یكدیگر را مسخره نكنید (اگر دین دارید)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » میوه های نوبرانه نخرید!!

    میوه های نوبرانه نخرید!!

    تغییرات ناگهانی جَوی در مازندران و منافع اقتصادی یك عده باعث چیدن زودهنگام میوه های نارس و کالی می شود که با گاز اتیلن و واکس میوه به شکل میوه رسیده در می آیند.

    میوه های نوبرانه نخرید!!

    تغییرات ناگهانی جَوی در مازندران و منافع اقتصادی یك عده باعث چیدن زودهنگام میوه های نارس و کالی می شود که با گاز اتیلن و واکس میوه به شکل میوه رسیده در می آیند.

    رسیده کردن میوه های کال و نوبرانه با گاز اتیلن و واکس میوه

    پرتقال سبز طی چند ساعت تا چند روز با گاز اتیلن زرد و نارنجی می شود و مصرف كننده خوشحال از خرید نوبرانه به تن خود سم می رساند. میوه های كال كه با گاز اتیلن به شكل میوه رسیده درمی آیند و در فرایند رنگ آوری در دمای بالا (حدود ۷۵درجه) ظاهر خوشرنگ می گیرند، مزه دلچسبی ندارند، ولی مشتری پای میوه نوبرانه پول می دهد.البته سال گذشته هم عنوان استفاده از اتیلن و همچنین واكس میوه هم جهت زود رسیدن میوه ها و خوشرنگی آنها مطرح شده است بود.

    عبارات مهم : استان مازندران – دانشگاه

    میوه های نوبرانه نخرید!!

    پاسخ وزیر بهداشت به نگرانی ها راجع به واکس میوه:

    واکس میوه نوعی آفت کش و ضدقارچ است که البته در تمام دنیا هم استفاده می شود. به علت اینکه بعضی از سموم و آفت کش ها در پوست میوه ها ذخیره می شوند، توصیه وزارت بهداشت آن است که میوه ها قبل از مصرف به خوبی شسته شده است و با مواد ضدعفونی کننده ضدعفونی شوند.

    نظر یكی از مغازه داران راجع به میوه های نارس:

    من جهت اینكه مشتری ام را از دست ندهم، از این پرتقال ها نمی آورم چون این میوه ها اصلا طعم خوبی ندارند. این وقت از سال اگر پرتقال رنگ سبز داشته باشد یعنی رنگ نشده است و بعد از چیده شدن در گرمخانه نگه می دارند كه پوستش زرد شود. میوه در ۲۰روز آخر پیش از رسیدن به قند می افتد و مزه می گیرد، چیدن زودهنگام آن مزه را از میوه می گیرد و نگهداری آن در گرمخانه ها هم باعث نمی شود پرتقال مزه بگیرد. مردم علاوه بر رنگ پرتقال از روی قیمت هم می توانند تشخیص دهند؛ پرتقال گرمخانه ای ارزان تر از پرتقال «خودرنگ» است.

    راه های آشنایی میوه رنگ شده:

    پرتقال رسیده رنگی زرد با پوستی نرم و بافتی آبدار دارد. یكی از كاركنان بازار میوه و تره بار شهران كه نخواست نامی از او در گزارش آورده شود، در گفت وگو با هشمهری درمورد راه های آشنایی میوه رنگ آوری شده، گفت: معمولا قسمتی از پرتقال كه به شاخه وصل می شود در میوه هایی كه رنگ آوری شده است باشد، رنگ قهوه ای سوخته دارد و مثل میوه آخر فصل كم آب است.

    تغییرات ناگهانی جَوی در مازندران و منافع اقتصادی یك عده باعث چیدن زودهنگام میوه های نارس و کالی می شود که با گاز اتیلن و واکس میوه به شکل میوه رسیده در می آیند.

    رسیده کردن میوه های نارس و کال با روش سنتی و مدرن:

    به اعتقاد بعضی از انبار دارها، اگر گاز و دمای استاندارد در این اتاق ها به كار گرفته شود، میوه های فرآوری شده است با كیفیت خواهد بود ولی انبارداران غالبا دانش كافی جهت انجام این فرایند را نداشته و از گاز های غیراستاندارد و دمای بسیار بالا استفاده می كنند.چیدن پرتقال پیش از رسیدن بر سر درخت روش قدیمی و مرسومی هست. باغداران شمال كشور مركبات را بعضا یك ماه سریعتر از موعد می چینند و در سردخانه های سنتی و یا مدرن نگهداری می كنند.

    در روش سنتی جهت اینكه پرتقال رطوبت خود را از دست ندهد، به روش دستی میوه را خیس می كنند و با موم مانع از دست رفتن رطوبت پرتقال می شوند. این روش همزمان باعث می شود پرتقال از درون كال بماند و از بیرون نارنجی شود.

    در روش جدید، تجهیزات به گونه ای است كه رطوبت از میوه خارج نمی شود و نیاز به خیس كردن ندارد ولی كماكان مزه میوه كال می ماند.

    گونه های تازه پرتقال های زودرس:

    از سوی دیگر حدود ۱۰سال است كه با عوض کردن ژنتیك و قلمه زدن میوه های داخلی با میوه های وارداتی، گونه های جدیدی از پرتقال های زودرس در كشور كاشته می شود. نمونه های عوض کردن یافته پرتقال های تامسون، واشنگتنی، توسرخ واشنگتنی و شهسواری نیز در بازار یافت می شود كه در فصول متفاوت سال بار می دهد. هر چه پرتقال پوست نازك تری داشته باشد، سریعتر به بار می نشیند و سریعتر نیز فاسد می شود.

    دلایل سریع چیدن مركبات از روی درختان چیست؟

    محمدرضا شیران، سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی مازندران گفت: استان های گیلان و مازندران از تأمین كنندگان مهم پرتقال مصرفی داخل كشور هستند. استانداردسازی انبارها در استان مازندران از سال ۹۴ شروع شده است و همچنان ادامه دارد. گاز اتیلن از سال ها پیش جهت رنگ دار كردن پرتقال استفاده می شد ولی باید به اندازه معین از آن استفاده كرد. هنوز همه انبارها تحت نظارت دانشگاه های علوم پزشكی قرار نگرفته اند.

    وی در مورد دلایل سریع چیدن مركبات از روی درختان گفت: تغییرات ناگهانی جَوی در مازندران و منافع اقتصادی یك عده باعث چیدن زودهنگام میوه می شود. حدود ۲۰درصد از انبار ها هنوز به روش های قدیمی و بدون نظارت میوه را حرارت می دهند ولی از آنجایی كه استاندار و جهادكشاورزی و وزارت صنعت و معدن به دنبال استاندارد سازی در این زمینه هستند، برنامه ریزی جهت پوشش صددرصدی در حال انجام است.

    برای سریع چیده نشدن میوه از درخت باید چه کرد؟

    برای سریع چیده نشدن میوه از درخت باید همه شرکت ها همكاری كنند؛ یعنی

    – شرکت هواشناسی به مانند بعضی مراكز بین المللی كه تا یك ماه سریعتر می تواند شرایط هوا را آینده نگری كند، اوضاع جَوی را به باغدار اطلاع دهد. این باعث می شود باغدار از وحشت سرمازدگی میوه، محصول خود را نچیند.

    از سوی دیگر شركت های بیمه كه خرید محصولات را تضمین می كنند باید بر سر قراردادهای خود باشند. هم اكنون باغدارهایی هستند كه محصول خود را بیمه كرده اند ولی بیمه پول خسارت آنها را پرداخت نمی كند.

    عوارض مصرف گاز اتیلن:

    باغدارها نیز از گاز اتیلن استفاده می كنند ولی این گاز باید خالص و به میزان مشخصی استفاده شود. هنوز تحقیقی در مورد عوارض بلندمدت حدمجاز و غیرمجاز استفاده از این گاز روی بدن انسان نشده است. دانشگاه های علوم پزشكی در استان های مازندران و گیلان به صورت موردی و هر لحظه محصولات بازار را آزمایش می كنند تا علاوه بر سنجش میزان استفاده از گاز اتیلن، درصورت استفاده از قارچ كش ها و واكس های غیراستاندارد مانع از فروش و عرضه محصولات به مصرف كننده شوند.

    پرتقال تنها میوه ای است که نارس چیده می شود؟

    پرتقال تنها میوه ای نیست كه نارس چیده و در فرایندی شیمیایی سریعتر به بازار عرضه می شود. خرمالو نیز از میوه هایی است كه مصرف كننده به جای زمستان در ابتدای پاییز مزه آن را می چشد. گوگردی كه به این میوه زده می شود، بافت درون میوه را به هم می ریزد و فقط كالبد بیرونی میوه را رسیده و خوشرنگ نشان می دهد. به گفته یكی از باغداران، این روش جهت خرمالو های ریز انجام نمی شود و جهت دلال ها فرآوری خرمالوهای درشت و مجلسی صرفه اقتصادی دارد.


    میوه های نوبرانه نخرید!!

    گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    منبع:همشهری


    واژه های کلیدی: استان مازندران | دانشگاه | استفاده | مازندران | پرتقال | محصولات | اقتصادی | رطوبت | بازار

    میوه های نوبرانه نخرید!!

    میوه های نوبرانه نخرید!!

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب لاتین
  • افست کتاب لاتین
  • جعبه هدیه کتاب
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • منابع اورجینال رباتیک