لباس قدیمی را بپوشید ولی کتاب نو بخرید.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » مواد غذایی تخمیر شده است و ۱۰ فایده آنها جهت بدن

    مواد غذایی تخمیر شده است و ۱۰ فایده آنها جهت بدن

    غذاهای تخمیر شده، یا غذاهای زنده، نتیجه قرار گرفتن غذاها تحت پروسه تخمیر لاکتو هستند. در این فرآیند باکتری ها از قند و نشاسته غذا تغذیه می کنند و در نتیجه اسید لاکتیک تولید می شود.

    مواد غذایی تخمیر شده است و 10 فایده آنها جهت بدن

    غذاهای تخمیر شده، یا غذاهای زنده، نتیجه قرار گرفتن غذاها تحت پروسه تخمیر لاکتو هستند. در این فرآیند باکتری ها از قند و نشاسته غذا تغذیه می کنند و در نتیجه اسید لاکتیک تولید می شود.

    چرا باید مواد غذایی تخمیر شده است Fermented Foods بخوریم؟

    هزاران سال است که فرهنگ های بومی در سراسر دنیا متوجه شده است اند که غذاهای پخته و تخمیر شده است نسبت به خوراکی های خام بهتر بدن را تغذیه کرده و مواد مغذی را به آن می رسانند.

    عبارات مهم : مواد غذایی – رژیم غذایی
    مواد غذایی خام Raw foods باعث پاکسازی و سم زدایی بدن می شوند لیکن هضم آنها سخت است. در حالی که ساختار سلولی خوراکی های پخته شده، شکسته شده است و راحت تر هضم می شوند. اجداد ما روشهایی را جهت قابل هضم تر کردن خوراکی ها از طریق پختن و تخمیر کردن بوجود آورده اند که ارزش غذاییشان از بسیاری از غذاهای مدرن زیاد است.

    مواد غذای تخمیر شده است چیست؟

    غذاهای تخمیر شده، یا غذاهای زنده، نتیجه قرار گرفتن غذاها تحت پروسه تخمیر لاکتو هستند. در این فرآیند باکتری ها از قند و نشاسته غذا تغذیه می کنند و در نتیجه اسید لاکتیک تولید می شود. در طول این پروسه، آنزیم های سودمند، ویتامین B، اسید چرب های امگا ۳ و انواع بسیاری پروبیوتیک جهت حفاظت از غذا و مواد مغذی آن تولید می شوند. سیستم گوارش بدن به غذاهای تخمیر شده است خیلی خوب پاسخ می دهد چون کیفیت آنها فوق العاده است.

    مواد غذایی تخمیر شده است و ۱۰ فایده آنها جهت بدن

    مواد غذایی تخمیر شده است در فرهنگ آسیایی:

    ترشی زنجبیل

    • – کیم چی kimchi تخمیر شده است ( نوعی غذای کره ای از کلم تخمیر شده است )
      – کفیر kefir (نوشیدنی تخمیر شده است شبیه دوغ با باکتری خاص)
      – میسو miso (خمیر سویا که نوعی چاشنی ژاپنی است)
      – سیک sake (نوعی نوشیدنی ژاپنی که از تخمیر برنج بدست می آید)
      – ترشی زنجبیل pickled ginger
      – شوبات shubat ( شیر شتر تخمیر شده)

    مواد غذایی تخمیر شده است در هند و خاورمیانه:

    ترشی

    • – چتنی chutney (نوعی چاشنی تخمیر شده)
      – انواع ماست و ترشی torshi

    مواد غذایی تخمیر شده است در اروپا:

    زاواکراوت

    • – *زاواکراوت sauerkraut (نوعی ترشی کلم)
      – کفیر kefir
      – کرم فِرِش crème fraiche (نوعی خامه ترش)
      – راکفیسک rakfisk ( ماهی قزل آلای شور و تخمیر شده است )

    *کلم ترش یا زاواکراوت Sauerkraut:نوعی ترشی است که از کلم برگ خردشدهٔ در نوعی از لاکتوباسیلالس، مانند لاکتوباسیلوس مانده، تهیه می شود. این خوراک مزه ای ترش و عمر انباری طولانی دارد که هر دو به علت وجود اسید لاکتیک در آن هست. نحوه تهیهٔ آن مانند خیارشور است و جهت نگهداری اش نیازی به یخچال یا پاستوریزه کردن نیست.


    غذاهای تخمیر شده، یا غذاهای زنده، نتیجه قرار گرفتن غذاها تحت پروسه تخمیر لاکتو هستند. در این فرآیند باکتری ها از قند و نشاسته غذا تغذیه می کنند و در نتیجه اسید لاکتیک تولید می شود.

    مواد غذایی تخمیر شده است در آمریکای جنوبی:

    • – کامبوچا kombucha (حاصل تخمیر چای سبز یا سیاه)
      – کاکائوی تخمیر شده

    مواد غذایی تخمیر شده است در اقیانوسیه:

    • – پوی poi ( ریشه پوره شده است و تخمیر شده است گیاهی به نام تارو Taro )
      – کانگا پیراو kanga pirau (ذرت پخته شده است و تخمیر شده)

    مواد غذایی تخمیر شده است در ایالات متحده:

    • از زاواکراوت sauerkaut تخمیر شده است جهت تهیه ترشی و کچاپ و چاشنی استفاده می شود.

    امروزه خوراکی هایی مانند زاواکراوت و خیارشور حاوی هیچ آنزیم زنده ای نیستند و جایگزین های ضعیفی جهت خوراکی های تخمیر شده است اند که در حجم زیاد تولید می شوند. زاواکراوت و خیارشور تجاری به جای این که به صورت طبیعی به وسیله اسید لاکتیک که به وسیله باکتری ها بوجود می آید تولید شوند در سرکه نگهداری می شوند. مگر این که به آن محصول باکتری اضافه شده است باشد. زاواکراوت تولید شده است به وسیله کارخانه ها معمولا پاستوریزه و بدون هیچ گونه ماده مغذی هست. لاکتوباسیل ها Lactobacilli معمولا در محافظت از بدن در برابر عفونت دخالت داشته و سیستم ایمنی بدن را جنبش می کنند. امروزه پروبیوتیک ها محبوبیت زیادی پیدا کرده اند لیکن این *میکروفلورها microflora را که سیستم گوارش روده ما جهت پیشگیری از حساسیت و عفونت به آن ها نیاز داریم، به دستگاه گوارش اضافه می کنند.

    *لاکتوباسیل ها Lactobacilli:یک باکتری شکل دار که اسید لاکتیک را از تخمیر کربوهیدرات ها تولید می کند.
    *میکروفلورها microflora: باکتری ها و جلبک های میکروسکوپی

    اگر می خواهید زیاد بدانید : چرا باید مواد غذایی حاوی پروبیوتیک بخوریم؟+ منابع پروبیوتیک

    ۱۰ فایده های سلامت مواد غذایی تخمیر شده است جهت بدن

    ۱٫ مواد غذایی تخمیر شده است در اصلاح و بازگرداندن تعادل *فلور روده gut flora بدن ما نقش مهمی دارند. مواد غذایی تخمیر شده است اسید لاکتیک، اسیدیته معده را عادی می کنند. در گذشته های نه چندان دور، افراد که رژیم های سنتی با غذاهای کامل داشتند این باکتری های را به صورت معمول مصرف می کردند و پرسشها شدید روده ای که امروزه شاهد آن هستیم را نداشتند.

    *فلور روده gut flora:موجودات ریزی هستند که در مجراهای گوارشی انسان و دیگر حیوانات یافت می شوند.

    ۲٫باکتری های بافایده در غذاهای تخمیر شدهتوانایی سم زدایی بسیار قوی دارند و می توانند طیف گسترده ای از سموم و فلزات سنگین را از بدن دفع کنند. مولکول این باکتری ها به جیوه، سرب، آلومینیوم و سایر فلزات سنگین چسبیده و آن ها را از طریق مدفوع دفع می کنند. مواد غذایی تخمیر شده، *فیتیک اسید phytic acid غلات، مغزها و دانه ها را که جلوی جذب مواد معدنی را گرفته و باعث کمبود آن ها می شوند را از بدن دفع می کند. در فرهنگ آمریکایی مصرف غلاتی که به خوبی آماده نشده اند عامل مهم ایجاد پوکی استخوان است.

    *فیتیک اسید phytic acid:این ترکیب ذخیره مهم فسفر در گیاه های بویژه بذرها و سبوس است.

    ۳٫لاکتو باسیل Lactobacilli نشاسته و قند سبزیجات و میوه ها را به اسید لاکتیک تبدیل می کند، یک ماده نگهدارنده طبیعی که مانع از پوسیدگی شده است و عملکرد آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی دارد که از ایجاد پیش سازهای سرطانی آشنا شده است به وسیله رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.

    ۴٫ زاواکراوت sauerkaut حاوی مقادیر زیادی *کولین choline هست. کولین باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسد تا به سلامت بدن کمک کرده و خطر سرطان سینه در زنان را کم کردن داده و موجب کم کردن فشار خون شود. زاواکراوت همچنین حاوی استیل کولین acetylcholine است که فشار خون و قیمت ضربان قلب را کم کردن داده و آرامش و خواب را اصلاح می بخشد.

    *کولین choline: یک ماده مغذی محلول در آب است.کولین جزئی از ویتامین های گروه B است (Vitamin B4) . کولین جهت متابولیسم و سوخت و ساز چربی مورد نیاز هست. کولین را جهت سوزاندن چربی در بدن مصرف میشود. این ماده بسیار مهم می باشد. اگر مقدار کولین در بدن شما خیلی کم باشد، چربی اضافی در کبد جمع می شود. منابع کولین عبارت است از: دل و جگر گاو، زرده تخم مرغ، گل کلم، خیار و بادام زمینی.

    ۵٫برای بدست آوردن مقدار مطلوب *میکروارگانیسم ها microorganisms مورد نیاز است روزانه مقدار کم ولی در تنوع بالا از خوراکی های تخمیر شده است استفاده کنید. بهتر است از انواع غیر پاستوریزه مصرف نمایید چون فرایند پاستوریزه کردن بسیاری از پروبیوتیک های طبیعی را از بین می برد. مصرف اغلب ماست های پروبیوتیکی که این روزها در فروشگاه ها به فروش می رسند توصیه نمی شود. آن ها پاستوریزه شده است و به طور معمول حاوی قند sugars، شربت ذرت با *قند فروکتوز بالا HIGH FRACTOSE CORN SYROP ، رنگdye و شیرین کننده های مصنوعیartificial sweeteners هستند.

    *میکروارگانیسم ها microorganisms: میکروب، میکروارگانیسم، ریزسازواره یا ریزاندامگان، جاندارانی هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند. ریزاندامگان مشمول بر باکتری ها، ویروس ها، آغازیان، و بعضی قارچ ها هستند.ریزاندامگان ها در همه جا، از جَوی گرفته تا خاک، روی پوست بدن و مخاط بدن انسان و جانوران به میزان فراوان وجود دارند. به گونه ای که زندگی جهت جانوران و گیاهان، بدون وجود میکروب امکان پذیر نیست. یعنی این میکروب ها فلور نرمال بدن جانوران و موجودات زنده هستند.

    *HFCS ( شربت ذرت با قند فروکتوز بالا) HIGH FRACTOSE CORN SYROP: شربت ذرت با فروکتوز بالا در سال ۱۹۶۶ در ژاپن اختراع شد. و در سال ۱۹۷۵ به بازار آمریکا معرفی شد شربت ذرت با فروکتوز بالا به عنوان یک شیرین کننده در غذاهای فرآوری شده است استفاده می شود. و ظاهراً به خاطر فروکتوز بالا، به شدت جهت اثرات بهداشتی منفی آن انتقاد شده است است.

    ۶٫ مصرف مواد غذایی سنتی تخمیر شده به شما کمک می کند مواد مغذی مهم تری از قبیل ویتامین K2 که جهت جلوگیری از ایجاد پلاک در شریان ها و بیماری های قلبی مهم است را جذب نمایید. همچنین سنتز ویتامین های خاص از جمله ویتامین C و B12 را که تنها در حضور باکتری های لاکتیکی انجام می شود را تسهیل می نمایند.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : ویتامین K2 چیست؟ منابع و عملکرد آن

    ۷٫ مشخص شده است که پروبیوتیک ها به اصلاح سیستم ایمنی روده کمک می کنند. ۸۰ درصد سیستم ایمنی بدن در دستگاه گوارش است بنابراین روده شما یک نقطه کانونی مهم جهت حفظ سلامت محسوب می شود.

    ۸٫ با مصرف غذاهای واقعی به جای مکمل ها در هزینه ها صرفه جویی کنید. خوراکی های تخمیر شده است ۱۰۰ برابر زیاد از مکمل ها حاوی پروبیوتیک هستند. مصرف مقدار کمی مواد غذایی تخمیر شده است همراه با هر وعده غذایی یک جایگزین مقرون به صرفه جهت هر نوع مکملی است که استفاده می کنید.

    ۹٫افزایش سن تامین آنزیم های بدن را کم کردن می دهد، ولی مواد غذایی تخمیر شده است غنی از آنزیم هستند و می توانند به کم کردن این کمبود کمک کنند. مصرف خوراکی های غنی از آنزیم فشار روی پانکراس شما را کم کردن داده و منجر به کم کردن خطر بیماری های مزمن متفاوت می شوند. جایگزین شدن این آنزیم ها می تواند به شما یاری کند زندگی سالم تر و طولانی تری داشته باشید.

    ۱۰٫ تخمیر نگهداری خوراکی ها را راحت تر می کند. ارگانیسم های تخمیری، الکل، اسید لاکتیک lactic acid و اسید استیک acetic acid تولید می کنند که نگهدارنده های طبیعی هستند که از مواد مغذی محافظت کرده و از تخریب آن ها جلوگیری می کنند.

    دریانورد معروف انگلیسی، کاپیتان کوک Captain Cook مقادیر زیادی زاواکراوت sauerkaut جهت خدمه کشتی خود همراه می برد که مقدار زیادی ویتامین C دارد و جهت حفظ سلامت افراد در سفرهای طولانی مدت مصرفش مهم هست. هیچکدام از خدمه او در طی دریانوردی مبتلا به بیماری اسکوربوت Scurvy نشدند و آخرین بشکه *زاواکراوت sauerkaut که برایشان باقی مانده بود بعد از ۲۷ ماه کاملا سالم بود.

    *بیماری اسکوربوت Scurvy:یک بیماری است که در اثر کمبود ویتامین ث، که در سنتز و ساخت کلاژن نقش دارد، به وجود می آید.

    مواد غذایی تخمیر شده است و ۱۰ فایده آنها جهت بدن

    تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ


    واژه های کلیدی: مواد غذایی | رژیم غذایی | وعده غذایی | مواد غذایی | ویتامین | خوراکی | بیماری | باکتری | سیستم | سلامت | باکتری

    مواد غذایی تخمیر شده است و 10 فایده آنها جهت بدن

    مواد غذایی تخمیر شده است و ۱۰ فایده آنها جهت بدن

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون