ارزش انسان به افکار و باورهای اوست
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » گزارشی از دلایل ویرانی در کرمانشاه

    گزارشی از دلایل ویرانی در کرمانشاه

    بر اساس یافته‌های اولیه محققان کشور از مطالعات میدانی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بیشترین خرابی ساختمان‌ها در مسکن مهر مشاهده می‌شود که این تجربه در دو زلزله ورزقان نیز

    گزارشی از دلایل ویرانی در کرمانشاه

    بر اساس یافته های اولیه محققان کشور از مطالعات میدانی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بیشترین خرابی ساختمان ها در مسکن مهر مشاهده می شود که این تجربه در دو زلزله ورزقان نیز دیده شده است هست؛ ضمن آنکه نزدیکی منطقه به گسل و نرم بودن خاک نیز در تخریب سازه ها بی تاثیر نبوده اند.

    رعایت نکردن استاندارد و نزدیکی به گسل مهمترین دلایل تخریب سازه ها

    دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به مطالعات میدانی انجام شده است در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، گفت: در این سفر مطالعاتی، از شمال ناحیه زلزله زده یعنی از جوانرود به سمت پهنه کانونی زلزله در شهرک ازگله و سپس روستای امام عباس، روستای کوئیک و در نهایت شهر سرپل ذهاب دیدار کردیم.

    عبارات مهم : کرمانشاه – ساختمان
    وی ادامه داد: بر اساس یافته های به دست آمده از این مطالعات به نظر می آید ساختمان هایی که حداقل های مهندسی را رعایت کرده بودند، سالم مانده یا آسیب کمی دیده اند.

    گسترش خرابی ها به خاص در مسکن مهر سرپل ذهاب و سایر ساختمان های تازه ساز به علت کیفیت بد ساخت این بناها مشاهده می شود.

    زارع با تاکید بر اینکه گسترش خرابی ها به خاص در مسکن مهر سرپل ذهاب و سایر ساختمان های تازه ساز مشاهده می شود، خاطرنشان کرد: این سازه ها علاوه بر اینکه در معرض یک زلزله شدید با بزرگای ۷.۳ و در نزدیکی پهنه گسل مهم قرار گرفته اند، با کیفیت بد ساخت این بناها مواجه هستند.

    استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله و مهندسی زلزله با ابراز تأسف از اینکه کیفیت بد مسکن مهر مجددا خود را در زلزله کرمانشاه نشان داد، اضافه کرد: در زلزله های سال های ١٣٩١ و ١٣٩٣ ورزقان نیز دو تجربه تلخ قبلی ما از عملکرد واحدهای مسکن مهر بوده اند.

    به گفته وی، حدود ۱۰۰ نفر از ٢٥٠ کشته شده است شهر سرپل ذهاب، مربوط به ساکنان مسکن مهر است و بقیه در سایر بناهای بعضا نوساز ویران شده است جان خود را از دست داده اند.

    زارع با بیان اینکه علاوه بر کیفیت بد ساخت، گسترش تخریب به محل ساختمان ها نیز بستگی دارد
    علاوه بر کیفیت بد ساخت، گسترش تخریب به محل ساختمان ها نیز بستگی دارد.
    ، یادآور شد: واحدهایی که در سرپل ذهاب آسیب جدی دیده اند، روی زمین های کشاورزی با خاک نرم ساخته شده است اند و به نظر می رسد اثر شدت یافتن خاک نرم و سطح بالای آب زیرزمینی باعث شده است شدت امواج در سطح زمین زیاد شده است و این بناها خسارت بیشتری را مجبور شوند.

    این محقق مهندسی زلزله عامل دیگر تخریب سرپل ذهاب را نزدیک بودن منطقه به گسل و ایجاد مؤلفه حرکت شدید عمود بر گسل
    عامل دیگر تخریب سرپل ذهاب نزدیک بودن منطقه به گسل و ایجاد مؤلفه حرکت شدید عمود بر گسل است.
    ذکر کرد و افزود: به این معنا که به نظر می رسد راستای گسترش گسیختگی گسله از کانون به سمت سرپل ذهاب بوده که باعث ایجاد یک جابه جایی جدی و شدید (در راستای شرقی- غربی) عمود بر گسل (با روند تقریبا شمالی- جنوبی) شده است است و این پدیده ای است که به آن «جهت پذیری» می گوییم.

    وی بی کیفیت بودن ساختمان ها، هم در مسکن مهر و هم در ساختمان های نوساز دیگر و همچنین ساختمان های روستایی ضعیف و فرسوده را در کنار اثر خاک نرم و پدیده جهت پذیری در تخریب این سازه ها مهم دانست.

    عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله جهت پذیری را فاکتور مهم دیگری جهت مشاهده بیشترین خرابی شدید در نزدیکی پهنه گسله دانست و گفت: اثر توپوگرافی در روستاهایی که در لبه ارتفاعات یا روی تپه ها قرار دارند، از دلایل خرابی های نسبتا گسترده تر، به خاص در روستاهای امام عباس کوئیک در شمال سرپل ذهاب بوده است.

    وی اثرات توپوگرافی را شدت یافتن امواج لرزه ای در زلزله در لبه های قله ها و پاشنه های تپه ها و دره ها عنوان کرد.

    زارع خاطرنشان کرد: در اثر این زمین لرزه زمین لغزش های متعددی در منطقه رخ داده است و مهمترین و بزرگترین لغزش احتمالا در مله (Meleh) کبود در ۵ کیلومتری شمال سرپل ذهاب رخ داده که در حدود ۵ کیلومتر پهنا و حدود ۲ کیلومتر طول (در مسیر لغزش در دامنه کوه به سوی غرب) حجم عظیمی سنگ و خاک و واریزه و مواد دامنه ای جابه جا شده است اند.

    در این زلزله ۷٫۳ ریشتری اگر استانداردهای حداقلی در ساخت رعایت می شد، میزان تلفات به کمتر از ٥٠ نفر می رسید و در نهایت عملا کسی نباید در چنین رخدادی کشته می شد.

    وی ادامه داد: روستای مله کبود درست در پای پنجه این لغزش قرار گرفته، ولی ظاهرا آسیب جدی ناشی از ایجاد ترک و گسیختگی مربوط به لغزش ندیده است.

    زارع علت اولیه بروز خسارت و خرابی در زلزله ای با بزرگای ۷.۳ را وجود زمین ساخت فعال و قرارگیری پهنه رومرکزی در پهنه گسله زمین لرزه ای ذکر کرد و افزود: این زلزله با بزرگای ٧.٣ و در عمق ٢٣ کیلومتری رخ داده است و اگر استانداردهای حداقلی در ساخت رعایت می شد، میزان تلفات به کمتر از ٥٠ نفر می رسید و در نهایت عملا کسی نباید در چنین رخدادی کشته می شد.

    وی با اشاره به اوضاع امدادرسانی به مناطق زلزله زده، اظهار کرد: ساختار مدیریت بحران در کشور مشمول بر نیروهای دولتی و مردمی، جهت مناسبت زمین لرزه هایی این چنین حتی در شهر مرزی مانند سرپل ذهاب و حتی با جمعیت تحت تأثیر بسیار محدود آمادگی ندارد
    ساختار مدیریت بحران در کشور جهت مناسبت زمین لرزه هایی این چنین حتی در شهر مرزی مانند سرپل ذهاب و حتی با جمعیت تحت تأثیر بسیار محدود، آمادگی ندارد.
    و در عین حال باید از ایفای نقش مؤثر و منظم نیروهای انتظامی و هلال احمر به نیکی یاد کرد.

    به گفته این محقق، یکی از اولویت های مهم، بهداشت محل های آسیب دیده هست؛ چراکه سوزاندن زباله ها یا دپوی آنها در کنار محل های اسکان اضطراری، هم صحنه های تأسف باری ایجاد کرده و هم سلامت مردم زلزله زده را ترساندن می کند.

    زارع در عین حال تاکید کرد: ارزیابی تفصیلی از منطقه زلزله زده ازگله سرپل ذهاب، به وقت بیشتری نیاز دارد.

    بهداشت محل های آسیب دیده یکی از اولویت های مهم است.

    گزارشی از دلایل ویرانی در کرمانشاه

    گردآوری: گروه خبر سيمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    واژه های کلیدی: کرمانشاه | ساختمان | کرمانشاه | مهندسی | مشاهده | زلزله | نزدیکی | خبر

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب لاتین
  • افست کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • چاپ کتاب اورجینال