لباس قدیمی را بپوشید ولی کتاب نو بخرید.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » پرسشها باغداران چیست؟ ، توسعه صادرات محصولات کشاورزی، راه فرار از بن بست اقتصاد نفتی

    پرسشها باغداران چیست؟ ، توسعه صادرات محصولات کشاورزی، راه فرار از بن بست اقتصاد نفتی

    صادرات کالاهای کشاورزی به عنوان یکی از بااهمیت ترین بخش های صادرات کالاهای غیرنفتی، در پایداری اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارند.

    پرسشها باغداران چیست؟ ، توسعه صادرات محصولات کشاورزی، راه فرار از بن بست اقتصاد نفتی

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان توسعه صادرات غیرنفتی و کم کردن وابستگی به درآمد های نفتی یکی از اهداف مورد توجه دولتمردان در ادوار متفاوت بوده هست، چراکه نه تنها از نظر ارزآوری بلکه از حیث ایجاد اشتغال از اهمیت فراوانی برخوردار است.

    صادرات کالاهای کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش های صادرات کالاهای غیرنفتی در پایداری اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارد.

    البته ناگفته نماند که در توسعه صادرات محصولات کشاورزی چالش های متعددی نظیر کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، بسته بندی نامناسب تعرفه بالای صادرات، سد راه صادرکنندگان است که برطرف آن، نیازمند توجه جدی وزارت منزل های متفاوت است.

    پرسشها باغداران چیست؟ ، توسعه صادرات محصولات کشاورزی، راه فرار از بن بست اقتصاد نفتی

    بدیهی است که نقش بخش شخصی در توسعه و ارتقای صادرات، قابل چشم پوشی نیست.

    رضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با بیان اینکه دولتمردان تنها شعار توسعه صادرات را می دهند، اظهار کرد: توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیازمند ایجاد زیرساخت ها و حمل و نقل مناسب بزرگراه ای، ریلی، دریایی و هوایی است.

    وی با انتقاد از این امر که متولی صادرات نداریم ، افزود: بخشی از صادرات در دست وزارت جهاد کشاورزی و بخش دیگر وزارت صنعت و معدن و شرکت توسعه تجارت است که در جهت رونق صادرات، تعامل وزارتخانه ها، زیاد کردن توانمندی ها و برطرف موانع امری مهم است.

    نورانی ادامه داد: بسیاری از کشورها تاییده میزان باقی مانده سموم را می خواهند که این امر به باعث دسترس نبودن مراکز آزمایشگاهی هزینه های بالایی دارد، بدین منظور دولتمردان باید تمهیداتی جهت این عنوان به کار گیرند.

    صادرات کالاهای کشاورزی به عنوان یکی از بااهمیت ترین بخش های صادرات کالاهای غیرنفتی، در پایداری اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارند.

    رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی از کم کردن ۸۴ درصدی صادرات سیب در پنج ماه نخست سال خبر داد و گفت: با توجه به مقرون به صرفه نبودن سیاست بازار جهت صادرکنندگان، صادرات سیب کم کردن چشمگیری یافته است.

    وی با انتقاد از پروتکل های یک جانبه صادرات محصولات غیرنفتی بیان کرد: علی رغم دریافت تعرفه های ناچیز واردات از کشورهای پاکستان، عراق ، کره جنوبی ولی کشور ما جهت صادرات باید تعرفه بالایی پرداخت کند که از دولتمردان انتظار می رود مسیر صادرات را هموار کنند، چراکه با وجود اخذ تعرفه ۵۰ درصدی، امکان ورود به بازارهای جهانی وجود ندارد.

    به گفته نورانی، توسعه صادرات محصولات غیرنفتی نیازمند انعقاد قرارداد پروتکل های دوجانبه است.

    وی ادامه داد: بخش شخصی موافق تک نرخی شدن ارز هست، چراکه با سیستم دو نرخی بودن ارز کار به جایی نخواهد رسید.

    رییس اتحادیه محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه نگاه دولتمردان واردات هست، تصریح کرد: با واردات محصولات کشاورزی مخالف هستیم، آیا که توسعه صادرات، ایجاد اشتغال و زیاد کردن ارز آوری است.

    صادرکنندگان با چالش های متعددی روبرو هستند

    محمد شفیع ملک زاده رییس شرکت نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: صادرکنندگان با سایر رقبا در بازارهای نشانه به باعث بعضی سیاست ها و بوروکراسی های پرسشها تحریم و نداشتن ارتباط با بعضی کشورها، ضعف در بسته بندی ، سورتینگ و صنایع تبدیلی امکان مسابقه ندارند.

    پرسشها باغداران چیست؟ ، توسعه صادرات محصولات کشاورزی، راه فرار از بن بست اقتصاد نفتی

    وی با بیان اینکه بالا بودن قیمت تمام شده است محصولات کشاورزی یکی دیگر از پرسشها پیش روی صادرات به شمار می رود، افزود: زیاد کردن بهره وری، استفاده از قرار داده ها و ادوات با کیفیت، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، فرآوری و سورتینگ محصولات در رونق صادرات، تاثیر بسزایی دارد.

    ملک زاده ادامه داد: فساد پذیری محصولات کشاورزی و نبود سردخانه و انبار کافی جهت نگهداری ، زیاد کردن ضایعات را به همراه داشته است که بدین منظور توسعه صنایع تبدیلی و سردخانه، استفاده از ارقام باکیفیت و تکنولوژی های روز دنیا در شرایطی که بازار اشباع هست، با نگهداری محصول در سردخانه می توان میزان ضایعات را کم کردن داد.

    محور توسعه و استقلال کشور،کشاورزی است

    مجتبی شادلو نایب رییس اتحادیه باغداران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با بیان اینکه توسعه صادرات محصولات کشاورزی یکی از سیاست های مهم اقتصاد مقاومتی به شمارمی رود، اظهار کرد: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری جهت برون رفت از وابستگی درآمدهای نفتی ، توجه به تولیدات کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد.

    وی با اشاره به اینکه طی ماه‌های اخیر صادرات دستخوش تحولاتی قرار گرفت، افزود: صادرات پایدار و مستمر نیازمند انعقاد قراردادهای بلندمدت، اعطای مشوق صادراتی و حمایت همه جانبه دولت از تولید است.

    صادرات کالاهای کشاورزی به عنوان یکی از بااهمیت ترین بخش های صادرات کالاهای غیرنفتی، در پایداری اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارند.

    شادلو با بیان اینکه با شعار صادرات رونق نمی یابد،گفت: در محصولات باغی علاوه بر تامین نیاز داخل با مازاد تولید روبرو هستیم که در قالب قراردادهای بلند مدت، امکان صادرات پایدار به بازارهای نشانه وجود دارد.

    به گفته این مقام مسوول براساس شرایط عرضه و تقاضا نمی‌توان شرایط قابل قبولی در صادرات داشت .

    رییس اتحادیه باغداران با بیان اینکه پایداری تولید در گرو توسعه صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای نشانه هست، افزود: در تابستان امسال قیمت بعضی محصولات جوابگوی هزینه‌های توزیع نبود که در صورت ادامه این روند ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می‌شود، به گونه‌ای که مجدد کشور به محصولات خارجی وابسته خواهد شد.

    وی در خصوص اینکه با شعار نمی‌توان هزینه‌های تولید را کم کردن داد، تصریح کرد: باتوجه به بالا بودن هزینه‌های تولید امکان مسابقه صادرکنندگان با سایر رقبا در بازارهای نشانه وجود ندارد، چراکه تولیدکنندگان تنها در صورت داشتن مجتمع‌های کشت و صنعت، شرایط و امکانات مکانیزه می‌توانند هزینه‌های خود را کم کردن دهند.

    پرسشها باغداران چیست؟ ، توسعه صادرات محصولات کشاورزی، راه فرار از بن بست اقتصاد نفتی

    شادلو با انتقاد از کشاورزی خرده‌مالکی و نبود مزارع وسیع و یک پارچه افزود: این امر در کنار نبود امکانات مکانیزه هزینه‌های تولید را به شدت زیاد کردن می‌دهد که انتظار می‌رود دولت در بحث توسعه مکانیزاسیون و ماشین‌آلات حمایت جدی‌ از کشاورزان به عمل آورد، چراکه در کشورهای توسعه یافته تمامی مراحل داشت، کاشت و برداشت به صورت مکانیزه انجام می‌شود، که این امر در مدیریت هزینه‌ها تاثیر به سزایی دارد.

    نایب رییس اتحادیه باغداران با بیان اینکه اجرای قانون الگوی کشت در کشور ما امری مهم هست، بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و بحران منابع آبی از کشت محصولات آب‌بر در بعضی استان‌ها باید جلوگیری شود که این امر تنها در صورت اجرای قانون الگوی کشت عملیاتی می‌شود، متاسفانه تاکنون مصوبه لازم‌الاجرایی ابلاغ نشده است.

    وی در خاتمه گفت: با توجه به زیاد کردن هزینه‌های تولید امکان مسابقه و توسعه صادرات در بازارهای نشانه وجود ندارد و این امر نقطه‌ضعف بزرگی جهت ما به شمار می‌رود.

    کشاورزان با پرسشها متعددی در بخش دست و پنجه نرم‌ می‌کنند

    مسعود اسدی رییس تشکل‌های بخش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: کم کردن هزینه‌های تولید و زیاد کردن بهره‌وری در واحد سطح از جمله مواردی است که باید به آن توجه جدی داشت.

    وی با اشاره به اینکه تولید محصولات باغی و مرکبات در کشور ما قابل قبول هست، افزود: برداشت و جمع‌آوری محصولات به وسیله نیروی انسانی به شدت هزینه‌های تولید را زیاد کردن می‌دهد، در حالیکه در کشورهای پیشرفته تمامی مراحل تولید به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

    به گفته اسدی بازاریابی و ایجاد برند ملی جهت محصولات ایرانی در بازارهای نشانه امری مهم است که متاسفانه در سالهای اخیر صادر‌کنندگان و دولت‌مردان نسبت به این امر بی‌توجه بوده‌اند.

    رییس تشکل‌های بخش کشاورزی ادامه داد: نبود بسته‌بندی‌های مناسب جهت بسیاری از محصولات در بازارهای نشانه موجب شد که رقبا این محصولات را تحت عنوان برند تازه به اسم خود ثبت کنند و این امر نیازمند سرمایه‌گذاری وسیع دولت است.

    وی با بیان اینکه اعطای مشوق‌های صادراتی یکی از ابزارهای موثر در توسعه صادرات به شمار می‌رود، افزود: توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیازمند حمایت همه‌جانبه مجلس و دولت از بخش کشاورزی که متاسفانه این امر در حد شعار باقی‌مانده است.

    رییس تشکل‌های بخش کشاورزی با اشاره به ضرورت توجه به تولید محصولات ارگانیک گفت: عدم تطبیق محصولات تولیدی ما با استانداردهای روز دنیا یکی دیگر از عوامل کم کردن صادرات محصولات کشاورزی به شمار می‌رود و به همین خاطر تولیدکنندگان باید به سمت و سوی تولید محصولات سالم و ارگانیک پیش روند، چراکه کشورهای پیشرفته اجازه ورود محصولات غیرسالم به کشورشان را نمی‌دهند.

    اسدی با بیان اینکه در توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی اوضاع اسفناکی داریم، یادآور شد: اوضاع توسعه مکانیزاسیون در محصولات غیر زراعی بسیار نگران‌کننده هست، در حالیکه کشورهای دنیا با استفاده از آخرین تکنولوژی و ماشین‌آلات روز به امر تولید مشغول هستند.

    وی توسعه مکانیزاسیون در محصولات سبزی، سیفی، باغی و درختی را امری مهم دانست و گفت: توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی کاهش هزینه‌های تولید را در بر دارد، ولی امکان تأمین آن به باعث هزینه‌های بالا از سوی کشاورزان وجود ندارد.

    رییس تشکل‌های بخش کشاورزی با بیان اینکه سیستم بانکی با بخش کشاورزی قطع ارتباط کرده هست، گفت: سیستم بانکی کشور هیچ نوع خدمات به عموم کشاورزان ارائه نمی‌کند و تنها بخش محدودی از کشاورزان می‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند، درحالیکه بر اساس سیاست‌های اقتصادمقاومتی ارائه تسهیلات ارزان‌ قیمت به اقشار آسیب‌پذیر در هر صنفی امری مهم تلقی می‌شود.

    اسدی ادامه داد: بنده به صراحت اعلام می‌کنم که تمامی بانک‌ها به خاص بانک عامل درب‌های تسهیلات خود را به روی کشاورزان بسته‌اند.

    وی با بیان اینکه توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی نیازمند ارائه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی به بخش هست، تصریح کرد: با توجه به شرایط سقف بانک‌ها نظیر ارائه وثیقه ملکی در شهرها تنها ۱۰ درصد از کشاورزان موفق به دریافت تسهیلات هستند، با این وجود نباید انتظار توسعه صادرات محصولات کشاورزی را داشت.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: مدیریت هزینه | توسعه صادرات | کشاورزی | صادرات | کشاورزی | محصولات | امکانات | تجارت

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • چاپ کتاب لاتین
  • افست کتاب لاتین
  • منابع اورجینال رباتیک
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • چاپ کتاب آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf