کیش خوب همانند فوتبال خوب است، حرف نمی زند ، عمل می کند.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » آنیکولیسیس چیست؟ علائم و راه درمان آن

    آنیکولیسیس چیست؟ علائم و راه درمان آن

    آنیکولیسیس به عارضه ای گفته می شود که ناخن از پوست زیرین خود جدا می شود، شاید این بیماری بسیار جدی نباشد ولی

    آنیکولیسیس چیست؟ علائم و راه درمان آن

    آنیکولیسیس به عارضه ای گفته می شود که ناخن از پوست زیرین خود جدا می شود، شاید این بیماری بسیار جدی نباشد ولی می تواند نشانه ای از یک بیماری نهفته باشد. در این مقاله از دکتر سلام به علائم و راه های درمان آنیکولیسیس پرداخته ایم. توصیه می کنیم که این مقاله را از دست ندهید و حتما آن را مطالعه کنید. با ما همراه شوید.

    وقتی که ناخن از محل رویش یا از پوست زیر ناخن جدا می شود، چندین علت جهت به وجود آمدن چنین عارضه ای وجود دارد. این عارضه می تواند جهت چندین ماه طول بکشد و با رویش کامل ناخن به خودی خود ترمیم خواهد شد، ولی تا قبل از رویش کامل، ناخن دوباره به پوست زیرش نخواهد چسبید. وقت ترمیم دوباره ناخن و درمان آنیکولیسیس به مقدار زیادی بستگی به رشد ناخن دارد. رشد کامل ناخن های دست به طور معمول در حدود چهار تا شش ماه طول می کشد ولی ناخن های پا بالای هشت ماه طول می کشد.

    آنیکولیسیس چیست؟ علائم و راه درمان آن

    نشانه ها

    با مبتلا شدن فرد به این عارضه، ناخن ها شروع به عقب نشینی از بستر زیرین خواهند کرد. ممکن است بعضی افراد عوض کردن رنگ ناخن به سفید، خاکستری، زرد کم رنگ، سبز و بنفش را نیز مشاهده کنند. اینکه ناخن به چه رنگی عوض کردن رنگ می دهد وابسته به این است که چه عاملی باعث ایجاد آنیکولیسیس شده است هست. آنیکولیسیس به تنهایی دردناک نیست ولی علل مهم به وجود آورنده آن ممکن است باعث ایجاد درد شود.

    عوامل ایجاد آنیکولیسیس

    عامل ایجاد آنیکولیسیس در اشخاص متفاوت بسیار متفاوت هست. ممکن است که شخص در پی این عارضه مجبور ضربات معنوی و جسمی زیادی شود.

    ضربه خوردن های مکرر ناخن جهت یک مدت طولانی، به تنهایی می تواند باعث جدا شدن ناخن از پوست شود. به عنوان مثال صدمات ناشی از لای در ماندن انگشتان دست یا پا و از ته گرفتن زیاد ناخن، می تواند باعث ایجاد آنیکولیسیس شود. بعضی دیگر از دلایل متداول ایجاد این عارضه عبارتند از:

    *واکنش به مواد شیمیایی مانند لاکها و براق کننده های ناخن، لاک پاک کن ها یا تمییز کننده های شیمیایی خانگی از قبیل وایتکس، انواع شیشه پاک کن و پودرها

    آنیکولیسیس به عارضه ای گفته می شود که ناخن از پوست زیرین خود جدا می شود، شاید این بیماری بسیار جدی نباشد ولی

    *عفونت های قارچی، خصوصا در پاها

    *پسوریاسیس

    *واکنش های دارویی

    بنابراین اگر ناخن شخصی در حال جداشدن از پوست زیرین باشد، ممکن است به علت یکی از علل مهم فوق الذکر باشد. در غیر این صورت می تواند از نخستین نشانه های عارضه جدی ای باشد که در بدن در شرف وقوع است.

    بیماری هایی که می توانند باعث ایجاد آنکولیسیس شوند عبارتند از:

    *عفونت های مخمری و کپک مانند پوست

    آنیکولیسیس چیست؟ علائم و راه درمان آن

    * بیماری تیروئید

    *کمبود ویتامین و مواد معدنی

    درمان

    اولین قدم در درمان آنیکولیسیس، مشخص کردن علت ایجاد این عارضه و جدایی ناخن از پوست هست. تشخیص سریع به همراه یک روش درمانی مناسب باعث می شود به جای اینکه ناخن بیفتد و دوباره دربیاید، همان ناخن جداشده دوباره به پوست جوش بخورد و به آن بچسبد.

    آسیب ها و صدمات حاصل ازضربه نیاز به درمان های اضافی ندارند ولی اگر پوست در اثر ضربه شکاف برداشته و از هم باز شده است باشد، تمیز نگه داشتن ناحیه آسیب دیده جهت جلوگیری از عفونت مهم هست. ولی ناحیه زیر ناخن نیاز به تمیز کردن و شستشو ندارد، لیکن ممکن است آب باعث شود باکتری ها و قارچ ها زیاد در پوست زیر ناخن فرو روند و عفونت گسترده تر شود.

    آنیکولیسیس به عارضه ای گفته می شود که ناخن از پوست زیرین خود جدا می شود، شاید این بیماری بسیار جدی نباشد ولی

    در مورد عفونت های قارچی باید حتما از داروهای ضدقارچ استفاده کرد تا عفونت به طور کامل التیام یابد. داروهای ضد قارچ زیاد به صورت کرم ها و پمادهایی هستند که اطراف ناخن و یا روی آن مالیده می شوند.

    پسوریاسیس یک بیماری پوستی مزمن است که به صورت لکه های پوسته پوسته شده است و قرمز روی پوست نمایان می شود. در بعضی موارد عوارض پسوریاسیس روی ناخن ها نیز اثرگذاراست. در این حالت ناخن ها معمولا به خاکستری عوض کردن رنگ داده و از پوست زیرین که به آن چسبیده اند جدا می شوند. پسوریاسیس معمولا با کرم های موضعی، پمادها، مواد دارویی متناسب با ساختار بدن، نوردرمانی و لیزر درمان خواهد شد.

    از عوارض تیروئید می تواند ایجاد آنیکولیسیس باشد و اغلب نیازمند درمان های دارویی است که به تنظیم ترشحات هورمون های تیروئید کمک می کند.

    کمبود ویتامین و مواد معدنی اغلب با تغییرات رژیم غذایی جبران می شود. در بعضی موارد، دکتر یک یا چندین مکمل جهت جبران این کمبودها تجویز خواهد کرد. شخصی که ناخن های شکننده یا از هم جداشده دارد ممکن است نیاز به مکمل های آهن داشته باشد تا به استحکام ناخن ها کمک شود.

    آنیکولیسیس چیست؟ علائم و راه درمان آن

    روغن های حاصل ازعصاره گیاه های بخشی ازدرمان های خانگی است که ممکن است به درمان آنیکولیسیس کمک کنند. شواهدی وجود دارد که روغن درختچه های چای می تواند به درمان عفونتهای قارچی کمک کند. اغلب ترکیب یک روغن تقویت کننده با روغن درختچه چای، فواید ضد قارچی طبیعی دارد و اثرات آنها بعضی مواقع آنقدر زیاد است که دیگر نیازی نیست که شخص به دنبال درمان های بیشتری باشد و خود به تنهایی در اصلاح علایم این بیماری بسیار موثر خواهد بود.

    پیشگیری از بیماری

    همیشه امکان پیشگیری از آنیکولیسیس وجود ندارد. ولی از آنجا که پیگیری هر لحظه بهتر از در مان هست، رعایت موارد زیر در کم کردن مبتلا شدن به این بیماری موثر است::

    *اجتناب از پوشیدن کفشهای گرم و نم دار به مدت طولانی

    * پوشیدن دستکش ها، پاپوش ها، کفشها و چکمه های مناسب هنگام ورزش یا انجام کارهای دستی

    * کنترل کامل پسوریاسیس با انجام اعمال درمانی و داروهای پزشکی

    *داشتن یک رژیم غذایی متعادل و افزودن مکمل های ویتامین دی و آهن به آن در صورت نیاز

    * مدیریت و درمان هر نوع بیماری مربوط به تیروئید

    چه وقت مراجعه به دکتر مهم است؟

    به علت اینکه سلامت ناخن ها یک نشانه قابل رویت مستند جهت بسیاری از بیماری های جدی هست، جدی گرفتن آنیکولیسیس اهمیت فراوانی دارد.

    صرف نظر از آنچه باعث ایجاد این عارضه می شود، ممکن است درمانها و معالجات بیشتری جهت مبارزه و جلوگیری از عفونت مورد نیاز باشد و شخص در چنین مواردی باید بلافاصله بعد از شروع نخستین علایم در نخستین وقت دکتر خود را ملاقات کند و جهت یک شیوه درمانی مناسب با عامل ایجاد بیماری از او کمک بگیرد.

    نقطه نظر آخر اینکه هنگامی که علل مهم بیماری تحت درمان و کنترل قرار می گیرد، معمولا آنیکولیسیس با یک دوره درمانی چند ماهه برطرف خواهد شد.

    کوتاهی در درمان نتیجه ای جز عوارض زیاد یا عدم جوش خوردن ناخن و درمان این عارضه نخواهد داشت. بنابراین پیروی از دستورهای دکتر جهت اطمینان از اصلاح کامل بسیار حائز اهمیت است.

    منبع: سلامت آنلاین

    واژه های کلیدی: براق کننده | درمان عفونت | ویتامین | تیروئید | بیماری | عفونت | شکننده | درمانی | دارویی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال رباتیک
  • چاپ کتاب اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • جعبه هدیه کتاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی