آینده را قضا و قدر می سازد و امید و تلاش تو آن را می گذراند.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶
A
خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » هشدار راجع به کلاهبرداری از مسافران کیش

هشدار راجع به کلاهبرداری از مسافران کیش

 آنچنان که اهالی جزیره کیش می‌گویند، حجم خُرده‌کلاهبرداری‌ها از مسافران غریبه رو به زیاد کردن هست، چون نظارتی حاکم نیست. بعضی حتی معتقدند رها کردن منطقه آزاد کیش

هشدار راجع به کلاهبرداری از مسافران کیش

آنچنان که اهالی جزیره کیش می گویند، حجم خُرده کلاهبرداری ها از مسافران غریبه رو به زیاد کردن هست، چون نظارتی حاکم نیست. بعضی حتی معتقدند رها کردن منطقه آزاد کیش به حال خود بعد از رفتن مدیرعامل قبلی، علت بی سروسامانی های این جزیره بوده که نزدیک به دو ماه هیچ مسؤول و سرپرستی نداشته است.

حجم خُرده کلاهبرداری ها از مسافران کیش رو به افزایش

ماجرا معمولا از داخل تاکسی فرودگاه شروع می شود؛ هنگامی که راننده پیشنهاد گذراندن اوقات خوش در جزیره را می دهد. با وجود این که قیمت تفریحات و شکل رزرو مشخص است ولی هر لحظه به واسطه ای نیاز است تا مامورِ رساندن مسافر به آن تفریحات شود که البته هر لحظه قائله ختم به خیر نمی شود، چون معمولا یکی مال باخته و دیگری منتفع می شود.

عبارات مهم : کلاهبرداری – منطقه آزاد
آنچنان که اهالی جزیره کیش می گویند، حجم خُرده کلاهبرداری ها از مسافران غریبه رو به زیاد کردن هست، چون نظارتی حاکم نیست. بعضی حتی معتقدند رها کردن منطقه آزاد کیش به حال خود بعد از رفتن مدیرعامل قبلی، علت بی سروسامانی های این جزیره بوده که نزدیک به دو ماه هیچ مسؤول و سرپرستی نداشته است.

نرخ هر تفریح در کیش که اهالی اش خیلی اصرار دارند بگویند کم از دبی ندارد، در سراسر جزیره یکسان هست؛ از ۱۰ هزار تا ۱۶۵ هزار تومان. امکان خرید بدون واسطه هم وجود ندارد، در هر شرایطی باید به واسطه ها در هتل ها، کانترهای فروش در پاساژها و دفاتر خدمات مسافرتی مراجعه کرد. حق واسطه معمولا محفوظ هست، سهم اندکی هم به شرکت منطقه آزاد کیش می رسد. بسیاری از واسطه ها همین را بهانه می کنند که چون پول به حساب منطقه آزاد می رود، بازگرداندنش سخت هست، ولی دیده می شود که زیاد این پول ها به حساب های شخصی واسطه ها یا دفاتر مسافرتی واریز می شود.

راننده یک ون که ادعا دارد راهنمای تور است و در یکی از پاساژهای جزیره کیش، دفتر خدمات گردشگری نیز دارد، هنگامی که مسافران اش را از فرودگاه به هتل می رساند، برگه ای را به آن ها می دهد که فهرست تفریحات به همراه قیمت در آن مشخص شده؛ تاکید می کند فقط با خودش تماس گرفته شود، چون افراد وقت طلبی در جزیره هستند که از ناآگاهی مسافران سوءاستفاده می کنند و پول می گیرند و در ازای آن خدماتی نمی دهد و دستِ مسافر هم هیچ وقت به آن ها نمی رسد.

او به مسافران اش هشدار می دهد که از این دست کلاهبرداری ها در جزیره زیاد اتفاق می افتد و به هرکسی اعتماد نکنند و سپس مسافران اش را ترغیب می کند قبل از تحویل گرفتن اتاق هایشان در هتل، پکیج تفریحی خود را از طریق کانتری که در گوشه ای از لابی هتل مستقر شده است رزرو کنند؛ چون هر لحظه امکان پُر شدن ظرفیت آن وجود دارد. مسافران اغلب تورهای دریایی را بدون آن که از شرایط هوا مطلع شوند می خرند، مسؤول فروش به ندرت آن ها را از اوضاع هوا جزیره و برقراری بساط تفریحات، مطلع می کند.

یکی از مسافران راننده ای که خودش را راهنمای گردشگری معرفی کرده، جهت ایسنا تعریف می کند که با وجود همه هشدارهایی که آن راننده داد، خودش تا آخرین لحظه بدتعهدی کرد و بی آن که مسافران را از اوضاع هوا جزیره مطلع کند، به فروش تور دریایی اقدام کرد که لغو شد و تا آخرین ساعات حضور هم پول مسافران را برنگرداند.

این مسافر می گوید: مدیر هتلی که کانتر فروش پکیج های تفریحی را در لابی خود دارد، زیر بارِ مسؤولیت این اتفاق نمی رفت و می گفت درست است که این کانترها در هتل ها مستقر شده است اند و فروش تورها و گشت های تفریحی در هتل انجام می شود ولی این عنوان به آن ها ارتباطی پیدا نمی کند و شرکت منطقه آزاد باید روی این بحران نظارت داشته باشد.

مدیر آن هتل در توجیه جریان مال باختگی بعضی مسافران جزیره به ایسنا می گوید: این بحران از زمانی در کیش شروع شده است که مدیران قبلی این جزیره، هتل ها را از فروش تور و گشت های تفریحی منع کردند و این مسؤولیت را انحصارا به کانترها و دفاتر خدمات مسافرتی واگذار کردند و این مسئله از زمانی حادتر شد که شرکت منطقه آزاد می خواست این تورها را سامان دهی کند، ولی پای واسطه ها را به این جریان باز کرد که از طریق آن ها و در ازای فروش هر خدمات تفریحی، دو هزار تومان هم به حساب خودش واریز می شود و همین مساله، بهانه ای شده است تا بازگرداندن پول به مسافر در صورت انصراف و یا کنسل شدن به خاطر پدیده های هوا و یا هر شرایط دیگری با مسئله مواجه شود.

در سطح جزیره سوار هر تاکسی که شوید، راننده به سرعت تشخیص می دهد که غریبه هستید و اتوماتیک وار تمام تفریحات را فهرست می کند تا وسوسه شوید، همه ی آن ها هم بدون استثناء هشدار می دهند که گرفتار وقت طلبان و سوءاستفاده گرها باشید، زیاد آن ها با کانترهای فروش و دفاتر خدمات مسافرتی جزیره کار می کنند و با مهارت خاصی مسافر را به سمت یکی از مراکز رزرو و فروش خدمات تفریحی در کیش هدایت می کنند تا آن ها هم از این جریان گردشگری در کیش که روزهای کم رونقی را می گذارند، بهره ای ببرند.

در کانترها یا دفاتر خدمات مسافرتی سطح جزیره، اپراتورهایی به انتظار نشسته اند که تا مشتری را می بینند، در چشم به هم زدنی به کمک ویدئو کل تفریحات جزیره را با قیمت توضیح می دهند؛ تاکید هم می کنند که هتل ها و گذری ها و حتی کانترهای داخل پاساژها چندان مطمئن نیستند و معتبرتر از خودشان در کل جزیره پیدا نمی شود! چون آن ها تا از کیفیت و اوضاع خدماتشان مطمئن نشوند به مشتری خدمات نمی فروشند.

یکی از این اپراتورها به خبرنگار ایسنا می گوید: در یک سال اخیر مسافران زیادی را دیدم که به خاطر بدتعهدی واسطه ها و کانترهای نامعتبر، معترض بوده اند و بدون این که به مال خود برسند جزیره را ترک کرده اند. اگر مسافر جزیره را ترک کند، معلوم نیست به حقوق از دست رفته اش برسد یا نه، جهت همین توصیه ما این است که تا هنگامی که مسافر در جزیره حضور دارد کارش را پیگیری کند.

یکی از راننده های گردشی در جزیره هم که یکی از کارهایش ترغیب و هدایت مسافران به سمت کانترهای فروش گشت و تفریحات جزیره هست، می گوید: این کلاهبرداری ها مدتی است در جزیره زیاد شده. البته شکل کار دفاتر خدمات مسافرتی و کانترهای مرکزی با آن افراد بدون هویت خیلی تفاوت دارد، آن ها نمی توانند اعتبارشان را به خاطر چند هزار تومان لکه دار کنند. اگر کیفیت خدمات ضعیف باشد، مسافر را به هیچ وجه مجبور به خرید پکیج های تفریحی نمی کنند.

او می گوید، مسافران زیادی را در جزیره دیده که به خاطر بدتعهدی فروشندگان سرویس های تفریحی، مال باخته شده است اند، هیچ کسی هم زیر بار مسؤولیت نمی رود. معمولا این طور مواقع، مسافر مقصر شمرده می شود، چون با وجود این همه هشدار، ریسک کرده و سراغ افراد بی اعتبار رفته است.

یکی از سرمایه گذاران گردشگری در کیش نسبت به این وضع که بی اعتمادی مسافران جزیره را در پی خواهد داشت، هشدار می دهد و به ایسنا می گوید: همه این پرسشها جهت این است که یک مسؤول دلسوز بالای سر کار نیست؛ هیچ نظارتی وجود ندارد، این نشان می دهد در جزیره چه مسؤول باشد چه نباشد، خیلی هم به حال گردشگران و ساکنان آن فرقی نمی کند. ماجرای کلاهبرداری ها خیلی هم تازه نیست، چند سالی است که مخصوصا در جریان برگزاری جشنواره های تابستانی زیاد شاهدش بوده ایم، ولی جلوی آن را نمی گیرند و هر بار به یک شکلی بروز می کند.

کیش بعد از انتصاب مدیرعامل آن به عنوان رییس شرکت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حدود دو ماه سرپرست و مدیرعامل نداشت تا این که دهه دوم مهرماه مدیرعامل تازه آن منصوب شد. معاون گردشگری قبلی این جزیره نیز همزمان با مدیرعامل پیشین درحالی کیش را ترک کرد که بالافاصله بعد از تحویل پست ریاست شرکت میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری به علی اصغر مونسان، راهی معاونت گردشگری این شرکت شد و کرسی قبلی خود را رها کرد. اکنون نیز معاون اقتصادی این جزیره همزمان سرپرستی معاونت گردشگری کیش را به عهده گرفته هست، جزیره ای که اولویت مهم اش توسعه گردشگری و جذب سرمایه در این بخش هست.

هشدار راجع به کلاهبرداری از مسافران کیش

گردآوري: گروه خبر سيمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

واژه های کلیدی: کلاهبرداری | منطقه آزاد | گردشگری | مسافرت | راننده | گردشگری | مسافران | مسافر | جزیره

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو