آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش می ‏يابد! (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » سبک زندگی » راهکارهایی پیش و بعد از وقوع زلزله

    راهکارهایی پیش و بعد از وقوع زلزله

    ساختمان | ایرانیان | ایرانی | زندگی | زلزله | ایران | متفرقه

    راهکارهایی پیش و بعد از وقوع زلزله

    راهکارهایی پیش و بعد از وقوع زلزله

    عبارات مهم : ساختمان – ایرانیان

    تا جایی که ممکن است قبل از زلزله اشیا را ثابت کنید که پرتاب نشوند

    راهکارهایی پیش و بعد از وقوع زلزله

    زلزله ۵/۲ ریشتری ملارد، وحشت از زلزله را چند روزی است به جان همه ایرانیان بویژه پایتخت نشینان انداخته هست. ولی به وحشت افتادن کاری جهت ما نمی کند، باید بدانیم قبل و بعد از زلزله احتمالی که گریزی از آن نیست و قابل آینده نگری هم نیست، چگونه واکنش‌ها کنیم که کمتر آسیب ببینیم.

    هفته اول بعد از زلزله را در سرپل ذهاب، واقعیاتی تلخ از اوضاع قبل و بعد از زلزله را منتشر کرده و به ما می گوید چگونه درصورت وقوع زلزله به نجات خود کمک کنیم.

    ساختمان | ایرانیان | ایرانی | زندگی | زلزله | ایران | متفرقه

    بر اساس مشاهداتی که درخانه ها و صحبت هایی که با مردم داشتم، تجربیاتی حاصل شد که جهت خودم می خواهم اجرا کنم. به یک بار مطالعه می ارزد. برا دوستان خود هم بفرستید تا بتوانید موجب نجات جان حتی یک نفر در زلزله های بعدی باشیم، کار بزرگی کرده ایم..

    باور بفرمایید ساختمان محکم داشتن هرچند مهم هست، ولی همه ماجرا نیست. یک سری نکات ریز را رعایت کنیم اندکی به استانداردهای جهانی نزدیک تر می شویم.

    قصدم اصلا ترساندن شما نیست. تا نپذیریم کشور ما کلا روی ویبره است و سرزمین پرخطری داریم نمی توانیم با این خطر برخورد منطقی کنیم.

    راهکارهایی پیش و بعد از وقوع زلزله

    الف) آمادگی پیش از زلزله (در منزل و محل کار و…)

    یک فکری برا شیشه ها بکنید.

    خطرناک ترین بخش منزل در زلزله، شیشه هست. پنجره ها، آینه، دکورها، تابلوها، کریستال، لامپ و…

    ساختمان | ایرانیان | ایرانی | زندگی | زلزله | ایران | متفرقه

    تا جایی که ممکن است همچین اشیایی را ثابت کنید که پرتاب نشوند.

    شیشه ها را می توانید با نوارچسب ضربدری فیکس کنید. لااقل شیشه های اتاق خواب.

    راهکارهایی پیش و بعد از وقوع زلزله

    تابلوهایی که شیشه دارد را می توانید ایده بزنید. به عنوان نمونه از پشت با یک طناب کوتاه به یک میخ ببندید که روی زمین نیفتد. کمدها و دکورها را هم می توانید از پشت به چیزی ببندید که هم روی کسی نیفته هم مسیر فرار شما را مسدود نکند.

    نیاز به نور دارید

    در نخستین لحظات زلزله برق قطع می شود. اگر شب هنگام باشه (که معمولا است) طبیعتا همه جا تاریک می شود و هیچی نمی بینید. بعد لااقل یک چراغ قوه داخل اتاق خواب داشته باشید. بهتر از چراغ قوه، نورهای اضطراری است که در وقت قطع برق خودکار روشن می شوند.

    نیاز به کفش یا دمپایی دارید

    بعد از زلزله بدون کفش راه نروید. همه جا پر از شیشه هست. یک کفش یا دمپایی داخل اتاق خواب داشته باشید. در زلزله کرمانشاه کم نبودند کسانی که پاهای ارزش پر از شیشه بود.

    کوله تجهیزات

    بعد از زلزله، وقت زیادی جهت خروج از منزل ندارید. هر لحظه ممکن است بعد لرزه ای بیاید و گرفتار شوید. بعد باید سریع از منزل خارج شده است و چیزایی که نیاز مهم است را با خودتان ببرید. به همین علت یک کوله آماده کنید و این اقلام را داخل یا کنارش بذارید که فقط بردارید و خارج شوید. اینطوری مجبور نیستید چند بار به منزل برگردید و وسیله بردارید.

    چند کنسرو

    آب معدنی

    جعبه کمک های اولیه

    لباس گرم و ضد باران

    چاقو

    یک قابلمه کوچک و قاشق و کاسه

    پاوربانک شارژ شده است و کابل شارژ

    چراغ قوه و باطری اضافه

    کیسه خواب

    چادر

    اجاق گاز کوچک کوهنوردی

    کاغذ و خودکار

    مقداری پول و یک کارت بانکی

    یک مدرک شناسایی

    نظم و ترتیب

    برای یک سری چیزهای مهم جای مخصوص داشته باشید که در شرایط بحران دنبالش نگردید. وسایل مهم مشمول بر این موارد است::

    موبایل

    سویچ ماشین و مدارک ماشین

    مدارک شناسایی و اسناد مهم

    اشیاء گران قیمت و پول

    اگر پول و اشیاء گران قیمت و طلا در منزل دارید از همین الان یه فکری براش بکنید. بعد از زلزله منزل ها در و پیکر درست ندارند و احتمال دزدی بالا می رود. اگر در خونه اشیاء قیمتی داشته باشید مجبورید بگردید و پیدا کنید و این یعنی خطر. داشتن گاوصندوق در این شرایط کمک می کند.

    دقت کنید که هرچند بعد از زلزله دزدی زیاد می شود، ولی سارقان نمی توانند وسایل حجیم را بردارن. نیروی انتظامی مواظبت می کند و حتی حمل و نقل اسباب و اثاثیه در داخل شهر نیاز به مجوز دارد. به همین علت تا حد زیادی می توانید از بابت اسباب درشت منزل خیالتان راحت باشد. فقط دلواپس چیزایی مثل پول و طلا باشید. بعد بهتراست این چیزها را در جای مطمئنی بگذارید که اگر اتفاقی افتاد ذهن تان درگیرش نباشد.

    ب) در وقت وقوع زلزله

    لطفا تمام تصوراتی که راجع به زلزله دارید را کنار بگذارید. همه اقداماتی که به ما یاد دادن در واقع جهت زلزله های خفیف کاربرد دارد.

    ۱- در لحظه زلزله تقریبا هیچ کاری نمیتونیم انجام بدهیم.

    حرکت و جابجایی اصلا راحت نیست. بعد فقط به فکر حرکت های مختصر باشید. تئوری پناه گرفتن در جاهای امن عملا کاربردی ندارد. زلزله اینقدر سریع و ترسناک اتفاق میفتد که امکان فکر کردن را از شما میگیرد. یادآوری می کنم که زلزله کرمانشاه حدود ۲۰ ثانیه طول کشید. بعد فقط تلاش کنید یکی از این کارها را انجام بدهید:

    * نزدیکترین چیز محکمی که دم دست دارید مثل ستون، میز، در و… را بگیرید که پرتاب نشوید.

    * اگر در تخت خواب هستید، بالش یا پتو را محافظ سر و گردن کنید.

    * اگر در حال رانندگی هستید، ماشین را متوقف کنید و داخلش بمانید.

    * اگر در خیابان هستید از سیم های برق و ساختمان های با نمای شیشه ای یا سنگی خودتان را محافظت کنید.

    ۲- در وقت زلزله فرار نکنید.

    خیلی از مردم تاکید می کردند که فرار کردن در این لحظات کار عاقلانه ای نیست. بعد فقط در نزدیک ترین جای ممکن پناه بگیرید تا زلزله تمام شود. از سر و گردن محافظت کنید. راه رفتن و دویدن احتمالا منجربه به برخورد شما با دیوار و ستون و سایر موانع خواهد شد.

    دست و پا و صورت کبود در زلزله کرمانشاه کم نبود!

    ۳- فرزند ها را دریابید

    اگر فرزند ای نزدیکتان بود شاید عاقلانه ترین کار؛ بغل کردن فرزند باشد که به اطراف پرتاب نشود و چیزی به او نخورد. در این شرایط اولویت شما حتی بعد از زلزله رساندن فرزند به محلی امن است.

    ۴- خروج از خانه

    به محض اینکه لرزش ها تمام شد به فکر خروج باشید. این کار را باید در کوتاه ترین وقت ممکن انجام بدهید. اگر کسی صدمه دیده و یا گیر کرده طبیعتا باید به او کمک کنید ولی اولویت بر خارج کردن افراد سالم (مخصوصا کودکان و سالمندان) هست. اول کسانی که کمکی نمی توانند بکنند را به خارج از ساختمان هدایت کنید، بعد بیایید سراغ فرد مصدوم.

    کوله حاوی تجهیزاتی که قبلا گفته شده است را بردارید و از منزل خارج شوید.

    نزدیکترین چیز محکمی که دم دست دارید مثل ستون، میز، در و… را بگیرید

    ! نکات مهم در خروج از خانه

    اگر شانس بیاوریم و در زلزله سالم بمانیم یا آسیب جدی نبینیم، بزرگترین چالش، خروج از منزل هست. تقریبا تمام کسانی که با آنها صحبت کردیم به مشکل توانستند از منزل خارج شوند. علت عمده باز نشدن درها در اثر فشار و تنش های وارد به در بود. بعد از الان فکر کنید که اگر در باز نشد چطور خارج شوید. شاید نیاز به یک تبر داشته باشید.

    اگر در آپارتمان زندگی می کنید این قضیه جدی تر هست. راهروها و راه پله ها معمولا بسته می شوند و یا پر از شیشه خواهند شد. پیدا کردن راه حل را می سپارم به خود شما. منزل شما راه حل اختصاصی شما را نیاز دارد. ولی از الان به آن فکر کنید. به یاد داشته باشید که آسانسور بدترین گزینش جهت خارج شدن از ساختمان است.

    در شهرهای کوچک اگر کسی گیر کند احتمال زیاد، کسانی هستند که به او کمک کنند. ولی در شهرهای بزرگ بهتراست از الان بدانید که کمک در کوتاه مدت نخواهد رسید. حجم خرابی منزل ها در شهرهای بزرگ به نسبت کسانی که می توانند کمک کنند رقم بزرگی هست. بعد بهتراست به خودتان و ابزارهایی که در اختیار دارید متکی باشید و نه کمک بیرونی .

    اگر در داخل منزل به هر شکلی (سالم یا مصدوم) گرفتار شدید و هیچ راهی جهت خروج از منزل پیدا نکردید، به یاد داشته باشید که ضربه زدن به یک جسم فلزی بهتر از فریاد زدن هست. اینجوری احتمال اینکه صدای شما را بشنوند بیشتراست.

    یکی از کارهای راحت و البته مهم جهت کم کردن خسارت و تلفات در زلزله، محکم و ثابت کردن تجهیزات و اسباب و اثاثیه بزرگ در منزل هست. چیزایی مثل کمد، یخچال، تلویزیون و…

    این عنوان را همه می دانیم ولی چه طوری؟ کسی نمی داند!

    چند روزی میشوده که فکر می کنم و در مقاله ها و سایت های فارسی زبان سرچ می کنم که راهکار چیست، دریغ از یک مقاله و سند معتبر. اینکه با وجود این همه تخصص و متخصص زلزله در کشور عزیزمان ایران آیا چنین اسناد مهمی نوشته نشده یا در دسترس عموم نیست بماند.

    بعد از ناامید شدن از متخصصین وطنی، این عنوان را در سایت های انگلیسی سرچ کردم. اینکه چقدر منبع درست و حسابی پیدا کردم بازهم بماند.

    اما این جالب بود که یکی از عالی ترین منابع را ژاپنی ها به زبان انگلیسی جهت من و شما و باقی کشورها نوشته اند. یعنی جهت یک متخصص زلزله ژاپنی، نه فقط ژاپن که کم کردن تلفات در همه دنیا مهم بوده هست. بدون اینکه از دین و ایمان کسی بپرسد.

    اگر خواستید ببینید چگونه اسباب و اثاثیه منزل را فیکس کنید که در زلزله نیفتد روی خودتان یا سر راه را نگیرد این مقاله را بخوانید. راهکارهای عملی و قابل اجرا دادن نه صرفا تئوری بافی و حرف های آکادمیک ژورنالی جهت گرفتن مدرک دکترا و لقب استادی دانشگاه.

    د) بیرون از خانه

    بعد از زلزله های بزرگ، گستره غیرقابل تصوری از پرسشها وجود دارد که مورد نیاز است بدانید.

    * بلاتکلیفی مردم

    * شایعات فراوان

    * کمبود آب و غذا

    * فلج شدن شهر و تمام امور روزمره

    * آتش سوزی

    * قطع برق و آب و گاز

    * قطع یا کمبود سوخت

    * اختلال در تلفن همراه

    * مسدود شدن راه ها

    * کمبود یا نبود امداد

    * سرما، گرما

    * کمبود یا نبود دارو و درمان

    * شلوغی و ازدحام بیش از حد

    * کمبود یا نبود سرویس بهداشتی

    * حجم غیرقابل تصور زباله

    * بوی تعفن حاصل از زباله و لاشه های انسانی و حیوانی

    * بیماری های خطرناک

    با اطلاع از این موارد اگر موفق شدید سالم به خارج از ساختمان برسید، دو کار می توانید انجام بدهید:

    ۱- در نزدیک ترین نقطه ایمن چادر بزنید و زندگی چادرنشینی و طولانی را شروع کنید.

    ۲- هرچه سریعتر از شهر خارج شوید.

    نمیددانم کجا زندگی میدکنید و به همین علت نمی توانم بگم کدام راه درست تراست.

    اگر در دِه یا شهر کوچک زندگی می کنید، راه اول بهتراست. چون به زودی کسانی جهت کمک به شما خواهند رسید و نیازهای شما را برطرف می کنند.

    اما اگر پایتخت کشور عزیزمان ایران هستید یا سایر شهرهای شلوغ، شاید خارج شدن از شهر به هر شکل ممکن تصمیم بهتری باشد. جمعیت فراوان پایتخت کشور عزیزمان ایران و بسته شدن احتمالی خیابان ها، فرایند کمک رسانی را دچار مسئله میکند. معلوم نیست چه زمانی به کمک شما می آیند. جمعیت میلیونی شهر نیاز به غذا و آب دارند که رساندن این حجم از آذوغه کار راحتی نیست و شاید غیرممکن. به همین علت پیشنهاد من بر خارج شدن از شهر است.

    از الان نمی شود گفت اوضاع بزرگراه ها و خیابان ها بعد از زلزله چگونه هست. ولی اگر زلزله شدید باشد به احتمال زیاد باید استفاده از ماشین را فراموش کنید. باید پیاده به سمت خروجی های شهر حرکت کنید. تمام راه هایی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در یک تعطیلی عادی قفل می شود، تصور کنید در شرایط زلزله چه اتفاقی میفتد.

    خوب کجا برویم؟

    اگر آشنایی، فامیلی و یا منزل ای در شهر دیگری دارید که می تونید مدتی آنجا سپری کنید، همین کار را بکنید. اگرنه همان چادری را که دم منزل می خواستید بزنید و زندگی کنید را ببرید خارج از شهر و در نقطه ای که زیاد جلو چشم نیروهای کمک رسان است بزنید. اینجوری لااقل دغدغه کمتری بابت نیازهای اولیه خواهید داشت. اوضاع بهتر شد و راه ها باز شد، جمع کنید بیایید دم خانه.

    لازم است بدانید که زندگی بلاتکلیف شما چند هفته نخواهد بود و ممکن است ماه ها و سال ها در چنین شرایطی سپری کنید. بعد تصمیمی بگیرید که در طولانی مدت به نفع شما و خانواده شما باشد.

    در حالت سخت گیرانه و شرایطی که نمی توانید منزل و زندگی را رها کنید، می تونید نفرات خانواده را دو بخش کنید که لااقل نصف آدمها درر شهر دیگه شرایط بهتری داشته باشند.

    فقط تاکید میکنم اگر تصمیم به خروج از شهر گرفتید در نخستین وقت انجام بدهید. اگر خانواده دارید تنها وظیفه شما پیگیری به خانواده هست. جهت نجات بقیه، ماجراجویی نکنید. آوار برداری و پیدا کردن افراد زیر آوار یک کار کاملا تخصصی است و انجام دادنش بدون دانش، جز خطر فراوان جهت خودتان و افراد زیر آوار نتیجه ای ندارد.

    سخن پایانی

    من ۸ روز اول زلزله را در سرپل بودم. متاسفم از اینکه باید بگویم در این مدت تنها چیزی که ندیدم «مدیریت بحران» بود. راحت تر بگویم: هیچ مدیریتی ندیدم. هر ارگانی ساز خودش را می زد. آنجا یه شهر کوچک بود با چند ده هزار جمعیت و یک تراکم جمعیتی شوخی در مقایسه با تهران.

    از آن روز هرچقدر فکر می کنم که چه اتفاقی بعد زلزله پایتخت کشور عزیزمان ایران میفتد، انگار به یک چیز غیرقابل درک فکر می کنم و از داغ شدن مغزم می فهمم حتی جوابی برایش ندارم و قابل تصور نیست.

    پس اگر ساکن پایتخت کشور عزیزمان ایران هستید و زلزله شدید آمد، دلخوش به ۱۰ ریشتر بودن آپارتمان تان نباشید. حتی اگر منزل شما سالم ماند، بدانید که زندگی مشکل در پیش دارید. پیش پا افتاده ترین نیازها تبدیل می شوند به بزرگترین چالش ها. قطع شدن آب، یک توالت رفتن راحت را تبدیل می کند به یک بحران. باقی پرسشها که دیگر جای خود دارد.

    پس

    ۱- همه کارایی که در این ۳ مطلب گفتم را انجام بدهید.

    ۲- صبح و شب دست به دعا باشید که زمین فعلا امان بده شاید روزی روزگاری یک مسئول مدبر بیاید و این چاره ناچار پایتخت کشور عزیزمان ایران را چاره کند.

    منبع : salamatnews.com

    واژه های کلیدی: ساختمان | ایرانیان | ایرانی | زندگی | زلزله | ایران | متفرقه

    راهکارهایی پیش و بعد از وقوع زلزله

    راهکارهایی پیش و بعد از وقوع زلزله

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • چاپ کتاب اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک
  • افست کتاب لاتین
  • کتاب اورجینال
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب