لباس قدیمی را بپوشید ولی کتاب نو بخرید.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » قیمت واقعی بنزین دربرابر حق مصرف خودروهای استاندارد ، رفع آلودگی هوا فقط با گران کردن بنزین نتیجه نمی‌دهد

    قیمت واقعی بنزین دربرابر حق مصرف خودروهای استاندارد ، رفع آلودگی هوا فقط با گران کردن بنزین نتیجه نمی‌دهد

    حق شناس گفت: عوض کردن قیمت بنزین در حد قیمت تورم نمی تواند بر میزان مصرف آن اثر بگذارد و به نظر می رسد دولت اهداف پنهانی را در سایه این بهانه دنبال می کند.

    قیمت واقعی بنزین دربرابر حق مصرف خودروهای استاندارد ، رفع آلودگی هوا فقط با گران کردن بنزین نتیجه نمی‌دهد

    هادی حق شناس کارشناس پرسشها اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، در رابطه با رابطه قیمت تورم و گرانی اجناس اظهار کرد: یک اصطلاح به عنوان “کشش” یا حساسیت در علم اقتصاد داریم که به معنای تغییرات مصرف یک کالا نسبت به عوض کردن قیمت آن هست، به طوریکه اگر تغییرات قیمت منجر به تغییرات مصرف شود؛ به اصطلاح کالا را کشش پذیر می خوانند.

    حق شناس افزود: کشش پذیر بودن اجناس متفاوت در جوامع متفاوت متفاوت هست. به عنوان مثال زیاد کردن و یا کم کردن در قیمت نان می تواند تغییراتی در میزان مصرف آن ایجاد کند، لیکن نان ازجمله محصولات قالب در دهک های پایین جامعه بوده و دولت ها به مشکل قادر به ایجاد عوض کردن قیمت آن هستند، به همین خاطر اکنون به طور فرمایشی قیمت نان را ثابت نگه داشته اند.

    وی در ادامه سخنان خود راجع به اثری که قیمت بنزین بر روی میزان مصرف آن می گذارد، تصریح کرد: بنزین از جمله کالاهایی است که عوض کردن قیمت آن در حد نرخ تورم و به بیان دیگر، کمی زیاد و یا کمتر از قیمت تورم نمی تواند در میزان مصرف آن اثر معنا داری را ایجاد کند.

    قیمت واقعی بنزین دربرابر حق مصرف خودروهای استاندارد ، رفع آلودگی هوا فقط با گران کردن بنزین نتیجه نمی‌دهد

    این کارشناس اذعان کرد: زیاد کردن و کاهش قیمت قیمت بنزین نمی تواند انگیزه مصرف آن را کم کند و به طور قطع سیاست مطلوبی جهت کم کردن میزان مصرف نیست، بنابراین دولت از عوض کردن قیمت بنزین اهداف دیگری را دنبال می‌کند.

    وی گفت: از بین بردن یارانه پنهان مصرف بنزین و کم کردن مصرف آن به عنوان عاملی جهت ایجاد پرسشها شهری و جلوگیری از افزایش آلودگی کلان شهرهای کشور اهدافی است که مکرر مطرح می شود، ولی دست یابی به این نشانه با استفاده از ابزاری همچون عوض کردن قیمت ممکن نیست.

    حق شناس مطرح کرد: دولت علاوه بر اینکه با عوض کردن قیمت قیمت بنزین به اهداف یاد شده است نمی تواند دست یابد، با عوض کردن قیمت آن نیز آثار سویی بر دیگر بخش های اقتصاد وارد کرده و در نهایت باعث رشد مستقیمی در قیمت دیگر کالاها و خدمات می شود و تمام اجناس همچون قیمت فروشی هر کیلوگرم فروشی محصول های کشاورزی با قیمت آن مقایسه و تعیین می شود.

    این کارشناس بیان کرد: آثار روانی تغییرات قیمت بنزین بیش از آثار اقتصادی آن بر روی مصرف و خرید و فروش کالاها است و تبعات منفی را به بار می آورد.

    حق شناس گفت: عوض کردن قیمت بنزین در حد قیمت تورم نمی تواند بر میزان مصرف آن اثر بگذارد و به نظر می رسد دولت اهداف پنهانی را در سایه این بهانه دنبال می کند.

    وی راجع به آینده نگری آینده تغییرات قیمت بنزین، بیان کرد: دولت مردان ایرانی گمان می‌کنند با عوض کردن در قیمت ها می توانند هزینه های وارده را جبران کنند و همچنین اصطلاح امور و جلوگیری از اتلاف منابع تنها با دست کاری قیمت ها ممکن می شود، در حالیکه این تفکر اشتباه نمی تواند به حل ریشه ای معضل منتهی شود.

    حق شناس مطرح کرد: اتلاف منابع و اصلاح بسیاری از چالش ها با استفاده از دگرگونی شیوه بهره برداری حل و برطرف می شود، به طوریکه اگر پالایشگاه های کشور از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنند، علاوه حل چالش ها میزان صادرات ازدیاد، قیمت تمام شده است کم کردن و مصرف به صرفه تر می شود.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: میزان سوخت مصرفی خودروی داخلی بیش از وسایل نقلیه خارجی هست، بعد دولت جهت حل معظل‌های پیش روی خود یک تصمیم جدی را بگیرد لیکن اگر خواهان اخذ قیمت واقعی بنزین از مصرف کننده ها هستیم باید حق مصرف خودروهایی استانداردهای واقعی را به آنها بدهیم.

    کارشناس پرسشها اقتصادی اذعان کرد: متاسفانه دولت هم قیمت و هم نوع سواری را به طور غیرمستقیم به مصرف کننده ها تحمیل می‌کند و از هر بُعدی او را تحت فشار قرار می دهد.

    حق شناس ادامه داد: چندی پیش با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش خودروی خارجی جهت مدتی ممنوع و مجدد لغو شد که نشان گر بی تدبیری برخورد دولت با بخش شخصی و همچنین تحمیل خواسته های خود در مصرف نوع ماشین به مردم است.

    وی یادآوری شد: لغو تصمیم اخیر دولت راجع به ممنوعیت واردات خودرو، ابهام این پرسشها را ختم نمی‌کند لیکن اکنون تجار با واردات خودروی خارجی ناچار به پرداخت ۲ برابری سود بازرگانی نبست به قیمت ماشین هستند و از طرفی با گرانی بنزین دولت همچنان مردم را مورد حجوم سیاست های تنبیهی قرار می دهد.

    قیمت واقعی بنزین دربرابر حق مصرف خودروهای استاندارد ، رفع آلودگی هوا فقط با گران کردن بنزین نتیجه نمی‌دهد

    حق شناس گفت: شهروندان اگرناچار به مصرف خودروی داخلی شوند، باز هم همچنان سیاست های تنبیهی ادامه دارد، لیکن خودروی داخلی علاوه بر اینکه مصرف سوخت زیادی دارد از امنیت و کیفیت متناسب با قیمت خود برخوردار نیست.

    وی با اشاره به اینکه علاوه بر ضررهای اقتصادی، مردم از لحاظ معنوی و سلامت هم مورد تعرض قرار می‌گیرند، تاکید کرد: هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران از مرز بحران عبور کرده و حدود ۸۰ درصد آلودگی کلان شهرها مربوط به خودروها است و این عنوان سلامت آنها را به خطر انداخته و باعث صرف هزینه های هنگفتی بابت کسب سلامتی می شود.

    حق شناس در خاتمه گفت: صورت مسئله چالش های پیش روی دولت مشخص است و حل آنها تنها نیازمند یک شجاعتی بوده که منجر به رفاه و سلامت شهروندان شود.

    انتهای پیام/

    حق شناس گفت: عوض کردن قیمت بنزین در حد قیمت تورم نمی تواند بر میزان مصرف آن اثر بگذارد و به نظر می رسد دولت اهداف پنهانی را در سایه این بهانه دنبال می کند.

    ۸۰ درصد آلودگی کلان شهرها مربوط به خودروها است

    واژه های کلیدی: استفاده | سلامتی | آلودگی | اقتصادی | سیاست | سلامت | بنزین | گرانی بزنین

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب خارجی
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • چاپ کتاب لاتین