خداوندا مرا از کسانی قرار دِه که دنیاشان را برای دینشان میفروشند نه دینشان را برای دنیاشان. (دکتر علی شریعتی)
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶
A
خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » جایگزین های گیاهی گوشت قرمز

جایگزین های گیاهی گوشت قرمز

باور کنید زندگی بدون گوشت هم امکان‌پذیر است! فقط کافی است مقدار کافی و مهم از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های نیرومند را در تغذیه‌تان بگنجانید.پس با جایگزین های گوشت آشنا شوید:

جایگزین های گیاهی گوشت قرمز

باور کنید زندگی بدون گوشت هم امکان پذیر است! فقط کافی است مقدار کافی و مهم از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های نیرومند را در تغذیه تان بگنجانید.پس با جایگزین های گوشت آشنا شوید:

به دنبال این هستید که مصرف گوشتتان را کمتر کنید و یک چیز خوب دیگر را جایگزینش کنید؟ یا این که گیاهخوار هستید؟خوشبختانه شما می توانید از این سبزیجات جهت جایگزین کردن گوشت در هر دستور پخت استفاده کنید، چه همبرگر و چه کوفته ریزه و …

عبارات مهم : سیب زمینی – سیب زمینی

جایگزین های گوشت:

۱٫ عدس

اگر عاشق گوشت گوساله هستید و به هر دلیلی نمی توانید از آن در غذایتان استفاده کنید، عدس چیزی است که باید سراغش بروید. ضمناً عدس، بسیار مغذی بوده و دوست قلب شماست. می تواند از عدس جهت ساختن کوفته، همبرگر، سوپ و تاکو (خوراک مکزیکی) استفاده کنید.

جایگزین های گیاهی گوشت قرمز

۲٫ قارچ

اگر تصمیم دارید گیاهخوار شوید، به احتمال زیاد غلبه بر هوس گوشت، کار راحت ای نیست. ولی استفاده از قارچ می تواند تکنیک مناسبی باشد. زیاد انواع قارچ، سالم و سیرکننده بوده و خیلی خوب می توانند میل شما به گوشت را جواب بدهند. قارچ، کم کالری و بسیار مغذی است که می توانید از آن در هر دستور پخت (رسپی) به جای گوشت استفاده کنید.

۳٫ چغندر

چغندر، شیرین و خوشمزه است که می توانید از آن در تهیه همبرگر، تاکو، سوپ، سالاد و سایر غذاهای باب میلتان استفاده کنید. حتی می توانید در انواع دسر هم چغندر به کار ببرید. چغندر منبع بسیار خوبی از پروتئین گیاهی، منیزیم، فیبر، آهن، ویتامین B6 و C و کلسیم و پتاسیم است که آن را جایگزین قابلی جهت گوشت می کند.

۴٫ بروکلی

یک فنجان بروکلی، ۱۳۵ درصد از مقدار توصیه شده است ی ویتامین C روزانه تان را تأمین می کند که ضمناً ویتامین A، منیزیم، آهن، پروتئین، فیبر و تعداد زیادی آنتی اکسیدان های نیرومند دارد. بروکلی به خوبی جای گوشت را در بسیاری از غذاها می گیرد. اگر طعم آن را دوست ندارید، فقط در سوپ ها از آن استفاده کنید.

۵٫ بادمجان

بادمجان هم مانند قارچ، بسیار شبیه گوشت عمل می کند، چه در حالت سرخ شده است و چه گریل شده است یا پخته شده. شما می توانید بادمجان را له کرده و از آن در همبرگر استفاده کنید. بادمجان بسیار سیرکننده است و مقدار زیادی پتاسیم، فیبر رژیمی، منیزیم، آهن، کلسیم، پروتئین. ویتامین های A، B6 و C دارد.

باور کنید زندگی بدون گوشت هم امکان‌پذیر است! فقط کافی است مقدار کافی و مهم از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های نیرومند را در تغذیه‌تان بگنجانید.پس با جایگزین های گوشت آشنا شوید:

۶٫ سیتان (گوشت گندم)

گوشت گندم یا سیتان(Seitan) نوعی مادۀ غذایی است که از مادۀ پروتئینی گندم به دست می آید که ارزش غذایی و جذب بالایی دارد.برای تهیۀ آن، گندم را در آب خیسانده و آنقدر خمیر به دست آمده را با آب می شویند تا تمام مادۀ نشاسته ای گندم از آن خارج شود و تنها مادۀ چسبناک گندم (gluten) باقی بماند. این مادۀ غذایی سرشار از پروتئین است و می تواند جایگزین گوشت شود. بنابراین شما می توانید آن را گریل یا کباب کنید و یا بجوشانید.سیتان جهت افرادی که به گلوتن حساسیت دارند مناسب نیست.

۷٫ سیب زمینی

سیب زمینی را به هر صورت که درست کنید، سبزی است که به خوبی جای گوشت را می گیرد. شما می توانید هم از سیب زمینی سفید استفاده کنید و هم از سیب زمینی شیرین و یا ترکیبی از هر دو. شما هرگز از سیب زمینی خسته نمی شوید، این طور نیست؟

۸٫ لوبیا

گوشت، گران قیمت است ولی لوبیا نسبتاً ارزان قیمت بوده و ضمناً بسیار سالم، مغذی و سیرکننده هست. لوبیا منبع عالی پروتئین، فیبر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن و ویتامین C هست. راه های بسیار زیاد و متنوعی جهت تهیه لوبیا وجود دارد که می توانید بدون اینکه از آن دل زده شوید، در تغذیه تان از آن استفاده کنید.

۹٫ هویج

تعجب کردید؟ بله درست هست، هویج می تواند به خوبی جای گوشت را بگیرد و سیرتان کند، ولی از همه مهم تر، بسیار سالم هست. هویج سرشار از ویتامین A، فیبر و مقادیر زیادی از سایر ویتامین ها و مواد معدنی هست. هویج را می توانید به روش های متنوع در انواع سوپ و سالاد و … استفاده کنید. همچنین می توانید هویج را به عنوان بِیکن گیاهی (همراه با تخم مرغ) جهت صبحانه سرو کنید.

می بینید که به آسانی می توانید سبزیجات را تقریباً در هر غذایی که با گوشت تهیه می شود، جایگزین کنید. البته سبزیجات بسیار زیاد دیگری هم وجود دارند که می توانید امتحانشان کنید، ولی توصیه اینجاست که باور کنید زندگی بدون گوشت هم امکان پذیر است! فقط کافی است مقدار کافی و مهم از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های نیرومند را در تغذیه تان بگنجانید.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:tebyan.com


واژه های کلیدی: سیب زمینی | سیب زمینی | ویتامین | بادمجان | استفاده | همبرگر | پروتئین | بادمجان | لوبیا | همبرگر

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو