هر انسانی مرتکب اشتباه می شود ؛اما فقط انسان های احمق اشتباه خود را تکرار می کنند.(سیسرون)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶
A
خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » ختنه دختران در جزیره قشم!

ختنه دختران در جزیره قشم!

ختنه دختران در یک فضای خفقان انجام می‌گیرد و کسی جز مادر و مادربزرگ دختر نمی‌داند دختر کی ختنه می‌شود.

ختنه دختران در جزیره قشم!

ختنه دختران در یک فضای خفقان انجام می گیرد و کسی جز مادر و مادربزرگ دختر نمی داند دختر کی ختنه می شود.

دخترانی که در فضای خفقان، از نظر جنسی ناقص می شوند

سایت مهرخانه نوشت: مؤسس کمپین “گام به گام تا توقف ناقص سازی جنسی زنان” گفت: دایه ها یا ماماهای محلی کار ختنه دختران را انجام می دهند. این زنان قابله هایی هستند که در قدیم که به ورز و ماما وجود نداشته کار به دنیا آوردن فرزند ها و همچنین ختنه کردن دختران را انجام می دادند. هنگامی که دایه ای می میرد یا در سن بالا به علت ضعف جسمانی خود را بازنشسته می کند یک زن جوان جایگزین او می شود. ولی چه اتفاقی می افتد که یک زن جوان حاضر می شود این کار را انجام دهد؟ بعد ما با عاملی به اسم دایه ها مواجه هستیم که این سنت را رواج می دهند.

عبارات مهم : آفریقایی – دختران
رایحه مظفریان؛ مؤسس کمپین “گام به گام تا توقف ناقص سازی جنسی زنان” و نویسنده کتاب “تیغ و سنت”، در رابطه با فعالیت هایی که در زمینه ختنه دختران انجام داده هست، گفت: زمانی که شروع به کار کردیم منابع بسیار کمی راجع به این عنوان وجود داشت و ما به تدریج اطلاعات به دست آوردیم و اطلاعات موجود را ترجمه و منتشر کردیم. مسأله ناقص سازی جنسی زنان از گذشته وجود داشته و دو مقاله بسیار مهم در مورد این عنوان داریم که پیشینه این مسأله و نحوه ورود آن به کشور عزیزمان ایران را نشان می دهد.

ختنه دختران یک فرهنگ آفریقایی است

او با اشاره به منشأ فرهنگ ناقص سازی جنسی زنان بیان داشت: ناقص سازی جنسی زنان یک فرهنگ آفریقایی است و از آفریقا به همه جای دنیا سرایت کرده هست. در حال حاضر، این مسأله در اروپا، آمریکا، استرالیا و آمریکای جنوبی هم به علت وجود مهاجرین آفریقایی در این کشورها دیده می شود. در کشور عزیزمان ایران هم همین مسأله صادق هست. در مقاله زن مریم میرزایی که آن را ترجمه کردیم به مهاجرین آفریقایی تبار ایرانی اشاره شده است که در حال حاضر به زبان فارسی صحبت می کنند ولی مشخصات ظاهری آفریقایی دارند. ما با استفاده از این مقاله به این نتیجه رسیدیم که همین فرضیه می تواند در مورد ختنه در مناطق جنوبی هم صدق کند.

مظفریان در ادامه اظهار داشت: حدس زده می شود که این فرهنگ در اوایل قرن ۱۹ و ۲۰ با ورود مهاجران آفریقایی به منطقه جنوب کشور عزیزمان ایران وارد شده است سپس به هند و پاکستان رسیده است چون در مناطق جنوبی هند و پاکستان هم بخشی از مردم این عمل را انجام می دهند. در منطقه کردستان هم حدس زده می شود که چون کردها با عرب ها مخصوصاً با عرب های عراق همجوار بودند این عنوان را به این عنوان که سنت دینی و مذهبی است پذیرفته اند.

ختنه دختران ریشه دینی ندارد
نویسنده کتاب تیغ و سنت در رابطه با ریشه های دینی و مذهبی ختنه دختران گفت: به هیچ عنوان هیچ نشانه ای نه در قرآن، نه در سیره پیامبر، نه در اجماع ۴ شاخه اهل تسنن و همچنین شیعه وجود ندارد که دین این عنوان را تأیید کند. حتی اگر از منظر قیاس هم وارد شویم ختنه زنان هیچ مزیتی جهت آن ها ندارد. بحثی در قیاس داریم که می گوییم اگر کاری روی مردها انجام می گیرد و فایده های آن از نظر علمی ثابت شده است است آن وقت که اصرار می کنیم آن اقدام باید روی زنان هم انجام شود باید فوایدش اثبات شده است باشد ولی مقالات متعدد پزشکی نشان می دهد ختنه دختران به شدت جهت آن ها خطر دارد.

بیشترین میزان ختنه دختران در جزیره قشم است
او شیوع ختنه دختران در جزیره قشم را زیاد از سایر مناطق کشور دانست و گفت: در استان هرمزگان این عمل روی حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد دختران انجام می گیرد. در کردستان نیز بسته به مناطق متفاوت این عمل در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد انجام می شود. در مناطقی از استان هرمزگان مانند شهر بستک فعالان اجتماعی می گفتند امکان ندارد این مسأله وجود داشته باشد ولی هنگامی که پیگیری کردیم روستایی را پیدا کردیم که هنوز این کار آن جا انجام می گیرد. این در حالی است که حتی یک قربانی هم زیاد هست. در آذر ماه سال ۹۴ از بوکان خبری رسمی منتشر شد که والدین دختری ۵ ساله او را جهت ختنه به مراکز ختنه پسران بردند ولی چون این مراکز این کار را انجام ندادند مجبور شدند دختر را پیش ماما محلی ببرند که او هم دختر را ناقص کرد و مجبور شدند او را به علت خونریزی زیاد به بیمارستان ببرند ولی والدین اعلام کردند که از ختنه شدن دخترشان راضی هستند.

پدیده دایه شدگی
مظفریان در خصوص دایه های یا ماماهای محلی که کار ختنه دختران را انجام می دهند، گفت: این زنان قابله هایی هستند که در قدیم که به ورز و ماما وجود نداشته کار به دنیا آوردن فرزند ها و همچنین ختنه کردن دختران را انجام می دادند. من در مقاله “زنان مهربان در سنت ختنه” به پدیده دایه شدگی اشاره کردم و در آنجا گفتم هنگامی که دایه ای می میرد یا در سن بالا به علت ضعف جسمانی خود را بازنشسته می کند یک زن جوان جایگزین او می شود. ولی چه اتفاقی می افتد که یک زن جوان حاضر می شود این کار را انجام دهد؟ بعد ما با عاملی به اسم دایه ها مواجه هستیم که این سنت را رواج می دهند.

نویسنده کتاب تیغ و سنت عنوان داشت: یکی از مسایل ما پافشاری اهل تسنن روی این عنوان است و می گویند دین سفارش کرده که این اقدام حتماً باید انجام گیرد چون ثواب دارد و اگر دختر ختنه نشود نمی تواند دست به قرآن بزند، نمی تواند غذا بپزد، جهت شوهرش حلال نیست و… . مسأله دیگر این است که پزشکان و پرستارانی که در روستاها کار خدمات درمانی انجام دهند آگاهی های مورد نیاز را در خصوص این عنوان ندارند و نسبت به این عنوان تذکری به زنان نمی دهند. درواقع، به ورزها چیزی در این رابط نمی دانند که بخواهند آگاهی هایی به خانواده ها بدهند چون ختنه دختران در یک فضای خفقان انجام می گیرد و کسی جز مادر و مادربزرگ دختر نمی داند دختر کی ختنه می شود.

واکنش قوانین کشور عزیزمان ایران به این پدیده
مظفریان در رابطه با قوانین موجود در خصوص ختنه دختران بیان داشت: در ماده ۶۶۴ و ۷۰۷ قانون مجازات اسلامی جهت برش اندام تناسلی زنان به هر شکلی که آسیب بزند دیه تعیین شده است است ولی مسئله این جاست که این قوانین اجرایی نمی شوند. جهت اجرایی شدن این قوانین هم دولت باید وارد عمل شود و دایه های محلی که این کار را انجام می دهند پیدا کند و از آن ها تعهد بگیرد که این کار را نکنند. ما در این خصوص با معاونت امور زنان و خانواده و مرجع ملی حقوق کودک صحبت کردیم و آن ها در جریان تمام شرح مسأله هستند. فعالیت هایی را با همکاری معاونت زنان شروع کرده ایم که ان شاالله خبرهای آن را منتشر می کنیم.

فعالیت های کمپین گام به گام تا توقف ناقص سازی جنسی زنان
مإسس کمپین گام به گام تا توقف ناقص سازی جنسی زنان در رابطه با فعالیت های این کمپین گفت: ما در این خصوص فعالیت های میدانی و مجازی داریم و تلاش می کنیم گزارش تمام کارهایی که تاکنون انجام داده ایم را از طریق اینترنت به ثبت برسانیم. درواقع، یک کتابخانه مجازی و مرجع در این خصوص داریم که نشان می دهد از روز اول چه اتفاقاتی در کشور عزیزمان ایران افتاده، چه قدم هایی برداشته شده است و حالا در چه نقطه ای هستیم. چون روز اول اصلاً این حرف ها و اتفاقات نبود و کسی باور نمی کرد چنین مسأله ای وجود داشته باشد. از سوی دیگر، تلاش داریم از تمام پتانسیل های موجود جهت آگاهی دادن به مردم این مناطق استفاده کنیم. مشورت هایی هم با دولت جهت پذیرش این عنوان انجام داده ایم. تاکنون نیز اتفاقات مثبتی با همکاری دولت و فعالان اجتماعی افتاده است که به زودی رسانه ای می شود.

او در ادامه خاطرنشان کرد: همین پیشرفت گام به گام باعث شده است اطلاعات مردم بومی نسبت به خطرات این عمل زیاد شود و کلیشه هایی که در ذهن آن ها وجود دارد از جمله این که ختنه زنان یک سنت عربی و مذهبی است تصحیح شود. با علمای اهل تسنن این مناطق هم تعاملاتی داشته ایم البته اهل تسنن سیستم خاصی دارند و نمی شود فرد به فرد با آن ها صحبت کرد بلکه باید گروه گروه با آن ها صحبت کنیم. ما چندین بار تلاش کردیم اطلاعاتی را به آن ها انتقال دهیم ولی این که چقدر تأثیر داشته باشد هنوز مشخص نیست چون وقت می برد. تنها تقاضای ما ممنوع کردن ختنه دختران از طریق تصویب قانونی مخصوص در مجلس و همچنین پیگیری های قانونی این قضیه است.

ختنه دختران در جزیره قشم!

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: سلامت نیوز

واژه های کلیدی: آفریقایی | دختران | ایرانی | مقاله | فرهنگ | ایران | قوانین | فعالیت | دختران

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو