آیا می پنداری که جسم کوچکی هستی ؟ولی درون تو جهان بزرگی نهفته است.(امام علی علیه السلام)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶
A
خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » غذاهای دیر هضم و غذاهای سریع هضم کدامند؟ و هرکدام جهت کدام افراد مفیدند؟

غذاهای دیر هضم و غذاهای سریع هضم کدامند؟ و هرکدام جهت کدام افراد مفیدند؟

 همیشه به خوردن فیبر و غذاهای زودهضم توصیه می شود، ولی بعضی افراد مورد نیاز است از خوردن غذاهای زودهضم اجتناب کنند. در این مقاله به توصیه می پردازیم و بعضی غذاهای زودهضم را معرفی می کنیم.

غذاهای دیر هضم و غذاهای سریع هضم کدامند؟ و هرکدام جهت کدام افراد مفیدند؟

هر لحظه به خوردن فیبر و غذاهای زودهضم توصیه می شود، ولی بعضی افراد مورد نیاز است از خوردن غذاهای زودهضم اجتناب کنند. در این مقاله به توصیه می پردازیم و بعضی غذاهای زودهضم را معرفی می کنیم.

غذاهای سریع هضم جهت چه کسانی بافایده هستند؟

غذاهایی که هضم ارزش راحت است می توانند در اصلاح علائم و پرسشها زیادی بافایده باشند. مشکلتان هر کدام از موارد زیر که باشد گزینش غذای درست می تواند یاری کند علائم را تا حد زیادی کم کردن دهید.

عبارات مهم : میوه و سبزیجات – مواد غذایی

مشکلات مرسوم گوارشی

  • حالت تهوع موقت
  • اسهال
  • گاستروانتریت Gastroenteritis یا بیماری التهابی معده – روده
  • بیماری ریفلاکس معده به مری
  • دیورتیکولیت یا بیرون زدگی مخاط جدار روده بزرگ Diverticulitis
  • بیماری روده التهابی Inflammatory bowel disease

اگر می خواهید زیاد بدانید : وقتی اسهال هستیم چی باید بخوریم؟

غذاهای دیر هضم و غذاهای سریع هضم کدامند؟ و هرکدام جهت کدام افراد مفیدند؟

اگر می خواهید زیاد بدانید : اسهال در سالمندان خطرناک است!!

اگر می خواهید زیاد بدانید : این بار معده شما دچار آنفلوآنزا شده است است!!

اگر می خواهید زیاد بدانید : ۹ خوراکی که باعث رفلاکس معده می شوند

اگر می خواهید زیاد بدانید : جلوگیری از رفلاکس معده و سوزش سر دل با ۸ راه ساده

 همیشه به خوردن فیبر و غذاهای زودهضم توصیه می شود، ولی بعضی افراد مورد نیاز است از خوردن غذاهای زودهضم اجتناب کنند. در این مقاله به توصیه می پردازیم و بعضی غذاهای زودهضم را معرفی می کنیم.

اگر می خواهید زیاد بدانید : بیماری التهابی روده IBD، علائم، علل و درمان

کدام غذاها سریع هضم هستند؟

غذاهایی که به سادگی هضم می شوند معمولا فیبر کمی دارند. دلیلش این است که فیبر – با اینکه بخش سالمی از برنامه غذایی است – بخشی از میوه ها، سبزیجات و غلات است که توسط بدن هضم نمی شود. در نتیجه، فیبر از مسیر روده بزرگ عبور می کند و ممکن است مشکلاتی نظیر نفخ، ورم و دشواری در دفع مدفوع را موجب شود.خوردن غذاهایی که فیبر کمی دارند مقدار مواد غیر هضم شونده را کم می کند و می تواند علائم مسئله را کم کردن دهد.

۱٫میوه های کنسرو شده است یا پخته به سادگی هضم می شوند


میوه کامل حاوی مقدار زیادی فیبر است ولی پختنش باعث می شود این مقدار تا حدود زیادی کم کردن یابد. جهت مثال یک وعده ۱۴۸ گرمی گلابی کامل حاوی ۴٫۶ گرم فیبر یا ۱۸ درصد فیبر مورد نیازتان در روز هست. یک وعده ۱۴۸ گرمی کمپوت گلابی نصف این مقدار یعنی ۲٫۴ گرم فیبر در خود دارد.

گزینه های مناسب میوه های پخته شده است و کنسرو شده است عبارتند از:

  • موز خیلی رسیده، طالبی و زردآلو
  • خربزه عسلی
  • هندوانه
  • آووکادو
  • پوره سیب
  • میوه های کمپوتی یا پخته بدون پوست و هسته

۲٫ سبزیجات پخته یا کنسرو شده است به سادگی هضم می شوند

درست مانند میوه، سبزیجات کامل نیز سرشار از فیبر هستند ولی همین که پخته می شوند مقدار فیبرشان کم کردن می یابد. جهت مثال ۱۲۸ گرم هویج خام حاوی ۴ گرم فیبر یا ۱۴ درصد فیبر مورد نیاز بدن در روز است. ۱۲۸ گرم هویج کنسرو شده است یا پخته کمتر از ۲ گرم فیبر در خود دارد.

می توانید سبزیجات پخته را در منزل درست کنید و یا انواع کنسرو شده است اش را در قفسه های فروشگاه ها پیدا کنید. سیب زمینی بدون پوست و سس گوجه فرنگی دیگر گزینه های کم فیبر در سبزیجات هستند. آب میوه و سبزیجاتی که بدون پالپ (بدون تکه های خود میوه) باشد نیز از موارد بدون فیبر به حساب می آید.

گزینه های مناسب سبزیجات پخته یا کنسرو شده است عبارتند از:

  • کدو زرد بدون دانه
  • اسفناج
  • کدو تنبل
  • چغندر
  • لوبیا سبز

۳٫ فرآورده های گوشتی و پروتئینی سریع هضم هستند؟

غذاهای مهم مانند مرغ، بوقلمون و ماهی معمولا خوب هضم می شوند. گوشت قرمز و گوشت چرخ کرده نیز از دیگر گزینه های مناسب هستند. گیاه خواران از تخم مرغ و کره بادام زمینی جهت اضافه کردن پروتئین به برنامه غذایی خود استفاده می کنند. چگونگی آماده کردن گوشت نیز می تواند روی نحوه گوارش آن تاثیر بگذارد. بهجای سرخ کردن می توانید از کباب کردن، بخار پز کردن و آب پز کردن استفاده کنید.

غذاهای دیر هضم و غذاهای سریع هضم کدامند؟ و هرکدام جهت کدام افراد مفیدند؟

۴٫ غلات سریع هضم است؟

حتما شنیده اید غلات کامل یکی از سالم ترین غذاهایی است که می توانید در برنامه غذایی خود مورد استفاده قرار دهید. اگر به دنبال غلاتی هستید که به سادگی هضم شوند می توانید به سراغ این موارد بروید:

  • نان های درست شده است با آرد سفید و تصفیه شده
  • نان فانتزی بدون سبوس
  • نان آزمون سفید
  • *کراکر

*کراکر یا تُردک یا کرَکِر Cracker:گونه ای فراورده غذایی تنوری ترد و شکننده و کمی شور است که معمولاً از خمیر آرد غلات و به طور انبوه تولید می شود.

همچنین می توانید در فروشگاه ها غلات کم فیبر خریداری کنید. با یک نگاه به قسمت اطلاعات تغذیه ای می توانید از مقدار فیبر غذایی که می خرید با خبر شوید. اگر قصدتان خرید غذایی با فیبر کم است این مقدار باید از ۲ گرم کمتر باشد.

کیک های فرآوری شده است ای که حاوی میوه و آجیل نیستند به سادگی هضم می شوند.چیپس و چوپ شوری که با آرد تصفیه شده است درست می شوند نیز در این گروه قرار می گیرند. آرد تصفیه شده است سبوس ندارد بنابراین هضمش جهت سیستم گوارش راحت است. در برابر این آردها آرد غیر تصفیه شده است که کمتر فرآوری شده است و فیبر بالایی دارد.

توجه: معمولا آرد تصفیه شده است به عنوان بخش بزرگی از برنامه غذایی توصیه نمی شود.

۵٫ محصولات لبنی سریع هضم هستند؟

اگر دچار عدم تحمل لاکتوز هستید، لبنیات ممکن است باعث ناراحتی معده یا اسهال شود. به دنبال محصولاتی باشید که لاکتوز نداشته باشند و یا مقدار لاکتوزشان کم باشد. به غیر از این مورد و به صورت کلی لبنیات غذاهایی کم فیبر به حساب می آیند و هضمشان جهت زیاد افراد راحت است. تلاش کنید شیر ساده، پنیر و ماست میل کنید.

 همیشه به خوردن فیبر و غذاهای زودهضم توصیه می شود، ولی بعضی افراد مورد نیاز است از خوردن غذاهای زودهضم اجتناب کنند. در این مقاله به توصیه می پردازیم و بعضی غذاهای زودهضم را معرفی می کنیم.

دیگر غذاهایی که سریع هضم می شوند

پخت و پز با گیاه های و ادویه جات باید با احتیاط انجام شود. ادویه جات کامل ممکن است به خوبی هضم نشوند. انواع ادویه جات که پودر شده است اند مشکلی جهت مصرف ندارند. این غذاها نیز در یک برنامه کم فیبر و سریع هضم به کار می آیند:

  • شکر، عسل، ژله
  • مایونز
  • خردل
  • روغن، کره، مارگارین

تقسیم کردن غذایی که می خورید به قسمت های کوچک و خوب جویدن هر کدام از آنها قبل از قورت دادن نیز کمک می کند غذایی که می خورید راحت تر هضم شود. جهت غذایی که میل می کنید وقت بگذارید و این کار را با عجله انجام ندهید. هنگامی که برنامه غذایی کم فیبر را دنبال می کنید ممکن است متوجه شوید مدفوعتان کوچکتر شده است و تعداد دفعات حرکت روده نیز پایین آمده. مطمئن شوید در طول روز مقدار زیادی آب می نوشید تا دچار یبوست نشوید.

کدام غذاها دیر هضم هستند؟

میوه ها

بیشتر میوه های تازه حاوی مقدار زیادی فیبر هستند، مخصوصا اگر پوست و دانه داشته باشند. در بالا میوه هایی که می شد به سادگی هضم کرد را معرفی کردیم و حالا مواردی که هضمشان سریع نیست عبارتند از:

  • میوه های خشک
  • آناناس
  • نارگیل
  • توت ها

آب میوه یا سبزیجاتی که حاوی پالپ هستند را استفاده نکنید. گوجه فرنگی و مرکبات ممکن است باعث مسئله شوند مخصوصا جهت کسانی که به مشکل بیماری ریفلاکس معده به مری دچار هستند.

غذاهای دیر هضم و غذاهای سریع هضم کدامند؟ و هرکدام جهت کدام افراد مفیدند؟

سبزیجات

از مصرف سبزیجات خام باید پرهیز کرد چون نسبت به پخته شده است و کنسرو شده است ها فیبر بیشتری دارند. بهتر است از این موارد پرهیز کنید:

  • ذرت
  • قارچ
  • سبزیجات سرخ شده
  • پوست سیب زمینی
  • لوبیا
  • نخود
  • حبوبات

غذاهای تخمیر شده

شاید بهتر باشد بعضی افراد از خوردن کلم ترش و خیارشور نیز پرهیز کنند. ولی اگر این غذاهای تخمیر شده است اذیتتان نمی کنند پتانسیل این را دارند تا به گوارشتان کمک کنند. دلیلش هم این است که بعضی غذاهای تخمیر شده است حاوی باکتری های خوبی مانند پروبیوتیک و آنزیم های بافایده هستند. این موارد به هضم غذا و همچنین جذب بهتر مواد مغذی آن کمک می کنند.

اگر می خواهید زیاد بدانید : مواد غذایی تخمیر شده است و ۱۰ فایده آنها جهت بدن

اگر می خواهید زیاد بدانید : پروبیوتیک و ۷ توصیه ای که قبل از مصرف پروبیوتیک باید بدانید

اگر می خواهید زیاد بدانید : ۱۱ منبع پروبیوتیک خوشمزه و تاثیرشان بر روده و هضم غذا در بدن شما

فرآورده های گوشتی و پروتئین

تمام گوشت های سخت و دارای فیبر هضم دشوارتری دارند. این موارد عبارتند از:

  • هات داگ، سوسیس و کالباس
  • گوشت هایی که دارای ادویه کامل هستند.

لوبیا ها و آجیل های کامل از دیگر منابع پروتئین کامل هستند که هنگام عبور از سیستم گوارش می توانند برایتان مسئله ایجاد کنند.

غلات

بسیاری از غلات تصفیه شده است را می توان به سادگی هضم کرد. این یعنی انواع نان که با آرد کامل و سبوس دار درست می شود گزینش های مناسبی نیستند. برنج قهوه ای، برنج وحشی و پاستایی که با غلات کامل درست شده است باشد نیز ممکن است جهت گوارش ایجاد مسئله کنند.

* برنج وحشی: برنج وحشی از خانواده برنج نیست. به رنگ و شکل مغز مداد فشاری (اتود) می باشد. سختر از برنج است بنابر این پخت طولانی تری دارد. سرخ پوستان آمریکایی آن را با برنج معمولی مخلوط می کنند و می پزند.


محصولات لبنی

با وجود اینکه افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید از زیاد لبنیات پرهیز کنند ولی ممکن است با خوردن ماست و کفیر (نوعی ماست نوشیدنی) مشکلی نداشته باشند.باکتری های سالم موجود در این غذا به تجزیه لاکتوز کمک می کنند و هضمشان را راحت تر می کند.

اگر می خواهید زیاد بدانید : اگر لاکتوز لبنیات اذیت تان می کند این خوراکی ها را جایگزین کنید

اگر می خواهید زیاد بدانید : اگر با مصرف شیر اذیت می شوید، بخوانید

دیگر غذاهای دیرهضم

  • – مرباهایی که حاوی دانه هستند
    – پاپ کورن
    – غذاهای حاوی ادویه کامل
    – نوشیدنی های گازدار
    – نوشیدنی های حاوی کافئین و الکل
    – غذاهای تند و سرخ کرده نیز ممکن است باعث سوزش سر دل و سوء هاضمه شوند

سخن پایانی

تمام توصیه هایی که در این مقاله خواندید با توجه به بیماری هایی است که در ابتدا گفته شد و بسیاری از این غذاها جهت یک فرد سالم نیز بافایده هستند. فیبر به افرادی که تلاش در چربی سوزی دارند می تواند بسیار کمک کند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : kermany.com


واژه های کلیدی: میوه و سبزیجات | مواد غذایی | غذایی تنوری | خوردن کلم | خوردن غذا | سبزیجات | برنامه | سبزیجات | کنسرو

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو