوءتغذیه بزرگ ترین عامل فوت ومیر کودکان هست. بعد سوءتغذیه در اثر کمبود یا زیادی یک یا چند ماده غذایی به وجود می آید. جهت این مسئله دو دسته علل معرفی شده است است.

    شاید شما هم مبتلا باشید!/ سوء تغذیه چیست؟ علائم و عوامل آن

    علل اولیه سوء تغذیه

    عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی و در واقع مجموعه عواملی که بنیان های جامعه را تشکیل می دهد، در دریافت ناکافی مواد مغذی موثر هست. به بیان دیگر مجموعه پرسشها سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ناآگاهی ها در زیر مجموعه عوامل اولیه قرار می گیرد.

    سطح سواد از دو جنبه در کم کردن سوءتغذیه موثر هست، یکی توانایی فرد را در کسب درآمد زیاد کردن می دهد و دیگر این که فرهنگ تغذیه وی را اصلاح و به این ترتیب فرد از مواد غذایی به شکل صحیح استفاده می کند.

    از طرفی مسائلی چون مهاجرت ها در داخل یا در سطح بین المللی، جنگ و… نیز در این زمینه نقش دارد. نمونه بارز آن جنگ در کشور یمن است که در پی آن سوءتغذیه شدید کودکان را شاهد هستیم.

    امنیت غذایی و دسترسی جامعه به ماده غذایی کافی و سالم مهم است و آلودگی مواد غذایی که در این مقوله می گنجد، همه از جمله علل اولیه هست.

    علل ثانویه سوء تغذیه

    علل ثانویه زمانی است که غذا وارد بدن فرد شده است است. یعنی غذا در اختیار فرد هست ولی به علت عواملی مانند بیماری و… فرد دچار پرخوری و بدخوری و در نهایت دچار سوءتغذیه می شود. بیماری مزمن و به خاص بیماری که فرد جهت آن دارو مصرف می کند از عوامل ثانویه محسوب می شود، جهت مثال:

    مصرف آسپرین جذب ویتامین سی را کم کردن می دهد.
    – در بیماری روده جنبش پذیر به علت مسئله فیزیولوژیکی مواد مغذی جذب بدن نمی شود. همچنین به علت شرایط روانی فرد دچار پرخوری یا بدخوری می شود و بدن وی از نظر ریزمغذی ها کمبود دارد یعنی از نظر شکمی سیر است ولی سلول ها گرسنه هستند.

    آمارهای سوء تغذیه

    طبق آمار جهانی، امروزه بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در دنیا از گرسنگی مزمن زحمت می برند و به نوعی دچار سوءتغذیه هستند. آمار سال ۲۰۱۶ نشان می دهد گرسنگی و سوءتغذیه ناشی از فقر ۱۲٫۵ درصد بوده و این عدد در کشور عزیزمان ایران ۴ درصد گزارش شده است هست.

    سوءتغذیه نوعی بیماری به‌ شمار می‌آید که به علت مصرف ناکافی یا بیش از اندازه یک یا چند مادهٔ غذایی بروز می‌کند. سوءتغذیه در همهٔ کشورهای دنیا با

    علایم سوء تغذیه

    ۴۵ نوع ماده مغذی جهت بدن آشنا شده است است که دریافت ناکافی هر یک مشکلی در بدن ایجاد می کند؛ علایم سوءتغذیه بسته به انواع کمبود مواد غذایی تفاوت دارد (یعنی کدام ماده مغذی در بدن شما کم است) و انواع امراض را باعث می شود.

    ممکن است سوءتغذیه ناشی از کمبود پروتئین و انرژی باشد، نمونه این افراد فرزند های لاغری هستند که چربی و عضلات آن ها تحلیل رفته است.اگر کمبود پروتئین زیاد از سوءتغذیه ناشی از دریافت کالری باشد مانند مواردی که نان مصرفی زیاد از پروتئین هست، بیماری *کواشیورکور ایجاد می شود یا در مواردی کودک از نظر وزنی ممکن است مسئله نداشته باشد ولی ورم در چشم ها و دست و پاها مشاهده می شود.

    *کواشیورکور Kwashiorkor: یک نوع وخیم سوءتغذیهٔ حاصل از کمبود پروتئین و کالری است که در اطفال دیده می شود.کواشیورکور با ورم، پوست ترک خورده و پوسته پوسته شده، بی اشتهایی، بزرگ شدن کبد، ضعف، التهاب و قرمز شدن پوست و موها همراه هست. در گذشته گمان می رفت که علت این بیماری تنها کمبود پروتئین هست؛ درحالی که تحقیقات اخیر نشان می دهند که کمبود ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی محلول در خون چون آهن، پتاسیم و منیزیم نیز نقش مهمی در مبتلا شدن به کواشیورکور دارند.

    به عنوان نمونه ای دیگر، کمبود ویتامین ب به صورت بیماری بربری و بیماری های قلبی خود را نشان می دهد.

    گرسنگی سلولی در سوء تغذیه

    بخشی از سوءتغذیه به علت دریافت زیاد کالری است که به شکل چاقی خود را نشان می دهد ولی فرد از نظر دریافت ریزمغذی ها دچار کمبود است.

    به طور معمول باید به این توصیه توجه کنیم که برنامه غذایی مان باید تنوع داشته باشد تا به سیری سلولی برسیم. مواد غذایی دریافتی ما باید سالم، کافی، متناسب، متنوع و متعادل باشد.

    برای پیشگیری از سوء تغذیه از هر گروه مواد غذایی باید چقدر مصرف کنیم:

    • نان و غلات – ۶ تا ۱۰ واحد

      گوشت و جایگزین ها – ۲ تا ۳ واحد

      شیر و لبنیات – ۲ تا ۳ واحد

      میوه – ۲ تا ۴ واحد

      سبزی ها – ۳ تا ۵ واحد

    اگر می خواهید زیاد بدانید : منظور از یک واحد میوه در روز چه مقدار از هر نوع میوه است؟

    اگر در دریافت مواد غذایی تناسب وجود نداشته باشد مانند هنگامی که که فرد رژیم های خودسرانه می گیرد و برنج و نان را از بین بردن می کند، فرد دچار سوءتغذیه از نوع گرسنگی سلولی می شود.

    گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
    eemorgh.com/health
    منبع:روزنامه خراسان

    واژه های کلیدی: برنامه غذایی | مواد غذایی | تغذیه مو | گرسنگی | دریافت | بیماری | پروتئین | دریافتی | کالری | تغذیه

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • چاپ کتاب اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • چاپ کتاب لاتین