حوادث چون روزها سپری می شوند.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » چه کسانی می‌خواهند ماشین یک کالای سرمایه‌ای باشد؟ ، هر کس پیش فروش ماشین می‌کند، متقلب است

    چه کسانی می‌خواهند ماشین یک کالای سرمایه‌ای باشد؟ ، هر کس پیش فروش ماشین می‌کند، متقلب است

    رییس اتحادیه نمایشگاه داران ماشین گفت:اکنون مجموعه خودروسازان و خودروفروشان کشور ، به موسسات غیرقانونی مبدل شده است اند که با تأخیر و هزاران مشکل، خودروی خراب خودرا به مردم تحویل می‌دهند.

    چه کسانی می‌خواهند ماشین یک کالای سرمایه‌ای باشد؟ ، هر کس پیش فروش ماشین می‌کند، متقلب است

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،بازار ماشین در کشور عزیزمان ایران یکی از بازارهای هر لحظه گرم و البته پر حاشیه بوده است.البته این عنوان تنها مربوط به خودروهای داخلی نبوده و مشمول بر فروش خودروهای خارجی هم می شود.
    با توجه به حجم بالای گردش مالی وایجاد اشتغال وسیع خودروسازان داخلی، مدت‌های مدیدی است که ترساندن مسابقه خودرو‌سازان داخلی با خودرو‌سازان بین‌المللی از طریق وضع تعرفه بالای واردات خودرو تبدیل به وقت استفاده از بازار داخلی شده است و از این طریق، چتر حمایتی مناسبی بر سر این صنعت گسترده شده است است.
    از طرف دیگر در سه دهه گذشته شاهد تولد شرکت های بزرگ و کوچکی بوده ایم که با اقدام به واردات ماشین و فروش آن در بازار داخلی نه تنها بازار ملتهب ماشین را آرام تر نکرده اند بلکه موجب زیاد کردن تنش ها به خاص در حوزه قیمت ماشین شده است اند؛شرکت هایی که به طور عموم دست به معرفی و پیش فروش خودروی خود کرده و به مشتریان قول می دادند که خودروهای درخواستی را در مهلت مقرر به آنها تحویل دهند ولی اتفاقی که در واقعیت می افتاد این بود که آنها هر لحظه با بدقولی،سفارش مشتریان را با تاخیرهای طولانی ورعایت نکردن مفاد قرارداد ،تحویل می دادند و در این میان بسیاری از این شرکت های نوظهور کلاه بردار از آب درآمده و با پول مردم متواری می شدند.
    در گفتگویی باسعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران ماشین به بررسی بیشترشرکت های واردکننده ماشین و معضل پیش فروش در کشور پرداخته ایم که به شرح ذیل است.

    چرا بازار ماشین هر لحظه در کشور عزیزمان ایران بازار پر حاشیه ای است؟

    باید بپذیریم که ماشین ،یک کالای اساسی و حتی مصرفی است و متقاضیان زیادی دارد .از این رو هر فردی با توجه به توان مالی وبودجه خود یک نوع خودروی داخلی یا خارجی خریداری می کند و زمانیکه عرضه این کالا محدود یا قطع شود،به علت تقاضای بالای موجود در بازار ،قیمت ماشین زیاد کردن پیدا کرده و مردم حاضرند به هر روشی از جمله پیش خرید ،خودروی موردنیاز خود را تهیه کنند.

    آیا هم اکنون شرکت های واردکننده ماشین توانایی همکاری با شرکت مادر خارجی را دارند؟

    متاسفانه نه،این شرکت ها زیاد نقش واسطه و بنگاه را دارند وبدون سرمایه اولیه مناسب و فقط با اتکا به دریافت پول از مردم تاسیس شده است اند.

    چطور یک شرکت می تواند بدون داشتن سرمایه کافی از یک خودروساز جهانی ماشین بخرد؟

    این شرکت ها یا پول های خود را در جای دیگری سرمایه گذاری می کنند و یا در اصل ،سرمایه اولیه ندارند و از یک سیاست غلط به نام پیش فروش جهت گرفتن پول مردم بهره می برند ،به این معنا که با کم کردن عرضه محصول و دونرخی کردن خودرو،مردم را تشویق به عضویت و پیش خرید می کنند.

    چرا بازار ماشین درگیر مبحث دونرخی است وعلت گرانی ماشین در کشور عزیزمان ایران چیست؟

    متاسفانه باید گفت سیاست های اشتباه اعمال شده است در حوزه ماشین موجب شده است تا خودروسازان و خودروفروشان ما تبدیل به موسسات غیرقانونی شوند که هر لحظه باتاخیر و هزاران مشکل،خودروی خراب را به مردم تحویل می دهند.
    در حالیکه قانون می گوید ؛شرکت هایی که می خواهند اجازه دریافت نمایندگی ماشین را بگیرند بایستی توان مالی سرمایه گذاری کلان در این حوزه را داشته باشند.شرکت های واردکننده ماشین باید پیش فروش را کنار بگذارند و نقش واردکننده-تولیدکننده را در زمینه خودروی خارجی ایفا کنند. به این معنا که با طرف خارجی در تولید ماشین همکاری کرده و نه تنها ماشین را با قیمت عادلانه به دست مردم برسانند بلکه توانایی صادرات هم داشته باشند.

    چرا پیش فروش ماشین به معضلی در صنعت ماشین سازی مبدا شده است است؟

    اکنون بیماری مزمنی به نام پیش فروش دامنگیر صنعت خودروی کشور شده است و تا این بیماری درمان نشود نمی توانیم پرسشها خودروسازان را حل کنیم.هرکس ماشین را پیش فروش می کند متقلب است.چراکه در تمام دنیا اول ماشین را تحویل می دهند و بعد از یک دوره سه ساله پول آن را می گیرند ولی در کشور ما اول پول را می گیرند و با تاخیر چندماهه وبا زور ماشین را تحویل می دهند.چرا می خواهیم ماشین را به یک کالای سرمایه ای تبدیل کنیم تا مردم پول خود را در خرید این کالا سرمایه گذاری کنند و در نتیجه تولید داخل فلج بماند.

    آیا پیش فروش بر کیفیت خودروی تولیدی هم تاثیر گذاشته است؟

    بطور حتم بله، لیکن خودروساز جهت اینکه بتواند سود ۲۰ تا ۳۰ درصد را به پیش خریدان بپردازد،مجبور است کیفیت قطعات خود را کم کردن دهد وهمین عنوان باعث می شود تا کیفیت خودروی تولید داخلی کم کردن پیدا کند.

    به نظر شما قیمت ماشین در کشور عزیزمان ایران واقعی است؟

    خیر،قطع به یقین قیمت ماشین در کشور عزیزمان ایران واقعی نیست.هر ماشین یک قیمت جهانی دارد و با مقایسه درخواهید یافت که قیمت خودروی ما با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد.برای شرکت های خودروساز خارجی تفاوت نمی کند که مشتریانشان چه کسانی باشند و تنها به دنبال یک بازار سودآور هستند ولی مسئله اینجاست که یک خودروی خارجی با قیمت دو تا سه برابری واقعی خود در بازار کشور عزیزمان ایران به فروش می رسد و این مردم هستند که دوباره در این میان باید این اضافه قیمت ناعادلانه را بپردازند.

    آیا شایعه بوجودآمدن بازار سیاه بعد از توقف ثبت سفارش ماشین صحیح است؟

    زمانی که عرضه کالایی در بازار محدود شود،ناخودآگاه بازار سیاه به وجود می آید.وقتی که به صورت ناگهانی اعلام شد ثبت سفارش ماشین متوقف شده است است،دارندگان برگه های ثبت ،سود کرده و توانستند از راه فروش این برگه ها ،پول های کلانی به جیب بزنند.
    توقف ثبت ، سیاستی یک شبه بود لیکن جابجایی و واردات ماشین در سال های اخیر هیچ مشکلی نداشته است.بطوریکه هم اکنون جابجایی ماشینی که در گذشته با یک میلیون تومان انجام می شد با مبلغی به میزان ۱۰ میلیون تومان جابجا می شود.همچنین بعد از توقف ثبت سفارش خودرو،قیمت خودروهای خارجی به صورت صعودی بالا رفته و حتی در بعضی موارد با زیاد کردن ۳۰ تا ۵۰ درصدی مواجه بوده است.
    در این میان متضررشونده مهم مردم هستند لیکن مجبورند خودرویی را که تا قبل از این ارزشی معادل ۱۶۰ میلیون تومان داشت،اکنون به قیمتی نزدیک به ۱۸۰ میلیون تومان خریداری کنند.

    بهترین راهکار چیست؟

    باید قبل از جلوگیری از واردات ماشین ،اقدامات مقدماتی مورد نیاز در این زمینه صورت بگیرد و اکنون این پرسش مطرح است که چه کسی می خواهد نیاز بازار را تامین کند.در شرایط فعلی ،بهترین راهکار ساماندهی واردات خودرو، ورود شرکت های بزرگ ایرانی با اعتبار مالی نیرومند به عرصه مشارکت با خودروسازان خارجی هست. باید بدانیم که ورود دولتی ها به این بخش ،همه چیز را آشفته تر کرده و موجب زیاد کردن تصدی گری دولت در حوزه ماشین خواهد شد.
    گفتگو از سمیه عرب
    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: خودروسازان داخلی | خودروهای داخلی | سرمایه گذاری | قیمت خودرو | خودروسازان | ثبت سفارش | واردات | ایرانی | ماشین | خودرو | خارجی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • افست کتاب لاتین
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • کتاب اورجینال