افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » امیر حسین مست نبوده است/ وکیل خانواده ستایش

    امیر حسین مست نبوده است/ وکیل خانواده ستایش

    با این كه امیرحسین می‌گوید به قدری مشروب خورده بوده كه در اصطلاح «سیاه‌مست» بوده، در پرونده به نكاتی برمی‌خوریم كه بحث مسلوب‌الاراده بودن دیده نمی‌شود، آن هم بنا بر دلایل متقن. 

    امیر حسین مست نبوده است/ وکیل خانواده ستایش

    با این كه امیرحسین می گوید به قدری مشروب خورده بوده كه در اصطلاح «سیاه مست» بوده، در پرونده به نكاتی برمی خوریم كه بحث مسلوب الاراده بودن دیده نمی شود، آن هم بنا بر دلایل متقن.

    توضیحات عسگر قاسمی آقباش وکیل خانواده ستایش درمورد این پرونده

    عسگر قاسمی آقباش وکیل خانواده ستایش قریشی، می گوید: با این که موکل خانواده ستایش هستم، باید این را بگویم که اصلا به دنبال برنده شدن در این ماجرا نبوده و نیستم چون به هر حال این اتفاق تلخ رخ داده، ولی شاید اعدام چیزی را حل نکند.

    عبارات مهم : خانواده – دادگاه
    عسگر قاسمی آقباش حقوقدان و وكیل دادگستری كه وكالت خانواده ستایش قریشی را بر عهده دارد، به سوالاتی اطراف چند و چون این پرونده پاسخ داد. بحشی از گفت وگو با او را در ادامه بخوانید:

    با توجه به این كه خانواده ستایش افغان هستند، مراجعه این خانواده به ما از طریق اداره اتباع بود. به من و آقای عزیزمحمدی كه قاضی مشهوری در حوزه قتل هستند و نزدیك دو سال است در كسوت وكالت در حال فعالیت هستند، پیشنهاد این پرونده مطرح شد و ما هم آن را پذیرفتیم. ما دو بار زیاد با این خانواده در دفتر ملاقات نداشتیم و دیدارهای دیگر در راهروهای دادگاه بوده است.

    همراه با تعداد دیگری از افاغنه آمده بودند و توضیح مختصری راجع به این عنوان دادند كه چه شده است هست. روایت، همان چیزی است كه قبل تر هم رسانه ای شده است هست، خانواده ستایش و امیرحسین همسایه بوده اند، ستایش جهت بازی با خواهرزاده امیرحسین به منزل آنها رفته، خانواده امیرحسین منزل را ترك می كنند و هنگامی كه امیرحسین می بیند او تنهاست، به بهانه ای او را به طبقه بالا می كشاند، به او تعرض كرده و بعد هم او را می كشد.

    ببینید من هیچ درخواستی مبنی بر این كه امیر حسین اعدام یا قصاص شود نداشتم. این را وجدانا می گویم. در جلسه دادگاه ما فقط ادله اثبات دعوی را مطرح كردیم، درخواست را هم موكول كردیم به اولیای دم كه آنها چه تقاضایی از دادگاه دارند. ما به عنوان وكیل نه درخواست قصاص داشتیم و نه اعدام. ما نقشی در این كه بخواهیم او را به اشد مجازات برساند یا نرساند، نداشتیم.

    به هر حال خانواده ستایش، بر قصاص تاكید دارند، این را هم باید قبول كنیم كه اتفاق مشکل جهت آنها افتاده است.

    آقباش در پاسخ به پرسش این كه امیرحسین گفته هنگام ارتكاب قتل، مست بوده و متوجه نبوده چه می كند، نمی توانست تاثیری در حكم صادره داشته باشد؟، گفت: مستی و مسلوب الاراده بودن می توان در صدور حكم تاثیرگذار باشد، ولی مساله اینجاست كه با این كه امیرحسین می گوید به قدری مشروب خورده بوده كه در اصطلاح «سیاه مست» بوده، در پرونده به نكاتی برمی خوریم كه بحث مسلوب الاراده بودن دیده نمی شود، آن هم بنا بر دلایل متقن. این كه شخصی متوجه نشود چه چیزی بر او می گذرد، زمانی پذیرفته می شود كه متهم اینطور در دفاعیاتش از جزییات قضیه مطلع نبوده و به آنها اعتراف نكرده باشد. امیرحسین در جای جای پرونده، نحوه ارتكاب عمل را توضیح داده و با جزییات آنها را تعریف كرده هست. امیرحسین لحظه لحظه این اتفاق ها را یادش بوده. اینها یعنی بحث مستی یا مسلوب الاراده بودن، منتفی است.

    آقباش در پاسخ به سوالی راجع به این كه گفته می شود، امیر حسین به اختلال شخصیتی دچار هست، می گوید: من تخصص نظر دادن راجع به این عنوان را ندارم، ولی در پرونده به این عنوان اشاره شده است هست. در پرونده شخصیتی او گفته شده، هوش كلامی وی ۱۰۶ و غیركلامی ۹۶ و هوش بهره كل ۱۰۲ بوده هست. اینها در پرونده آمده و حرفی از اختلال شخصیتی نشده است.

    آقباش در پاسخ به این این پرسش كه اگر بر فرض، چنین اتفاقی جهت فرزند خودشان رخ داده بود، باز هم تلاش می كردند از امیرحسین دفاع كنند؟، گفت: من به عنوان وكیل، پرونده امیرحسین را نمی پذیرفتم، چون هنگامی که پرونده را می خواندم و می دیدم كه دلایل كافی جهت اثبات بی گناهی او وجود ندارد، این كار را نمی كردم. ولی خب راجع به این كه اگر از نزدیكان من بود، تلاش می كردم او را نجات بدهم باید بگویم بله طبیعی است كه اگر شخصی از نزدیكان شما مرتكب خطایی شود، با همه توانتان تلاش می كنید او را نجات دهید. با این حال، با این كه وکیل خانواده ستایش هستم، باید این را بگویم كه اصلا به دنبال برنده شدن در این ماجرا نبوده و نیستم، چون به هر حال این اتفاق تلخ رخ داده، یك كودك قربانی شده، خانواده هایی داغدار شده است اند و شاید اعدام چیزی را حل نكند.

    اصلا و مطلقا اعدام راهكار نیست. پرونده های زیادی را داشته ایم كه مشمول بر اعدام بوده اند، ولی بعد از آن هم دیده ایم كه چنین جرایمی تكرار شده است اند. مساله اینجاست كه باید دید چه چیزی به انجام اینگونه جرایم و جنایات منجر می شود، باید عواملی كه فرد را به اینجا می رساند، برطرف كرد، نه این كه فقط به دنبال از بین بردن فیزیكی افراد بود. منطقه زندگی امیرحسین، یك منطقه آسیب خیز بوده است كه مشابه چنین مناطقی را در كشورمان كم نداریم.

    بیشتر كسانی كه دست به بزهكاری می زنند، بستر اجتماعی و زندگی خانوادگی مناسبی را ندارند و در این عنوان نمی شود شك كرد كه محیط زندگی ما در بزهكار شدن یا نشدن تاثیر دارد. نقش عواملی كه فرد را به بزهكاری می رسانند نباید نادیده گرفته شود، همانطور كه در همین ماجرای قتل ستایش، باید پرسید آیا باید یك پسر نوجوان با یك دختربچه تنها بماند؟ آیا باید یك پسر نوجوان زندگی مستقلی در طبقه بالای منزل ارزش داشته باشد؟ آیا باید به آسانی به مشروبات الكلی دسترسی داشته باشد؟ آیا خانواده یا مسئولان مدرسه نظارتی روی واکنش‌ها او نداشته اند؟ به انواع برنامه ها و فیلم های مستهجن دسترسی داشته است؟ همه اینها می تواند یك فرد را به بزهكار شدن هدایت كند.

    به هر حال در قوانین، اصل شخصی بودن مجازات ها را داریم. یعنی خود فردی كه مرتكب عملی شده، باید مجازات شود و نمی توان آن را به دیگران تعمیم داد. هر شخصی مسئول اعمال خودش است و این بحث هم در نظام های حقوقی متفاوت و هم در فقه ما پذیرفته شده است هست. شاید بهتر است كه عوامل تاثیرگذار در این قضیه هم زیاد شناسایی شود، ولی نظام حقوقی ما فعلا چنین امكانی را ندارد كه ریشه ها را ارزیابی كند و سهمی را به این اختصاص بدهد كه كم سوادی، كم توجهی، اعتیاد، معیشت، فقر اقتصادی، محیط نابسامان و … از منظر جرم شناسی در بزهكار بودن یك شخص چقدر تاثیرگذار بوده است.

    حكم امیرحسین در دو بخش صادر شده، یكی قصاص و دیگری اعدام. اگر اولیای دم، قصاص را ببخشند، باز هم بحث اعدام بر جای خودش باقی هست، چون حدود الهی تعطیل نمی شوند. با این حال، توبه آینده نگری شده، ولی فكر می كنم اوضاع پرونده او به گونه ای نیست كه بشود از آن استفاده كرد. با این حال، اگر خانواده اعلام رضایت كند، شاید چنین راه نجاتی بشود، پیدا كرد.

    بعد از این كه این رای صادر شد، صحبت های زیادی با این خانواده داشتم و حتی گفتم هر مبلغی را كه شما بخواهید می شود جهت رضایت درخواست كرد، ولی این خانواده مطلقا به رضایت فكر نمی كنند. حتی حاضر نیستند راجع به این عنوان حرفی زده شود و یكی دو بار كه این عنوان را مطرح كردیم، حال مادر ستایش بد شد و گفتند اصلا چنین چیزی را نمی پذیرند.

    من چند بار كه با پدر ستایش حرف زدم، از ایرانی ها ابراز خرسندی و رضایتمندی دارند. ولی به هر حال، این پرونده با ابعاد تلخی كه داشته، رسانه ای شده است و شاید فشارهایی از طرف جامعه افغان ها در این قضیه وجود داشته باشد. ولی من خودم فكر می كنم این كه بخواهیم اینطور نگاه كنیم كه ما ایرانی هستیم و آنها افغان، كمكی به روند پرونده نكند، نه جهت ما نه جهت جامعه افغان. چون خود ایرانی ها هم خیلی با این عنوان ابراز همدردی كردند و این اتفاق جهت همه ما تلخ بود.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: khabaronline.ir

    امیر حسین مست نبوده است/ وکیل خانواده ستایش

    واژه های کلیدی: خانواده | دادگاه | زندگی | اعدام | پرونده | خبر | اجتماعی |

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • چاپ کتاب اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال