باران باش و ببار و نپرس کاسه های خالی از آن کیست.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶
A
خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » تنوع محصولات صادراتی نیازمند جذب سرمایه بالا است ، چالش های پیش روی صادرات غیرنفتی

تنوع محصولات صادراتی نیازمند جذب سرمایه بالا است ، چالش های پیش روی صادرات غیرنفتی

معاون شرکت توسعه تجارت گفت: علت مهم نبود تنوع در محصولات صادراتی این است که سرمایه گذاری بالایی در این بخش صورت نگرفته است.

تنوع محصولات صادراتی نیازمند جذب سرمایه بالا است ، چالش های پیش روی صادرات غیرنفتی

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، محمدرضا مودودی معاون توسعه صادرات شرکت توسعه تجارت کشور عزیزمان ایران در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با اشاره به جهش آمار صادرات غیر نفتی در فاصله سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۵ از ۴٫۲ میلیارد دلار به ۴۲٫۵ میلیارد دلار گفت: در سال ۱۳۹۶ نشانه گذاری عمده جهت صادرات غیر نفتی ۵۳ میلیارد دلار متمرکز شده است بود ولی در ۶ ماهه اول امسال تقریبا ۳٫۵ درصد از سال گذشته عقب تر هستیم.

وی راجع به علت این کم کردن گفت: سال ۱۳۹۵ با توجه به اینکه برجام امضا شد وقت خوبی برای صادرکنندگان به وجود آمد تا همه کالاهای انبار شده است را صادر نمایند و ۳۸ درصد در سال ۱۳۹۵ از لحاظ وزنی زیاد کردن صادرات داشتیم ولی امسال ظرفیت تولید به اندازه ظرفیت صادرات نیست .

مودودی راجع به دلایل عدم تنوع کالاهای صادراتی گفت: علت مهم عدم تنوع این است که سرمایه گذاری بالایی در این بخش صورت نگرفته است لیکن ما به ۶۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم تا تولید خود را بالا ببریم ولی این سرمایه را جذب نکرده ایم.

تنوع محصولات صادراتی نیازمند جذب سرمایه بالا است ، چالش های پیش روی صادرات غیرنفتی

وی با اشاره به اینکه باید نگاه ما به معنای تولید عوض شود گفت: این پرسش مطرح است که هرچیز تولید شده است در کشور به معنای تولید است یا تولید منجر به صادرات؟ تا نگاه ما به این عنوان عوض نشود نمی توانیم سهم اندک خود را از تجارت جهانی بالا ببریم. در این راستا باید فرهنگ صادراتی ما عوض شود لیکن ما نمی توانیم کالایی که به افغانستان و عراق صادر می کنیم به کشورهایی مثل روسه صادر کنیم اجناس آینده باید تلفیقی از تکنولوژی و فن آوری باشد لیکن صادرات آینده دانش محور است.

بر اساس این گزارش موسی‌پورنایب مدیر کمیسیون صادرات اتاق کشور عزیزمان ایران راجع به دلایل ضعف در صادرات کالاهای ایرانی گفت: عدم توان مسابقه کالاهای ایرانی و ضعف دیپلماسی اقتصادی از دلایل مهم این ضعف هستند.

وی ادامه داد : واقعی نبودن قیمت ارز را می توان در این امر دخیل دانست. به عنوان نمونه زمانی که قیمت ارز پایین بود ما فرش ۶متری خود را با ۳۰۰ دلار در خارج از کشور به فروش می رساندیم ولی حالا همان فرش را باید بالای ۱۰۰۰دلار به فروش برسانیم و این عنوان بر روی صادرات کالاهای ایرانی تاثیر دارد چراکه خریدار خارجی با توجه به زیاد کردن قیمت تمایلی به خرید ندارد.

وی با اشاره به پرسشها پیش روی صادرات غیر نفتی گفت: در کشورمان بسته حمایت از صادرات در نیمه دوم امسال ابلاغ شده است است این درحالی است که این بسته نگاه تشویقی به شرکت های دولتی و خصولتی دارد تا بنگاههای کوچک که در همه دنیا موتور اشتغال هستند. ضمن اینکه ۹۰ درصد اقتصاد در اختیار دولت و خصولتی ها است و اتاق بازرگانی فقط ۱۰ درصد در اقتصاد سهم دارد.

معاون شرکت توسعه تجارت گفت: علت مهم نبود تنوع در محصولات صادراتی این است که سرمایه گذاری بالایی در این بخش صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | صادرات | ایرانی | تجارت | واردات | صادرات | برجام | سرمایه گذاری

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو