ایستایی وجود ندارد ، هر چه هست جوشش و جاری بودن است.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A

    سروتونین چیست؟

    سروتونین بر تمام اجزای بدنتان تاثیر می گذارد، از احساسات تان گرفته تا موتور مهارت هایتان. سروتونین به عنوان تثبیت کننده خلق و خوی طبیعی در نظر گرفته می شود.

    سروتونین چیست؟

    سروتونین بر تمام اجزای بدنتان تاثیر می گذارد، از احساسات تان گرفته تا موتور مهارت هایتان. سروتونین به عنوان تثبیت کننده خلق و خوی طبیعی در نظر گرفته می شود.

    سروتونین Serotonin چیست؟

    سروتونین Serotonin یکی از تولیدات شیمیایی سلول های عصبی است که پیام رسان بین سلول های عصبی شماست. سروتونین اغلب در سیستم گوارش یافت می شود، با این حال در پلاکت خون و سرتاسر سیستم عصبی مرکزی هم مشاهده می شود.

    سروتونین از اسید آمینه ای ضروری به نام تریپتوفان tryptophan ساخته می شود. این اسیدآمینه باید از طریق رژیم غذایی وارد بدنتان شود و معمولا در خوراکی هایی مثل: آجیل ها، پنیر و گوشت قرمز یافت می شود. کمبود تریپتوفان می تواند منجر به کم کردن سطح سروتونین شود که نتیجه آن اختلالات خلق و خو از قبیل اضطراب یا افسردگی هست. این ماده نزد افکار عمومی به عنوان جاری کنندهٔ “احساس خوب”شناخته شده است هست.

    سروتونین چیست؟

    سروتونین چه کاری انجام می دهد؟

    سروتونین بر تمام اجزای بدنتان تاثیر می گذارد، از احساسات تان گرفته تا موتور مهارت هایتان. سروتونین به عنوان تثبیت کننده خلق و خوی طبیعی در نظر گرفته می شود. ماده ای شیمیایی است که به خوابیدن، خوردن و هضم کمک می کند.

    سروتونین همچنین کمک می کند به:

    • – کم کردن افسردگی
      – تنظیم اضطراب
      – التیام زخم ها
      – حالت تهوع
      – حفظ سلامت استخوان ها

    نحوه کارکرد سروتونین در عملکردهای متفاوت بدن به شرح زیر است:

    حرکات روده:

    سروتونین عمدتا در معده و روده یافت می شود که به کنترل حرکات و عملکرد روده کمک می کند.

    خلق و خو یا مود Mood:

    سروتونین بر تمام اجزای بدنتان تاثیر می گذارد، از احساسات تان گرفته تا موتور مهارت هایتان. سروتونین به عنوان تثبیت کننده خلق و خوی طبیعی در نظر گرفته می شود.

    سروتونین موجود در مغز، اضطراب، شادی و خلق و خو را تنظیم می کند. سطوح پایین این ماده شیمیایی با افسردگی همراه است و زیاد کردن سطح سروتونین با دارو باعث کم کردن تحریکات می شود.

    حالت تهوع:

    سروتونین یکی از دلایل ایجاد حالت تهوع است. تولید سروتونین باعث می شود که غذاهای مضر و ناراحت کننده از طریق اسهال با سرعت بیشتری از بدن خارج شوند. این ماده شیمیایی نیز در خون زیاد کردن می یابد که بخشی از مغز را کنترل می کند که تهوع را کنترل می کند.

    خواب:

    این ماده شیمیایی مسئول جنبش بخش هایی از مغز است که خواب و بیداری را کنترل می کند. خواب و بیداری شما به منطقه ای که جنبش شده است و گیرنده های سروتونینش مورد استفاده قرار گرفته، بستگی دارد.

    لخته شدن خون:

    سروتونین چیست؟

    پلاکت خون جهت کمک به درمان زخم ها، سروتونین آزاد می کند. سروتونین باعث باریک شدن شریان های کوچک شده است و به لخته شدن خون کمک می کند.

    سلامت استخوان:

    سروتونین در سلامت استخوان نقش مهمی دارد. میزان بسیار بالای سطح سروتونین در استخوان ها می تواند منجر به پوکی استخوان شود که استخوان ها را ضعیف می کند.

    عملکرد جنسی:

    سروتونین بر تمام اجزای بدنتان تاثیر می گذارد، از احساسات تان گرفته تا موتور مهارت هایتان. سروتونین به عنوان تثبیت کننده خلق و خوی طبیعی در نظر گرفته می شود.

    سطوح پایین سروتونین با افزایش شهوت جنسی همراه است در حالی که زیاد کردن سطوح سروتونین منجر به کم کردن میل جنسی می شود.

    سروتونین و سلامت روان

    سروتونین به تنظیم خلق و خوی طبیعی کمک می کند.

    زمانی که سطح سروتونین بدنتان نرمال هست، این احساسات را تجربه می کنید:

    • – شادتر
      – آرام تر
      – تمرکز بیشتر
      – اضطراب کمتر
      – پایداری احساسی بیشتر

    یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ نشان داد افرادی که افسردگی دارند اغلب با سطوح پایین سروتونین روبرو هستند. کمبود سروتونین همچنین با اضطراب و بی خوابی در ارتباط است.

    اختلافات جرئی در زمینه نقش سروتونین در سلامت روان وجود دارد. بعضی محقان در مطالعات قدیمی تر برایشان پرسش پیش آمده که چگونه ممکن است زیاد کردن یا کم کردن سروتونین بتواند روی افسردگی تاثیر گذار باشد. تحقیقات تازه مدعی هستند که این امر امکان پذیر هست. به عنوان مثال، یک مطالعه روی حیوانات در سال ۲۰۱۶ موش هایی که فاقد گیرنده های اتوماتیک سروتونین بودند که باعث مهار ترشح سروتونین می شد را مورد بررسی قرار داند. بدون این گیرنده های اتوماتیک، موش ها سطح سروتونین بالاتری در مغزشان داشتند. محققان دریافتند که این موش ها واکنش‌ها مرتبط با افسردگی و اضطراب کمتری بروز دادند.

    سروتونین چیست؟

    مقدار طبیعی سروتونین در خون چقدر است؟

    به طور کلی محدوده طبیعی جهت سطح سروتونین شما در خون ۱۰۱ – ۲۸۳ نانوگرم بر میلی لیتر (ng/ml) هست. با این حال این معیار ممکن است بسته به اندازه گیری ها و نمونه های آزمایش شده است کمی متفاوت باشد بنابراین با دکتر خود در مورد نتیجه های خاص آزمایش صحبت کنید.

    سطح بالای سروتونین ممکن است نشانه ای از *سندرم کاربسنوئید carcinoid باشد. این مستلزم یک گروه از نشانه های مرتبط با تومورهای:

    • – روده کوچک
      – آپاندیس
      – کولون
      – لوله های برونشیت

    *سندرم کارسینوئید Carcinoid syndrome: به مجموعه علایمی گفته می شود که به دنبال بعضی از تومورهای کارسینوئید ( carcinoid tumors ) رخ می دهند . این تومورها، تومورهایی هستند که ممکن است در همه جای دستگاه گوارش از جمله آپاندیس، ایلئوم و رکتوم و نیز ریه دیده شوند. تومورهای کارسینوئید تومورهایی با رشد آهسته و کوچک هستند.منشا این تومورها از سلولهای نوروآندوکرین است که سروتونین و سایر میانجی ها را ترشح می کنند.

    یک دکتر جهت اندازه گیری سطح سروتونین در خونتان و تشخیص بیماری یا رد آن یک آزمایش خون انجام می دهد.

    چگونه کمبود سروتونین درمان می شود؟

    شما می توانید سطح سروتونین خود را از طریق دارو و یا مصرف زیاد خوراکی های طبیعی بالا ببرید.

    :selective serotonin reuptake inhibitor (SSRI)

    سطح پایین سروتونین در مغز ممکن است باعث افسردگی، اضطراب و مشکلات خواب شود. بسیاری از پزشکان برای درمان افسردگی یک مهار کننده باز جذب سروتونین انتخابی selective serotonin reuptake inhibitor (SSRIs) تجویز می کنند. این دارو، معمول ترین داروی تجویزی ضد افسردگی است.

    SSRIs با مسدود کردن بازجذب شیمیایی، سطح سروتونین مغز را زیاد کردن می دهند، بنابراین مقدار بیشتری از آن فعال می مانند. SSRIs مشمول بر پروزاک Prozac و زولوفت Zoloft می شود.

    وقتی داروهای سروتونین مصرف می کنید، بدون مشورت با دکتر نباید داروی دیگری استفاده کنید. اختلال داروها ممکن است شما را در معرض خطر سندرم سروتونین قرار دهد.

    تقویت کننده های طبیعی سروتونین

    بر اساس مطالعه چاپ شده است در مجله Psychiatry and Neuroscience، به جز SSRIs، عواملی که در ادامه اشاره می شود می توانند سطوح سروتونین را اصلاح دهند:

    • – قرار گرفتن در معرض آفتاب: نور خورشید یا نور درمانی یک درمان معمول است که جهت افسردگی فصلی توصیه می شود.

      – ورزش: ورزش منظم می تواند اثر تقویت کننده بر خلق و خو داشته باشد.

      – یک رژیم غذایی سالم: خوراکی هایی که می توانند سطح سروتونین را زیاد کردن دهند عبارتند از تخم مرغ، پنیر، بوقلمون، آجیل، سالمون، توفو (پنیر لوبیا) Tofuو آناناس.

      – مدیتیشن: مدیتیشن به کم کردن استرس کمک می کند و چشم انداز مثبت زندگی را ارتقا می دهد که باعث زیاد کردن موثر سطح سروتونین می شود.

    درباره سندرم سروتونین serotonin syndrome

    داروهایی که باعث بالا رفتن سطح سروتونین شما و جمع شدن آن در بدنتان می شوند ممکن است منجر به سندرم سروتونین شوند. سندرمی که معمولا بعد از شروع مصرف داروی تازه یا زیاد کردن دوز داروی مصرفی بوجود می آید. بعضی منابع آن را مسمومیت سروتونین هم می نامند.

    علایم سندرم سروتونین:

    • – لرز
      – اسهال
      – سردرد
      – گیجی
      – اتساع (باز شدن)مردمک چشم
      – مو به تن سیخ شدن

    علایم شدید سندرم سروتونین:

    • – کشش عضلات
      – از دست دارند چابکی عضله
      – سفت شدن ماهیچه
      – تب شدید
      – ضربان قلب سریع
      – فشار خون بالا
      – ضربان قلب نامنظم
      – تشنج

    هیچ آزمایشی جهت تشخیص سندرم سروتونین وجود ندارد. و برای تشخیص آن پزشکتان باید معاینه فیزیکی انجام دهد.

    اغلب علائم سندرم سروتونین در عرض یک روز ناپدید می شوند اگر شما داروهایی را مصرف کنید که سروتونین را متوقف می کند یا جایگزین داروهایی می شود که در ابتدا باعث ایجاد بیماری می شوند.

    سندرم سروتونین در صورتی که درمان نشود می تواند تهدیدی جهت زندگی باشد.

    نتیجه گیری

    سروتونین بر تمام بخش های بدن تاثیر می گذارد و مسئول بسیاری از عملکردهای مهمی است که در طول روز در بدنمان انجام می شود. اگر سطح آن در بدنتان متعادل نباشد می تواند روی سلامت روحی، جسمی و احساسی شما تاثیر بگذارد. گاهی اوقات عدم تعادل سروتونین می تواند معنای جدی تری بگیرد. مهم است که به بدنتان توجه کرده و در مورد نگرانی هایتان با دکتر صحبت کنید.

    تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ

    واژه های کلیدی: نور درمانی | تاثیر گذار | شیمیایی | افسردگی | استخوان | اضطراب | افسردگی | کنترل | طبیعی | سلامت | اضطراب

    سروتونین چیست؟

    سروتونین چیست؟

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب خارجی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی