آیا او (خدا) برای بنده اش کافی نیست؟ (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » دغدغه مردم تنها به قیمت حمل و نقل خلاصه نمی شود ، گرانی بنزین چه بر سر اقتصاد کشور می آورد؟

    دغدغه مردم تنها به قیمت حمل و نقل خلاصه نمی شود ، گرانی بنزین چه بر سر اقتصاد کشور می آورد؟

    زمزمه‌های گرانی قیمت بنزین و گمانه زنی‌های حاکی از زیاد کردن این محصول، از یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ تومان به گوش می‌رسد.

    دغدغه مردم تنها به قیمت حمل و نقل خلاصه نمی شود ، گرانی بنزین چه بر سر اقتصاد کشور می آورد؟

    به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، طی روزهای گذشته، اخباری از رسانه ها مبنی بر احتمال زیاد کردن قیمت بنزین تا ۱۷۰۰ تومان منتشر شد.

    پیش از این هم بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ، خواستار گرانی قیمت بنزین شده است و طی روزهای گذشته نیز به عنوان پیگیری دولت جهت دریافت مجوز زیاد کردن قیمت بنزین اشاراتی داشته است.

    در ظاهر دولت، در تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۹۷ ،با آینده نگری درآمد ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی از محل زیاد کردن قیمت حامل های انرژی،کلید گرانی قیمت بنزین را زده است.

    دغدغه مردم تنها به قیمت حمل و نقل خلاصه نمی شود ، گرانی بنزین چه بر سر اقتصاد کشور می آورد؟

    اظهارات نوبخت در نشست خبری روز دوشنبه نیز،گمانه زنی های زیاد کردن قیمت بنزین را در اذهان متبادر می سازد.

    آنچنان که محمدباقر نوبخت سخنگوی قوه مجریه و رییس شرکت برنامه و بودجه عنوان کرد؛ دولت مجوز زیاد کردن قیمت حامل ها را طبق بودجه امسال در اختیار دارد و قادر است تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان کسب در آمد کند.

    وی حتی در ادامه افزوده؛ قیمت بنزین می تواند به بیش از ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر زیاد کردن یابد.

    گزارش ها در بعضی رسانه ها نشان می‌دهد؛ احتمال زیاد کردن قیمت بنزین به ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان غیر ممکن نخواهد بود و آنچنان که مطرح شده است دولت جهت این گرانی دو نشانه عمده را مد نظر قرار داده است: نخست کنترل مصرف بنزین و سپس ایجاد اشتغال در سایه کسب درآمد که البته این روش جهت کسب درآمد و حصول اهداف از پیش تعیین شده است منتقدانی را نیز در برابر خود می بیند.

    زمزمه‌های گرانی قیمت بنزین و گمانه زنی‌های حاکی از زیاد کردن این محصول، از یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ تومان به گوش می‌رسد.

    یکی از نهادهای منتقد این تصمیم مجلس شورای اسلامی است که یکی از وظایف آن به تصویب لوایح دولت و بودجه معطوف می شود که بدون تردید در میان این تعداد از نمایندگان به هر حال موافقانی نیز وجود دارد و در نهایت طی روزها و هفته های آتی با رصد موضع گیری مجلس و فضای حاکم بر آن می توان ضریب تحقق احتمالی این تصمیم را بصورت دقیق تری مورد ارزیابی قرار داد.

    رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یکی از مخالفان این طرح به شمار می رود.

    رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از مخالفان این طرح در گفتگو با رسانه ها عنوان داشت: مجلس با افزایش قیمت حامل های انرژی مخالف بوده و در ادامه با تعبیر زیاد کردن قیمت بنزین، خط قرمز این نهاد هست، موضع گیری خود و دیگر نمایندگان را در ارتباط با این طرح و تصمیم اعلام می‌کند.

    یکی از دلایل مخالفت این نماینده مجلس، به عدم ارائه خدمات به مردم متناسب با زیاد کردن چندین برابری قیمت بنزین در طول سنوات گذشته باز می‌گردد.

    از نظر زارع، در سال های گذشته خدمات شایان و قابل توجهی در سایه زیاد کردن قیمت بنزین و رشد آن به ۱۰۰۰ تومان در هر لیتر ارائه نشده که اکنون با قائل بودن به ارتقای خدمات در گذشته بتوان این تصمیم را مثبت قلمداد کرد.

    حمید رضا حاجی بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اظهاراتی تندتر،معتقد است دولت با طرح تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۹۷، به نوعی به دنبال دریافت چک سفید امضاء جهت زیاد کردن حامل های انرژی است.

    دغدغه مردم تنها به قیمت حمل و نقل خلاصه نمی شود ، گرانی بنزین چه بر سر اقتصاد کشور می آورد؟

    البته طبق اخبار منتشر شده؛ از قول یکی از مقامات مسوول که نام و مشخصات دقیقی نیز از او اعلام نشده، در ظاهر مسوولان ذی ربط تصمیم گرفته اند در صورت زیاد کردن قیمت بنزین،گاز رایگان به خودروهای عمومی عرضه کنند تا این ارتقا و رشد قیمتی، تاثیری بر قیمت حمل و نقل عمومی نگذارد.

    دغدغه مردم تنها به قیمت حمل و نقل خلاصه نمی شود

    حمید سوری،کارشناس پرسشها اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به نقش استراتژیک و بسیار تعیین کننده بنزین بر اقتصاد کشور اظهار کرد: اگرچه در بعضی رسانه ها این‌چنین عنوان شده است که احتمال عرضه گاز رایگان (در صورت زیاد کردن قیمت بنزین) به خودروهای عمومی وجود دارد ولی هم ما و هم دولت استحضار دارد که دغدغه های اقتصادی عموم مردم تنها به حمل و نقل خلاصه نمی شود که البته حمل و نقل نیز جزئی از آن هست، ولی نمی توان تمامیت و کلیت پرسشها و معضلات اقتصادی فعلی جامعه را که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را به حمل و نقل خلاصه کرد.

    وی افزود: تجربه سنوات گذشته نشان داده، بعد از گرانی بنزین، میل به افزایش قیمت ها در بسیاری از اقلام،کالاها و محصولات دیگر نیز زیاد کردن می یابد و به نظر می رسد در شرایط فعلی که عموم مردم بخصوص اقشار و دهک های پایین و ضعیف جامعه با آن دست به گریبان هستند، چنین پیشنهادات و ایده‌های غیرمنطقی، جز عمیق تر شدن چالش های اقتصادی، نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

    سوری بیان کرد: متضرر مهم چنین زیاد کردن قیمتی، همان اقشار کم درآمدی هستند که کمر آنها بر زیر فشارهای اقتصادی خم شده است و باز هم این تصمیم، توان آنها را جهت معیشت و زندگی ضعیف تر خواهد ساخت.

    زمزمه‌های گرانی قیمت بنزین و گمانه زنی‌های حاکی از زیاد کردن این محصول، از یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ تومان به گوش می‌رسد.

    کارشناس پرسشها اقتصادی تصریح کرد:البته بعضی رسانه های وابسته به دولت، عنوان زیاد کردن قیمت بنزین را کذب محض عنوان کرده اند و حصول چنین تصمیمی را مستلزم بررسی‌های هر چه زیاد می دانند.

    وی افزود: وزیر نفت اعلام کرده؛ زیاد کردن قیمت بنزین در بودجه سال ۹۷ دیده شده، بنابراین وقت و چگونگی زیاد کردن قیمت محصول هنوز مشخص نیست و در ادامه این‌چنین عنوان می شود که وقت و نحوه زیاد کردن قیمت در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

    سوری گفت: امید آن می رود، مجلس با درایت و هوشمندی در برابر چنین طرحی ایستادگی کند و از تصویب و تایید آن اجتناب کند، لیکن پیش از هر فرد و گروهی این نمایندگان مجلس هستند که در مراجعات و ملاقات های مردمی حوزه انتخابیه خویش از اوضاع اقتصادی مردم آگاهند و نیک می دانند چنین زیاد کردن قیمتی، شوک های غیرقابل آینده نگری به اقتصاد کشور وارد می‌کند و در شرایط فعلی، ظرفیت و بنیه اقتصادی بسیاری از اقشار مردم، تاب و توان تحمل آن را ندارد.

    مجلس منافع مردم را در نظر می‌گیرد

    در شرایط فعلی، امید مردم به تصمیم مجلس است و آنچنان که شواهد نشان می دهد، پارلمان نشینان استقبالی از این تصمیم و طرح دولت نمی‌کنند و اگر نگوییم تمامی نمایندگان مخالف این طرح هستند، ولی در کمیسیون های حساس و تعیین کننده، عنوان زیاد کردن قیمت بنزین مخالفانی جدی دارد.

    دغدغه مردم تنها به قیمت حمل و نقل خلاصه نمی شود ، گرانی بنزین چه بر سر اقتصاد کشور می آورد؟

    کوروش کرم پور، دبیر کمیسیون انرژی، یکی دیگر از مخالفان این طرح به شمار می رود و در گفتگو با رسانه ها گفته است: هنوز قیمت پیشنهادی به مجلس اعلام نشده، ولی زیاد نمایندگان مجلس مخالف آن هستند.

    وی می افزاید: باید نظریات کارشناسی استماع شود و اگر نظرات مذکور دال بر این باشد که افزایشی انجام نپذیرد ، به طور قطع هیچ رشد قیمتی در بنزین نخواهیم داشت.

    کرم پور می گوید: بر اساس منافع ملی که منافع عموم مردم هست، تصمیم می گیریم و مجموع نمایندگان اکنون با چنین افزایشی مخالف هستند.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی می افزاید: در صورت زیاد کردن قیمت بنزین، باید میزان یارانه پرداختی به اقشار ضعیف و کم درآمد زیاد کردن یابد.

    افزایش قیمت بنزین خطرناک است

    هدایت ا…خادمی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به اوضاع نامساعد اقتصادی، زیاد کردن فارغ التحصیلان بدون کار و تاثیرگرانی بنزین بر هزینه تمام شده است کالاها و تحمیل فشار اقتصادی به مردم در سایه چنین تصمیمی می‌گوید: در چنین وضعیتی، زیاد کردن قیمت بنزین جهت جامعه خطرناک است.

    وی اعتقاد هست؛ زیاد کردن قیمت حامل های انرژی باعث بالا رفتن قیمت عمومی کالاهاو محصولات می شود.

    سعید ناظری،کارشناس پرسشها اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، در ارتباط با ایده زیاد کردن قیمت بنزین، اظهار کرد: در ظاهر زیاد کردن قیمت بنزین در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است و نمایندگان مجلس در وقت تهیه و تصویب برنامه ششم توسعه، عنوان زیاد کردن قیمت فرآورده های نفتی را در نظر گرفته اند و به تایید شورای نگهبان نیز رسانده اند.

    وی افزود: در میان نمایندگان مجلس هستند افرادی که معتقدند زیاد کردن قیمت بنزین یک ضرورت است و باید عملیاتی شود.

    ناظری بیان کرد: رشد قیمت بنزین در شرایط فعلی به مصلحت کشور نیست و باید در این خصوص، تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی و…چنین تصمیمی مد نظر قرار گیرد.

    به هر ترتیب، امید آن می رود با هم افزایی تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود و سخن آخر در ارتباط با ایده و پیشنهاد زیاد کردن یارانه اقشار کم درآمد در صورت بالا رفتن قیمت بنزین معطوف می شود که بدون تردید چنین افزایشی یک ضرورت و الزام هست، ولی نباید این ضرورت از محل زیاد کردن قیمت بنزین تامین شود لیکن نفس و اصل چنین تصمیمی حمایت از دهک های ضعیف جامعه است که زیاد کردن قیمت بنزین در شرایط کنونی با آن منافات دارد.

    به واقع، افزایش یارانه کم درآمدها باید با قطع یارانه اقشار ثروتمند تامین و عملیاتی شود و امید است با عزم جدی و تلاش مستمر، اشتغالزایی و کسب درآمد از طُرُق دیگری زیاد کردن یابد و به نظر می رسد، اتخاذ چنین تصمیمی (افزایش قیمت بنزین) جهت نائل شدن به نشانه شتغالزایی و زیاد کردن درآمد دولت که البته عنوان خطیر، حائز اهمیت و اجتناب ناپذیری است .

    گزارش : ناصر رمضانی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: افزایش قیمت بنزین | نمایندگان مجلس | افزایش قیمت ها | افزایش یارانه | لایحه بودجه | افزایش قیمت | کسب درآمد | رسانه ها | اقتصاد | کمیسیون | اقتصادی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب آمازون
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید منابع پزشکی اورجینال