عمر آنقدر کوتاه است که نمی‌ارزد آدم حقیر و کوچک بماند.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » همزمان با مصرف دارو این مواد غذایی را نخورید، خطرآفرین خواهند شد

    همزمان با مصرف دارو این مواد غذایی را نخورید، خطرآفرین خواهند شد

     بعضی از داروها با هم تداخل پیدا می کنند که قبل از تجویز هر دارو دکتر آن را به شما اطلاع می دهد، ولی بعضی مواد غذایی نیز بر

    همزمان با مصرف دارو این مواد غذایی را نخورید، خطرآفرین خواهند شد

    بعضی از داروها با هم تداخل پیدا می کنند که قبل از تجویز هر دارو دکتر آن را به شما اطلاع می دهد، ولی بعضی مواد غذایی نیز بر روی اثربخشی داروها موثر هستند که در ادامه به آنها می پردازیم.

    مواد غذایی که خوردن آنها با مصرف داروها خطرناک هستند

    می دانید که بعضی داروها با هم به خوبی کار نمی کنند، ولی آنچه می خورید و می نوشید هم بر روی بعضی داروها تاثیر می گذارند.قبل از اینکه یک دارو را جهت نخستین بار مصرف کنید، حتما با دکتر معالج یا دکتر داروخانه مشورت کنید تا کارها احتیاطی مربوط به دارو را برایتان بیان کند. در ادامه بعضی خوردنی ها و نوشیدنی ها معرفی می شوند که در وقت مصرف دارو باید از آنها دوری کنید.

    عبارات مهم : درمان اختلال نعوظ – درمان سکته مغزی

    تاثیر گریپ فروت بر داروها

    همزمان با مصرف دارو این مواد غذایی را نخورید، خطرآفرین خواهند شد

    گریپفروت یکی از مرکبات است که باعث عوض کردن عملکرد سلول های خاصی در روده می شود که دارو را جذب کرده و در بدن به حرکت در می آورند – گریپفروت بر روی زیاد از ۵۰ دارو تاثیر می گذارد. گریپ فروت تاثیر بعضی داروها، مانند فکسوفنادین (fexofenadine) جهت حساسیت را کمتر کرده و تاثیر داروهای دیگر را شدت یافتن می کند، مانند داروهایی که جهت کم کردن کلسترول تجویز می شوند، به عنوان مثال آتوراواستاتین (Lipitor).

    تاثیر شیر بر داروها

    این محصول لبنی می تواند پردازش بعضی آنتی بیوتیک ها را در بدن سخت کند. مواد معدنی موجود در شیر، مانند کلسیم و منیزیم به همراه پروتئین کازئین* protein casein، باعث بروز این مسئله می شوند. اگر در حال مصرف آنتی بیوتیک هستید، در مورد نوشیدنی ها و غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید، با دکتر مشورت کنید و از آنها اطمینان حاصل کنید.

    *روتئین کازئین protein casein : اصلی ترین پروتئین موجود در شیر


     بعضی از داروها با هم تداخل پیدا می کنند که قبل از تجویز هر دارو دکتر آن را به شما اطلاع می دهد، ولی بعضی مواد غذایی نیز بر

    تاثیر شیرین بیان Licorice بر داوها

    برخی مردم از این داروی گیاهی جهت برطرف پرسشها گوارشی استفاده می کنند و بعضی دیگر جهت طعم دادن به غذا از شیرین بیان استفاده می کنند. ولی یک ماده شیمیایی در این گیاه دارویی به نام گلیسیررزین* glycyrrhizin می تواند اثر بخشی بعضی داروها را کم کردن دهد، مانند داروی سیکلوسپورین cyclosporine که جهت افرادی تجویز می شود که پیوند اعضا داشته اند و این دارو جهت جلوگیری از رد عضو است، شیرین بیان منجر به دفع دارو از اندام های داخلی می شود.

    * گلیسیررزین glycyrrhizin : مولفه مهم شیرین کننده در شیرین بیان

    تاثیر شکلات بر داروها

    شکلات به خاص شکلات تلخ اثر بخشی داروهای آرام بخش و خواب آور را کم می کند، داروهایی مانند زولپیدم تارترات zolpidem tartrate یا آمبین Ambien. به علاوه شکلات تاثیر بعضی داروهای محرک، مانند ریتالین Ritalin، را شدت یافتن می کند.اگر در حال مصرف مسدود کننده* MAO، نوعی ضد افسردگی، هستید، مصرف شکلات با این دارو باعث زیاد کردن فشار خون به میزان خطرناک خواهد شد.

    * مهارکننده های مونوآمین اکسیداز Monoamine oxidase inhibitors :با نام اختصاری MAOI دسته ای از داروهای ضد افسردگی هستند. این داروها به علت عوارض جانبی و تداخل های دارویی خطرناکشان کمتر تجویز می شوند ولی در درمان افسردگی بسیار مؤثرند.

    همزمان با مصرف دارو این مواد غذایی را نخورید، خطرآفرین خواهند شد

    تاثیر مکمل آهن بر داروها

    مکمل آهن می تواند تاثیرات لووتیروکسین (levothyroxine) را کم کردن دهد – لووتیروکسین دارویی است که کمبود هورمون تیروئید را در بدن جبران می کند، بدن تحت شرایطی به نام کم کاری تیروئید هورمون کمتری تولید می کند. اگر در حال مصرف لووتیروکسین و مولتی ویتامین هستید، چک کنید مولتی ویتامین حاوی آهن نباشد. اگر به مکمل آهن نیاز دارید در مورد مصرف داروی لووتیروکسین و مکمل آهن در وقت های مخلتف با دکتر مشورت کنید.

    تاثیر الکل بر داروها

    الکل اثر بخشی بعضی داروها را کم و یا حتی بی اثر می کند، از جمله داروهایی که جهت فشار خون و قلب تجویز شده است اند. به علاوه الکل می تواند تاثیر بعضی داروها را به شکل خطرناکی شدت یافتن کند یا منجر به بروز عوارض جانبی خطرناک شود.

     بعضی از داروها با هم تداخل پیدا می کنند که قبل از تجویز هر دارو دکتر آن را به شما اطلاع می دهد، ولی بعضی مواد غذایی نیز بر

    تاثیر قهوه بر داروها

    قهوه تاثیر بعضی داروهای روان پریشی، مانند لیتیوم lithium و کلوزاپین clozapine را کم می کند، ولی اثر بخشی – و عوارض جانبی – بعضی داروها را زیاد می کند. داروهایی که بر اثر مصرف قهوه اثربخشی بیشتری پیدا می کنند، عبارتند از: آسپیرین، اپینفرین epinephrine (برای درمان تصویر العمل هایی حساسیتی تجویز می شود) و آلبوترول albuterol . به علاوه قهوه دریافت و جذب آهن را جهت بدن سخت تر می کند.

    * البوترولalbuterol :برای درمان بیماری برونشیت یا خس خس انسداد مجاری برگشت ناپذیر مانند آسم مورد استفاده قرار می گیرد.

    تاثیر آنتی هیستامین ها بر داروها

    همزمان با مصرف دارو این مواد غذایی را نخورید، خطرآفرین خواهند شد

    این داروها به اصلاح آبریزش بینی و عطسه ناشی از حساسیت کمک می کنند، اما بعضی از آنها اثر بخشی داروهای فشار خون را کم می کند و میزان ضربان قلب را زیاد کردن می دهد. اگر در حال مصرف داروهای فشار خون هستید، جهت مدیریت حساسیت های خود با دکتر مشورت کنید.

    تاثیر داروهای ضد تشنج بر داروهای دیگر

    این داروهای تشنج را در افراد مبتلا به صرع کنترل می کنند و ممکن است تاثیر داروهای ضد بارداری را کم کردن دهند. بررسی ها نیز نشان داده اند داروهای ضد تشنج می توانند تاثیر بعضی داروها را شدت یافتن کنند و عوارض جانبی جدی در پی داشته باشند.

    تاثیر ویتامین K بر داروها

    اگر در حال مصرف وارفارین warfarin (این دارو جلوی لخته شدن خون را می گیرد) هستید نسبت به میزان مصرف ویتامین K خود دقت بیشتری داشته باشید، لیکن ویتامین K می تواند رقیق کننده های خون را کم اثر کند و خطر بروز لخته های خونی را زیاد کردن دهد. کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم کیل، جعفری و اسفناج سبزیجاتی هستند که دارای بالاترین میزان ویتامین K هستند. تلاش کنید هر روز مقداری از این مواد غذایی بخورید تا سطح وارفارین در خون شما ثابت بماند.


    جینسنگ* Ginseng

    این گیاه هم می تواند اثرات وارفارین را کم کردن دهد و اگر در حال مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند هپارین heparin یا آسپیرین هستید و یا داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن naproxen مصرف می کنید، مصرف جینسنگ ممکن است منجر به بروز خونریزی داخلی شود. اگر از مسدود کننده های MAO مصرف می کنید، جینسنگ ممکن است منجر به سردرد، مسئله در خوابیدن، بیش فعالی و نگرانی شود.

    * جینسنگ Ginseng :گیاهان بومی مناطق شرق آسیا و شمال امریکاست. این دارو نیروبخش و مقوی هست.

    عصاره گل راعی St. John’s Wort

    این دارو جهت کمک به مبتلایان به افسردگی استفاده می شود و یک روش اثبات شده است جهت درمان افسردگی یا هر بیماری دیگری نیست. این گیاه باعث می شود کبد آنزیمی آزاد کند که باعث ضعیف شدن بعضی داروها می شود. از جمله داروهایی که تحت تاثیر این آنزیم قرار می گیرند، عبارتند از داروهای کلسترول، مانند لوستاتین lovastatin ( Altoprev و Mevacor) دارویی که جهت درمان اختلال نعوظ تجویز می شود، به نام سیلدنافیل (ویاگرا Viagra) و دیگوکسین digoxin (Lanoxin) که جهت درمان بیماری های قلبی خاص تجویز می شود.

    جینکو بیلوبا Ginkgo Biloba

    برخی افراد از این گیاه جهت اصلاح یا پیشگیری از فشار خون بالا، زوال عقل، وزوز گوش tinnitus و بعضی بیماری های دیگر استفاده می کنند، ولی هیچ تحقیقی در مورد اثربخشی آن انجام نشده هست. جینکو بیلوبا باعث ضعیف شدن اثر بخشی داروهای کنترل کننده تشنج می شود، از جمله کاربامازپین carbamazepine (Carbatrol، Equetro و Tegretol) و اسید والپروک (Depakene، Depakote و Stavzor).

    اگر می خواهید زیاد بدانید : عصاره گیاه جینکو بیلوبا دارویی جهت درمان سکته مغزی

    دارو را درست طبق دستور دکتر مصرف کنید

    تنها حدود درصد داروها طبق دستور دکتر مصرف می شوند. اغلب مردم دارو را کمتر از میزان نیاز خود مصرف می کنند، نظم خاصی جهت مصرف داروهای خود ندارند و گاهی فاصله زیادی بین وعده های دارویی خود می گذارند، تمام این عوامل اثربخشی دارو را کم کردن می دهد. مطمئن شوید که برنامه درمانی خود را درک کرده اید و دسترات دکتر را به طور دقیق دنبال کنید.

    تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.comlhealth
    اختصاصی سیمرغ


    واژه های کلیدی: درمان اختلال نعوظ | درمان سکته مغزی | ویتامین | افسردگی | استفاده | بیماری | افسردگی | درمانی | دارویی

    همزمان با مصرف دارو این مواد غذایی را نخورید، خطرآفرین خواهند شد

    همزمان با مصرف دارو این مواد غذایی را نخورید، خطرآفرین خواهند شد

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • کتاب اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب خارجی
  • افست کتاب لاتین
  • چاپ کتاب اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • چاپ کتاب آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک