انسان همان می شود که اغلب به آن فکر می کند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » اقامتگاه‌هایی که هتلداران را به چالش می‌کشند ، معضلات پیش روی هتلداری

    اقامتگاه‌هایی که هتلداران را به چالش می‌کشند ، معضلات پیش روی هتلداری

    یکی از حوزه های درآمدزا در کشورهای توسعه یافته به عرصه هتلداری معطوف می شود،فعالیتی که زیر سایه سنگین اقامتگاه های ارزان قیمت و غیر مجاز،با چالش هایی مواجه شده است است.

    اقامتگاه‌هایی که هتلداران را به چالش می‌کشند ، معضلات پیش روی هتلداری

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،صنعت هتلداری،از نمونه فعالیت هایی به شمار می رود که گردش مالی آن در جوامع و کشورهای توسعه یافته،بخش قابل توجهی از سود عرصه گردشگری را به خود اختصاص می دهد.

    اگرچه نقدها و ایراداتی جدی به غفلت مسئولان ذی ربط کشورمان در دهه های گذشته در حوزه گردشگری وارد است که البته بیراه و غیر منصفانه نیز به نظر نمی رسد،اما با همه این وجود و علیرغم نقش آفرینی ضعیف کشور عزیزمان ایران با آن فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله و جاذبه های اقلیمی،طبیعیِ کم نظیرِگردشگری،لذا حوزه هتلداری در دهه های گذشته،با شرایط چندان نامطلوبی مواجه نبود و با همه کاستی های موجود،گلیم خود را از آب بیرون می کشید.

    اما در سالیان اخیر،شرایط متفاومتی جهت حوزه مذکور رقم خورده و جز در ایامی خاص،در بسیاری از روزهای سال،بسیاری از هتلداران،نظاره گر اتاق ها و تخت های خالی خود هستند.

    اقامتگاه‌هایی که هتلداران را به چالش می‌کشند ، معضلات پیش روی هتلداری

    بدون تردید رکود اقتصادی و بالا گرفتن پرسشها معیشتی مردم،تاثیر بسیاری در ظهور و بروز کسادی غیر قابل تحمل عرصه هتلداری داشته است.

    مشکلات پیش روی هتل داری،صرفا مشمول مراکز اینچینی با آن سرمایه گذاری های میلیاردی نمی شود، لیکن مهمان پذیرهایی که در مقایسه با هتل ها،هزینه های کمتری را دریافت می کنند نیز به نوعی با این عارضه،دست و پنجه نرم می کنند .

    دستجردی مسئول یکی از مهمان پذیرهای فعال در البرز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به اجاره ویلا،آپارتمان و واحد مسکونی در بعضی از مناطق گفت :اجاره واحد مسکونی یا ویلا در بعضی مناطق همچون شهرهای شمالی کشور از سالیان گذشته مرسوم بوده و با وجود انتقاداتی که بعضی به اماکنِ اینچنینی وارد می دانند،(زیرا نظارت قاعده مندی بر فعالیت آنها انجان نمی پذیرد)اما متاسفانه به عنوان یک عرف و هنجار عادی از سوی بسیاری از افراد و گروه های اجتماعی پذیرفته شده است است.

    وی افزود:اما آنچه که باعث کم کردن سطح درآمدی مراکز مهمانپذیر شده،به اقامتگاه های غیر مجازی معطوف می شود که در پوشش ها و غالب های متعدد همچون خوابگاه های دانشجویی،خانه مسافرتی،آپارتمان مبله و… فعالیت می کنند.

    یکی از حوزه های درآمدزا در کشورهای توسعه یافته به عرصه هتلداری معطوف می شود،فعالیتی که زیر سایه سنگین اقامتگاه های ارزان قیمت و غیر مجاز،با چالش هایی مواجه شده است است.

    وی افزود:به هر ترتیب مراکز اقامتی مجاز،در ساز و کار و چارچوبی مشخص فعالیت می کنند ولی اقامتگاه های غیر مجاز فاقد ساز و کار نظارتی مورد نیاز می باشند و بعضا اخبار موید رخ دادن بعضی ناهنجاری ها در این مراکز است که به اسم خوابگاه دانشجویی یا عناوین دیگر،ارائه خدمات می کنند.

    دستجردی گفت:خوابگاه های دانشجوییِ رسمی و قانونی،در قالب هایی مدون و تعریف شده است فعالیت می کنند ولی متاسفانه بعضی با سوء استفاده از این عناوین جهت خود کسب و کاری راه انداخته اند که انتظار می رود با شناسایی دقیق تر این مراکز،ساماندهی مورد نیاز جهت آنها لحاظ و تامین شود.

    وی افزود:بنده و بسیاری از هم صنفان و همکاران ما،مخالفتی با فعالیت این مراکز ندارند و از قانونمند و شناسنامه دار شدن این اماکن استقبال می کنیم ولی در خارج از قواعد و ضوابط تعریف شده،فعالیت بعضی از این مراکز مستعد بروز پرسشها بسیاری می باشد.

    این فعال در حوزه ارائه خدمات اقامتی به مسافران عنوان کرد:یکی از پرسشها عدیده ما در این خصوص به قیمت شکنی هایی باز می گردد که بعضا تلقی گرانی ارائه خدمات را در اذهان مشتریان ایجاد می کند و این در شرایطی است که نوع سرویس خدماتی ارائه شده است و تعهداتی که مهمان پذیرهای مجاز بر آن پای بندند یکی از مهم ترین وجه تمایزات مراکز اقامتی مجاز با اقامتگاههای غیر مجاز محسوب می شود.

    فعالیت اقامتگاه های غیر مجاز،افول صنعت هتل داری را در پی خواهد داشت

    حسین اَنوری،یکی از فعالان سابق حوزه هتلداری،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به لزوم حمایت و پشتیبانی از صنعت گردشگری به عنوان یکی از حوزه های تاثیرگذار در توسعه اقتصادی و رشد و ارتقای اقتصاد غیر نفتی،گفت:حمایت از گردشگری با شعار محقق نمی شود،بلکه حصول این امر،مستلزم تامین الزامات خاص به خود می باشد.

    وی افزود:یکی از مولفه های تاثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری به ارتقای کمی وکِیفیِ اقامتگاه های مسافران در قالب هتل ها و مهمان پذیرها معطوف می شود و ضعف در این بخش،ضریب رشد و توسعه گردشگری و جذب توریسم را تضعیف خواهد کرد.

    اقامتگاه‌هایی که هتلداران را به چالش می‌کشند ، معضلات پیش روی هتلداری

    انوری گفت:اگرچه در سالیان اخیر بعضی از بسته های حمایتی و تسهیلات بانکی و مشوق های سرمایه گذاری جهت متقاضیان فعالیت در صنعت هتلداری تعریف و طراحی شده،اما نتیجه بخش بودن اقداماتِ اینچنینی،مستلزم وجود مشتری و تقاضای مطلوب است در غیر اینصورت در فقدان این ضرورت،فعالیت هتلداران با نارسایی های جدی مواجه خواهد شد.

    وی افزود:درست است که بسیاری از مسافران و گردشگران خارجی اقبال چندانی به مراکز اقامتی غیر مجاز نشان نمی دهند،اما تمامی کسب و کار فعالان این حوزه،به ارائه خدمات به گردشگران خارجی خلاصه نمی شود و بخش قابل توجهی از سود فعالان این بخش از محل اقامت مسافران و گردشگران داخلی در اماکن اینچنینی،تامین می شود که بعضا از استان یا شهری دیگر به استان و منطقه ای دورتر(در حوزه جغرافیایی این مرز و بوم)مسافرت و عزیمت می کنند و نیازمند اقامت موقتی و استراحت می باشند.

    این فعال سابق در حوزه هتل داری گفت:تامین امنیت مسافران،فراهم ساختن محیطی آرام،مطلوب و خاطره انگیز،ملزم بودن به رعایت قواعد و ضوابط و توجه بسیار متولیان هتل ها به رعایت آن،از شاخصه ها و شاخصه های بارزِ هتل های مجاز به شمار می رود.

    وی افزود:به واقع،کسب و کار فعالان صنعت هتلداری،منوط به رضایت مشتری است و با عنایت سرمایه گذاری میلیاردی هتلداران،تلاش می شود با رعایت قواعد و ضوابط،از حیث قانونی،خللی در روند ارائه خدمات بوجود نیاید لیکن تعطیلی یک هتل علاوه بر خدشه دار شدن وجه آن مرکز اقامتی،با خسارت اقتصادی بسیاری نیز همراه خواهد شد.

    یکی از حوزه های درآمدزا در کشورهای توسعه یافته به عرصه هتلداری معطوف می شود،فعالیتی که زیر سایه سنگین اقامتگاه های ارزان قیمت و غیر مجاز،با چالش هایی مواجه شده است است.

    انوری گفت: این ملاحظات،در ارتباط با مراکز اقامتی غیر مجاز وجود ندارد و همین تفاوت هاست که ضریب کیفی ارائه خدمات را بصورت معناداری،متفاوت می سازد.

    این فعال سابق در حوزه هتل داری در خاتمه یادآور شد:امید آن می رود با دقت نظر هر چه زیاد در شناسایی مراکز اقامتی غیر مجاز،فرهنگ سازی،آموزش و اطلاع رسانی به مردم و گردشگران داخلی،از صنعت هتلداری که به عنوان یکی از ظرفیت های اشتغالزا در دنیا شهره است،حمایت مطلوب تری شود،در غیر اینصورت با استمرار روند موجود و زیان دهی هتلداران،شاهد تضعیف و تعطیلی بسیاری از هتل های فعال در کشور خواهیم بود.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: رکود اقتصادی | تامین امنیت | گردشگری | گردشگران | گردشگری | مسافران | اقتصادی | مهمان | فعالیت

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • افست کتاب لاتین
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • چاپ کتاب اورجینال
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتاب اورجینال