آسمان برای گرفتن ماه تله نمی گذارد، آزادی خود ماه است كه او را پایبند می كند.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » نگرانی باغداران از سیب موجود در سردخانه‌ها بالا گرفت ، زخم بازار سیب بر دستان باغداران

    نگرانی باغداران از سیب موجود در سردخانه‌ها بالا گرفت ، زخم بازار سیب بر دستان باغداران

    باغداران به باعث مازاد قابل توجه سیب مانده در سردخانه ها و نبود بازار صادراتی پایدار دلواپس آینده بازار این محصول هستند.

    نگرانی باغداران از سیب موجود در سردخانه‌ها بالا گرفت ، زخم بازار سیب بر دستان باغداران

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی جهت تقویت صادرات سیب درختی سیاستی تحت عنوان بازار در ازای بازار را وضع کرد که براساس اتخاذ این سیاست بیش از ۱۶۲ هزارتن سیب به کشورهای متفاوت صادر شد.

    ولی امسال نه تنها صادرات سیب با افت بیش از ۸۰ درصدی از نظر وزنی و ارزشی روبرو شد، بلکه واردات موز اوج گرفت که این امر نشان از ناکارآمدی این سیاست گذاری است.

    برخی مسوولان امر معتقدند که سیاست واردات موز در ازای صادرات سیب نباید با ولی و اگرهایی همراه باشد، آیا که این امر موجب شده است تجار میل به چندانی به صادرات سیب نداشته باشند.

    نگرانی باغداران از سیب موجود در سردخانه‌ها بالا گرفت ، زخم بازار سیب بر دستان باغداران

    البته ناگفته نماند که علی اکبر مهرفرد معاون وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته سال ناآور سیب بود و در چند ماه نخست سال سیبی در سردخانه ها نداشتیم که صادر کنیم.

    ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود، آیا که مازاد قابل توجه تولید سیب و رها شدن آن در کنار بزرگراه ها در رسانه ها سرو صدای زیادی به پا کرد که باغداران تنها راه حل خروج از بحران فعلی را صادرات می دانند.

    حال جای پرسش است که وزارتخانه جهت صادرات سیب مانده روی دست باغداران و جلوگیری از ضایعات محصول چه برنامه هایی پیش رو دارد؟

    محمد شفیع ملک زاده رییس نظام صنفی کشاورزی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی با انتقاد از شرایط نامناسب بازار سیب، اظهار کرد: امسال بیش از ۴٫۵ میلیون تن سیب در کشور تولید شد که حدود ۱٫۵ میلیون تن از این میزان مازاد بوده، از این رو داشتن برنامه جهت صادرات و فرآوری محصول امری مهم است.

    باغداران به باعث مازاد قابل توجه سیب مانده در سردخانه ها و نبود بازار صادراتی پایدار دلواپس آینده بازار این محصول هستند.

    وی افزود: سال گذشته اتخاذ سیاست واردات موز در ازای صادرات سیب از سوی وزارتخانه تا حدودی توانست به اصلاح شرایط باغداران کمک کند، ولی کافی نیست.

    ملک زاده با اشاره به ماجرای رها شدن سیب در کنار بزرگراه ها گفت: طبق روال همه ساله سیب های زیر درختی قابل استفاده در مصارف صنعتی جهت تبدیل به کنستانتره از سوی تولیدکنندگان در کنار بزرگراه ها دپو شده است و همانند بازارچه در آنجا به فروش می رسد.

    این مقام مسوول با بیان اینکه قیمت فروش سیب های درجه دو و سه جهت باغداران مقرون به صرفه نیست، بیان کرد: تنظیم بازار محصولات کشاورزی امری مهم است که مدیریت فروش و صادرات باید به نحوه بهتری صورت گیرد.

    رییس نظام صنفی کشاورزی ادامه داد: در شرایط کنونی هر کیلو سیب با کیفیت با قیمت هزار تومان از باغدار خریداری می شود، در حالیکه به باعث فاصله معنادار تولید تا مصرف با قیمت ۶ تا ۷ هزار تومان در بازار عرضه می شود.

    وی با اشاره به اینکه عرضه محصولات کشاورزی از سوی واسطه ها عامل مهم گرانی هست، تاکید کرد: ایجاد شرکت های هولدینگ و زنجیره تولید جهت جلوگیری از سودجویی دلالان در بازار امری مهم به شمار می رود.

    ملک زاده با اشاره به دلایل مهم کم کردن ۸۰ درصدی صادرات سیب در چند ماه نخست سال جاری، تصریح کرد: وجود بعضی عوامل نظیر پرسشها سیاسی، فشار تحریم ها، نبود بسته بندی های مناسب، هزینه های بالای تولید و عدم مسابقه با سایر رقبا در کشورهای همسایه علت مهم کم کردن ۸۰ درصدی صادرات سیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته به شمار می رود.

    نگرانی باغداران از سیب موجود در سردخانه‌ها بالا گرفت ، زخم بازار سیب بر دستان باغداران

    لزوم به کارگیری ساز و کار مناسب جهت صادرات سیب

    مجتبی شادلو رییس اتحادیه باغداران استان پایتخت کشور عزیزمان ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: با توجه به آنکه رسیدن به این میزان تولید زحمت چند قرن باغداران هست، از این رو با به کارگیری سازو کارهای مناسب صادرات نباید این وقت طلایی در اقتصاد کشور را از دست داد.

    وی با انتقاد از نبود بازار صادراتی پایدار و ماندن سیب روی دست باغداران افزود: در شرایط کنونی که میزان تولید سیب دوبرابر مصرف داخلی هست، انتظار می رود که تمامی ارگان های دولتی جهت برون رفت از این اوضاع چاره ای بیندیشند، آیا که وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی نمی تواند کاری پیش برد.

    شادلو درخصوص ماجرای رها شدن سیب در کنار بزرگراه ها ، بیان کرد: واقعیت امر این است که سیب های کنار بزرگراه ها بخشی از سیب های صنعتی هستند که در وقت برداشت به وسیله عوامل انسانی و طبیعی روی زمین افتاده و به وسیله باغداران جهت ارسال به کارخانه های فرآوری شده است در کنار بزرگراه ها دپو شده است است.

    نایب رییس اتحادیه باغداران بابیان اینکه بارها نسبت به فراوانی تولید سیب هشدار داده بودیم، بیان کرد: با توجه به نگرانی باغداران از مازاد سیب موجود در سردخانه ها، مسوولان امر قبل از اینکه وقت عرضه بگذرد و میزان ضایعات بالا رود، جهت صادرات باید چاره ای بیندیشند.

    باغداران به باعث مازاد قابل توجه سیب مانده در سردخانه ها و نبود بازار صادراتی پایدار دلواپس آینده بازار این محصول هستند.

    وی با انتقاد از سیاست بازار در ازای بازار یادآور شد: سیاست واردات موز در ازای صادرات سیب نباید به دریافت تعرفه زیاد از تجار منتهی شود، لیکن این امر بیانگر آن است که قانون در این زمینه جدی نیست.

    شادلو ادامه داد: با توجه به اینکه سیاست بازار در ازای بازار می تواند راهکار مناسبی جهت برون رفت از اوضاع فعلی باغداران باشد از این رو اخذ تعرفه بیش تر در ازای عدم واردات سیب باید از بین بردن شود.

    به گفته این مقام مسوول براساس تجزیه و تحلیل کارشناسان، تمامی فواید موز در سیب وجود دارد و تنها بعضی مباحث فرهنگی واردات موز را به دنبال داشته است.

    نایب رییس اتحادیه باغداران با انتقاد از واردات بی رویه موز در خاتمه گفت: براساس قانون اجازه واردات موز به میزان محدود داده شده است هست، در حالیکه با واردات بی رویه و اشباع بازار داخل، بخشی از خرید های روزانه به این میوه معطوف شده است که در نهایت این امر چالش هایی جهت محصولات داخلی ایجاد می کند.

    نگرانی باغداران از سیب موجود در سردخانه‌ها بالا گرفت ، زخم بازار سیب بر دستان باغداران

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: کشاورزی | بزرگراه | واردات | صادرات | محصولات | سیاست | تجارت | بازار | انتقاد

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب خارجی