هر برادری که از منافع برادر خود مانند نفع خویش حمایت کرد به کار خود سامان داده است (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » چگونه از وابستگی عاطفی رها شویم؟

    چگونه از وابستگی عاطفی رها شویم؟

    وابستگی عاطفی امری است غریزی كه از دوران نوزادی همراه هر فردی است و این احساسات از طریق نوازش های كودكانه، تماس پوستی، عاطفی و رابطه چشمی از

    چگونه از وابستگی عاطفی رها شویم؟

    شما هم دچار وابستگی عاطفی هستید؟ علائم وابستگی عاطفی چیست؟

    وابستگی عاطفی چیست؟

    وابستگی عاطفی امری است غریزی كه از دوران نوزادی همراه هر فردی است و این احساسات از طریق نوازش های كودكانه، تماس پوستی، عاطفی و رابطه چشمی از والدین به فرزندان انتقال یافته و وابستگی عاطفی را شكل می دهد. در واقع وابستگی عاطفی تا حدی كه آسیب زا نباشد در زندگی همه افراد مورد نیاز و مهم به نظر می رسد. تا زمانی كه رابطه عاطفی، امنیت را جهت اعضای خانواده و یا دوستان و… فراهم و در عین حال به شخص برابر صدمه وارد نكند، بسیار مطلوب هست، ولی وابستگی عاطفی زمانی نامطلوب و خطرناك است كه روی عملكرد افراد تاثیر منفی گذاشته و استقلال و و خلاقیت وی را سلب كند و طرف برابر را در تنگنا قرار دهد.
    در واقع، وابستگی عاطفی با احساس خشم، تردید نسبت به خود، وحشت از طرد شدن، وحشت از تنهایی، حس عدم امنیت، شرم و نکبت همراه است. كسی كه از وابستگی عاطفی زحمت می برد فقط جهت دیگران زندگی می كند، خودش را نادیده می گیرد و هر كاری می كند كه مورد پسند فرد دیگر باشد. وابستگی نشان دهنده، عدم عزت نفس است و منجر به پایین آوردن ارزش خود، وحشت از تنهایی و نادیده گرفتن نیازهای خود می شود.

    عبارات مهم : رهایی از وابستگی عاطفی – رهایی از وابستگی

    وابستگی نوعی نیاز عاطفی و روانی به فرد دیگری است که بدون وجود او فرد وابسته، در زندگی اش دچار مسئله می شود.در واقع فرد وابسته از آن جهت به دیگران وابسته می شود که گمان می کند بدون حضور دیگری نمی تواند تعادل روانی داشته باشد، وابستگی، تمام زندگی فرد را تحت الشعاع قرار می دهد و مانع هویت یابی اش می شود. به طریقی كه تمامی زندگی فرد منوط به حضور شخص دیگر بوده و از دست دادن اش باعث برهم خوردن تعادل روانی شده است و تمامی كارهای روزانه وی را دچار اختلال می كند.

    از دست دادن منبع وابستگی به منزله فروپاشی درونی شخص وابسته است و در نهایت منجر به افسردگی، انزوا و كناره گیری شخص می شود. یكی از اختلا ل هایی كه وابستگی ایجاد می كند این است كه تصمیم گیری های روزانه فرد را دچار اشكال می كند و وی مدام به دنبال این است كه تصمیماتش مورد تایید قرار گیرد و كسی باشد كه به وی اطمینان خاطر دهد كارش، درست است.

    علائم وابستگی عاطفی

    از علائم وابستگی عاطفی نداشتن احساس ارزشمندی است

    از نشانه های عمده وابستگی، نداشتن احساس ارزشمندی هست. در وابستگی، ارزش، لیاقت و شایستگی فرد وابسته را دیگران تعیین و تایید می كنند. یعنی، فرد در صورت از دست دادن آن عامل یا آن رابطه، و عدم تایید، تحسین و تصدیق از سوی مقابل، احساس ناتوانی، نکبت و عدم ارزشمندی می كند. این فرد چون توانمندی های خود را نشناخته و آنها را باور ندارد، گمان می كند بدون حضور دیگران نمی تواند به خواسته های خود برسد.

    چگونه از وابستگی عاطفی رها شویم؟

    از علائم وابستگی عاطفی وحشت و ناامنی است

    از دیگر نشانه ها وحشت و ناامنی است. در یك رابطه عاطفی حقیقی تنش و وحشت وجود ندارد، ولی یك فرد وابسته هر لحظه در وحشت و وحشت به سر می برد كه هرگز منبع علاقه اش را از دست بدهد. حسادت، كنترل افراطی و محدود کردن آزادی نیز از دیگر نشانه های وابستگی هستند كه زندگی را هم جهت خود شخص و هم فردی كه منبع وابستگی است سخت و سخت می كند.

    وابستگی یک رابطه عاطفی را به ناكامی می کشاند، لیکن انسان وابسته همواره فرد برابر را وادار می كند به خاطر او، افكار و عقاید و نوع زندگی خودش را عوض كرده و به طور كلی طبق نظر او زندگی كند. مسلما چنین فردی هرگز نمی تواند عشق خود را همان طور كه است بپذیرد و او را دوست داشته باشد. فرد وابسته به دیگران تکیه كرده و از توانایی فكر و اندیشه خود استفاده نمی كند. او بدون فکر در تمامی امور زندگی از دیگران تقلید کرده و از آنها فرمانبرداری می کند.

    رهایی از وابستگی عاطفی

    در نهایت در زندگی فرد به جایی می رسد كه احساس می كند وابستگی تمامی زندگی اش را تحت تاثیر قرار داده است و باید جهت حفظ عزت نفس خویش اقدامی جهت رهایی از بند وابستگی عاطفی انجام دهد، انجام بعضی امور می تواند یاریگر فرد در این امر باشد:

    رهایی از وابستگی عاطفی با بیان احساسات منفی و مثبت

    حاصل از دست دادن منبع وابستگی یكی از راههایی است كه فرد از آن طریق قادر خواهد بود احساسات خود را بشناسد و جهت از بین بردن وابستگی عاطفی اقدام كند. یكی از دلایلی كه افراد به دیگران وابسته می شوند، آگاهی نداشتن بر احساسات و هیجانات منفی است كه درون ارزش در حال شكل گیری است.

    رهایی از وابستگی عاطفی با بالا بردن عزت نفس

    آموختن روش های تقویت عزت نفس، كمك فراوانی جهت رهایی از وابستگی های عاطفی به افراد می كند.

    وابستگی عاطفی امری است غریزی كه از دوران نوزادی همراه هر فردی است و این احساسات از طریق نوازش های كودكانه، تماس پوستی، عاطفی و رابطه چشمی از

    رهایی از وابستگی عاطفی با فعالیت های اجتماعی گسترده

    همانطور كه گفته شد یكی از علل وابستگی، وحشت از تنهایی و طرد شدن هست، زمانی كه فرد احساس كند در اطرافش دوستان و آشنایان زیادی است كه در مواقع بحران عاطفی در كنارش هستند، مسلماَ راحت تر می تواند از بند وابستگی عاطفی رها شود و یا اینكه تمامی سرمایه گذاری عاطفی اش را بر روی یك شخص واحد نمی كند كه بدون وی قادر به زندگی نباشد. در واقع، همه سرمایه عاطفی اش را یك جا قرار نداده كه با رفتن یك فرد نابود شود و آزادی فرد برابر اش را هم سلب نماید.

    رهایی از وابستگی عاطفی با آموختن نه گفتن و آموختن مهارت های جرات مندی

    آموختن نه گفتن یكی دیگر از راههایی است كه افراد را از وابستگی می رهاند و به وی جرات می دهد كه به بعضی رابطه ها و درخواست ها نه بگوید كه همه این مهارت ها در سایه زیاد کردن اعتماد به نفس شكل می گیرد.

    رهایی از وابستگی عاطفی با مراجعه به روانشناس جهت ریشه یابی و حل مشكل و عوض کردن واکنش‌ها و نگرش فرد وابسته

    جلسات درمانی به فرد كمك می كند به ریشه وابستگی های خود پی برده و آگاهانه در جهت برطرف آن بكوشد، نباید نادیده گرفت كه برطرف وابستگی عاطفی به سادگی امكانپذیر نیست، زیرا وابستگی، ناكامی، نگرانی و اضطراب به همراه دارد و رها شدن از این احساسات تلخ گاهی به تنهایی امكان پذیر نمی باشد.

    ستاره حمیدی روان درمانگر


    گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    منبع:zendegionline.ir

    واژه های کلیدی: رهایی از وابستگی عاطفی | رهایی از وابستگی | وابستگی عاطفی | رابطه عاطفی | احساسات | زندگی | احساس | وابسته | تنهایی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • افست کتاب لاتین
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال