به زبانت اجازه نده که قبل از اندیشه ات به کار افتد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » زیاد کردن آمار مجرمان زیر ۱۸سال، هشدار جدی

    زیاد کردن آمار مجرمان زیر ۱۸سال، هشدار جدی

    یک مقام مسئول در شرکت بهزیستی نسبت به زیاد کردن آمار مجرمان زیر ۱۸ سال هشدار داد. کشور عزیزمان ایران در سال‌های اخیر با اوضاع جدیدی مواجه بوده و در جامعه و خانواده شاهد تغییرات گسترده بوده‌ایم.

    زیاد کردن آمار مجرمان زیر ۱۸سال، هشدار جدی

    یک مقام مسئول در شرکت بهزیستی نسبت به زیاد کردن آمار مجرمان زیر ۱۸ سال هشدار داد. کشور عزیزمان ایران در سال های اخیر با اوضاع جدیدی مواجه بوده و در جامعه و خانواده شاهد تغییرات گسترده بوده ایم.

    سازمان بهزیستی نسبت به زیاد کردن آمار مجرمان زیر ۱۸ سال هشدار داد

    این تغییرات در مواردی منجر به زیاد کردن آسیب های اجتماعی، بزهکاری و همچنین عوض کردن الگوی آسیب ها و جرایم شده است هست. در این میان کم کردن سن آسیب ها و جرایم از مواردی بوده که همواره جهت آسیب شناسان اجتماعی نگرانی ایجاد کرده هست. بزهکاری در هر سن و سالی آسیب زا و هشدار دهنده هست، ولی زمانی که سن بزهکاری کم کردن یافته و شاهد بزهکاری نوجوانان باشیم، آسیب ها دو چندان شده است است.

    عبارات مهم : آسیب های اجتماعی – خانواده
    زمانی تمام دغدغه نوجوانان درس و زندگی بود، اکثر آنها می درخواست کردند در آینده فردی بافایده جهت خانواده و جامعه شوند. پرسشها و محدودیت ها بسیار زیاد و امکانات جهت نوجوانان بسیار کم بود. به طور مثال پول تو جیبی نوجوان تنها کفاف رفت و آمد او را می داد، ولی امید به زندگی سالم بسیار زیاد و نگاه ها امیدوارانه و به سوی آینده بود؛ آینده ای که با تمام کمبودها، نیازها و دغدغه ها پر از امید و سبز بود. دهه های شصت و هفتاد که گذشت نوجوانی نیز رنگ و بوی دیگری گرفت. شاید نوجوانان به یکباره بزرگ شده است و دغدغه های بزرگ پیدا کردند. نوجوانان دهه های شصت و هفتاد مسئولیت پذیر بودند و به رغم تمام پرسشها تلاش می کردند دنیای نوجوانی خود را داشته باشند. رفاقت ها به گونه دیگری بود. آنها پای هر مسئله یکدیگر می ایستادند و در تلاش بودند زندگی بهتری جهت خود و جامعه بسازند، ولی نوجوان امروز کمتر نوجوانی می کند. سیگار و موادمخدر نوجوانی کردن نیست و این مواد تناسبی با دوران نوجوانی ندارند. پاسخ دغدغه های نوجوانی هر قدر بزرگ و تاثیرگذار سیگار، مواد و مشروب نیست.

    چه بر سر نوجوانان امروز آمد که یاد گرفتند پرسشها خود را نه مانند یک نوجوان که به شکل یک بزرگسال حل کنند و نگاه آنها به آینده همراه با یأس شد. بر اساس آمار ها در سال ۹۱، ۴۳ درصد دختران و ۶۴ درصد پسران تجربه مصرف قلیان، ۲۴٫۴ درصد دانش آموزان پسر تجربه مصرف مشروبات الکلی و بیش از ۳۵ درصد از دانش آموزان پسر تجربه کشیدن سیگار را دارند. والدین نقش بسیار مهمی در ارتباط گیری نوجوان با خانواده دارند. ولی متاسفانه بعضی خانواده ها با جمله هایی مانند «نوجوان امروز، با دیروز تفاوت بسیار دارد»یا «من قادر به درک نیازهای فرزند نوجوانم نیستم» از هرگونه مسئولیت در قبال نوجوان شانه خالی می کنند و جهت ارتباط گیری با نوجوان خود گاهی کمترین میزان تلاش را نیز انجام نمی دهند. در حالی که بخش مهمی از فرایند جامعه پذیری فرد در محیط خانواده و سپس مدرسه هست. در هر صورت با توجه به اوضاع کنونی باید قبول کنیم نهاد خانواده و مدرسه همزمان با یکدیگر وظیفه خود را در قبال نوجوانان به طورکامل انجام نمی دهند و از راهکارهای نوین در ارتباط با آنها بهره نمی گیرند.

    یک طلاق به ازای هر ۴ ازدواج

    مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد شرکت بهزیستی کشور با بیان اینکه بیش از ۳۸ سال است که در حوزه سلامت اجتماعی غفلت کرده ایم، گفت: در بخش سلامت اجتماعی غفلت دیرینه کرده ایم و اگر امروز شروع کنیم شاید دو دهه دیگر آثارش را مشاهده کنیم. سیدحسن موسوی چلک با تاکید بر زیاد کردن آمار دلواپس کننده مجرمان زیر ۱۸ سال به خاص دختران، یادآورشد: در کشوری زندگی می کنیم که به ازای هر چهار ازدواج یک طلاق صورت می گیرد. او با اشاره به اینکه حدود ۱۹ میلیون نفر در مناطق حاشینه نشینی که حداقل خدمات عمومی را ندارد، زندگی می کنند، تصریح کرد: متاسفانه شاخص نشاط کشور عزیزمان ایران از بین ۱۵۷ کشور ۱۰۵ است که این آمار عدم نشاط ما را نشان می دهد.

    موسوی چلک با بیان اینکه طبق آخرین آمار حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور عزیزمان ایران از موادمخدر و روانگردان استفاده می کنند که عدد کمی نیست بنابراین باید به فکر چاره باشیم، اعلام کرد: بیش از ۴۰۰ هزار نفر ورودی زندانی داریم طوری که متاسفانه به ازای هر ساعت ۴۹ نفر روانه زندان می شوند. او با بیان اینکه نباید از مطالبه گری اجتماعی بترسیم، ادامه داد: در حوزه اجتماعی براق نبودیم در حالی که باید با مردم براق باشیم آیا که اگر این طور عمل نکنیم جهت مدیریت اجتماعی نمی توانیم از همکاری هوشمند مردم استفاده کنیم. موسوی چلک با تاکید بر اینکه اگر سلامت اجتماعی نداشته باشیم امنیت کشورمان به مخاطره می افتد، ادامه داد: سلامت اجتماعی با رویکرد اجتماعی ممکن خواهد بود. مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد شرکت بهزیستی کشور گفت: دومین پرونده قضائی این کشور مربوط به خشونت به خاص خانوادگی هست، بنابراین آسیب های اجتماعی خانواده را که رکن اساسی جامعه هست، نشانه گرفته، آیا که اگر مشاهده کنید می بینید صحبت های ما در خانواده به ۱۵ دقیقه هم نمی رسد.

    بزهکاری نوجوانان از مرز هشدار گذشته است

    رئیس انجمن آسیب شناسی کشور عزیزمان ایران با اشاره به اینکه آمار مجرمان زیر ۱۸ سال به مرز هشدار رسیده هست، می گوید: هشدار راجع به زیاد کردن میزان جرم در میان نسل نوجوان به خاص دختران را باید به عنوان یک زنگ خطر جدی قلمداد کنیم و این میزان از حد هشدار فراتر رفته هست. کورش محمدی می افزاید: این هشدارها از یک دهه قبل شروع شده است است و تغییرات در روش های تعاملی نوجوانان در فضای خانواده و محیط اجتماعی ظرف دو دهه گذشته سیر مناسبی را نشان نمی دهد، بنابراین باتوجه به شرایط حوزه تربیتی در جامعه و روش های تعاملی ناکارآمد با نوجوانان در آموزش و پرورش، فضای خانواده و فضاهای تعاملی جامعه قابل آینده نگری بود جامعه نتواند با نوجوانان ارتباط و تعامل مناسب را برقرار کند. او تاکید می کند: جامعه نتوانسته پاسخگوی مناسبی جهت نیازهای این نسل باشد. در واقع رشد تحولات جامعه به رغم عوض کردن در نیازهای نسل های متفاوت رشدی نامتوازن و نامتعادل است و بخش های زیادی از جامعه با روش های غیرعلمی، سنتی و روش هایی که شاید در ۵۰ سال گذشته در جامعه رواج داشته قصد ارتباط با نوجوان را دارد.

    محمدی می افزاید: شکاف نسلی امروز میان والدین و فرزندان در خانواده ها برگرفته از عوامل زیادی است و طی سالیان و سه دهه گذشته در جامعه ما رشد چشمگیری داشته هست. او خاطرنشان می کند: در عصر حاضر و دهه اخیر شاهد تولد ارتباطات نوین از نسل فضاهای مجازی و تکنولوژی نیز بودیم، تعاملی که جایگزین ارتباطات سازنده و رفاقت بین والدین و فرزندان می شود. در فضای خانواده نتوانستیم طرح درستی از روش های تربیتی تعریف کنیم و آموزش و پرورش نیز به همان موازات نتوانسته این نقیصه را جبران کند. این نهاد با همان سبک و سیاق قبلی که بر اساس آن بنا قرار داده شده است بود همچنان اصرار دارد با دانش آموز و نسل های نوپای جامعه برخورد کند. بنابراین خروجی کارها نهادهای اجتماعی مانند نهاد خانواده یا آموزش و پرورش بسیار دلواپس کننده هست. محمدی می افزاید: نسل نوجوان امروز در هویت یابی خود دچار مسئله است و جامعه پذیری ناقصی داشته هست. بنابراین نتوانسته فرایند اجتماعی شدن را در نهادهای اجتماعی جامعه طی کند و جامعه پذیری ناقص ناهنجاری ها را در سن نوجوانی که فرد به سن بلوغ نرسیده و دوران هویت یابی اوست، ایجاد می کند. بنابراین بعضی ناهنجاری ها، رفتارها و گزینش های جایگزین در این نسل باقی می ماند و نوجوان در جهت کمک به کسب هویت ناقص خود تلاش می کند خود را با شرایط موجود جامعه منطبق کند. امروزه این انطباق، انطباق سالمی نیست. او تاکید می کند: از نوجوان انتظاری نمی رود و خرده ای به او گرفته نمی شود، جامعه کمترین وظیفه را نسبت به نوجوان جهت خود قائل هست. تکالیف امروزه خانواده ها و آموزش و پرورش در قبال نوجوان پاسخگوی این نسل نیست.

    زیاد کردن آمار مجرمان زیر ۱۸سال، هشدار جدی

    گردآوری: گروه خبر سيمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    واژه های کلیدی: آسیب های اجتماعی | خانواده | نوجوانان | نوجوان | ارتباط | سلامت | زندگی | خبر

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • جعبه هدیه کتاب
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • چاپ کتاب اورجینال