هر روز، روزي است كه هست و هرگز در جهان روزهاي هم شكلي وجود نداشته است.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » رویای صادرات گاز به اروپا از طریق مدیترانه محقق می‌شود ، داستان واردات گاز از ترکمنستان به آخر می‌رسد

    رویای صادرات گاز به اروپا از طریق مدیترانه محقق می‌شود ، داستان واردات گاز از ترکمنستان به آخر می‌رسد

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی گفت:با افتتاح و بهره برداری از خط دامغان_ نکا داستان واردات گاز از ترکمنستان جهت تامین بخشی از نیاز گاز شمال کشور آخر می یابد.

    رویای صادرات گاز به اروپا از طریق مدیترانه محقق می‌شود ، داستان واردات گاز از ترکمنستان به آخر می‌رسد

    حمید حسینی سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، اظهار کرد: اگرچه در زمینه زیاد کردن تولید نفت موفقیت‌های زیادی نداشته‌ایم ولی توانسته‌ایم در حوزه گاز با تکمیل فازهای پارس جنوبی به زیاد کردن برداشت ،دست پیدا کنیم.بطوریکه اکنون میزان برداشت از فازهای پارس جنوبی ۷۲۵ میلیارد متر مکعب است.

    وی با بیان اینکه سیاست کشور، از نگاه صادراتی به دور بوده‌ هست، افزود: اولویت اول کشور، جایگزینی صادرات با مصرف فرآورده‌هاست، بطوریکه گاز تولید شده است تبدیل به وسیله‌ای به منظور استفاده در سیستم گرمایش خانه‌های مردم و سوخت صنایع شده است است.

    وی ادامه داد: همچنین به سمت از بین بردن بنزین و تولید و استفاده از خودروهای گازسوز پیش رفته‌ایم، به همین منظور، در این زمینه روزانه حدود ۲۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنیم. به عبارتی گاز CNG را جایگزین بنزین کرده ایم.بنابراین اولویت اول گازی کشور، مصرف داخلی است.

    رویای صادرات گاز به اروپا از طریق مدیترانه محقق می‌شود ، داستان واردات گاز از ترکمنستان به آخر می‌رسد

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی گفت: تزریق گاز به چاه‌های نفت به منظور زیاد کردن برداشت با ضریب بالا دومین اولویت کشور در زمینه گاز تولیدی است.

    حسینی در تشریح اولویت سوم کشور ،بیان کرد: تبدیل گاز به فرآورده و پایه‌گذاری صنعت بزرگی به نام پتروشیمی سومین اولویت کشور در این حوزه به شمار می‌رود.چراکه هر سال حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز به صنعت پتروشیمی تحویل داده می‌شود که بخشی از این میزان صرف خوراک پتروشیمی شده است و بخش دیگر نیز جهت سوخت این صنعت مصرف می شود.

    وی گفت: صادرات گاز اولویت چهارم را به خود اختصاص داده است .

    قطع صادرات فرآورده های نفتی از مهر ماه

    حسینی با اشاره به تکمیل نبودن حلقه‌های اولیه در صنعت گازی کشور،افزود: هنوز در حوزه مصرف داخلی، گازرسانی برای تمام کشور محقق نشده است، به تازگی در حال گازرسانی به سیستان و بلوچستان و زابل هستیم، همچنین جهت تامین نیاز بخشی از گاز شمال کشور به واردات از ترکمنستان روی آورده بودیم که با افتتاح و بهره برداری از خط دامغان_ نکا داستان واردات گاز از ترکمنستان آخر می یابد.

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی گفت:با افتتاح و بهره برداری از خط دامغان_ نکا داستان واردات گاز از ترکمنستان جهت تامین بخشی از نیاز گاز شمال کشور آخر می یابد.

    وی با بیان اینکه تزریق گاز به چاه‌ها هم به اندازه کافی صورت نگرفته هست، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی در دو سال اخیر شرایط بهتری پیدا کرده است.علاوه بر این در زمینه جایگزینی فرآورده‌ها نیز موفق نبوده ایم.

    حسینی بیان کرد:در بسیاری از فصول سال به خاص تابستان‌ها ،نیاز نیروگاه‌ها از طریق گاز تامین می شود.همچنین سال ها تا ۱۰۰ میلیارد لیتر فرآورده به پالایشگاه های کشور تحویل داده شده است هست.

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: از اواخر تابستان به علت قرار گرفتن فاز پارس جنوبی در وضع اورهال(تعمیرات اساسی-بازآماد) مجبور به تحویل فرآورده های تولیدی به نیروگاه‌های کشور شده است و یا جهت زمستان گاز ذخیره کرده ایم، از اینرو صادرات فرآورده‌های کشور، از مهرماه قطع شده است است.به همین منظورصادرات فرآورده های نفتیبه افغانستان و عراق متوقف شد

    حسینی افزود: با اینکه وقت خوبی در منطقه جهت کشور ایجاد شده، ولی تا زمانی که ظرفیت های پارس جنوبی تکمیل نشود، نمی‌توانیم در زمینه صادرات حرف زیادی جهت گفتن داشته باشیم. متأسفانه با اینکه دومین کشور دارنده ذخایر گازی و سومین تولیدکننده بزرگ گاز در دنیا هستیم، ولی در رده کشورهای صادرکننده گاز حضور نداریم.

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی ادامه داد: با اینکه الجزایر بسیار کوچکتر از ماست و یا تولیدات آذربایجان به نسبت کشور عزیزمان ایران بسیار کم هست، ولی باید اذعان کرد که اولویت آنها صادرات گاز بوده و در کسب درآمدهای ارزی در مقایسه با ما بسیار موفق تر عمل کرده اند.

    بازار عراق راهی جهت ورود به بازار گاز اروپا

    حسینی بیان کرد: در زمینه صادرات گاز، قرارداد خوبی با ترکیه منعقد کرده ایم و چندی پیش نیز قراردادی با عراق داشته‌ایم که در جهت اجرای آن از طریق خط بغداد ۳۵ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها ارسال خواهد شد. همچنین از طریق خط بصره ۳۵ میلیون متر مکعب گاز دیگر به این منطقه صادر خواهد شد.

    رویای صادرات گاز به اروپا از طریق مدیترانه محقق می‌شود ، داستان واردات گاز از ترکمنستان به آخر می‌رسد

    وی افزود: عراقی‌ها جهت دریافت گاز از کشور عزیزمان ایران به منظور تأمین نیاز مصارف خانگی و صنایع علاقه شدیدی به کشور ما داشته و اکنون وارد فاز مذاکره شده‌اند.

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی با اشاره به در دست داشتن بازار عراق ،افزود:با به دست آوردن بازار افغانستان در آینده و استفاده از عراق جهت دسترسی به بازارهای کویت، اردن، سوریه و لبنان؛ به مدیترانه رسیده و از آنجا راه ورود به بازار اروپا جهت کشور عزیزمان ایران میسر خواهد شد.

    حسینی ادامه داد:این عنوان به شدت موجب نگرانی عده بسیار زیادی شده است است.حتی بعضی به هنگام تحلیل بسیاری از وقایع رخ داده در سوریه ،موضوع را به دسترسی کشور عزیزمان ایران به مدیترانه و در نهایت بازار اروپا ربط می دهند. این عنوان نشان می دهد که در کشور عزیزمان ایران پتانسیل ورود به بازار گاز اروپا وجود دارد.

    حضور پررنگ کشور عزیزمان ایران در دنیا با تولید ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز

    وی بیان کرد: اکنون تولید گاز کشور ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده است به ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز زیاد کردن پیدا خواهد کرد. بنابراین با تحقق این نشانه ، صادرات ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز در روز یعنی به اندازه ۱۰ فاز پارس جنوبی ممکن خواهد شد. ضمن اینکه در کنار آن، قرارداد عراق و ترکیه را نیز پوشش می‌دهیم.

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی گفت:با افتتاح و بهره برداری از خط دامغان_ نکا داستان واردات گاز از ترکمنستان جهت تامین بخشی از نیاز گاز شمال کشور آخر می یابد.

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی ادامه داد: همچنین به علت رسیدن به حجمی از گاز مازاد ،صادرات به عمان و افغانستان و سایر کشورها مرتفع خواهد شد.

    حسینی با اشاره به دو مسیر موجود جهت صادرات گاز در تشریح آنها گفت: یا باید به فکر صادرات گاز از طریق LNG باشیم و یا به عنوان خوراک به واحدهای پتروشیمی افتتاح شده است تحویل داده و از این رو به دنبال صادرات نباشیم. ولی اگر به فکر صادرات باشیم باید بر تنوع سبد صادراتی خود بیافزاییم. آیا که هر لحظه نمی‌توانیم در همه بازارهای صادراتی گاز بر انتقال گاز از طریق خط لوله تکیه کنیم. البته چندی گذشته نیز وزارت نفت صادرات گاز از طریق LNG را شروع کرده است.

    وی بیان کرد: اگرچه قرارداد تازه فوق ۵۰۰ هزار متر مکعب در روز بوده و چندان چشمگیر و بزرگ نیست، ولی قبل از این به علت نداشتن تکنولوژی ،منابع مالی و تجهیزات ؛پروژه ال ان جی متوقف شده است بود. بنابراین اگرچه قرارداد صادرات گاز به شکل LNG توجیح اقتصادی ندارد ولی جهت اینکه در بازار بزرگ گاز حرفی جهت گفتن داشته باشیم، نباید خود را محدود به منطقه کنیم و باید به تنوع‌سازی سبد صادراتی خود اقدام کنیم.

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه باید جهت ورود به یک بازار تازه هزینه کرده و در ابتدا به فکر یادگیری و آشنا شدن با تکنولوژی تازه شویم، افزود: بعضی سر و صدای زیادی مبنی بر قیمت این قرارداد به پا کرده اند، در حالیکه باید دانست بعد از یک مرحله مقدماتی هزینه‌بر، در ظرفیت‌های بعدی این موارد جبران می شود.

    رویای صادرات گاز به اروپا از طریق مدیترانه محقق می‌شود ، داستان واردات گاز از ترکمنستان به آخر می‌رسد

    گاز قیمت جهانی ندارد

    حسینی با بیان اینکه قرارداد منعقد شده است با ترکیه برای صادرات گاز ، نباید مانع همه کارهای توسعه‌ای کشور عزیزمان ایران شده است و در دیگر قراردادهای صادراتی گاز به عنوان مبنا و ملاک قرار گیرد، افزود: جهت مثال عراق حاضر به انعقاد قرارداد بلندمدت نشده و قرارداد آن با ما مدتی ۶ ساله دارد، آیا که اعتقاد است قیمت ارائه شده است از جانب کشور عزیزمان ایران منطقی نیست.

    وی با بیان اینکه قیمت مطرح شده است در بازار اروپا متفاوت با سایر قیمت‌هاست، افزود: ورود به بازار ترکیه در اصل به معنای ورود به قیمت‌های اروپاست، بنابراین باید اذعان کرد قیمت در خلیج‌فارس، هند و نقاط دیگر متفاوت از هم هستند.

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: متاسفانه گاز همانند نفت قیمت جهانی ندارد و از مباحثی چون قیمت نقطه‌ای و منطقه‌ای تبعیت می‌کند. به طور مثال گازی که در منطقه آمریکا قیمتی معادل ۳ دلار داشته و به اصطلاح از ارزش پایینی برخوردار است در اروپا با قیمتی ۳ برابری به فروش می رسد.

    حسینی تأکید کرد: لذا قیاس قراردادها با قیمت مطرح شده است در قرارداد ترکیه درست نیست و قطع به یقین کشور را از ورود به بازارهای صادراتی دیگر محروم خواهد کرد.

    وی گفت: همین مسئله جهت صنایع پتروشیمی کشور نیز به وجود آمده بود. سالها وزارت نفت مدعی بود که آیا باید گاز را به پتروشیمی‌ها با قیمتی به میزان ۸ سنت تحویل دهد در حالیکه می تواند به دنبال صادرات گاز با قیمت‌هایی زیاد از آن و به میزان ۲۵ سنت تا ۳۰ سنت باشد.

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی افزود: با این قبیل از نگاه ها که اداره کشور ممکن نخواهد بود،این کشور نیاز به کار و اشتغال دارد و گاز نباید تنها جهت درآمدزایی مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه باید موتور محرکه اقتصاد کشور باشد.

    حسینی ادامه داد:علاوه بر این آذربایجان،کردستان عراق و روسیه گاز خود را با قیمتی پایین تر از قیمت ما می فروشند. بنابراین باید انعطاف داشته باشیم و بنا به شرایط هر بازار جهت مسابقه خود قیمتی را مطرح کنیم. اینکه تنها یک قیمت ثابتی مطرح باشد درست نیست.

    وی گفت:با افغانستان نیز باید به خاطر پرسشها امنیتی قیمت را طوری تعیین کنیم که در قبال فروش گاز به فکر تأمین امنیت جهت کشور هم باشیم.

    جلوگیری از سوختن فلر با صادرات گاز به شکل LNG

    حسینی در تشریح قیمت LNG مطرح شده است در قرارداد کشور عزیزمان ایران با کشور نروژ گفت: قیمتLNG در دنیا معلوم است یک بی تی یو LNG که وارد مخزن می‌شود قیمتی به میزان ۱۳دلار تا ۱۴ دلار دارد، بنابراین ۳۰ دوره نزدیک ۳۰ سنت در مخزن خواهد بود. علاوه بر این هزینه سرمایه‌گذاری، حمل و تکنولوژی نیز به این عنوان اضافه می شود.

    وی تصریح کرد: از این رو نمی توانیم با قیمتی که گاز را صادر می کنیم ، LNG را نیز به همان قیمت به فروش برسانیم. این عنوان نه تنها توجیح اقتصادی ندارد، بلکه هیچ‌کس حاضر به انعقاد قرارداد با ما نخواهد شد.

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی بیان کرد:LNG گاز خاصی می‌خواهد که گاز فلر و متان از جمله آنهاست، و تبدیل این گازها به LNG هزینه بر خواهد بود.برخی به جای این موارد تخصصی تنها به قیاس قیمت‌ها می‌پردازند. ترکیه در شرایط خاصی به انعقاد قرارداد با ما اقدام کرد، ولی بعدها با شکایت در دادگاه ،ایران را مجبور به کم کردن ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت گاز صادراتی کرد.

    وی گفت: فروش گاز به شکل LNG به شرکت نروژی تصمیم درستی بوده هست، آیا که میزان گاز فلر کشور بسیار زیاد هست. هم اکنون روزانه ۴۰ میلیون لیتر متر مکعب فلر یعنی به اندازه ۲ فاز پارس جنوبی در حال سوختن است که با فروش گاز به شکل LNG ضمن جلوگیری از هدررفت آن درآمدی نیز عاید کشور می شود.

    حسینی بیان کرد: علاوه بر این شرکت ملی نفت اعلام کرده که گاز فلر را با قیمتی به میزان ۱ تا ۳ سنت به مناقصه خواهد گذاشت.

    قابلیت جذب ظرفیت مازاد گاز کشور عزیزمان ایران تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب به وسیله کشورهای همسایه

    وی بیان کرد: اگر وزارت نفت در محیط کارشناسی و خارج از مباحث سیاسی به تعیین قیمت‌گذاری بپردازد، در راه رسیدن به چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ موفق خواهیم بود.

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی بیان کرد: نیاز ترکیه به گاز بیش از ۲ برابر میزان فعلی خریداری شده است از کشور عزیزمان ایران هست، عراق هم به شدت به علت قرارگرفتن در مرحله بازسازی و راه‌اندازی صنایع خود به فکر تأمین گاز خود هست، آیا که به خاطر خسارات جنگی مجبور شده است و به علت قرارداد منعقد کرده با کویت در حال صادرات گاز تولیدی خود به کویت بوده و به گاز کشور عزیزمان ایران نیاز دارد.

    حسینی افزود: علاوه بر این بازار افغانستان نشانه کوچکی نیست و این کشور علاقمند است تا LNG خود را به مرز کشور ما آورده و با احداث واحدی ،گاز کشور عزیزمان ایران را بخرد.

    وی تصریح کرد: در سبد انرژی دنیا ،سهم رو به زیاد کردن تنها کالای فسیلی که حتی انرژی‌های نو نیز آن را ترساندن نمی‌کنند، گاز است.

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی گفت: با توجه به زیاد کردن مصرفی که آسیا، هند، چین، اندونزی و کشورهای جنوب شرقی آسیا دارند، قطع به یقین می‌توانیم در زمینه صادرات گاز حرف اول را بزنیم، ولی امکان مسابقه قیمت ما با قیمت‌های آمریکا که در حال تولید شیل‌گاز هست، جای پرسش دارد، آیا که این محصول آمریکا در آیندهرقیب بزرگی جهت گاز کشور عزیزمان ایران خواهد بود.

    حسینی بیان کرد: به نظر می‌رسد شرایط کشور جهت رقابت‌کردن مهیا نبوده و دست مسئولان اجرایی جهت مذاکره کردن و ایجاد فضای رقابتی در این زمینه باز نیست، ولی کشورهای همسایه توانایی جذب ظرفیت مازاد گاز کشور عزیزمان ایران تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب را دارند.

    پاکستان جهت خرید گاز کشور عزیزمان ایران حداکثر ۷ سنت می پردازد

    وی بیان کرد: در زمینه صادرات گاز به پاکستان و هندوستان مذاکرات بسیاری داشته‌ایم و چون مسئله روابط بین این دو کشور مطرح هست، تعیین قیمت بحث‌برانگیز شده است است.

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی ادامه داد: حداکثر قیمتی که پاکستانی ها حاضر به خرید گاز از ما هستند،حدود ۷ تا ۷٫۵ سنت است که با قیمت در نظر گرفته شده است در ذهن‌ما و با آنچه به عراق و ترکیه فروخته‌ایم فاصله بسیاری دارد، لذا شورای امنیت ملی باید روی این مسئله تصمیم بگیرد، آیا که نتیجه‌گیری در این باره فراتر از یک تصمیم کارشناسی است و حضور در بازار هندوستان و پاکستان و روابط با آنها بسیار مهم به شمار می رود.

    حسینی تصریح کرد: اگر از تولید گاز کشور به بیش از ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز اطمینان یابیم، قطع به یقین باید جهت استفاده بهینه از آن فکری کنیم.

    وی گفت: در قرارداد کرسنت نیز باید با مذاکره و تجدیدنظر در قیمت ،آن را به مرحله اجرا دربیاوریم، همچنین می‌توانیم به سوآپ گاز به کشورهای همسایه و عربی که عمده مصرفشان در تابستان است مبادرت ورزیم. جهت مثال عمده مصرف عراق در تابستان، تأمین نیاز نیروگاههایش است.

    حسینی تصریح کرد: باید با بهره گیری از ظرفیت سوآپ، خط لوله، LNG ، ترانزیت و … بر زیاد کردن حضور خود در بازار صادراتی گاز دنیا بیافزاییم.

    وی راجع به صادرات گاز به پاکستان گفت این کشور باید به اتمام احداث خط لوله از طرف خود اقدام کند، پاکستان مسئله مالی را در نافرجام ماندن این عنوان مطرح می‌کند و انتظار داشته که تأمین مالی این پروژه از جانب کشور عزیزمان ایران صورت پذیرد، در حالی که ما در شرایطی نبوده ایم که هزینه خط لوله را پرداخت کنیم.

    حسینی بیان کرد: پاکستان در حالی از کمبود منابع مالی صحبت می کند که همزمان با قرارداد منعقد شده است با کشور عزیزمان ایران جهت صادرات گاز اقدام به واردات LNG از قطر کرده است.این درحالیست که LNG به علت مشکل های بسیار زیادیاز قبیل تأسیسات، واردات و … هزینه‌بر است.

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی ادامه داد: پاکستان حتی در ایجاد کنسرسیوم جهت آخر دادن به تکمیل خط لوله از جانب خود ناتوان بوده است ولی از آنجایی که ارتش و شرکت‌های وابسته به آن حرف آخر را در این کشور می‌زنند، اقدام به درگیر کردن این بخش در قرارداد مذکور کرده‌ایم تا شاید صادرات گاز به پاکستان امکان‌پذیر شود.به تازگی نیز ارتش پاکستان از کشور عزیزمان ایران دیدار داشته و مذاکراتی در این باره انجام داده اند.

    حسینی گفت: همچنین با تغییراتی که در این کشور انجام شده است ،وزارت نفت می‌تواند طبق مفاد قرارداد منعقد شده است ،علیه آنها اقدام کند. البته تحرکاتی انجام شده است و به اجرای این پروژه امیدواریم.

    سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی در آخر گفت: از آنجایی که پاکستان کشور پرمصرفی است ،با اجرای قرارداد فوق نه تنها منافع اقتصادی آنها تامین می شود بلکه کشور عزیزمان ایران نیز بازار خو‌بی بدست می آورد.

    گفتگو از پریسا مهریان و مصطفی بزرگ نسب

    عبارات مهم : ۷۰۰ میلیون – پتروشیمی
    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: ۷۰۰ میلیون | پتروشیمی | پاکستان | پتروشیمی | صادرات | پاکستان | قرارداد | ترکیه | بازار | ایران | میلیون

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال