سعی کنید اشتباهات دیگران را ببخشید، حس انتقام انرژی منفی دارد.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » موافقان و مخالفان انتقال آب رودخانه کارون چه می گویند؟

    موافقان و مخالفان انتقال آب رودخانه کارون چه می گویند؟

    با توجه به خشکسالی‌های اخیر بسیاری از استان‌ها با کمبود آب مواجه شده است اند از این رو طرح هایی جهت تامین منابع آب از سایر مناطق با صرف هزینه‌های سنگین در دست اجراست.

    موافقان و مخالفان انتقال آب رودخانه کارون چه می گویند؟

    به روایت گروه خبری اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، انتقال آب از کارون به استان‌های داخلی فلات کشور عزیزمان ایران محل بحث و جدل موافقان و مخالفان این طرح شده است و از مزایا و معایب آن سخن‌های بسیاری مطرح شده است است.

    معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان تاکید کرده است یکی از بزرگترین دستاورد‌های استان اصفهان در حوزه آب، پروژه بهشت آباد هست. این پروژه در حد یک رویا بود، ولی امروز به اتمام رسیده است.

    طبق نظر مدیر انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان، مسئولان و نمایندگان مردم استان‌هایی که در فلات مرکزی کشور عزیزمان ایران واقع شده‌اند؛ به منظور نجات استان و مردم خود باید هرچه سریع‌تر جهت اجرایی شدن این طرح اقدام کنند و در نظر داشته باشند که فقط اجرای طرح بهشت‌آباد نجات دهنده فلات مرکزی کشور عزیزمان ایران است.

    موافقان و مخالفان انتقال آب رودخانه کارون چه می گویند؟

    در همین ارتباط مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از شروع عملیات اجرایی پروژه انتقال آب به فلات مرکزی (بهشت آباد) اظهار کرد: با کارها و تلاش‌های صورت گرفته قرارداد عملیات اجرایی این پروژه با قرارگاه خاتم الانبیاء منعقد و مجوز‌های مورد نیاز جهت عملیاتی شدن پروژه بهشت آباد اخذ شده است است.

    نایب مدیر شورای اسلامی شهر اصفهان نیز می‌گوید: جهت جاری بودن همیشگی آب زاینده رود باید از سخنان شعارگونه دست کشید و طرح بزرگ بهشت آباد را در اولویت نخست قرار داد.

    حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان هم تاکید کرده است: راه‌اندازی پروژه بهشت‌آباد یکی از نیاز‌های استان اصفهان محسوب می‌شود.

    تشکیل زنجیره انسانی در اهواز و مخالفت با انتقال آب کارون

    اما در استان خوزستان واکنش‌ها کاملا متفاوت بود. دراهواز مردم با تشکیل زنجیره انسانی مخالفت خود را به انتقال آب از سرچشمه‌های کارون اعلام کرده اند.

    با توجه به خشکسالی‌های اخیر بسیاری از استان‌ها با کمبود آب مواجه شده است اند از این رو طرح هایی جهت تامین منابع آب از سایر مناطق با صرف هزینه‌های سنگین در دست اجراست.

    شریف حسینی نماینده اهواز در این خصوص اظهار داشته است: در صحن علنی مجلس به مدیر جمهور در خصوص انتقال آب کارون به سایر استان‌ها تذکر دادم، لیکن این کار باعث نابودی استان خوزستان می‌شود و تاکید کرده است تا ما هستیم نمی‌گذاریم آب کارون انتقال یابد.

    نماینده شوشتر در مجلس بیان کرد: با انتقال آب کارون فوت استان خوزستان رقم می‌خورد و دولت موظف است از بروز چنین اقدامی جلوگیری کند.

    انصاری، نماینده آبادان، هم در نطق پیش از دستور خود در مجلس گفته است: جهت دزدی آب، خوزستانی‌ها را از بدنه وزارت نیرو بیرون کردند

    در این میان استاندار تازه خوزستان، مقتدایی هم در مراسم معارفه خود بیان کرده است: زمانی که بحث سدسازی بر روی رودخانه کارون مطرح می‌شود و چهار سد و شش نیروگاه را با آن همه هزینه احداث می‌کنیم، باید به فکر آب مورد نیاز جهت کشاورزی باشیم. اجرای طرح ۸۰۰ هزار هکتاری مورد تاکید مقام معظم رهبری در خوزستان به آب نیاز دارد و در این شرایط آیا برداشت آب از سرچشمه‌های کارون تعارض در سرمایه گذاری نیست؟

    در ادامه چیت چیان وزیر سابق نیرو سال ۹۳ در همایشی در استان خوزستان با اطمینان خاطر از انتقال آب کارون جهت تامین آب شرب تصریح کرد: انتقال آب در سرشاخه‌ها تنها به منظور تامین آب شرب صورت خواهد گرفت و اجازه نداریم به غیر از تامین مصارف شرب، آب را به منظور دیگری انتقال دهیم و جهت مقادیر آبی که موجود هستند اراضی کشاورزی مشخص شده است است که امیدواریم با اصلاح اوضاع بارش سطح زیر کشت استان زیاد کردن یابد.

    در همین راستا با منصورسرابی کارشناس حوزه مهندسی آب و کشاورزی مصاحبه ای داشته ایم که به شرح ذیل است.

    موافقان و مخالفان انتقال آب رودخانه کارون چه می گویند؟

    انتقال آب رودخانه کارون با توجه به میزان استفاده در بخش‌های صنعتی و کشاورزی توجیه علمی دارد؟

    در شرایط ثابت بودن میزان نمک موجود در آب رود منزل کارون، زیاد کردن حجم رودخانه‌ها موجبات تقلیل شوری و کم کردن حجم آب رودخا نه ها، موجبات زیاد کردن شوری منابع آب آن‌ها را فراهم می‌آورد.

    ازآنجا که بدلیل انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون وهمچنین بدلیل سد سازی‌ بدون ارزیابی‌های زیست محیطی حجم آب رود منزل کارون به شدت تقلیل یافته هست، لذا این امر موجبات تخریب هر چه زیاد کیفیت منا بع آب این رودخا نه را، فراهم نموده است.

    هرگونه انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون به دشت رفسنجان، نه فقط خطای راهبردی، بلکه فاجعه زیست محیطی و ملی محسوب می‌گردد. لیکن رودخانه کارون هم اکنون از نظر برقراری تعادل نمک، نه تنها آب مازاد ندارد بلکه باکمبود آب حداقل به میزان ۴ میلیارد متر مکعب در سال روبرو است.

    با توجه به خشکسالی‌های اخیر بسیاری از استان‌ها با کمبود آب مواجه شده است اند از این رو طرح هایی جهت تامین منابع آب از سایر مناطق با صرف هزینه‌های سنگین در دست اجراست.

    فعالیت‌های صنعتی در اطراف رودکارون چه تاثیری بر عملکرد این رودخانه داشته است؟

    تخلیه ۲/ ۲ میلیارد مترمکعب از زه آب طرح‌های زهکشی زیر زمینی نیشکر و … آلوده به انواع سموم دفع آفات، کود‌های شیمیائی، فلزات سنگین و سمی و …، تخلیه بیش از ۳۵۰ میلیون متر مکعب در سال از فاضلاب‌های شهری و روستایی و صنعتی آلوده به انواع آلایند‌های مسموم و سرطان زا، تخلیه آب سد گتوند با شوری حدود ۲۲۰۰ میکروموس بر سا نتی متر.
    به علت تقلیل حجم منابع آب رود منزل کارون و همچنین بدلیل تخلیه منابع آلوده مذکور، شوری منابع آب رودخانه کارون از ۱۵۰۰ میکروموس بر سا نتی متر ۱۰ سال قبل به حدود ۲۵۰۰ میکروموس بر سا نتی مترفعلی، زیاد کردن یافته و این امر موجبات، تخریب هرچه زیاد کیفیت منابع آب، این رودخا نه را فراهم نموده است.

    از نظر برقراری تعادل کمی و کیفی منابع آب رودخانه کارون، ورود منابع آب شیرین اضافی به داخل رود منزل مذکور حداقل به میزان ۴۰۰۰ میلیون متر مکعب در سال، مورد نیاز خواهد بود.

    چه راهکار‌هایی جهت کم کردن مصرف آب در بخش کشاورزی حوزه کارون وجود دارد؟

    موافقان و مخالفان انتقال آب رودخانه کارون چه می گویند؟

    از طریق افزایش کارکرد آبیاری در طرح‌های توسعه نیشکر، به میزان ۰، ۹۸ میلیون متر مکعب در سال؛ و زیاد کردن کارکرد آبیاری در طرح‌های غیرنیشکری، به میزان ۹۰۰ میلیون متر مکعب درسال و جلوگیری از کشت برنج، به میزان ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال می‌توان در کشاورزی صرفه جویی کرد.

    از آنجایی که دست یابی به آب مذکور مستلزم سرمایه گذاری و وقت زیاد (حداقل ۲۰ سال) و همچنین مستلزم برطرف پرسشها قانونی واجرائی از نظرجلوگیری از کشت برنج در استان مذکور هست، لذا تامین آب مذکور به سادگی ممکن و میسر نخواهد بود. در حالیکه انتقال آب از سرشاخه‌های رودخا نه کارون به محض تامین اعتبارات مربوط، قابل اجرا خواهد بود.

    انتقال آب کارون چه تبعاتی را می‌تواند داشته باشد؟

    با توجه به امکان صرفه جویی در آب آبیاری استان خوزستان (در دراز مدت) به میزان ۳۰۸۰ میلیون متر مکعب در سال و همچنین با عنایت به آب اضافی مورد نیاز رودخانه کارون به میزان ۴۰۰۰ میلیون متر مکعب در سال (از نظر برقراری تعادل کیفی منابع آب این رود خانه) رود منزل مذکور، نه فقط دارای آب اضافی به میزان ۷۵۰ میلیون متر مکعب در سال نخواهد بود (از نظر انتقال به دشت رفسنجان)، بلکه، با کسری آب به میزان ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب در سال نیز، رو به رو خواهد بود.

    با عنایت به اینکه رودخانه کارون از نظر برقراری تعادل کیفی نمک و آلاینده‌ها، به منابع آب شیرین اضافی حداقل به میزان بیش از ۴۰۰۰ میلیون متر مکعب در سال نیاز مبرم دارد، لذا، هرگونه انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون به دشت رفسنجان، موجبات زیاد کردن شوری و آلاینده‌های منابع آب رودخانه کارون شده است و این امر موجبات تخریب هر چه زیاد منا بع آب، ساختمان خاک، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان خوزستان را، فراهم خواهد کرد.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: کشاورزی | رودخانه | اصفهان | کشاورزی | رودخانه | خوزستان | پروژه | منابع | تعادل | میلیون | انتقال

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب آمازون
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی