اطلاعیه سایت
حتما عناوین زیر و مطالب انتهای صفحه را ببینید !!!
رکورد بیشترین لایک عکس در اینستاگرام توسط سلبریتی جنجالی شکسته شد + عکس
معما و تست هوش عبور از رودخانه + پاسخ
محمد رضا گلزار و مهناز افشار کنار دیگ نذری اربعین + عکس
حضور علی کریمی در برنامه خندوانه رامبد جوان
جدیدترین عکس ساره بیات / حامد بهداد در سفر به کانادا + تصاویر
تصاویر زننده و داغ چکامه چمن ماه و مانی کسرائیان + GEM
تصاویر جذاب مدلینگ شدن بهنوش بختیاری برای برند پاندورا
عکس های مدلینگ شدن آناهیتا نعمتی
عکس های جدید پوریا پور سرخ و مهراوه شریفی نیا بازیگران سریال کیمیا
جنایت جدید داعش : نصف کردن خبرنگار سوری از وسط + عکس
ماجرای کادر پزشکی بیمارستان خمینی شهر اصفهان و بخیه صورت کودک فقیر + کاریکاتور
در پی گزینش پنج زن به عنوان شخصیت های سال مجله تایم، بار دیگر این عنوان به صدر اخبار بازگشت و مردم در اینترنت به این سبک از واکنشها به عنوان یک ناهنجاری در جامعه تصویر العمل نشان دادند.
در پی گزینش پنج زن به عنوان شخصیت های سال مجله تایم، بار دیگر این عنوان به صدر اخبار بازگشت و مردم در اینترنت به این سبک از واکنشها به عنوان یک ناهنجاری در جامعه تصویر العمل نشان دادند.
«پس از تاریکی هوا نباید تنها از منزل بیرون بروی»، «مواظب نوع لباس پوشیدنت باش»، «همیشه از اینکه در خیابانی خلوت تنها راه بروم می ترسم.» و…این کلیشه ها در فرهنگ امروز جامعه ما جهت اکثرمان آشناست؛ جمله هایی که راوی رنجی است که زنان از مزاحمان خیابانی می کشند با این توضیح که مزاحمت های خیابانی، رفتارهای کلامی و غیرکلامی دارای ماهیت جنسی را مشمول بر میشوند که معمولاً به وسیله مردها در مکان های عمومی نسبت به زنان اعمال میشوند.
عبارات مهم : قانون اساسی – از اینکه در البته باید توجه داشت این مسئله مختص کشور عزیزمان ایران نیست چراکه چهار روز پیش نشریه تایم در آمریکا، گروهی از زنان افشاگر این مزاحمت ها، موسوم به «سکوت شکنانِ» آزارهای جنسی که در قالب جنبش «ME TOO» بسیاری از مطرحترین شخصیت های سیاسی و هنری آمریکا را رسوا کرده بودند، به عنوان شخصیت سال مجله خود برگزید. ولی در سالهای اخیر در کشور عزیزمان ایران هم ترساندن امنیت زنان در عرصه های عمومی به یکی از دغدغه های فعالان و کارشناسان اجتماعی تبدیل شده است است.
در این میان احمد بخارایی، جامعه شناس اعتقاد است که این معضل نشان از افول جامعه به سطح ارضای نیازهای بیولوژیک دارد. او میگوید: «این مزاحمت ها، سمبل رخنمایی افسارگسیخته میل جنسی براساس سلسله نیازهای هرم مازلو است.» از سوی دیگر سکوت زنان و پاسخ منفعلانه در برابر این مزاحمت ها از دلایل شیوع آن در جامعه عنوان میشود. از این رو شنیدن تجربه زنان از مزاحمت های خیابانی مهم به نظر میرسد.
هر روز با این معضل درگیرم
«یک روز پاییزی حوالی بعد از ظهر در مسیر دانشگاه بودم. تنها در خیابان و در جهت ماشینها پیاده راه میرفتم. در طول مسیر طبق عادت همیشگی با هندزفری موسیقی گوش میدادم و بی اعتنا از کنار ماشینها عبور می کردم که یکی از ماشینها با راننده به ظاهر خوب و متشخص روبرویم ایستاد و با حالتی که انگار به کمک نیاز دارد صدایم کرد. من که متوجه صحبت هایش نشده بودم فکر کردم میخواهد آدرس مسیری را بپرسد. هندزفری را از گوش برداشتم و بلند با حالت سوالی پرسیدم بله؟ به خاطر شمشادهایی که میان ما بود خیلی خوب متوجه صحبت هایش نشدم. دوباره پرسیدم بله؟ در جواب من یک عبارت به شدت توهین آمیز با محتوای جنسی به کار برد و بلند گفت: چقدر میگیری…؟» این روایت «سمانه» ۲۴ساله از مزاحمتی است که هفته گذشته جهت او اتفاق افتاده هست. او میگوید: «من از شدت تعجب نتوانستم چیزی بگویم و فقط مات و مبهوت نگاهش کردم بعد از لحظه ای مکث بدون اینکه من چیزی بگویم حرکت کرد و دور شد. در طول روز به قدری این مزاحمت های خیابانی زیاد شده است که به یک عنوان روزانه تبدیل شده است است و من هر روز درگیر این مسئله هستم.»
مزاحمت های خیابانی جهت زنان
ناراحتی، برو واگن خانمها!
لازم به یادآوری است که تاکنون مطالعات محدودى در خصوص مزاحمت هاى خیابانى در کشور عزیزمان ایران انجام شده است هست. نتیجه های مطالعه اى که نشریه اینترنتى «زمستان» که در سالهای اخیر انجام داده، حاکى از آن است که مزاحمت به وسیله اتومبیل هاى شخصى۹۲درصد، مزاحمت کلامى ۹۰درصد، مزاحمت لمسى ۷۵درصد و مزاحمت لمسى در وسایل نقلیه ۶۳درصد به ترتیب داراى بیشترین فراوانى بودند.
براساس این مطالعات مزاحمت ها در وسایل حمل ونقل عمومی زیاد اتفاق می افتد و مترو، اتوبوس و تاکسی از جمله مکانهایی است که زنان در تجربه های خود به آن اشاره میکنند. «مینا» ۳۰ساله میگوید: «در مترو با خواهرم در واگن عمومی ایستاده بودیم. احساس کردم مردی که پشت سرم هست، تماس فیزیکی با من دارد ولی ترجیح دادم اینطور فکر کنم که اشتباه میکنم و تماسی عادی است که در فضای شلوغ رخ میدهد. ایستگاه بعدی که کمی جمعیت جابه جا شد، احساس کردم بازهم این شخص درحالیکه جای خالی هم در واگن وجود دارد، به من چسبیده است.» این شهروند ادامه میدهد: «بعد از چند ایستگاه و چندین دقیقه ای که از روش غلط «سکوت کردن»، «خود مقصر بینی»، «به دردسرش نمیارزد» و…برگشتم و به صورتش نگاه کردم و با صدای بلند گفتم: «پشت سر شما هم جا است که اینطور چسبیدین به من!» جواب داد: «من چکار دارم بهت؟ اینجا وایسادم کاری ندارم!» گفتم: «مرض ندارم که صدام رو بلند میکنم.» طبق معمول همان جواب معروف را داد: «ناراحتی برو واگن خانمها!».
آقا درست بشین!
از مترو به تاکسی میرویم. «شیدا» ۳۸ساله از مزاحمتی که در تاکسی برایش اتفاق افتاده میگوید: «در تاکسی نشستم. بعد از من یک مرد سوار شد. مرد به هوای اینکه کیف پول از جیب شلوارش بیرون میکشد چند بار از جایش تکان خورد و هربار در حین این تکان خوردن ها تماس عمدی اش را با بدنم حس کردم. در همین چندبار تکان خوردن به حدی احساس ناامنی و چندش بهم دست داد که تو گویی مورد تجاوز قرار گرفتم. تلاش کردم تصویر العمل منطقی ای داشته باشم و نخواهم راننده تاکسی را واسطه کنم. خودم میتوانستم از حریم شخصی ام دفاع کنم. با صدایی مطمئن گفتم: «آقا درست بشین.» مرد خودش را جمع کرد ولی همچنان نگاه های آزاردهنده اش ادامه داشت.»
نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که بسیاری از زنان ترجیح می دهند عنوان را در سکوتی سنگین فراموش کنند تا از سوی دیگران متهم نشوند. «فاطمه» ۲۱ساله شهروند دیگری است که در اتوبوس با این واکنشها مواجهه شده است هست. او میگوید: «چند سال پیش سوار اتوبوس شدم. مانند هر لحظه شلوغ بود و من باید حداقل یک ساعت سرپا می ایستادم. قسمتی بودم که مردها و زنان با هم قاطی شده است بودند؛ یعنی وسط اتوبوس. بعد از چند دقیقه حس کردم که یک نفر دارد به من نزدیک میشود. ولی سنم خیلی کم بود که بخواهم تصویر العمل نشان دهم و سکوت کردم. البته نخستین بار بود که با این واکنشها مواجهه می شدم و کسی به من نگفته بود که در این مواقع چه کار کنم. چند بار نگاهش کردم ولی دیدم توجه نمی کند و به کارش ادامه میدهد.» بخارایی راجع به این باور غلط می گوید: «جامعه گاهی براساس فرهنگ گذشته نگاه ابزاری به زنان دارد و زن به عنوان وجودی لطیف در خدمت مرد پسندیده می شود.
در این میان بعضی مفاهیم مانند حجب و حیا معنای خاصی پیدا میکند. به گونه ای که در مواجهه زن و مرد در این چارچوب فرهنگی این زن است که آسیب پذیر می شود. جهت مثال در این عنوان مزاحمت های خیابانی زنان به سکوت، تسلیم و آبروداری رو می آورند ولی مهم است زنان در برابر مزاحمت سکوت نکنند و بدون احساس شرم و خجالت با این مسئله مقابله کنند.»
این جامعه شناس در رابطه با این که در بروز این ناهنجاری اجتماعی، چه عوامل فردی، اجتماعی یا قانونی دخیل هستند، می گوید: «این معضل از چهار منظر قابل تحلیل هست. اول اینکه عدم احترام به حریم شخصی است که این عنوان در سطح کلان و در لایه های بالای حاکمیت و در لایه های پایین جامعه نیز جریان دارد. مورد دوم تجاوز به افرادی که آسیب پذیرتر هستند. جهت مثال زنانی که جرات و جسارت بیشتری دارند در مقایسه با بقیه زنان کمتر مورد مزاحمت قرار میگیرند. مورد بعدی اینکه این مزاحمت ها نشان از افول جامعه به سطح ارضای نیازهای بیولوژیک و نیز سمبل رخنمایی افسارگسیخته میل جنسی هست. از سوی دیگر بعضی از زنان جهت جلب توجه در جهت کسب هویت که قبل از آن جامعه به آنها نداده هست، به رفتارهایی افراطی در پوشش و آرایش رو می آورند که این مسئله موجبات شدت یافتن این معضل را فراهم میکند.»
در پی گزینش پنج زن به عنوان شخصیت های سال مجله تایم، بار دیگر این عنوان به صدر اخبار بازگشت و مردم در اینترنت به این سبک از واکنشها به عنوان یک ناهنجاری در جامعه تصویر العمل نشان دادند.
فرهنگسازی، حلقه مفقوده نظام آموزشی ما
با این حال این مزاحمت ها فقط مخصوص زنان جوان نیست و جهت خانم های متاهل و میانسال هم اتفاق میافتد. کدام زنی است که به انتظار تاکسی در کنار خیابان بوق ممتد و معنی دار ماشین های شخصی را تجربه نکرده باشد؟ «مریم» ۵۵ساله یکی دیگر از زنانی این که این تجربه ها را سالها زندگی کرده هست. او می گوید: «من یک زن شاغل هستم و سالها جهت رفت وآمد به محل کارم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کردم و باید بگویم که بارها و بارها جهت خودم این مسئله در خیابانها و پیاده روهای پایتخت کشور عزیزمان ایران پیش آمد. هنگامی که که سن کمتری داشتم خجالت میکشیدم اعتراض کنم و تلاش میکردم خودم را جمعتر کنم تا جایی که بعضی وقتها مجبور میشدم قبل از رسیدن به مقصد از تاکسی پیاده شوم ولی حالا برخورد راحت تری با این مسئله دارم. چون اگر به عمق این واکنشها بیاندیشم فقط مردها هم مقصر نیستند.
جدای از اینکه سیستم آموزشی جامعه مسئله دارد، مردها هم قربانی شرایط نامناسب جامعه هستند.» با این همه ولی راهکار چیست؟ چگونه میتوان از حجم این رفتارها کاست؟ غنچه قوامی، فعال حقوق زنان دراینباره میگوید: « موثرترین راه مقابله با این آسیب اجتماعی، آموزش و ساختن فرهنگ هست. آموزش هایی که نه در رسانه ملی جایی دارد و نه در کتب درسی. در فقدان چنین ابزارهایی، سنگینی بار بر دوش شهروندان و فعالان مدنی هست. زنان با روایت کردن تجربه های خود می توانند اعتماد به نفس اعتراض به مزاحمان خیابانی را به دست بیاورند. در نبود امکان گسترده تشکل سازی در ایران، زنان با به اشتراک گذاشتن تجربه های خود می توانند این خشونت ها را به مسئله ای عمومی تبدیل و جهت شهروندان حساسیت زایی کنند.»
قانونی که کارآیی ندارد
از سوی دیگر این مسئله از چشم قانون دور نمانده است و مزاحمت از نظر قانون، عملی مجرمانه تلقی می شود. این فعال حقوق زنان دراینباره میگوید: «در قانون اساسی و در ماده۶۱۹ قانون مجازات اسلامی جهت مرتکب این فعل مجازات آینده نگری شده است است و براساس آن هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان شود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین کند، به حبس از ۲تا ۶ماه و تا ۷۴ضربه شلاق محکوم می شود. ولی قانون وضع شده است گارانتی اجرایی مورد نیاز را ندارد.»
قوامی راجع به پیامدهای این مسئله توضیح می دهد: «این تجربه ها احساس وحشت و عدم امنیت را در زنان نهادینه می کنند. حس عدم امنیت در فضاهای عمومی هم موجب طرد زنان از فضاهای شهری می شود. منتها تجربه زنان اقشار متفاوت با هم تفاوت دارد. جهت مثال زنان متعلق طبقه فرودست بیش از زنان طبقه میانگین به حاشیه رانده می شوند آیا که امکانات شخصی محدودی جهت مقابله با این نا امنی ها دارند. جهت مثل ممکن است شب ها از قدم زدن در خیابان های کم رفت و آمد اضطراب بگیریم و هزینه اضافی آژانس را مجبور شویم. بسیاری از زنان تمکن مالی پرداخت چنین هزینه هایی را ندارند. بعلاوه این آزارها عواقب روانی و عاطفی متعددی را به دنبال دارد که بر روی اعتماد به نفس حضور زنان در عرصه های عمومی تاثیرگذار است.»
نظریه جنسیت و جامعه پذیرى جنسیتى
از زاویه ای دیگرمیتوان این معضل را از منظر جامعه شناسی و در ذیل نظریه جنسیت و جامعه پذیرى جنسیتى «یودیت باتلر» هم بررسی کرد. جامعه پذیرى جنسیتى به فرآیندهایى اطلاق مى گردد که در خلال آن مردم خودشان را با رفتارهایى که در فرهنگشان مناسب پنداشته مىشود، تطبیق مىدهند. شیوع پدیده مزاحمت در عرصه عمومى با استفاده از نظریه جامعه پذیرى جنسیتى، اینگونه قابل توضیح است که پسرها از نوجوانى می بینند که مردان مى توانند به راحتى در اماکن عمومى براى زنان ایجاد مزاحمت کنند و هنگامى که در گروه همسالان هستند این واکنشها به عنوان نشانه بزرگى و مردانگى تلقى مىشود. بنابراین، این واکنشها در فرایند جامعه پذیرى پسران آموخته و در گروه همسالان تقویت مىشود. از سوى دیگر تجربه هاى متعدد زنان در این زمینه باعث مى شود که آن را امرى طبیعى تلقى کنند و براى اینکه زیاد مورد مزاحمت قرار نگیرند در برابر آن سکوت کنند.
پوشش نامناسب، توجیهی مردسالارانه
در پی گزینش پنج زن به عنوان شخصیت های سال مجله تایم، بار دیگر این عنوان به صدر اخبار بازگشت و مردم در اینترنت به این سبک از واکنشها به عنوان یک ناهنجاری در جامعه تصویر العمل نشان دادند. «مرجان» در توییتر نوشته: «خیلی از مردهایی که به رفتارشان اعتراض کردم اعتقاد داشتند رفتاری که از نظر من آزار جنسی است نشانه صمیمیت ابراز علاقه یا بامزگی است.» «امیر» می نویسد: «یک هنگامی که هم از آزارهای جنسی و کلامی بنویسیم که به دیگران رساندیم، اگر شد.» «معصومه» هم در واکنشی نوشته: «من هم بارهادر معرض آزار جنسی بودهام. حتی با چادر. گرچه هیچوقت سکوت نکردهام.
بنابراین نداشتن پوشش مناسب توجیه مردسالارانه ای بیش نیست.» «نیوشا» هم میگوید: «من به عنوان زنی که بارها انواع و اقسام این نوع آزارها را تجربه کرده ام دیده ام که سکوت در قبال این نوع آزار تنها به شیوع آن کمک می کند.» فاطیما نظر متفاوتی دارد و میگوید: «نمی توان از این آدمها متنفر بود. مردها هم قربانی شرایط جامعه هستند. باید با ملایمت با آنها برخورد کرد.» در نهایت به نظر میرسد مقصر جلوه دادن زنان و تاکید بیش از حد بر اینکه شیوه هاى واکنشها و ظاهر زنان، مردان را جنبش کرده و به کارهاى خلاف عفت عمومى وا مىدارد نه تنها از پرسشها نمى کاهد بلکه مانند شمشیر دولبهاى است که از یک سو مردان مزاحم را در این کار جسورتر کرده و از سوى دیگر زنان را براى این که مقصر قلمداد نشوند به سکوت وادار مى کند. در هرحال به منظور حمایت از زنان در برابر مزاحمت هایى از این دست، مورد نیاز و مهم به نظر می رسد که رسانهها و نهادهایى آموزشى و آگاهى دهنده براى کمرنگ کردن کلیشه هاى جنسیتى که همواره زنان را به سکوت فرا مى خوانند، تلاش کنند.
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:salamatnews.com
واژه های کلیدی: قانون اساسی | از اینکه در | قانونی | خیابانی | قانون | فرهنگ | تاکسی | ایران | احساس
-
محسن افشانی بازیگر سینما تلویزیون به خاطر حمل سلاح در پیج اینستاگرام خودش ب
-
ماجرای تیراندازی در فرودگاه مهرآباد/ آیا داعش در این حمله دست داشته است؟
-
بررسی گروگانگیری در بیمارستان به علت عدم پرداخت هزینه
-
علت فراموش کردن ۲۵ مسافر هواپیما توسط خلبان+پیام عذرخواهی
-
وضعیت خسارت و تعطیلی مدارس بر اثر سیل در آذربایجان شرقی+عکس
اخبار
آرشیو-
چذابه امروز وضعیت مرزهای عراق آخرین وضعیت مرزهای خوزستان شلمچه مهران
آخرین وضعیت مرزهای عراق شلمچه باز و چذابه موقتا بسته شد / تلاش برای رفع مشکل ادامه دارد استاندار خوزستان: پایانه مرزی شلمچه برای تردد زائران اربعین حسینی باز است همچنین مرز چذابه به صورت موقت از سوی کشور عراق بست...
-
ندیم امیری ؛ بازیکن افغانتبار تیم ملی فوتبال آلمان کیست و چطور به این تیم دعوت شد؟
-
سود نجومی که بانک ها از وام مردم به جیب میزنند!
-
خانواده میترا استاد نجفی را بخشیدند!
-
والیبال بازی کردن گلزار و علی کریمی در باشگاه
گالری عکس
آرشیو-
کافه اینستا با فریبا نادری زن ستاره مشهور ایرانی
اینستاگرام فریبا نادری | بازیگر معروف | فریبا نادری | اینستاگرام | بازیگر | تصویر | آخرین | اینستا کافه اینستا با فریبا نادری دراین قسمت از کافه اینستا مروری داریم بـه آخرین فعالیت هـای زن فری...
-
مدگردی با سحر قریشی | جالب ترین استایل های سحر قریشی
-
متن های تبریک تولد+ عکس نوشته خاص تولدت مبارک عشقم
-
عکس نوشته و جملات سنگین و معنا دار | سخنان بزرگان
-
سوپر استارها در کنسرت مهران مدیری | خواندن ترانه سوغاتی مرحوم هایده