عزیزانم هنگام نشستن, بزرگان و ریش سپیدان را بر خود مقدم بدانید.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » روش لاغری عمو موسی که بعد از ماه عسل ۶۰ کیلوگرم وزن کم کرده است

    روش لاغری عمو موسی که بعد از ماه عسل ۶۰ کیلوگرم وزن کم کرده است

    حتما شما هم عمو موسی شریفی، چاق ترین مرد دنیا را که همین امسال میهمان برنامه ماه عسل بود را می شناسید. او ۳۱۶ کیلوگرم بود و امروز

    روش لاغری عمو موسی که بعد از ماه عسل 60 کیلوگرم وزن کم کرده است

    حتما شما هم عمو موسی شریفی، چاق ترین مرد دنیا را که همین امسال میهمان برنامه ماه عسل بود را می شناسید. او ۳۱۶ کیلوگرم بود و امروز یک مرد ۲۵۰ کیلوگرمی پر امید است.پس بشنوید از روش درمانی او جهت لاغری.

    گفت وگوی با عمو موسی شریفی راجع به روش لاغری اش

    فروردین سال ۱۳۹۴ بود که نام سیدموسی شریفی مطرح شد؛ مرد ۳۱۶ کیلوگرمی اهوازی، مردی که تا سال ۱۳۸۸ مثل بقیه زندگی عادی ای داشت، ولی به علت سکته مغزی و بی تحرکی یک سمت بدن، خانه نشین و زمین گیر شد و بعد هم از یادها رفت؛ حتی از یاد نزدیک ترین کسانش. با این حال، تا ماه رمضان امسال و حضورش در برنامه ماه عسل تنها تغییری که در شرایطش ایجاد شده است بود، اضافه شدن ۱۰کیلوگرم به وزنش بود. ولی بعد از حضور در آن برنامه شرایطش تفاوت کرد؛ تا حدی که امروز عموموسی یک مرد ۲۵۰ کیلوگرمی پر از امید است که به فرداهای بهتر فکر می کند، دوستان زیادی دارد و حتی به آنها هم امید می دهد.

    عبارات مهم : مواد غذایی – رژیم غذایی

    عموموسی! از ماه رمضان تا امروز چه کارهایی کردید؟ وزنتان تغییری کرده؟

    ۳ ماه پیش در معده ام بالن گذاشتند. تا الان حدود ۷۰-۶۰ کیلوگرم وزن کم کرده ام. اگر خدا یاری کند و با عشقی که مردم به من می دهند، زیاد از اینها هم کم می کنم.

    روش لاغری عمو موسی که بعد از ماه عسل ۶۰ کیلوگرم وزن کم کرده است

    در این مدت قدمی هم برداشته اید؟ خیلی دوست داشتید که دوباره بتوانید راه بروید.

    بله، خیلی اتفاقات خوبی برایم افتاده. راه می روم، ولی هنوز با واکر. چند روزی است که مهره آخر کمرم مسئله پیدا کرده و استراحت می کنم، ولی خوب راه افتاده بودم. دوره استراحت که تمام شود، دوباره راه می روم.

    با همین بالنی که در معده تان است قرار است همه اضافه وزنتان را کم کنید یا برنامه دیگری هم دارید؟

    دکتر پازوکی که بالن را در معده ام گذاشت گفت حتما باید عمل بای پس انجام بدهی. از اول هم باید این کار را می کردم، ولی بعد از این جراحی باید راه بروی و من با آن شرایطی که داشتم، نمی توانستم راه بروم. قرار شد اول بالن بگذاریم و بعد بای بعد کنیم. من در حال حاضر سنگین ترین مرد جهان هستم. دو زن از من چاق تر هستند، یکی ۴۲۰ کیلوگرم وزن دارد و ۲۸ ساله است و یکی هم ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد و ۳۱ سال سن. من ۳۲۶ کیلوگرم هستم و ۵۷ سال دارم.

    چقدر امیدوارید که به وزن طبیعی برگردید؟

    من تا دیروز منتظر فوت بودم، ولی الان منتظر روزهای خوب زندگی ام هستم. من می خواهم زیر سایه خدا و چهارده معصوم(ع) زندگی خوبی داشته باشم. ۹ ماه آفتاب را ندیده بودم، چند روز به چند روز غذا نمی خوردم، ولی الان ورزش می کنم، آدم های خوب کنارم هستند و همه حمایتم می کنند. البته به حمایت بیشتری نیاز دارم. تنها درآمدی که دارم، حقوق ماهیانه ۵۳ هزار تومانی کمیته امداد و یارانه ای است که هر ماه می دهند.

    در حال حاضر کسی است که به شما کمک کند؟

    بله، دست کمیته امداد درد نکند. برایم پرستار گرفته اند و همه برنامه هایی که مورد نیاز بود، انجام شود، سر وقت انجام می دهند. مدیر کمیته امداد خوزستان تقبل کرده که جهت ۳ ماه دیگر هم همه این برنامه ها را اجرا و قرارداد پرستارم را تمدید کند. من همه این کارها را باید انجام بدهم تا بتوانم جهت عمل جراحی آماده شوم.

    حتما شما هم عمو موسی شریفی، چاق ترین مرد دنیا را که همین امسال میهمان برنامه ماه عسل بود را می شناسید. او ۳۱۶ کیلوگرم بود و امروز

    تاریخ جراحی را مشخص کرده اند؟

    قرار است دی ماه جراحی شوم. دکتر پازوکی خودشان جراحی ام می کنند.

    از سال ۸۸ که سکته کردید تا امسال کسی از شما خبری نداشت. خودتان تصمیم گرفتید وضعیتتان را علنی کنید؟

    من باید از خبرنگاری که در خبرگزاری فارس در اهواز کار می کند، خیلی تقدیر کنم. با دوستی هایی که او به من کرد، همه متوجه وجود من و وضعیتم شدند. با خبرهایی که او منتشر می کرد، همه دیدند عموموسی هست. تا قبل از آن بعضی افراد فکر می کردند من مرده ام. این خبرنگار بود که در هوای گرم و شرجی تابستان اهواز از من فیلم گرفت و جهت مسوولان برنامه ماه عسل فرستاد. ماه عسلی ها با دیدن این فیلم ها مشتاق شدند که من در برنامه ارزش باشم. بعد از این برنامه هم بود که کارهای درمان من شروع شد.

    یعنی بعد از اینکه شما در آن برنامه شرکت کردید، بعضی ها اعلام کردند که می خواهند به شما کمک کنند؟

    دکتر پازوکی که قبل از پخش برنامه قول داده بودند من را جراحی کنند. آن طور که زن یوسفی، تهیه کننده برنامه ماه عسل به من گفت، آقای دکتر ۳ روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان کتبی وعده داده بودند که حتما کار جراحی من را انجام می دهند، ولی بعد از آن برنامه هم من را به بیمارستان رسول اکرم(ص) بردند و شخصیت ها و پزشکان دیگر هم گفتند که کمکم می کنند.

    هزینه ای که پرداخت نکردید؟

    نه، من هیچ هزینه ای نکرده ام. تا الان یا خیران کمک کرده اند یا کمیته امداد.

    شما چطور از اهواز به پایتخت کشور عزیزمان ایران آمدید؟ با وزنی که داشتید و تحرک هم که برایتان سخت بود.

    از اهواز تا پایتخت کشور عزیزمان ایران با آمبولانس آمدم. قرار بود با هواپیما بیایم، ولی گفتند نمی شود. هواپیمایی گفته بود جثه عموموسی خیلی بزرگ است و نمی توانیم جابجایش کنیم. به همین علت کمیته امداد لطف کرد و آمبولانسی را در اختیار من گذاشت. پشت آمبولانس یک تخت بزرگ گذاشته بودند تا من راحت به پایتخت کشور عزیزمان ایران بیایم. در هوای گرم تابستان خیلی سخت بود و دکتر یاری که همراه من بود، خیلی به من کمک کرد. باید از او خیلی تقدیر کنم. در طول راه هر کاری که داشتم، انجام داد.

    دارو هم می خورید؟

    تهران که بودم ویزیتم کردند. به علت اینکه قبلا مواد غذایی خوبی به من نمی رسید، مشکل گوارشی پیدا کرده بودم. معده ام ناراحت است. جهت آن قرص می خوردم. ۳ نوع ویتامین و مکمل هم به من داده اند.

    روش لاغری عمو موسی که بعد از ماه عسل ۶۰ کیلوگرم وزن کم کرده است

    رژیم خاصی هم دارید؟

    بله، رژیم غذایی هم دارم. من همه کار می کنم تا به شرایط ایده آل برسم. مشکل هایی که کشیدم نباید تکرار شود. من قبل از اینکه سکته کنم هم چاق بودم و وزنم حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ کیلوگرم بود، ولی از هنگامی که که زمین گیر شدم و تنها ماندم، افسرده شدم. زبانم هنوز هم که می خواهم صحبت کنم، گیر دارد. من فقط با خدا و دیوارهای منزل صحبت می کردم. کسانی هستند که اسم آفتاب را فقط شنیده اند، ولی جهت منی که آفتاب را دیده بودم، خیلی سخت بود که ۹۰ ماه از دیدن دوباره آفتاب محروم بمانم. یاد آن روزها که می افتم، اشک هایم خود به خود سرازیر می شوند. نمی دانید که چقدر آرزو می کردم دوباره بتوانم روشنایی خورشید را ببینم. اینها را که می گویم دوباره داغ دلم تازه می شود، نمی دانید که من چه لحظه های عذاب آوری را تحمل کردم. خدا بود که من را تا امروز زنده نگه داشت.

    ببخشید که این پرسش را می پرسم، ولی بعضی ها در مشکل آرزوی فوت می کنند، در لحظه های سخت که افسرده هم بودید، به فوت فکر نمی کردید؟ اینکه دنبال راهی باشید تا از آن اوضاع خلاص شوید؟

    نه، هیچ وقت به خودکشی فکر نکردم، هیچ وقت. من مدام با خدا حرف می‎زدم، تنها کسی که داشتم او بود. بعضی وقت ها که خسته می شدم با خودش دعوا می کردم. یک چیزی در وجودم بود که به من آرامش و امید می داد، نمی دانم آیا آرامش خاصی داشتم.

    در این مدت روان شناسی هم با شما کار کرده تا هم از نظر روانی و هم از نظر جسمانی بهتر به شرایط عادی برگردید؟ گفته می شود جهت چربی سوزی کسانی که وزن بالایی دارند باید روی روان آنها هم کار شود؟

    بله، یک روانکاو است که با من کار می کند. قبلا یک روان شناس به من گفته بود موزیک گوش بدهم تا آرام شوم، ولی من فقط با شنیدن نوحه و مصیبت کربلا آرام می گیرم.

    در ماه محرم دوست نداشتید بیرون بروید و در عزاداری ها شرکت کنید؟

    رفتم. شب تاسوعا بود که فرزند های کمیته امداد لطف کردند و برایم صندلی چرخدار آوردند و بعد از مدت ها بیرون رفتم. خیلی خوب بود.

    حتما شما هم عمو موسی شریفی، چاق ترین مرد دنیا را که همین امسال میهمان برنامه ماه عسل بود را می شناسید. او ۳۱۶ کیلوگرم بود و امروز

    روانکاوی که با شما کار می کند هم به تازگی به تیم درمانی تان اضافه شده؟

    یک نفر است که به هزینه خودش از پایتخت کشور عزیزمان ایران تا اهواز می آید. در برنامه ماه عسل من را دیده بود. مدتی بود که اهواز می آمد و هر وقت هم که می آید حتما به من سر می زند. چند ساعتی با من صحبت می کند و آرامش به من می دهد. من فیزیوتراپ هم دارم. داریوش رضایی، جوان بامحبتی است که در حق من برادری کرده. این جوان امید من را به زندگی چند برابر کرده. طبق برنامه و آینده نگری پزشکان قرار بود من تا دی ماه سرپا شوم، ولی من چند وقت است که راه می روم و این نتیجه کمک های او و همین طور لطف و محبتی است که مردم به من دارند. من به اشتیاق مردمی که دوست دارند من هرچه سریعتر به سلامت برسم، تلاشم را زیاد کرده ام.

    هنوز هم تنهایید یا اینکه خانواده و دوستان به شما سر می زنند؟

    پرستارم که هر لحظه کنارم هست. خانواده ام هم زیاد از قبل به من سر می زنند. چند گروهی هم که در ارتباط با چاقی و لاغری کار می کنند، با من در ارتباط هستند، هم از نظر روانی کمک می کنند و هم از نظر اقتصادی. کمبودی هم داشته باشم به دادم می رسند. یکی از مشکلاتم تهیه لباس بود که آنها تقبل کرده اند.

    بعد از رسیدن به وزن ایده آل، نخستین جایی که دوست دارید، بروید، کجاست؟

    کربلا. یک خانواده خیر هستند که هزینه ها را تقبل کردند و می درخواست کردند من را راهی کنند ولی با این شرایطی که الان دارم، نمی شود رفت. خیلی دوست دارم کربلا بروم. اگر کربلا نشد، مشهد.

    فکر کنید همان عموموسی قبل از سال ۱۳۸۸ و آن سکته شده است اید، می خواهید چه کنید؟

    می خواهم اگر عمری باشد، کتاب بنویسم. چند نفری هم قول داده اند که کمکم کنند. دو کتاب می خواهم بنویسم؛ یکی راجع به عشق و یکی هم راجع به چاقی. البته من سواد بالایی ندارم، ولی خیلی به کتاب علاقه دارم و خیلی کتاب می خوانم. علاقه زیادی به روایت ها دارم. متاسفانه عشقی که الان جوانان دچارش هستند، عشق نیست، هوس است و من می خواهم از علاقه جهت آنها بنویسم. با روانکاوم زن محمودی که صحبت می کردم، جهت نوشتنش تشویقم کرد. قول داده این کتاب یکی از عالی ترین ها می شود، چیزهایی که من تجربه کرده ام، کمتر کسی تجربه کرده.

    روش لاغری عمو موسی که بعد از ماه عسل ۶۰ کیلوگرم وزن کم کرده است

    از تجربه عاشق شدنتان بگویید.

    من هنگامی که ۱۹ ساله بودم، عاشق شدم. می‎خواستیم ازدواج کنیم ولی سر عقد خانواده عروس متوجه شدند من صرع دارم و با ازدواجمان مخالفت کردند. خودش راضی بود ولی خانواده اش اجازه ندادند.

    نمی خواهید دوباره ازدواج کنید؟

    نه، بعد از آن دیگر نشد.

    بیماری صرعتان مداوا شده؟

    برای مداوا به اروپا هم رفتم. وضع مالی ام خیلی خوب بود. بعد از فوت پدرم خرج خودم و یک خانواده ۶ نفری را می دادم. چند بار جهت درمان اقدام کردم، ولی نشد. الان ۳ ماه است که داروی صرع هم مصرف نمی کنم و مشکلی پیش نیامده. من با چند گروه آشنا شده است ام که از طریق خبر رسان تلگرام با آنها در ارتباط هستم. با آنها درددل می کنم. خیلی به من دوستی می کنند. بعضی ها ناامید می شوند یا می خواهند به من امید بدهند و تماس می گیرند. من روز و شبم را با این افراد می گذرانم؛ کسانی که مثل من چاق هستند یا چاق بوده و لاغر شده است اند. من منتظر روزهای خوب هستم.

    نظر دکتر سعید صفری، جراح باریاتریک و لاپاروسکوپیست راجع به درمان عموموسی:

    شاید تصور شود بعد از بالونی که در معده عموموسی گذاشته اند، عمل بای بعد جهت او ضرر داشته باشد یا سخت شود، ولی این طور نیست. جهت کسانی که وزن بسیار بالایی دارند (مثلا بالای ٢۵٠ یا ٣٠٠ کیلوگرم)، عمل بای بعد یک مرحله ای هم سخت است و هم ممکن است با خطراتی همراه باشد.
    پزشک او عالی ترین تصمیم را برایش گرفته؛ اینکه با بالون ۶٠-۵٠ کیلوگرم از وزنش را پایین بیاورد و بعد بای بعد انجام دهد.

    البته این بیمار بعد از لاغر شدن کافی، به جراحی های دیگر هم نیاز دارد. بعد از بای بعد وزن او احتمالا ١٠٠ کیلوگرم دیگر (یا بیشتر) کم می شود و حتما افتادگی پوست در پی دارد و این باعث می شود که برای از بین بردن پوست اضافه و آویزان، به جراحی پیکرتراشی نیاز پیدا کند. پیگیری دقیق عموموسی بعد از جراحی مهم اش هم بسیار حائز اهمیت است تا ضمن کم کردن وزن، پرسشها تغذیه ای مسئله ساز نشود. پرسش عده ای از بیماران این است که:

    آیا بعد از این جراحی ها، احتمال برگشت مجدد چاقی باز هم وجود دارد؟

    پاسخ این است که بله، این احتمال با توجه به نوع و تکنیک جراحی ممکن است وجود داشته باشد ولی واقعیت این است که برای بیمارانی با این حد از چاقی، هیچ درمان جایگزینی که اثربخشی بالاتری داشته باشد، وجود ندارد و من به ادامه این روند درمانی عموموسی خیلی خوشبینم.

    نظر دکتر سیدعلی کشاورز، متخصص تغذیه راجع به درمان عموموسی:

    معمولا شرایط روانی، استرس و اضطراب بالا باعث پرخوری می شود و افراد به علت پریشانی روانی ای که دارند، در عین حالی که غذای زیادی می خورند، متوجه نمی شوند چه حجمی از غذا را خورده اند. استرس و فشارهای روانی باعث می شود این افراد ناخودآگاه غذا بخورند، بدون اینکه این غذا خوردن برایشان ملموس باشد. آنها غذا زیاد می خورند چون تنها چیزی که برایشان التیام بخش است و ذهنشان را مشغول می کند، همین کار است. به طور کلی، من خیلی موافق جراحی نیستم. بین مراجعان به مطب من افرادی بوده اند که بالای ۲۵۰ کیلوگرم وزن داشته اند و با کمک علم تغذیه وزنشان را کم کرده اند. پزشکی از کرمانشاه به مطب من می آمد که ۲۵۵ کیلوگرم وزن داشت و طی ۸ ماه ۶۰ کیلوگرم وزن کم کرد یا خانمی از وزن ۱۵۵ کیلوگرم به وزن ۶۵ کیلوگرم رسید. طبق برنامه باید به وزن ۵۵ کیلوگرم برسد؛ یعنی در کل ۱۰۰ کیلوگرم وزن کم کند. کسانی که شاخص توده بدنی یا همان BMI ارزش بالای ۴۰ یا ۵۰ باشد، کمتر می توانند با رژیم موفق باشند، ولی من ترجیح ام این است که رژیم را روی این افراد هم امتحان کنم. البته رژیم به تنهایی نمی تواند جوابگو باشد. جهت بهتر شدن اوضاع چنین افرادی و هر کسی که اضافه وزن دارد، حتما باید عادت های غذایی اصلاح شود، مکمل در برنامه غذایی ارزش باشد و متابولیسم بدنشان هم بالا برود. قبل از هر چیزی شرایط روانی این افراد جهت من مهم است و هنر متخصص تغذیه این است که قبل از هر چیزی تعادل و شرایط روانی مراجعه کننده اش را کنترل کند.

    ولی برای این بیمار که وزن بالای ۳۲۶ کیلوگرم داشته، گرفتن رژیم کار مشکل بوده است. بهترین کار این بوده که معده وی با بالون و جراحی بای پس، کوچک شود و کنار آن با رژیم غذایی و ورزش به وزن ایده آل برسد. چه این فرد و چه افراد دیگری که وزن کم می کنند باید به دوره تثبیت اهمیت بدهند، آیا که ۹۰ درصد کسانی که رژیم می گیرند و لاغر می شوند، دوره تثبیت را نمی گذرانند و بازگشت به وزن اول را دارند. شاید تصور شود بعد از جراحی بای بعد به علت کوچک شدن معده، افراد دوباره چاق نمی شوند؛ باید بگویم این طور نیست. بعد از هر جراحی (حداکثر ۶ سال بعد) افراد به وزن سابقشان برمی گردند. آنها رژیم غذایی ارزش را رعایت نمی کنند و معده به علت حجم بالای غذایی که دریافت می کند، کم کم جا باز می کند و دوباره به حالت اولیه برمی گردد. عموموسی هم بعد از جراحی باید رژیم غذایی اش را رعایت کند تا دوباره به این وزن برنگردد.


    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    منبع:salamat.ir


    واژه های کلیدی: مواد غذایی | رژیم غذایی | کمیته امداد | عمل جراحی | خانواده | برنامه | جراحی | اهواز

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب خارجی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • چاپ کتاب اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • جعبه هدیه کتاب