سعادت عادت است آنرا پرورش دهید.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » علت آنوسمی یا از دست دادن حس بویایی یا کر بویی چیست؟

    علت آنوسمی یا از دست دادن حس بویایی یا کر بویی چیست؟

    گاهی حس بویایی ما دچار مسئله می شود که ممکن است نشانه یک مسئله جدی باشد. ولی چه دلایلی باعث از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی می شود؟ جهت پی بردن به این دلایل مقاله زیر را مطالعه کنید.

    علت آنوسمی یا از دست دادن حس بویایی یا کر بویی چیست؟

    گاهی حس بویایی ما دچار مسئله می شود که ممکن است نشانه یک مسئله جدی باشد. ولی چه دلایلی باعث از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی می شود؟ جهت پی بردن به این دلایل مقاله زیر را مطالعه کنید.

    ۸ علت آنوسمی یا از دست دادن حس بویایی:

    تغییر در حس بویایی می تواند نشان دهنده شروع یک مسئله در سلامتی باشد.خیلی از افراد هستند که همواره اعلام می کنند بوی بعضی چیزها را احساس نمی کنند. این مسئله دلایل متعددی دارد که در ادامه بررسی می شوند.

    عبارات مهم : مشکلات گوارشی – گرفتگی بینی
    بوها تاثیر زیادی در تجربه و احساس دنیای اطراف ما دارند. بوی گل، بوی چمن تازه، بوی عطر، بوی سیر و غیره جهت ما آشنا هستند. جهت همین آنوسمیanosmia یا از دست دادن حس بویایی که به کر بویی نیز شهرت دارد، ترسناک و دلهره آور هست. این مسئله بی سر و صداتر از مشکلاتی مانند از دست دادن حس شنوایی یا بینایی بروز می کند.

    از آنجایی که حس بویایی از طریق گیرنده های بینی در مغز کنترل می شود، ممکن است اکثر امراض باعث آسیب این حس شوند که در بعضی موارد موقتی بوده، ولی در بعضی موارد فرد به طور دائمی حس بویایی خود را از دست می دهد.

    علت آنوسمی یا از دست دادن حس بویایی یا کر بویی چیست؟

    ۱٫ از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی ناشی از گرفتگی بینی

    اگر به علت سرماخوردگی یا هر علت دیگری دچار گرفتگی شدید بینی شده است باشید، این مسئله می تواند عاملی جهت از دست دادن حس بویایی شود. علت مهم گرفتگی بینی مسدود شدن سینوس ها، التهاب و تجمع سموم داخل سینوس ها است.

    اگر دچار سرماخوردگی نشده اید یا آلرژی ندارید که جزو عوامل مرسوم گرفتگی بینی هستند، باید علت آن را در مشکلات گوارشی یا استرس دنبال کنید. علل پرسشها گوارشی متعدد هستند از جمله استرس، خستگی زیاد، عادت های بد غذایی، اختلال *فلور روده و مصرف زیاد غذاهای آماده.

    *فلور روده یا جانورگان روده Gut flora:موجودات ریزی هستند که در مجراهای گوارشی انسان و دیگر حیوانات یافت می شوند.

    بهترین روش مقابله با مشکل، تسکین التهاب سینوس ها و اصلاح گوارش است. حتما با دکتر خود یا متخصص تغذیه مشورت کرده و در رژیم غذایی خود عوض کردن ایجاد کنید تا سینوس هایتان کنترل شود.

    ۲٫ از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی در نتیجه مصرف دخانیات

    آلودگی به طور کلی می تواند باعث آنوسمی شود. دخانیات نیز شکلی از آلودگی های مرسوم است که اکثر مردم در معرض آن هستند. مصرف دخانیات قدرت بدن جهت تشخیص بوها را مختل کرده و حس چشایی را ضعیف می کند. خوشبختانه این نوع کم کردن حس بویایی دائمی نیست و با ترک سیگار برطرف می شود.

    گاهی حس بویایی ما دچار مسئله می شود که ممکن است نشانه یک مسئله جدی باشد. ولی چه دلایلی باعث از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی می شود؟ جهت پی بردن به این دلایل مقاله زیر را مطالعه کنید.

    ۳٫ از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی در نتیجه محصولات شیمیایی

    قرار داشتن در معرض محصولات سمی مانند آفت کش ها یا حلال ها می تواند حس بویایی را دچار آسیب کند. این مسئله در اثر آسیب های مداوم مخاط بینی و حس بویایی بروز می کند. توصیه می شود از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض محصولاتی از قبیل بخار متاکریلات، گاز آمونیاک، بنزن، غبار کادمیوم و نیکل، کرومات، فرمالدئید، سولفور هیدروژن و اسید سولفوریک خودداری کنید.

    حتما قبل از استفاده، ترکیبات محصولات شیمیایی را مطالعه کنید و در حین استفاده ماسک بزنید. عالی ترین کار این است که جهت انجام کارهای منزل از محصولات طبیعی استفاده کنید.

    ۴٫ از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی در نتیجه مصرف بعضی داروها

    به عقیده متخصصان داروها نیز جزو عوامل ایجاد آنوسمی هستند، ولی این تاثیر چندان بالا نیست. زمانی که داروی جدیدی مصرف می کنید، ممکن است حس بویایی تان کم کردن پیدا کند. آنتی بیوتیک ها، داروهای ضدفشار خون و آنتی هیستامین ها جزو داروهایی هستند که ممکن است باعث کم کردن حسبویایی شوند.

    بهتر است عوارض احتمالی داروها را مطالعه کنید. اگر متوجه تاثیر دارو در حس بویایی تان شدید، از دکتر تان بخواهید تا دارو را عوض کند. خوشبختانه در اکثر مواقع با قطع مصرف دارو، عوارض آن نیز برطرف می شود.

    ۵٫ از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی در نتیجه تومور مغزی

    بینی ارتباط نزدیکی با مغز دارد و در نتیجه از دست دادن حس بویایی می تواند در اثر پرسشها مغزی بروز کند. ضربه سنگین به سر یا جراحی مغز می تواند در آسیب مغزی نقش داشته و به عصب بویایی نیز آسیب برساند. این تاثیر ممکن است موقتی یا دائمی باشد.

    اگر ضربه ای به سرتان وارد شده است باشد، حتما حواستان به علائم احتمالی آن باشد. به عقیده متخصصان تغییرات حس بویایی می تواند در نتیجه تومور مغزی نیز بروز کند، ولی این مسئله نادر است.

    ۶٫ از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی در نتیجه بیماری آلزایمر

    به عقیده متخصصان گوش و حلق و بینی، از دست دادن تدریجی حس بویایی می تواند علامت زودهنگام بیماری آلزایمر باشد. این علامت ممکن است سال ها قبل از مبتلا شدن و تشخیص این بیماری بروز کند. انجمن آلزایمر آمریکا تحقیقاتی انجام داده و اعلام کرده است که آنوسمی یکی از نشان دهنده های زوال عقل است.

    محققان دانشگاه کلمبیا به این نتیجه رسیده اند افرادی که دچار اختلال در حس بویایی شده است اند، سه برابر زیاد در معرض مشکلات مربوط به حافظه قرار می گیرند. محققان همچنین کشف کرده اند که عدم تشخیص تفاوت بین آدامس بادکنکی bubblegum و اسانس می تواند روش جدیدی جهت تشخیص آلزایمر و زوال عقل باشد.

    ۷٫ از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی در نتیجه بیماری پارکینسون

    بیماری پارکینسون نیز مانند آلزایمر یکی از بیماری های *دژنراتیو مغز است.در این بیماری نیز تغییرات حس بویایی می تواند نشان دهنده زودهنگامی محسوب شود. با وجود اینکه اکثر افرادی که حس بویایی خود را از دست داده اند، الزاما به هیچ کدام از این دو بیماری مبتلا نشده اند، ولی اکثر افراد مبتلا به پارکینسون از آنوسمی زحمت می برند.

    علت آنوسمی یا از دست دادن حس بویایی یا کر بویی چیست؟

    *تباهی یا دژنراسیون degeneration:به معنی عوض کردن آسیب شناختی بعد رونده در یاخته یا اجزای یاخته یا بافت که در نتیجه آن ممکن است کارکرد یاخته یا بافت مختل شود یا کاملاً از کار بیفتد می باشد.


    ۸٫ از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی در نتیجه پیری

    با گذشت وقت و فرا رسیدن پیری، حس بویایی همانند حس بینایی و شنوایی تحلیل می رود. محققان به این نتیجه رسیده اند که ۷۵ درصد سالمندان هشتاد ساله از افت محسوس حس بویایی زحمت می برند. نتیجه های یک پژوهش نشان می دهد که ۶۲٫۵ درصد افراد ۸۰ تا ۹۷ ساله با اختلالات بویای مواجه هستند.

    بهتر است با در پیش گرفتن عادت های سالم زندگی مانند پرهیز از مصرف دخانیات، قرار نداشتن در معرض ترکیبات شیمیایی، دوری از استرس و غیره، افت حس بویایی خود را به تعویق بیاندازید.


    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    منبع: tebyan.net


    واژه های کلیدی: مشکلات گوارشی | گرفتگی بینی | نتیجه پیری | مبتلا شدن | دخانیات | آلزایمر | بیماری | محصولات | دخانیات | آلزایمر | استرس

    علت آنوسمی یا از دست دادن حس بویایی یا کر بویی چیست؟

    علت آنوسمی یا از دست دادن حس بویایی یا کر بویی چیست؟

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب