کسی را که به تو شنا یاد داد، غرق مکن.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶
A
خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » صادرات خدمات فنى و مهندسى بهترين راه دور شدن از اقتصاد نفتى ، چند قدم مانده تا خودكفايى در ساخت نيروگاه هاى جديد

صادرات خدمات فنى و مهندسى بهترين راه دور شدن از اقتصاد نفتى ، چند قدم مانده تا خودكفايى در ساخت نيروگاه هاى جديد

معاون برنامه ریزی شرکت برق حرارتی کشور از بهره برداری نخستین نیروگاه کلاس تازه (F) در سال آینده خبر داد و گفت:صادرات خدمات فنی و مهندسی این بخش،بهترین راه دورشدن از اقتصاد نفتی است.

صادرات خدمات فنى و مهندسى بهترين راه دور شدن از اقتصاد نفتى ، چند قدم مانده تا خودكفايى در ساخت نيروگاه هاى جديد

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،به منظور ارتقای کارکرد ، زیاد کردن بهره‌ وری ،کاهش مصرف سوخت های فسیلی و حفظ محیط زیست ، دستیابی به توربین های کلاس F با قدمتی بیش از ۲۰ ساله در دنیا ،در سال های اخیر مورد توجه کشور عزیزمان ایران قرار گرفته هست. اسفند ماه سال ۹۴ در دیدار حمید چیت‌چیان وزیر نیروی وقت و زیگمار گابریل وزیر اقتصاد و انرژی آلمان ، قرارداد همکاری بین شرکت های گروه مپنای کشور عزیزمان ایران و زیمنس آلمان جهت ساخت توربین های کلاس F به امضای مدیران ارشدِ این دو شرکت رسید.

با امضای این قرارداد پنج ساله ، نخستین گام جهت بومی سازی توربین های کلاس F با نام تجاری SGT5-4000F برداشته شد. توربین SGT5-4000F از پیشرفته ترین و مطمئن ترین توربین های گازی کلاس F در دنیا هست، که در شرایط ایزو توان تولیدِ ۳۰۷ مگاوات با بازدهی حرارتی ۴۰٫۱ درصد را دارد. بازدهی این توربین در حالت سیکل ترکیبی به ۵۷ درصد می رسد و میزان NOX و CO حاصل از کارکرد این توربین با سوخت گاز به ترتیب ۲۵ و ۸۰ PPM است که با الزامات زیست محیطی بین المللی سازگاری دارد.

اکنون با ورود تجهیزات نخستین ساخت گاه مدون شده است در قالب نیروگاه کلاس جدید به بندرعباس ؛اقدامات ابتدایی این مهم در حال اجراست.در اهمیت و لزوم توجه به این عنوان همین کافی است که صنعت برق در دوران تحریم ها جایگاه خاص ای را در صادرات غیر نفتی به خود اختصاص داده و در سال های اخیر روند روبه رشدی داشته ،از این رو در قطع وابستگی اقتصاد به نفت ،نقش قابل توجهی دارد که نیازمند رشد و توسعه از جانب دولتمردان ومتخصصان امر است.

بطوریکه طبق گفته علی بخشی رییس سندیکای برق کشور عزیزمان ایران ؛صنعت برق کشورمان رکورددار صدور خدمات فنی و مهندسی شده است و در ۱۰ سال گذشته با وجود تحریم ها ،با رشد هر سال ۲۰ درصدی صادرات مواجه بوده است.

صادرات خدمات فنى و مهندسى بهترين راه دور شدن از اقتصاد نفتى ، چند قدم مانده تا خودكفايى در ساخت نيروگاه هاى جديد

در همین راستا با حمیدرضا عظیمی معاون برنامه ریزی شرکت برق حرارتی کشور ،مصاحبه ای داشته ایم که به شرح ذیل است.

نیروگاه های جدیدی که از آنها به عنوان نیروگاه های با کلاس یا لوکس یاد می شود،چه شاخصه هایی دارند؟

این نیروگاه ها چندان هم لوکس نبوده و به نیروگاه های، کارکرد بالای کلاس Fمشهورند که به تازگی به کشورمان ورود پیدا کرده اند.

نیروگاه هایی که تاکنون در کشورمان راه اندازی ، به مرحله راه اندازی رسیده و در شرایط فعلی مشغول بهره برداری از آنها هستیم ؛به نیروگاه های کلاس E معروفند که راندمانی در حدود ۳۵ درصد را به خود اختصاص داده اند.

نیروگاه های تازه کشور (کلاس F) راندمانی حدود ۴۰ درصد داشته و مصرف سوخت پایین تری دارند.در همین راستا شرکت برق حرارتی قراردادهایی را جهت انتقال تکنولوژی ساخت آنها به داخل کشور مبادله کرده است.

معاون برنامه ریزی شرکت برق حرارتی کشور از بهره برداری نخستین نیروگاه کلاس تازه (F) در سال آینده خبر داد و گفت:صادرات خدمات فنی و مهندسی این بخش،بهترین راه دورشدن از اقتصاد نفتی است.

این ظاهر از نیروگاه ها راندمانی به مراتب بالاتر از نیروگاه های نسل قبلی یعنی کلاس E دارند .در این نیروگاه ها کارکرد بخش گاز در حدود ۴۰ درصد است که با افزوده شدن بخش بخار و راه اندازی آن به شکل سیکل ترکیبی ؛راندمان آن در شرایط ایزو به ۵۸ درصد خواهد رسید

راندمان فعلی نیروگاه های سیکل ترکیبی کشور در شرایط فعلی در روز ۵۰ درصد است ،که با تبدیل آن به کلاس F ؛باافزایش راندمانی به میزان ۷ تا ۸ درصد مواجه خواهد شد. درهمین راستا علاوه بر اینکه سوخت صرفه جویی شده است بسیاری عاید کشور می شود، آلاینده ها به شدت کم کردن یافته و میزان انتشار مونواکسید کربن حاصل از کارکرد توربین ها به مراتب تنزل می یابد؛ اینها تنها گوشه ای از مزایای این ظاهر از نیروگاه هاست.البته مزایای فنی دیگری هم دارد که از حوصله بحث خارج است.

بنابراین عنوان مهم ؛افزایش راندمان و کم کردن مصرف سوخت های فسیلی است که با احداث این نیروگاه ها نصیب کشور می شود.

چه تعداد از نیروگاه های با کلاس در کشور ساخته شده است و چه تعداد در حال تکمیل است؟

نیروگاه هایی که تاکنون در کشورمان راه اندازی ، به مرحله راه اندازی رسیده و در شرایط فعلی مشغول بهره برداری از آنها هستیم،به نیروگاه های کلاس E معروفند.

برای ساخت این نیروگاه های تازه ،قراردادی به ارزش ۵ هزار مگاوات با شرکت مپنا مبادله کرده ایم ،تا بتوانیم فعالیت هایی انجام شده است در سنوات گذشته جهت بومی سازی نیروگاه های کلاس E در کشور را جهت نیروگاه های کلاس F یا کارکرد بالا نیز به اجرا دربیاوریم.

تقریبا طی ماه های گذشته موفق به اخذ مصوبات و مجوزات مورد نیاز جهت مذاکره در خصوص این قرارداد شده است ایم که تامین مالی خارجی به همراه انتقال تکنولوژی از شروط آن به شمار می رود.

صادرات خدمات فنى و مهندسى بهترين راه دور شدن از اقتصاد نفتى ، چند قدم مانده تا خودكفايى در ساخت نيروگاه هاى جديد

شرکت ایرانی مپنا و شرکت زیمنس آلمان طرفین این قرارداد هستند و مقرر شده است تا این تکنولوژی به کشورمان انتقال یافته شود.

برنامه ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه تازه کلاس F در ۸ ساخت گاه در دستور کار قرار گرفته است.اولین ساخت گاه این نیروگاه در بندرعباس تعبیه شده است که اکنون تجهیزات مورد نیاز جهت امور آن وارد کشور شده است و واحد۳۰۷ مگاواتی گاز آن در انتهای سال آینده وارد مدار خواهد شد.

همچنین طی ۵ سال تکنولوژی مورد نیاز جهت احداث این نیروگاه ها وارد کشور خواهد شد.بطوریکه در هشتمین ساخت گاه ؛دانش مربوط به آنها به طور تمام وکمال در کشور بومی شده است و قرارداد های آتی بخش شخصی و حتی بخش دولتی جهت احداث نیروگاه ها مبتنی بر تکنولوژی روز بومی شده است در کشور عزیزمان ایران خواهد بود.

میزان سرمایه گذاری و میزان بهره وری این نیروگاه ها چقدراست؟

برای ساخت نیروگاه های مذکور در حدود ۲٫۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری انجام خواهد پذیرفت که ۸۵ درصد از این میزان سرمایه گذاری ،توسط خارجی ها و ۱۵ درصد دیگر نیز از طریق منابع داخلی شرکت برق حرارتی و منابع عمومی کشور هزینه می شود.البته ۸۵درصد از سرمایه تامین شده است از منابع خارجی، طی ۸ سال و با هزینه ناشی از محل فروش برق تولید شده است ،بازپرداخت خواهدشد.

معاون برنامه ریزی شرکت برق حرارتی کشور از بهره برداری نخستین نیروگاه کلاس تازه (F) در سال آینده خبر داد و گفت:صادرات خدمات فنی و مهندسی این بخش،بهترین راه دورشدن از اقتصاد نفتی است.

آیا ساخت و توسعه این قبیل از نیروگاه ها در فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی موثر است؟

تجربه ای که در کلاس قبلی این نیروگاه ها داشتیم به ما نشان داده که می توانیم در این بخش موفق باشیم.مپنا به عنوان شرکت قدرتمندِ سازنده تجهیزات نیروگاهی در منطقه و حتی در دنیا مطرح شده است و توانسته با استفاده از بومی سازی در کشور ،طی سنوات گذشته به صادرات بخش فنی مهندسی بپردازد.البته در منطقه نیروگاه هایی هم احداث کرده است .

قطع به یقین در سنوات آتی می توانیم با ورود این تکنولوژی به کشور مسوولیت ساخت این نوع از نیروگاه ها ،در کشورهای دورتر و همسایه را قبول کرده و ضمن ارائه خدمات فنی -مهندسی به مدیریت پروژه ها بپردازیم.

با توسعه نیروگاه های با کلاس،امکان تبدیل شدن کشور عزیزمان ایران به قطب صادرات تکنولوژی آنها وجود دارد؟

اکنون در زمینه نیروگاه های کلاس دیگر به یکی از قطب های صادراتی این عنوان تبدیل شده است ایم.بطوریکه کشورهای اطراف در نیروگاه های خود از تکنولوژی ایرانی استفاده می کنند .علاوه بر این ؛شرکت های ایرانی در مناقصات بین المللی حرفی جهت گفتن دارند ودر بسیاری از مناقصات جهانی با قیمت های مناسب برنده شده است اند.

قطع به یقین یکی از اهداف مورد توجه قرار گرفته در این قرارداد؛ انتقال دانش فنی از طرف خارجی به داخل کشور است تا با کسب دانش فنی و مالکیت آن ،به گسترش و صادرات آن به کشورهای منطقه دست یابیم.

صادرات خدمات فنى و مهندسى بهترين راه دور شدن از اقتصاد نفتى ، چند قدم مانده تا خودكفايى در ساخت نيروگاه هاى جديد

همچنین در دولت یازدهم و دوازدهم ؛در فاینانس ها جهت تامین مالی از خارجی ها ورود تکنولوژی به همراه منابع مالی مد نظر قرار گرفته که پروژه ساخت نیروگاه های کلاس F به همین جهت دنبال شده است است.ما می توانستیم فقط به واردات تجهیزات مطابق با کلاس جهانی و روز در نیروگاه هایمان اکتفا کنیم و بعد ها آماری از میزان کم کردن مصرف سوخت و …ارائه دهیم.

ولی به این فکر کردیم که با بازگشت تحریم ها و ممانعت از ورود سوپر وایزر و قطعات به کشور ،بازهم درگیر پرسشها خواهیم شد .از این رو طی سنوات گذشته وزارت نیرو با هماهنگی شرکت های تابعه اش؛ورود تکنولوژی در کنار خرید تجهیزات را در دستور کار قرار داده و برعملیاتی کردن آن اهتمام ورزیده است.این امر جهت استقلال کشور و قطع وابستگی در حوزه نیروگاهی کشور انجام شده است است.

در ساخت نیروگاه های کلاس F ،کارها شروع شده است و امیدواریم ظرف مدت ۵ سال آینده ،هم چون نیروگاه های کلاس Eبه جرگه صادر کنندگان دانش فنی این نوع از نیروگاه ها بپیوندیم.

با ساخت نیروگاه های تازه چه میزان شغل جهت مهندسان فارغ التحصیل بدون کار کشور فراهم می شود؟

میزان دقیق اشتغال زایی جهت مهندسان فارغ التحصیل در این زمینه وجود ندارد. ولی باایجاد و استقرار واحد بسیار خوب دایره تنظیم مهندسی در بستر شرکت های داخلی، کسب و توسعه دانش فوق با استفاده از بنیه فنی امکان پذیر خواهد بود.چراکه اکثر این شرکت ها دانش بنیان بوده و از یک تیم جوان و حرفه ای تشکیل شده است اند که مدام روی موارد این چنینی در حال مطالعه هستند.

در هریک از این پروژه های ساخت گاهی ۵ هزار مگاواتی ؛که فعالیت اجرای آن اکنون در بندرعباس شروع شده است ،میزان اشتغال زایی مستقیم در هر پیچ از این نیروگاه ها حدود ۲۰۰۰ نفر هست، که به تناوب حجم پروژه کم و زیاد می شود.

همچنین جهت جوانانی که به عنوان اعتبار فنی در شرکت های مربوطه مشغول به کارند.در هر پروژه در مجموعه پیمانکاران،مهندسین مشاور و کارفرمایان حداقل حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر وارد اجرای عملیات خواهند شد.

نقش نیروگاه های تازه در شبکه برق سراسری کشور چیست؟

در برنامه ششم توسعه باید حدود ۲۵ هزار مگاوات به ظرفیت برق شبکه سراسری کشور افزوده شود ،که از این میزان ۱۸ تا ۲۰ هزار مگاوات سهم نیروگاه های حرارتی است .

نیروگاه های حرارتی سهم موثری در تولید برق کشور برعهده دارند.هم اکنون بیش از ۹۲ درصد از برق تولید کشورمان ازنیروگاه های حرارتی از جمله گازی ،بخاری و سیکل ترکیبی تامین می شود.

احداث۵ هزار مگاوات نیروگاه تازه کلاس F سهم مهمی در تحقق برنامه ششم توسعه دارد و طی برنامه ریزی انجام شده است ۴ هزار مگاوات تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید .البته شرکت های متفاوت بخش شخصی هم به این عنوان ورود پیدا کرده و می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

صنعت برق آینده بسیار روشنی دارد.بطوریکه می توانیم با بهره مندی از این تکنولوژی ،فعالیت چشمگیری را در جهت اصلاح فضای کسب و کار در نیروگاه های حرارتی به انجام برسانیم.

گفتگو از پریسا مهریان

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: تکنولوژی | نیروگاه | صادرات | اندازی | اقتصاد | نیروگاه | قرارداد | اقتصادی | خارجی

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو