خداوندا مرا از کسانی قرار دِه که دنیاشان را برای دینشان میفروشند نه دینشان را برای دنیاشان. (دکتر علی شریعتی)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » آیا روغن زیتون باعث سوزاندن چربی و لاغری می شود؟

    آیا روغن زیتون باعث سوزاندن چربی و لاغری می شود؟

    سیاری از افرادی که دارای اضافه وزن هستند روغن زیتون را یکی از منابع مهم چربی سوزی عالی و سوزاندن چربی سریع می دانند بهتر است ابتدا در

    آیا روغن زیتون باعث سوزاندن چربی و لاغری می شود؟

    سیاری از افرادی که دارای اضافه وزن هستند روغن زیتون را یکی از منابع مهم چربی سوزی عالی و سوزاندن چربی سریع می دانند بهتر است ابتدا در مورد خاصیت این روغن مطالبی را بخوانید تا متوجه شوید که:آیا روغن زیتون باعث سوزاندن چربی می شود یا خیر؟

    آیا روغن زیتون باعث چربی سوزی می شود؟

    عبارات مهم : سوزاندن چربی – مواد غذایی

    خواص روغن زیتون:

    روغن زیتون دارای فواید فراوانی است که ساکنان نواحی مدیترانه از قرن ها پیش جهت نخستین بار از این روغن در برنامه غذایی خود استفاده کردند و از خاصیت های زیاد آن برخوردار می شدند و امروزه اکثر مردم دنیا در سرتاسر کره خاکی از این روغن سالم و پرخاصیت در تهیه غذا و سالادهای خود استفاده می کنند و آن را به عنوان یک روغن ایده آل جهت رژیم غذایی خود می دانند و یکی از برترین روغن های سالم در جهان بشمار می رود.

    ۱٫ روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع (MUFAs) است که بدون کم کردن یافتن کلسترول های خوب منجر به کم کردن یافتن کلسترول های بد می شود که به این روش سلامت قلب را زیاد کردن می دهد و این یکی دیگر از خاصیت های روغن زیتون بشمار می رود.اسید های چرب غیر اشباع مونو باعث سرعت بخشیدن در سوختن چربی های ذخیره شدن در بدن می شوند که این خاصیت بسیار عالی در روغن زیتون نیز دیده می شود.

    برای چربی سوزی سریع و ماندگار اگر چربی های مضر و اشباع را از برنامه غذایی از بین بردن کرده یا تا حد امکان کم کردن دهیم و اسیدهای چرب تک غیر اشباع (MUFAs) را جایگزین آن ها نماییم بدون شک می توانیم در سوزاندن چربی و چربی سوزی بسیار موفق عمل کنیم. روغن زیتون که دارای اسیدهای چرب تک غیر اشباع (MUFAs) است می تواند که بهترین جایگزین جهت سایر چربی ها و روغن ها باشد.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : اسیدهای چرب تک غیر اشباع (MUFAs) و اسیدهای چرب چند غیر اشباع (PUFAs)

    آیا روغن زیتون باعث سوزاندن چربی و لاغری می شود؟

    ۲٫ یکی دیگر از خاصیت های روغن زیتون این است که باعث کنترل اشتها می شود و زمانیکه فرد از چربی های غیر اشباع در برنامه غذایی خود استفاده می کند راحت تر می تواند اشتهای خود را کنترل کرده و به اندازه کافی غذا مصرف کرده و در نتیجه مانع ورود کالری های اضافی به بدن شود، بنابراین می تواند چربی سوزی را ساده تر از سایر افراد انجام دهد و همچنین جهت کنترل وزن و تثبیت آن نیز اقدام کند.

    ۳٫ از دیگر خاصیت های روغن زیتون می توان به چند مورد اشاره کرد که مشمول بر مقدار زیادی ویتامین E، *کاروتینوئید و ترکیبات پلی فنل است که هر کدام جهت سلامتی جسم بسیار بافایده هستند.

    *کاروتنوئیدها Carotenoid: دسته ای از رنگدانه ها هستند که در جذب نور در گیاه های نقش بسیار مهمی دارند.از کاروتنوئیدهای مهم می توان به بتاکاروتن، آلفا کاروتن و لیکوپن و گزانتوفیل اشاره کرد. بتا کاروتن C40H۵۶ و آلفاکاروتن مسئول رنگ نارنجی هویج و لیکوپن مسئول رنگ قرمز گوجه فرنگی و آستاگزانتین نیز عهده دار رنگ قرمز یا صورتی خرچنگ ها و ماهی سالمون است.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : پلی فنل (polyphenols) چیست؟+منابع آن

    یک اشتباه مرسوم در مورد مصرف روغن زیتون که باید جدی گرفته شود!

    یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد در دوران رژیم غذایی و اقدام جهت لاغر شدن مرتکب آن می شوند استفاده نادرست از روغن زیتون هست، این افراد جهت خوشمزه کردن سالادها سس های پرچرب و پر کالری را از بین بردن کرده و بیش از حد نیاز روغن زیتون به سالاد اضافه می کنند و تصور می کنند که این روغن سالم بوده و باعث اضافه وزن نمی شود. این عزیزان باید دقت داشته باشند که در مصرف تمام روغن ها و غذاهای سالم و حتی غذاهایی که رژیمی هستند جانب احتیاط را رعایت کنند و سالم بودن یک ماده غذایی را با چربی سوز بودن اشتباه نگیرند.

    از آنجاییکه چربی جهت بدن مورد نیاز و مهم است توصیه شده است است که میزانی از چربی های مورد نیاز بدن را از طریق روغن زیتون تهیه نمایید تا در این صورت مانع ورود چربی های مضر به بدن خود شوید و به سلامت ماندن جسم و چربی سوزی سالم خود کمک کنید.

    بر اساس تحقیقاتی که دانشمندان بر روی زنان انجام دادن به این نتیجه رسیده اند که، زنانی که در برنامه غذایی خود حداقل ۳ قاشق سوپ خوری روغن زیتون را گنجانده اند نسبت به زنانی که از روغن های معمولی و یا سایر چربی ها استفاده کرده اند و از رژیم های کم چرب بهره برده اند به میزان ۳۰ درصد سوزاندن چربی بیشتری را تجربه کرده اند و در چربی سوزی موفق تر عمل کرده اند.

    روغن زیتون دارای مواد مغذی مناسبی است که می تواند مانع جذب گلوکز به وسیله بدن شود و یا جذب آن را کم کردن دهد و همچنین باعث سیری بیشتری می شود و حتی باعث می شود هنگام غذا خوردن خبر سیری را به موقع دریافت کنید و مدت وقت بیشتری از بروز گرسنگی در شما جلوگیری می کند. اگر هر روز از این روغن استفاده کنید می توانید در طول شبانه روز مدت وقت بیشتری سیر بمانید و در انجام فعالیت های روزانه دچار ضعف و گرسنگی چندانی نشوید و با کالری سوزی که از طریق این فعالیت ها در بدن شما ایجاد می شود به چربی سوزی ماندگار خود نیز کمک کنید.

    روغن زیتون معمولا به دو دسته تقسیم می شود:

    ۱٫ روغن زیتون بودار:

    این نوع روغن، کاملا خالص و معمولی بوده که البته دارای بو است و دارای اسیدهای چرب تک غیر اشباع (MUFAs)، مواد مغذی و همچنین فیتوکمیکال ها (مواد مؤثر در گیاه های دارویی) Phytochemical بسیار سودمند می باشد.

    سیاری از افرادی که دارای اضافه وزن هستند روغن زیتون را یکی از منابع مهم چربی سوزی عالی و سوزاندن چربی سریع می دانند بهتر است ابتدا در

    ۲٫ روغن زیتون بی بو:

    این نوع از روغن را بعد از فرآیندی که در آن از ماده شیمیایی و یا حرارت استفاده نمی شود به روغن بی بو تبدیل می شود که طعم، مزه و بوی آن از بین می رود و دیگر طعم زیتون خام در آن دیده نمی شود.

    تفاوت روغن زیتون بودار با روغن زیتون بی بو:

    روغن زیتون بی بو با روغن زیتون بودار تفاوتی از نظر خاصیت ندارد و میزان کالری در هر دو نوع یکسان است و هر قاشق سوپ خوری از روغن زیتون حدود ۱۲۰ کالری و ۱۳ گرم چربی دارد.

    بالاخره روغن زیتون باعث سوزاندن چربی و لاغری می شود یا خیر؟

    اگر هنوز هم فکر می کنید که روغن زیتون باعث سوزاندن چربی می شود و از لحاظ کالری با سایر روغن ها تفاوت دارد، تفکر غلطی محسوب می شود و این روغن نیز مانند سایر روغن ها در هر قاشق غذاخوری ۱۲۰ کالری را در خود نهفته است و مصرف بی رویه آن به آسانی باعث زیاد کردن وزن و چاقی می شود.

    این روغن نیز مانند بسیاری از مواد غذایی و چربی سوزها به چربی سوزی کمک می کند، ولی باید این را بدانید که ماده نیز دارای کالری است و از مواد بدون کالری یا کالری صفر به شمار نمی رود.

    مزیت روغن زیتون نسبت به سایر روغن ها چیست؟

    خاصیتی که این روغن نسبت به سایر روغن های ناسالم و یا نیمه سالم دارد این است که دارای چربی های غیر مضر است و یا اینکه می توانیم بگوییم که چربی مضر آن کمتر است و از طرفی در کنترل اشتها نقش مفیدی دارد و می تواند در چربی سوزی بافایده و مؤثر باشد.

    دیگر روغن های سالم و بافایده از نظر متخصصان:

    بنابر نظر پزشکان و متخصصان علاوه بر روغن زیتون، روغن کنجد، روغن حیوانی و دنبه از دیگر روغن های سالم و بافایده بشمار می روند که می توانید در برنامه غذایی روزانه از آن ها استفاده کنید، ولی باید توجه داشته باشید که هیچ کدام از این روغن ها چربی سوز و بدون کالری نیستند.

    آیا روغن زیتون باعث سوزاندن چربی و لاغری می شود؟

    چند توصیه بافایده در مصرف و نگهداری روغن زیتون:

    ۱- هرگز اجازه ندهید روغن زیتون هنگام گرم شدن دود کند، چون مضر بوده و می تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد.

    ۲ – بهتر است روغن زیتون در جای خنک، تاریک و دور از نور آفتاب نگهداری شود.

    ۳ – ظروف مناسب جهت نگه داری روغن زیتون، ظروف شیشه ای رنگی و ظروف استیل می باشد.

    ۴ – جهت سرخ کردن مواد با روغن زیتون خالص بهتر است از حرارت کم یا حرارت میانگین استفاده شود.

    ۵ – جهت سرخ کردن مواد با حرارت بالا استفاده از روغن های تصفیه شده است و فرآوری شده است توصیه می شود.

    ۶ – نگه داری روغن زیتون در یخچال ممکن است باعث تیره شدن رنگ آن شود و همچنین روغن شکل لایه ای به خود بگیرد که در این صورت استفاده از آن کمی با مسئله همراه خواهد بود، چون برگرداندن آن به رنگ اولیه و سیال شدن کمی زمانبر است و البته این امر با دمای اتاق نیز میسر است.


    گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    منبع:andamsaz.com


    واژه های کلیدی: سوزاندن چربی | مواد غذایی | رژیم غذایی | روغن زیتون | استفاده | سلامتی | برنامه | کنترل | کالری | سلامت | حرارت

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • چاپ کتاب آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی