عمر آنقدر کوتاه است که نمی‌ارزد آدم حقیر و کوچک بماند.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » پیشگیری از کودک آزاری با چند مهارت ساده

    پیشگیری از کودک آزاری با چند مهارت ساده

    بسیاری از ما کودک آزاری را همان آزار دادن جسمی و جنسی می دانیم، ولی گاهی خودمان ناخواسته و نادانسته ممکن است به کودک آزاری اقدام کنیم. 

    پیشگیری از کودک آزاری با چند مهارت ساده

    بسیاری از ما کودک آزاری را همان آزار دادن جسمی و جنسی می دانیم، ولی گاهی خودمان ناخواسته و نادانسته ممکن است به کودک آزاری اقدام کنیم.

    چه کارهایی کودک آزاری است؟

    هنگامی که اسم کودک آزاری به میان می آید، اذهان والدین به سمت کودک آزاری جسمی یا جنسی می رود، ولی غافل از اینکه شاید خودشان هم آزارگر فرزند باشند، لیکن بی توجهی، سهل انگاری، چزاندن و آزار روانی و عاطفی نیز کودک آزاری به شمار می رود.

    عبارات مهم : تربیت فرزندان – کودک آزاری
    بسیاری از مردم جهت کودک آزاری های جنسی و جسمی، دل می سوزانند و اشک می ریزند در حالیکه شاید بسیاری از موارد، کودک آزاری روانی و عاطفی را بارها در طول روز می بینند یا حتی خودشان اقدام به آن می کنند و بی اعتنا از کنار آن رد می شوند.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : کودک آزاری و انحراف جنسی پدوفیلیا، مواظبت از کودکان را جدی بگیریم

    پیشگیری از کودک آزاری با چند مهارت ساده


    بسیاری از اقشار طبقات بالا و فرهیخته جامعه ادعا دارند که کودک خود را تنبیه بدنی نمی کنند، ولی آیا این مساله جهت آرامش و رشد معنوی و روانی کودک، کافی هست، آیا آزار معنوی و روانی کودک به همان اندازه تنبیه بدنی و چه بسا بدتر از آن روی کودک تاثیر نمی گذارد. به راستی کدام سیستم قضایی، کیفری یا اجتماعی در کشور قادر است که موارد کودک آزاری روانی و عاطفی را احراز کند.

    ضرورت پاسخگویی به این سئوال ها ما را بر آن داشت تا با برپایی میزگردی با حضور احمد خاکیمعاون اجتماعی بهزیستی استان تهران، مطهره ناظریحقوقدان، وکیل دادگستری و مدیر انجمن حمایت از حقوق کودکان وسعید نوروزیکارشناس مسئول امور آسیب دیدگان بهزیستی استان تهران، به واکاوی پرسشها مربوط به حوزه کودک آزاری روانی و عاطفی بپردازیم.

    برای پیشگیری از کودک آزاری ۱۱ مهارت مورد نیاز را فرابگیرید

    قبل از طرح این پرسش که آیا کودک آزاری ایجاد می شود، باید چند پله عقب تر برویم و ببینیم خانواده چقدر آمادگی فرزند آوری را دارد. زوج ها قبل از ازدواج باید بدانند که چقدر آمادگی مورد نیاز را جهت ازدواج و بعد از آن جهت فرزندآوری، دارند، گاهی افراد آمادگی مورد نیاز جهت ازدواج ندارند، آن وقت چگونه انتظار داریم که آمادگی فرزندآوری را داشته باشند. بطورقطع این زوج ها با مسئله روبرو می شوند.

    موضوع بعدی این است که آیا زوج ها آمادگی مورد نیاز جهت تربیت فرزندان دارند. تمام این موارد به ۱۱ مهارت خلاصه می شود که مورد نیاز است شکل بگیرد تا بستر خانواده جهت فرزندآوری آماده شود.

    این مهارت ها مشمول بر مهارت ارتباط کلامی، مهارت همدلی و درک کردن، مهارت مدیریت بر هیجانات، مهارت خلاقیت، مهارت تفکر نقادانه، مهارت تصمیم گیری، مهارت حل تعارض، مهارت مقابله با استرس، مهارت معنوی، مهارت حل مساله و مهارت به تعویق انداختن تمایلات است.

    گفت و گو بین خانواده های ایرانی وجود ندارد

    بیشتر پرسشها امروز کودکان ما به خاطر عدم ارتباط مناسب بین پدر و مادر و همچنین ارتباط آنان با فرزندان هست. مهارت ارتباط کلامی می تواند زیربنای بسیاری از مهارت های دیگر باشد که گفت و گو نیز مشمول بر آن می شود که بسیاری از پرسشها را برطرف می کند. طبق پژوهش های انجام شده، کمترین میزان گفت و گو بین خانواده های ایرانی وجود دارد که باید اصلاح شود.

    بسیاری از ما کودک آزاری را همان آزار دادن جسمی و جنسی می دانیم، ولی گاهی خودمان ناخواسته و نادانسته ممکن است به کودک آزاری اقدام کنیم. 

    کودکان تصمیم گیرنده شده است اند

    مهارت بعدی جهت زندگی بین زوج ها، مهارت همدلی و درک کردن یکدیگر است. و مهارت بعدی جهت زندگی، مهارت مقابله با استرس است که میزان آن بین خانواده های ایرانی بسیار کم است.

    مهارت مدیریت بر هیجانات، مهارت خلاقیت و مهارت تفکر نقادانه از دیگر مهارت های مورد نیاز جهت زندگی محسوب می شوند و باید بررسی شود که چقدر کودکان ما حق نقد دارند و چقدر ما نقد پذیر هستیم. اینها مسائلی است که امروز باید در خانواده ها، شکل بگیرد.

    لازم است که در زندگی ، حد و مرز مسئولیت ها را مشخص کنیم. زمانی پدر مالک همه تصمیم گیری ها و در بعضی جاها، مادر بود. امروز در بسیاری جاها، فرزندان مالک تصمیم گیری ها شده است اند. باید حتما حد و مرز این مساله مشخص شود تا تصمیم گیری آن عاقلانه باشد.

    ناکامی جهت فرزندان مورد نیاز است!

    مهارت مدارا با ناکامی ها در خانواده های ایرانی کم است. خانواده ها فکر می کنند فرزندان هیچ جا نباید شکست بخورند درحالیکه ناکامی، لازمه زندگی هست.

    در توضیح مهارت به تعویق انداختن تمایلات نیز باید گفت خانواده ها در برابر خواسته های کودکان، بی نهایت بی حوصله هستند و فکر می کنند میل به و خواسته های کودکان سریع باید برطرف شود درحالیکه اینطور نیست و گاهی اوقات مشکل ها موجب پیروزی و موفقیت فرزندان می شود.

    غفلت والدین از فرزندان، کودک آزاری است

    طبق تعریف شرکت دنیا بهداشت به هر ترساندن و آسیبی که به سلامت روان و جسم و رفاه و بهزیستی کودک، صدمه بزند، کودک آزاری اطلاق می شود. کودک آزاری جهت نخستین بار با تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۸۱، وارد متون قانونی ما شد و براساس این قانون، کودک آزاری، جرم عمومی تعریف شده است است.

    با تقسیم بندی کودک آزاری به کودک آزاری جسمی، روانی و جنسی، سهل انگاری و غفلت والدین از کودک نیز جزو کودک آزاری هست.

    سیستم احراز کودک آزاری روانی نداریم

    موارد کودک آزاری روانی و عاطفی، قابل شناسایی نیست، سیستم کیفری و پزشکی قانونی ما هنوز مولفه ای جهت احراز این نوع کودک آزاری را به دست نیاورده اند.

    کودک آزاری جنسی نیز نخستین بار با کارها شخصی به نام بیجه در سال ۸۴ در رسانه ها مطرح شد و پیش از این تاریخ در رسانه ها، هیچ صحبتی از کودک آزاری جنسی نمی شد.


    موارد کودک آزاری روانی و عاطفی، زیاد از دیگر انواع کودک آزاری رخ می دهد و متاسفانه چون هیچکدام علائم فیزیکی مشخصی ندارند، قاعدتا کمتر به آنها توجه می شود.

    پیشگیری از کودک آزاری با چند مهارت ساده

    چزاندن کودک، ممنوع!

    کودک آزاری، پدیده ای است که در همه فرهنگ ها و قومیت ها و طبقات اجتماعی رخ می دهد و مختص فرهنگ یا قشر خاصی نیست. بخشی از خانواده ها، زیاد استعداد این را دارند که فرزندانشان، مورد آزار قرار بگیرند و فرزندانشان، نوع خاصی از کودک آزاری را تجربه کنند.

    خانواده دارای تمکن مالی و سطح اقتصادی خوب، ممکن است که کودک آزاری جسمی انجام ندهد، ولی اقدام به کودک آزاری روانی کنند که، نام دیگر آن را می توان چزاندن گذاشت. به طورمثال، چزاندن کودک با جملات و واکنش‌ها و تحقیر و توهین کردن و پایین آوردن سطح اعتماد به نفس او، اتفاق می افتد.

    کودک آزاری ممکن است در بسیاری از خانواده ها جسمی و جنسی نباشد، ولی باوری وجود داشته باشد که فرزند نباید زیاد پررو شود و خیلی نباید لی لی به لالای او گذاشت و باید با او تندی کرد. این بخش هایی از کودک آزاری هیجانی است.

    والدین باید بیاموزند اگر کودک، تندی می کند، مستلزم تنبیه نیست و با دوره های رشدی کودک آشنا باشند که هر کودک در هر دوره رشدی، چه شاخصه هایی دارد، آن وقت مقابله کودک چهار و پنج ساله با والدین را به حساب پررویی کودک نمی گذارند بلکه به حساب این می گذارند که کودک در حال ابراز خود است.

    این سنین، دوران نوجوانیِ کودکی است و کودک در این دوران با والدین مرتبا مخالفت می کند، ولی بعضی والدین که با این دوران آشنا نیستند می گویند کودک چشم سفیدی و خیره سری می کند و در برابر کودکان موضع می گیرند.

    کودک آزاری عاطفی، بیشترین نوع کودک آزاری به شمار می رود

    هر اقدامی که از سوی والد یا مراقب، منجر به فوت یا آسیب جدی جسمانی، عاطفی، سوء استفاده جنسی یا بهره کشی از کودک باشد، کودک آزاری هست. بیشتر کودک آزاری ها در کشور عزیزمان ایران به نوعی در رابطه با کودک آزاری عاطفی، بی توجهی یا غفلت یا طرد است که گلایه و شکایت بسیاری از کودکان ما در این زمینه است.

    نبود دوستی جسمانی، عدم تحسین و تشویق مثبت، فریاد زدن، جیغ کشیدن بر سر کودک، ترساندن کردن، ترساندن، مقایسه منفی کودک با دیگران، تحقیر کودک و گفتن اینکه کودک بی ارزش یا کودک بدی هست، استفاده از واژگان تحقیرآمیز جهت توصیف کردن کودک و با کنایه صدا زدن، مصادیق کودک آزاری عاطفی به شمار می رود.

    خجالت دادن، شرمنده کردن کودک، توهین، تحقیر، سرزنش کردن کودک به عنوان مقصر شناختن او، استفاده از اشکال بد و زننده، تنبیه مانند حبس کردن، در کمد را بستن، روی صندلی نشاندن و جدا کردن کودک از والدین را می توان از دیگر مصادیق کودک آزاری عاطفی، عنوان کرد. بسیاری از اینها در جامعه ما شاید اصلا به عنوان کودک آزاری دیده نشوند، ولی نوعی کودک آزاری به شمار می رود.

    ایجاد زمینه کودک آزاری با بی توجهی

    کاش بیجه (متهم مهم جنایات آزار و قتل در سال ۸۴) زنده بود تا خیلی از ابعاد معنوی و روانی و پرسشها پیچیده دوران کودکی او جهت ما روشن می شد که چه اتفاقاتی افتاده که بیجه به این جانی تبدیل شده است است که هم تجاوز کند و هم در بدترین شکلش بکشد، اینها به پرسشها دوران کودکی او بازمی گردد، خودش هم در دوران کودکی مورد کودک آزاری قرار گرفته بود، ولی آیا باید اینقدر بی رحم باشد.

    کودک آزاری از نوع بی توجهی، مشمول بر انواع مختلفی از جمله پیگیری نکردن به غذا، مسکن، لباس نامناسب وناکافی بودن آن، عدم نظارت بر فرزندان و بیرون کردن کودک از منزل می شود.

    یکی از بااهمیت ترین پرسشها ما در مراکز، مداخله جهت کودکانی که از منزل فرار کرده اند این است که پذیرش این کودکان جهت والدین سخت است درحالیکه همه ما انسان ها، جایزالخطا هستیم، هر آن امکان دارد خطایی از فرزند، سر زده شود که نپذیرفتن آن، خودش یکی از پرسشها اساسی جامعه ما است که باید روی آن کار شود.

    اجازه دادن به کودک جهت ترک مدرسه، رها کردن کودک، اجتناب یا تاخیر در مواظبت بهداشتی، بهداشت نامناسب، وجود خشونت های خانوادگی در منزل و استفاده از الکل یا مواد مخدر در حضور کودک از دیگر انواع کودک آزاری از نوع بی توجهی به شمار می رود.


    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    منبع: irna.ir


    بسیاری از ما کودک آزاری را همان آزار دادن جسمی و جنسی می دانیم، ولی گاهی خودمان ناخواسته و نادانسته ممکن است به کودک آزاری اقدام کنیم. 

    واژه های کلیدی: تربیت فرزندان | کودک آزاری | دوران کودکی | کودک آزاری | خانواده | کودکان | والدین | ایرانی | ارتباط | فرزندان | خانواده

    پیشگیری از کودک آزاری با چند مهارت ساده

    پیشگیری از کودک آزاری با چند مهارت ساده

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • افست کتاب لاتین
  • چاپ کتاب لاتین
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتاب اورجینال