ضعیف‌الاراده کسی است که با هر شکستی بینش او نیز عوض شود.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بررسی علل ریزش مو در مردان و زنان

    بررسی علل ریزش مو در مردان و زنان

    ریزش مو یک عارضه مرسوم و همه گیر است که در میان زنان و مردان مشاهده می شود. جهت پیشگیری و درمان این

    بررسی علل ریزش مو در مردان و زنان

    ریزش مو یک عارضه مرسوم و همه گیر است که در میان زنان و مردان مشاهده می شود. جهت پیشگیری و درمان این عارضه راهکارهای درمانی طبیعی زیادی وجود دارد. ریزش مو بسته به عوامل مختلفی ایجاد می شود از جمله می توانیم به استرس شدید، سندروم تخمدان پلی کیستیک، عفونت قارچی، پرسشها تیروئیدی و کمبود پروتئین اشاره کنیم.

    بررسی علل ریزش مو در مردان و زنان

    سر شما منزل تقریبا ۱۰۰٫۰۰۰ مو هست. هر فولیکول، یک تار مو را تولید می کند که سرعت رشد آن نصف اینچ (هر اینچ ۲٫۴ سانتی متر است) در ماه می باشد. هر تار مو حدود ۲ تا ۶ سال به رشد خود ادامه می دهد سپس حدود ۱ ماه متوقف می شود. تناوب ی رشد بعدی که شروع می شود، آن تار مو می ریزد.

    ریزش مو فقط مخصوص مردها نیست! چه موهای شما کوتاه باشد و چه بلند، ریزش مو در بانوان نیز همانند مردها صورت می گیرد. این ریزش ممکن است در تمام نقاط باشد یا ممکن است از مرکز سر شروع شده است و کم کم وسعت یابد.

    ریزش مو تا چه حد طبیعی است؟

    بیشتر مردم روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی خود را از دست می دهند. اگر تعدادی مو روی لباس یا برس خود پیدا کردید، دلواپس نباشید. ولی اگر این تعداد زیاد کردن پیدا کرد و یا هر وقت متوجه شدید موهایتان کم پشت شده است هست، حتما به دکتر مراجعه کنید.

    ریزش مو در زنان

    ریزش مو تنها یک علت مشخص ندارد. یکی از این عوامل می تواند استرس و یا سبک زندگی باشد. غذاهایی که مصرف می کنید به شدت در روند رشد و ریزش مو تاثیر دارد. ژن شما هم نقشی اساسی در این مورد ایفا می کند. گاهی پزشکان قادر به پیدا کردن یک علت مشخص نیستند. کارشناسان ریزش مو ابتدا انجام آزمایش های هورمونی و تیروئید را به شما پیشنهاد می کنند. ریزش مو اغلب بعد از تشخیص علت، قابل درمان است.

    ریزش مو یک عارضه مرسوم و همه گیر است که در میان زنان و مردان مشاهده می شود. جهت پیشگیری و درمان این

    عبارات مهم : جلوگیری از ریزش مو – درمان ریزش مو
    عوامل ریزش مو در زنان:

    مشکلات تیروئیدی

    این غده ی پروانه ای شکل در جلوی گردن شما هورمون هایی که فعالیت های بدن را بر عهده دارند، ترشح می کند. اگر میزان هورمون هایی که ترشح می کند خیلی زیاد یا کم باشد به روند رشد موها آسیب وارد می شود. ولی کم پشت شدن موها به ندرت نشانه ی پرسشها تیروئیدی هست. شما ممکن است وزنتان کم یا زیاد شود یا در برابر سرما و گرما حساس شوید یا متوجه تغییراتی در سرعت ضربان قلب خود شوید که این ها پرسشها بارز تیروئیدی هستند!

    (سندروم تخمدان پلی کیستیک) PCOS

    اگر شما بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک داشته باشید، بدن شما هورمون های مردانه یا اندروژن بیشتری تولید می کند. این امر موجب رویش موهای زائد روی پوست و بدن می شود در حالی که موهای سر شما شروع به ریزش می کند. این بیماری همچنین منجر به پرسشها تخمک گذاری، آکنه و زیاد کردن وزن می شود. ولی گاهی ریزش مو تنها نشانه واضح آن می باشد.

    بیماری آلوپشیا (Alopecia Areata)

    این بیماری باعث ریزش مو در نقاط وسیع می شود. مقصر خود سیستم دفاعی بدن است آیا که به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند. در زیاد موارد آسیب دائمی نیست. این کچلی بعد از ۶ ماه با رویش موهای تازه برطرف می شود. در بعضی موارد شخص تمام موهای سر و بدن خود را از دست می دهد ولی چنین مواردی به ندرت اتفاق می افتد.

    عفونت قارچی

    این عفونت یکی از عوامل ریزش مو در زنان هست. این بیماری یک تکه کچلی دایره ای خارش دار ایجاد می کند. این کچلی ممکن است قرمز و پوست پوست دیده شود. دکتر شما با یکسری داروهای ضد قارچ درمان را انجام می دهد. این بیماری از طریق تماس مستقیم به آسانی انتقال یافته می شود. بعد اعضای خانواده خود را جهت یافتن نشانه ها حتما چک کنید.

    زایمان

    شاید شما متوجه شده است باشید در دوران بارداری موهای شما پرپشت تر می شود آیا که سطح بالای هورمون ها از ریزش موها جلوگیری می کند. ولی به محض تولد نوزاد همه چیز در بدن به سطح نرمال خود بازمی گردد و آن دسته از موها سریعا می ریزند. شما ممکن است یکباره کلی مو از دست بدهید. ممکن است ۲ سال طول بکشد تا موهای شما به اوضاع نرمال قبل برگردد.

    قرص ها

    قرص ها یکی از راهکارهای درمان ریزش مو در زنان هستند. هورمون هایی که تخمک گذاری را متوقف می کنند، باعث ریزش مو می شوند. اگر شما سابقه خانوادگی از ریزش مو دارید هنگامی که قرصی را قطع می کنید، ممکن است ریزش موی شما شروع شود. دیگر داروهایی که موجب ریزش مو می شوند، عبارتند از: رقیق کننده های خون، داروهای فشار خون بالا، بیماری های قلبی، آرتروز و افسردگی

    بررسی علل ریزش مو در مردان و زنان

    درمان سرطان

    شیمی درمانی و اشعه درمانی، دو مورد از درمان های گسترده، می تواند جهت موهای شما ضرر داشته باشد. در تلاش جهت از بین بردن سلول های سرطان، هر دو می توانند با آسیب زدن به فولیکول های مو باعث ریزش مو شوند. ولی این آسیب تقریبا هر لحظه موقتی است و بعد از اتمام دوره درمان رویش موها شروع می شود.

    استرس شدید

    استرس بالای فیزیکی و روانی ناگهان منجر به ریزش موی شدید شود. مانند:

    بیماری جدی یا عمل جراحی بزرگ
    تروما همراه با از دست دادن خون
    ناراحتی عاطفی شدید

    ریزش مو یک عارضه مرسوم و همه گیر است که در میان زنان و مردان مشاهده می شود. جهت پیشگیری و درمان این

    این پروسه ممکن است ۶ تا ۸ ماه ادامه پیدا کند.

    عوامل ریزش مو
    درمان ریزش مو در زنان
    دارو

    ماینوکسیدیل مورد تایید FDA جهت درمان ریزش موی زنان هست. این دارو می تواند سرعت ریزش مو را کم یا کلا آن را متوقف کند و حتی در بعضی موجب رویش مجدد مو شود. ولی به محض قطع کردن این دارو تمام تاثیرات آن از بین می رود. کورتیکواستروئید می تواند به رویش مجدد مو در بیماری های الوپشیا کمک کند. همچنین اگر علت ریزش مو یک مسئله پزشکی اساسی یا تغذیه نامناسب باشد، هنگامی که همه چیز تحت کنترل است دوباره موهایتان شروع به رشد می کنند.

    لیزر

    لیزر ممکن است به رشد موها کمک کند. این دستگاه ها در مطب ها و حتی در منزل می توانند، استفاده شود. ولی ممکن است ۲ تا ۴ ماه طول بکشد تا نتیجه را نشان دهد. به خاطر داشته باشید: FDA از دستگاه ها مثل داروها آزمون مشکل جهت اطمینان از عملکرد آن ها نمی گیرد. اثرات طولانی مدت استفاده از این دستگاه ها معلوم نیست.

    بررسی علل ریزش مو در مردان و زنان

    پیوند مو در زنان

    این روش درمان ریزش مو در زنان مشمول بر برداشتن مو از نقاط پرپشت و پیوند زدن به نقاط کم پشت می باشد. مسئله اینجاست که در زنان روند کچلی در تمام سطح سر اتفاق می افتد. بنابراین کسی که این کار را انجام می دهد، محدودیت هایی دارد. بهتر است روند کچلی مثل روندی که در مردان است اتفاق بیفتد یا بر اثر زخم ایجاد شده است باشد.

    کاشت مو
    چگونه مسئله کچلی را حل کنیم؟

    این امر هر لحظه یک چالش هست. اگر منطقه بی مو به آسانی قابل پوشش باشد با یک تکه موی مصنوعی، روسری و یا کلاه آن را بپوشانید. یک کلاه گیس با کیفیت از همه چیز راحت تر هست. اگر کچلی روی کار شما و روابط اجتماعیتان تاثیر گذاشته طوری که حتی نمی خواهید از منزل بیرون بروید، با مشاور خود صحبت کنید.

    ریزش مو در مردان

    تقریبا ۸۵% مردان در سن ۵۰ سالگی با مسئله کم پشتی مو مواجه می شوند . بعضی نیز قبل از سن ۲۱ سالگی با این مسئله روبرو می شوند. ولی باورهای غلطی در رابطه با این بیماری مرسوم از وقت های قدیم به وجود آمده است.

    دلایل ریزش مو در مردان

    تقریبا همه ریزش موها در مردان وراثتی هستند. بقیه عوامل مشمول بر زیاد بودن ویتامین A و یا کمبود پروتئین هست. استرس نیز یکی از این عوامل به شمار می آید. خبر خوش : ریزش مو اگر وراثتی نباشد به مرور وقت برطرف می شود.

    محلول های مالشی

    ماینوکسیدیل جهت مردان زیر ۴۰ سال که اخیرا از دست دادن مو شروع به کار کرده هست، بهتر هست. شما باید از آن جهت حداقل ۴ ماه، و احتمالا تا یک سال استفاده کنید. در حالی که بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که ماینوکسیدیل به عنوان نخستین درمان ، گزینه مناسبی جهت افرادی است که از فیناستراید کمک نگرفته اند یا مایل به اضافه کردن یک محصول دیگر به رژیم خود هستند.ماینوکسیدیل یک درمان تایید شده است به وسیله FDA و داروی بدون نسخه است که بر روی پوست سر شما اعمال می شود. این دارو میزان از دست دادن مو را کم کردن می دهد و در بعضی از افراد به رشد موهای تازه کمک می کند. ولی هنگامی که شما استفاده از آن را متوقف می کنید، ریزش مو باز شروع می شود..

    قرص های ضد ریزش

    استفاده از یک قرص جهت جلوگیری از ریزش موی شدید مانند فیناستراید ممکن است ایده بسیار خوبی باشد. این دارو با کم کردن سطح هورمون ای که فولیکول های مو را کم کردن می دهد، به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) عمل می کند.

    این ماده ریزش مو را در حدود ۸۸ درصد مردان کم کردن می دهد و حدود ۶۶ مردان را با رشد مجدد مواجه می کند . بسیاری از کارشناسان فکر می کنند که بهتر از ماینوکسیدیل کار می کند. زنان باردار نباید این دارو ریزش مو را استفاده کنند – این می تواند نقایص مادرزادی را در نوزادان ایجاد کند. این دارو مانند ماینوکسیدیل، تنها زمانی کار می کند که از آن استفاده می کنید.

    در آزمایشات بالینی دارو، حدود ۳٪ از مردان عوارض جانبی داشتند، از جمله کاهش میل جنسی و سایر پرسشها جنسی.

    کاشت مو

    در این روش دکتر شما موی سالم را از پشت و کنار سر شما روی بالای سر شما می دهد. این فرآیند می تواند هزینه زیادی در بر داشته باشد و ممکن است مورد نیاز باشدای کار را چند بار انجام دهید. بعد از ۲ ماه، زیاد تار موهایی را که دکتر جابجا کرده خواهد ریخت، ولی رشته های تازه دوباره جای آن ها رشد خواهند کرد. در عرض ۶ ماه احتمالا موهای شما کاملا نرمال به نظر خواهد رسید.

    درمان خانگی ریزش مو در آقایان

    ماساژ پوست سر

    ماساژ ها نه تنها حس بسیار عالی به شما می دهند، بلکه می توانند از ریزش مو جلوگیری کنند. ماساژ پوست سر فولیکول مو را جنبش می کند. در یک مطالعه کوچک، مردان ژاپنی سالم که چهار دقیقه ماساژ پوست سر هر روز به مدت ۲۴ هفته دریافت کردند در آخر مطالعه موهای ضخیم تری داشتند.

    روغن

    شواهدی وجود دارد که روغن نعناع می تواند به رشد مو کمک کند. روغن رزماری به طور سنتی جهت زیاد کردن گردش خون در پوست سر استفاده می شود. تحقیقاتی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که عصاره برگ رزماری باعث اصلاح رشد مو در موش ها می شود.

    روغن نارگیل، روغن کرچک و روغن زیتون نیز به طور گسترده توصیه می شود، ولی تحقیق در مورد مزایای آنها جهت رشد مو در حال حاضر محدود است.

    چای سبز

    یکی دیگر از داروهای گیاهی معروف جهت ریزش مو چای سبز هست. مطالعه در مطالعاتی روی موش ها یافت شده است است که چای سبز به عنوان یک درمان طبیعی جهت ریزش مو هست، ولی مطالعات انسانی جهت تایید این اثرات انجام نشده است.

    تغذیه مناسب جهت مو

    تغذیه ی مناسب مو به شما کمک می کند مواد مغذی مورد نیاز جهت سلامت و نگهداری از مو های خود را بشناسید. در ادامه با بعضی از این مواد غذایی آشنا می شویم:

    ماهی سالمون جهت درخشندگی

    ماهی هایی مانند سالمون، ساردین و خال مخالی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. بدن به طور طبیعی نمی تواند این چربی های سالم را تولید کند بنابراین باید از طریق غذا یا مکمل ها جذب بدن شوند. این چربی ها از بدن در برابر امراض محافظت می کنند و علاوه بر این جهت رشد مو و براق شدن آن نیز مورد نیاز اند.

    ماست یونانی جهت رشد

    ساختمان تارهای مو از پروتئین هست. ماست یونانی به علت داشتن ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) کمک می کند خون به پوست سر رسیده و باعث رشد بهتر موها شود. همچنین از نازک شدن تارهای مو و ریزش جلوگیری می کند.

    اسفناج جهت جلوگیری از شکنندگی موها

    تغذیه ی مناسب مو اسفناج را به شما پیشنهاد می کند. مانند بسیاری از سبزیجات اسفناج سرشار از مواد مغذی شگفت انگیز هست. اسفناج سرشار از ویتامین A، آهن، بتا کاروتن، فولات و ویتامین C می باشد. این مواد مغذی جهت سلامتی پوست سر و موها بسیار مورد نیاز اند. همچنین موها را مرطوب نگه داشته و مانع شکستن آن ها می شوند. کلم پیچ نیز عملکردی شبیه اسفناج دارد.

    میوه ی گواوا جهت جلوگیری از شکنندگی

    این میوه ی گرمسیری به علت داشتن ویتامین C مانع شکنندگی موها می شود. یک فنجان گواوا حاوی ۳۷۷ میلی گرم ویتامینC است که ۴ برابر زیاد از حداقل میزان توصیه شده است ی روزانه است.

    غلات غنی شده است با آهن و حبوبات جهت جلوگیری از ریزش مو

    کمبود آهن باعث ریزش مو می شود. ولی می توانید این ماده ی مغذی را در غلات غنی شده، حبوبات، پاستا، دانه های سویا، عدس، گوشت و جگر، صدف و سبزیجات سرشار از آهن است.

    مرغ بدون چربی جهت ضخیم شدن تارهای مو

    زمانی که پروتئین کافی به بدن نمی رسد رشد مو متوقف می شود. در این وقت رشد مو متوقف شده است و موهای قدیمی نیز در حال ریزش اند و فرد دچار ریزش مو شده است هست. جهت به دست آوردن پروتئین مورد نیاز از گوشت مرغ و بوقلمون استفاده کنید. این مواد غذایی چربی اشباع شده است ی کمتری نسبت به گوشت گاو دارند.

    سیب زمینی جهت جلوگیری از خشکی مو

    موهای خشکی دارید که درخشندگی اش را از دست داده است؟ سیب زمینی شیرین حاوی آنتی اکسیدان خوبی به نام بتا کاروتن هست. بدن بتا کاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند. این ویتامین خشکی مو را از بین می برد. همچنین غدد پوست سر را جنبش می کند تا مایع روغنی به نام سبوم تولید کنند که مانع خشکی موها شود. تغذیه ی مناسب مو بتا کاروتن موجود در سایر سبزیجات نارنجی مانند هویج، کدو و انبه را نیز به شما پیشنهاد می کند.

    دارچین جهت گردش خون

    این ادویه را روی نان آزمون و قهوه ی خود بریزید. این ماده ی غذایی باعث اصلاح گردش خون می شود. جریان خون اکسیژن و مواد مغذی را به فولیکول های مو می رساند.

    تخم مرغ جهت رشد موها

    یکی دیگر از مواد غذایی مورد توجه در تغذیه ی مناسب مو تخم مرغ است که سرشار از پروتئین و آهن می باشد. همچنین سرشار از ویتامین B (بیوتین) است که به رشد موها کمک می کند. کمبود این ویتامین نیز می تواند منجر به ریزش مو شود. بیوتین همچنین به تقویت ناخن های شکننده نیز کمک می کند.

    صدف جهت پرپشت کردن موها

    صدف سرشار از زینک هست. کمبود این ماده ی معدنی در رژیم غذایی می تواند منجر به ریزش مو و مژه شود. سلول های مو با کمک زینک مقاوم می شوند. این ماده ی معدنی را در گوشت گاو، خرچنگ و غلات غنی شده است می توان یافت.

    مو بخش مهمی از قشنگی هر فردی هست. بعد تغذیه ی مناسب مو را جدی بگیرید. همچنین این مواد غذایی علاوه بر تضمین سلامت مو ها صدها خاصیت دیگر جهت بدن دارند.

    منبع:

    واژه های کلیدی: جلوگیری از ریزش مو | درمان ریزش مو | شیمی درمانی | مواد غذایی | رژیم غذایی | درمان طبیعی | درمان سرطان | درمان خانگی | موهای زائد | هورمون ها | موهای خشک

    بررسی علل ریزش مو در مردان و زنان

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب خارجی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • کتاب اورجینال