لباس قدیمی را بپوشید ولی کتاب نو بخرید.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با ۸ مکمل موثر

    پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با ۸ مکمل موثر

     سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل سرما دو مسئله مرسوم و اجتناب ناپذیر هست. در این مقاله چند مکمل موثر معرفی می شوند که به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک زیادی می کنند.

    پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با 8 مکمل موثر

    سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل سرما دو مسئله مرسوم و اجتناب ناپذیر هست. در این مقاله چند مکمل موثر معرفی می شوند که به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک زیادی می کنند.

    ۸ مکمل جهت سپری کردن فصل سرماخوردگی و آنفولانزا

    وقتی بیمار می شوید، سیستم ایمنی شما مولکول های پروتئینی به نام ستوکین* cytokines را به خون پمپ می کند که به نابودی ویروس ها کمک کرده و باعث ایجاد بسیاری از علایمی می شود که تجربه می کنید – عطسه، سرفه، آبریزش بینی، و چشمان پف کرده.

    *سیتوکینcytokine : سایتوکاین دسته ای از مولکول های پروتئینی محلول در آب هستند که از یاخته های (واحد ساختار و عمل در جانداران) گوناگون و زیاد در پاسخ به یک تحریک٬ ترشح می شوند و وظیفهٔ انتقال خبر بین یاخته ها را برعهده دارند.

    پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با ۸ مکمل موثر

    احساس بدی که دارید به علت تصویر العمل سیستم ایمنی به ویروس هاست نه خود ویروس.به همین علت است که هیچ معنی ندارد، هنگامی که مکمل ها ادعا می کنند می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند.

    تفاوت علائم سرماخوردگی با آنفولانزا:

    اگر علایمی دارید که به تدریج نمایان می شوند و عمدتا از گردن به بالا هستند – مثل عطسه، گلو درد، خارش یا آبریزش چشم – احتمالا سرما خورده اید. اگر علایمی دارید که به سرعت نمایان می شوند و شدید هستند و از گردن به بالا و به پایین دیده می شوند مثل تب ( نشانه مهم آنفولانزا)، لرز، عرق کردن، عضله ها و اندام های دردناک، احتمالا آنفولانزا گرفته اید.

    دوست دارم بگویم اولی ناراحتتان می کند و دومی از پا درتان می آورد.

    مکمل هایی جهت درمان سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل سرما

    ۱٫ ویتامین C


    ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم در روز برای پیشگیری از سرماخوردگی در مدت زمانی که ورزش شدید می کنید یا استرس دارید و به خصوص جهت درمان همراه با سرماخوردگی های معمول و داروهای آنفولانزا.

    پس از زیاد از ۳۰ آزمایش بالینی روی ۱۱۰۰۰ نفر حالا می دانیم که مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم (حداکثر ۲۰۰۰ میلی گرم) ویتامین C میزان بروز سرماخوردگی در کوکان و بزرگسالان را تا ۲۰ درصد کم کردن می هد.

    افرادی که در اثر استرس، ورزش شدید (که نوعی استرس محسوب می شود) یا شرایط آب و هوایی نامناسب (مانند بیابان)، دچار زیاد کردن خطر سرکوب سیستم ایمنی هستند، می توانند بیشترین فایده را از ویتامین C دریافت کنند: پنج مطالعه بالینی روی ۶۰۰ سرباز، دونده و اسکی بازهای تحت فشار (شرایط سخت ورزشی) نشان داد که با مصرف روزانه ویتامین C احتمال ابتلای این افراد به سرماخوردگی ۵۰ درصد کم کردن پیدا می کند.

     سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل سرما دو مسئله مرسوم و اجتناب ناپذیر هست. در این مقاله چند مکمل موثر معرفی می شوند که به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک زیادی می کنند.

    چه کسانی نباید ویتامین C مصرف کنند؟

    تنها در چند مورد بسیار نادر است که نباید ویتامین C مصرف شود. مثل بیماری هموکروماتوسیس hemochromatosis ( یک نقص ژنتیکی که منجر به جذب بیش از حد ویتامین C و در نتیجه آهن می شود ). مصرف ویتامین C در بارداری هم بلامانع است و این مساله در مورد کودکان و کهنسالان هم صدق می کند.

    ۲٫پلارگونیوم سیدوایدس Pelargonium Sidoides


    مصرف ۱٫۵ میلی لیتر، سه بار در روز به مدت ۱۰ روز جهت درمان سرماخوردگی.

    P. sidoides یک گونه از گیاه های آفریقای جنوبی است که قرن ها در پزشکی زولو Zulu medicin (زولو عضوی در افریقای جنوبی است که در قرن نوزدهم امپراتوری نظامی قدرتمندی در جنوب افریقا تشکیل داد) مورد استفاده قرار میگرفته است و در دو آزمایش تصادفی مشخص شد که می تواند علایم برونشیت bronchitis حاد را اصلاح دهد ( که معمولا به وسیله ویروس ایجاد می شود ). تاریخچه معتبر اثربخشی آن روی علایم تنفسی و بی خطری آن در کودکان و بزرگسالان مرا متقاعد کرده این گیاه را جزو سه درمان اولیه سرماخوردگی ( نه جهت پیشگیری ) قرار دهم.

    این گیاه به شکل شربت تهیه می شود و به آسانی در دسترس است و عوارض جانبی خاصی از آن مشاهده نشده است.

    به نظر می رسد که با مصرف آن شدت و عوارض سرماخوردگی در عرض ۵ روز کم کردن پیدا می کند ولی معمولا طول درمان آن ۱۰ روزه هست. تاثیر آن روی گرفتگی و آبریزش بینی، عطسه، گلو درد و خارش گلو، تنگی نفس و سردرد بهتر از تب، سرفه و درد عضلانی است. ضعف، خستگی و بی حالی نیز در عرض ۱۰ روز ۷۹ درصد اصلاح پیدا می کند ولی در گروهی که از داروهای بی اثر و معمولی استفاده می شد، این اصلاح ۳۱ درصد بوده است. ضمن این که تعداد روزهای مرخصی کاری را هم ۱ تا ۱٫۵ برابر کم کردن داده است.

    *برونشیت bronchitis : به التهاب گذرگاه هوا بین بینی و ریه ها گفته می شود.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : برونشیت وسرفه خود را براحتی درمان کنید!!

    از آنجا که مطالعات مثبت انجام شده است P. sidoides اکثرا به وسیله شرکت تولید کننده آن ارائه شده است جای شک دارد ولی این واقعیت را عوض کردن نمی دهد که این دارو جهت درمان سرماخوردگی موثر بوده و عوارض جانبی ندارد.

    پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با ۸ مکمل موثر

    ۳٫جنسینگ آمریکایی (Panax Quinquefolius ) American Ginseng


    مصرف پاناکس جنسینگ Panax ginseng روزی ۲ بار به میزان ۲۰۰ میلی گرم یا روزی ۱۰۰ میلی گرم برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی.

    تحقیقات نشان داده اند که جنسینگ آمریکایی می تواند بعضی از سلول های ایمنی بدن ( ماکروفاژها* Macrophage ) را فعال کند و تولید *سیتوکین و آنتی بادی ها (پادتن) را زیاد کردن دهد و حتی می تواند به *سلول های کشنده طبیعی بدن که به دنبال عفونت می روند کمک کند.

    * ماکروفاژ Macrophage:درشت خوارها یا ماکروفاژها سلولهایی دارای قدرت بیگانه ذلت هستند که سلولهای فرسوده و بقایای سلولی و ریزسازواره ها (میکروب ها و موجودات ریزی که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند) را به درون خود کشیده و ازبین می برند.

    *سیکوتین cytokine:سیتوکین ها دسته ای از مولکول های پروتئینی محلول در آب هستند که از یاخته های گوناگون و زیاد در پاسخ به یک تحریک٬ ترشح می شوند و وظیفهٔ انتقال خبر بین یاخته ها را برعهده دارند.

     سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل سرما دو مسئله مرسوم و اجتناب ناپذیر هست. در این مقاله چند مکمل موثر معرفی می شوند که به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک زیادی می کنند.

    *سلول های کشنده طبیعی natural killer cells: لنفوسیتهایی از سیستم ایمنی بدن هستند که در ایمنی سلولی و ایمنی ذاتی (Innate immune system) دخیل هستند. این سلولها جزء سیستم ایمنی ذاتی بدن هستند.

    حداقل ۵ مطالعه متفاوت این گیاه را در برابر دارونما مورد بررسی قرار داد و جنسینگ تعداد سرماخوردگی ها را تا ۲۵ درصد (کمی موثر) و دوره سرماخوردگی ها و عفونت های حاد تنفسی را تا ۶ روز کم کردن داد( بسیار موثر).

    در یک آزمایش تاثیر گذار که با جنسینگ پاناکس (جنسینگ آسیایی یا چینی) Panax ginseng انجام شد، ۲۲۷ فرد سالم که جهت آنفولانزا واکسینه شده است بودند به مدت ۱۲ هفته روزی ۱۰۰ میلی گرم عصاره جنسینگ یا دارونما را مصرف کردند. گروهی که جنسینگ مصرف کرده بودند، شاهد کم کردن ۶۵ درصدی مبتلا شدن به سرماخوردگی بودند.

    در اینجا یافته های مربوط به این محصولات زمانی که به سرماخوردگی و آنفولانزا مربوط می شوند: درحالی که جنسنوسید ginsenosides ،ماده موثر و فعال موجود در جنسینگ جهت اصلاح خستگی آشنا می شود، بعضی از محصولات جنسینگ که جهت سرماخودگی بافایده هستند، حاوی این ترکیبات نیستند. به عبارت دیگر به مشکل می توان گفت کدام محصول بهتر است، چه مکملی مثل COLD-FX باشد یا جینسانا Ginsana (Panax ginseng ) که حاوی ۴ درصد جنسنوسید هستند. من نتوانستم بین محصولات متفاوت تولید شده است از جنسینگ بهترینش را پیدا کنم چون تحقیقات انجام شده است نامشخص بودند.

    عوارض جانبی گزارش شده است از مصرف جنسینگ آمریکایی :

    • – ناراحتی های گوارشی
      – سردرد
      – اضطراب
      – بی خوابی

    بنابراین مصرف آن در بعد از ظهر یا شب باعث زیاد کردن پرسشها خواب شما خواهد شد. ولی اگر بیمار هستید و باید به کارتان ادامه دهید جنسینگ نقش مهمی در کم کردن خستگی و ضعف ایجاد شده است در اثر سرماخوردگی و آنفولانزا خواهد داشت.

    چه کسانی نباید جنسینگ مصرف کنند؟

    – اگر باردار یا در حال شیردهی هستید به هیچ عنوان جنسینگ مصرف نکنید لیکن مطالعه کافی در این زمینه انجام نشده هست.
    کودکان هم بهتر است از آن استفاده نکنند چون جهت تاثیر جنسینگ روی کودکان مطالعه ای انجام نشده.

    پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با ۸ مکمل موثر

    جنسینگ با کدام داروها ممکن است تداخل دارویی داشته باشد؟

    گزارشاتی مبنی بر تداخلات دارویی با:

    • – وارفارین warfarin (دارویی جهت جلوگیری از لخته شدن خون)
      – فنلزین phenelzine (درمان افسردگی شدید)
      – الکل

    وجود داشته بنابراین هیشه قبل از مصرف این مکمل با داروساز یا دکتر مشورت نمایید. به طور کلی عوارض جانبی این دارو با گروهی از دارونماها یکسان بوده است.

    ۴٫ روی یا زینک Zinc


    ۱۰ تا ۱۵ میلی گرم هر ۲ تا ۳ ساعت تا زمانی که علایم سرماخوردگی ناپدید شوند یا ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم روزانه جهت درمان علایم سرماخوردگی و آنفولانزا.

    روی یا زینک یک ماده معدنی مهم است که در صدها مسیر متابولیک بدن مورد استفاده قرار می گیرد. شکی در آن نیست که کمبود این ماده معدنی خطر عفونت را زیاد کردن می دهد. تحقیقات نشان داده اند که روی می تواند جلوی اتصال ویروس های سرماخوردگی به دیواره داخلی بینی را گرفته و از غشاهای سلولی در برابر سموم تولید شده است به وسیله عوامل عفونی جلوگیری کند.

    با این حال روی عوارض جانبی هم دارد! دوز بالای آن بسیار سمی است. بیشتر مردم با وجود مشاهده کارکرد روی به علت عوارض جانبی ( مزه بد و حالت تهوع ) مصرفش را کنار می گذارند.

    یکی از بزرگترین بررسیهای پزشکی اخیر در مورد مکمل روی نشان داده است که روی باعث کم کردن علایم سرماخوردگی در بزرگسالان ( ۱ تا ۲ روز زیاد از دارونماها ) و نه در فرزند ها، می شود. بعد از مصرف، تا ۲۴ ساعت بعد از مشاهده علایم، استات روی zinc acetate کمی زیاد از انواع سولفات sulfate و گلوکونات gluconate آن روی علایم اثر می گذارد.

    در کل بیش از نیمی از آزمایشان بالینی اثر بخشی آن را نشان دادند. شکل استات و گلوکونات دارای بیشترین تحقیق هستند، ولی نسبت به مکمل ها و سایر محصولات افزودنی چسبندگی کمتری دارند که میزان جذب آنها در بدن را کم کردن می دهد.

    روی را جهت پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف نکنید و فقط زمانی که بیمار هستید از این مکمل استفاده نمایید. و از ژل های استنشاقی و بینی روی اجتناب کنید، چون منجر به کم کردن حس بویایی شما خواهد شد، گاهی جهت هر لحظه این اتفاق می افتد.به علاوه روی را همراه با غذا مصرف کنید تا خطر بروز پرسشها معده کم کردن پیدا کند.

    ۵٫ آقطی یا انگور کولی Elderberry


    آقطی سیاه یا آقطی اروپایی که در مناطقی از کشور عزیزمان ایران انگور کولی و خمان کبیر نیز نامیده می شود. و دارای فواید درمانی سرماخوردگی و آنفولانزاست. در دو مطالعه کوچک که ۲۰ سال قبل انجام شد، ۴ قاشق غذاخوری عصاره آقطی روزانه به مدت ۳ تا ۵ روز به همراه درمان های متعارف علایم آنفولانزا را سریعتر از دارونما اصلاح داد. قدیمی بودن این مطالعات کمی شک برانگیز است، ولی بی خطر به نطر می رسد بنابراین نمی توانم فایده های آن را انکار کنم مگر این که بررسی دیگری خلاف آن را اثبات نماید. بر اساس مطالعات آزمایشگاهی به نظر میرسد فایده های این عصاره زیاد از مضرات آن است.

    ۶٫ آندروگرافیس پانیکولاتا Andrographis Paniculata


    آنروگراویس پانیکولاتا Andrographis Paniculata معروف به گیاه نائین هاوندیدر کشور عزیزمان ایران یا عصاره Nees یک عصاره گیاهی است که به نام Chiretta، King of Bitters یا Kalmegh هم آشنا می شود و به صورت گسترده ای در هند مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه دارای فواید ضد التهابی و اصلاح دهنده سیستم ایمنی است که از آندروگرافولید نشات می گیرد. مطالعات زیادی روی درمان سرماخوردگی انجام شده است ولی دانشمندان هنوز مقدار دقیق و مورد نیاز مواد تشکیل دهنده فعال آن را شناسایی نکرده اند. دوز مورد استفاده آن در آزمایشات بالینی معمولا ۶۰ میلی گرم در روز به مدت ۳ تا ۷ روز بوده است. تحقیق مناسبی جهت تصویر العمل هایی آلرژیک آن انجام نشده و گزارشات حساسیت به آن بسیار کم بوده هست. به عبارت دیگر تصمیم جهت استفاده از آن به عهده خودتان است.

    ۷٫ ویتامین D


    ویتامین D در مواردی که فرد دچار کمبود شدید باشد کمک کننده است. تنها در صورتی که آزمایش خونتان میزان این ویتامین را ۱۰ ng/ml یا کمتر نشان بدهد توصیه میکنم جهت پیشگیری و درمان سرماخوردگی آن را مصرف کنید. اگر کمبود شما بهتر شده است و به ۲۰ ng/ml یا حد طبیعی آن ۳۰ ng/ml برسد می تواند تاثیر زیادی بر جلوگیری از مبتلا شدن به سرماخوردگی، آنفولانزا و پنومونی pneumonia و دیگر عفونت های جدی مثل سل داشته باشد.

    اگر میزان آن در بدنتان به اندازه کافی باشد مصرفش کمکی به مبارزه با ویروس ها نخواهد کرد.در یک بررسی روی ویتامین D و عفونت های حاد تنفسی که به صورت تصادفی انجام شد، مصرف مکمل ویتامین D روی بروز عفونت دستگاه تنفسی در افرادی که سطح ویتامین D عادی داشتند ( ۳۳۲ نفر )، تاثیری نداشت.

    ۸٫ مکمل های کنسانتره آبمیوه Juice Concentrate Supplements


    مکمل های کنسانتره آبمیوه، عصاره های تغلیظ شده است میوه ها و سبزیجات هستند و جهت بعضی افراد روش موثری است که روزانه ۵ بار از آن ها استفاده کنند. با این که این مکمل ها بدون فیبر هستند جهت افرادی که نمی توانند میوه ها و سبزیجات را به دلایل متفاوت تحمل کنند بسیار بافایده هستند. تحقیقات نشان داد مصرف این مکمل ها در مقایسه با دیگر داروها، کم کردن قابل توجهی در علایم سرماخوردگی در طول ۸ ماه مطالعه داشته اند. این میزان جالب به نظر می رسد و امید است شاهد تحقیقات بیشتری در این زمینه باشیم.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : ۷ نشانه که می گوید سرماخوردگی شما جدی تر از آن است که فکر می کنید

    اگر می خواهید زیاد بدانید : درمان سریع سرماخوردگی با ۸ قدم

    اگر می خواهید زیاد بدانید : درمان سرماخوردگی یا زکام با استفاده از طب سنتی

    تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
    www.seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ

    واژه های کلیدی: درمان سرماخوردگی | درمان افسردگی | سرماخوردگی | سرماخوردگی | ویتامین D | راه درمان | آنفولانزا | ویتامین | استفاده | درمان مو | درمان ان

    پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با 8 مکمل موثر

    پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با ۸ مکمل موثر

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • چاپ کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • افست کتاب لاتین
  • جعبه هدیه کتاب
  • کتاب اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی