دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » ماموریت دولت جهت تامین بستر بیان اعتراض

    ماموریت دولت جهت تامین بستر بیان اعتراض

    اعتراض و نارضایتی میان اقشار و گروه های متفاوت شهروندان در جهت بروز و دستیابی به مطالبات مشروع نیازمند بسترهایی است که تامین آن بر عهده مسوولان قرار دارد.

    ماموریت دولت جهت تامین بستر بیان اعتراض

    اعتراض و نارضایتی میان اقشار و گروه های متفاوت شهروندان در جهت بروز و دستیابی به مطالبات مشروع نیازمند بسترهایی است که تامین آن بر عهده مسوولان قرار دارد. بی توجهی به این مهم ولی چالش هایی جدی چون رسوخ خشونت و هرج و مرج بر مطالبه گری را به دنبال خواهد آورد

    لزوم فراهم سازی سازوکارهای قانونی جهت طرح انتقادات و اعتراضات مردم

    اعتراضات اخیر در بعضی از شهرهای کشور که با انگیزه نارضایتی از اوضاع اقتصادی و معیشتی صورت گرفت و در بعضی صحنه های به سمت خشونت رفت، در روزهای گذشته دغدغه نخبگان سیاسی کشور به خاص مسوولان اجرایی را مضاعف ساخته هست. در یکی از نخستین تصویر العمل ها به تحولات اخیر، حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری روز یکشنبه در جلسه هیات دولت این اعتراضات را مورد توجه قرار داد و از لزوم فراهم سازی سازوکارهای قانونی جهت طرح انتقادات و اعتراضات حمایت کرد.

    عبارات مهم : روز گذشته – نارضایتی

    روحانی با اشاره به مبنای نارضایتی های مردم، مسوولان نظام را به ایجاد شفافیت در دستگاه های تحت اداره خود دعوت کرد. رییس جمهوری همچنین ضمن تفکیک مرزهای مشخص انتقاد و اعتراض سازنده با اغتشاش و آشوبگری، همدلی و همراهی مردم با دولت را جهت شناسایی و عبور از پرسشها طلبید؛ امری که ضمن تامین مطالبات مردم، امکان سوء استفاده دشمن های ملت از نارضایتی ها و اعتراضات غیرقانونی را فراهم می کند.

    رییس جمهوری همچنین دیروز یکی از مهمترین مطالبات موجود میان شهروندان را بازتر شدن فضای مطالبه گری عنوان کرد. در این خصوص چند توصیه مورد نیاز به یادآوری هست؛ نخست اینکه حق اعتراض و انتقاد جهت همه شهروندان در قانون اساسی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران به رسمیت آشنا شده است هست. شهروندان مجازند انتقادات و اعتراضات خود را در چارچوب موازین قانونی مطرح کنند. انتقاد مورد تایید در اصول حقوق اساسی و حقوق شهروندی ولی با آنچه طی چند روز گذشته از سوی بعضی صورت گرفت تفاوت های جدی دارد.

    ماموریت دولت جهت تامین بستر بیان اعتراض

    برگزاری تجمع های اعتراضی بی مجوز زمینه های اغتشاش و آشوب را جهت وقت طلبان فراهم کرد؛ وقت طلبانی که با ایجاد ناآرامی و آسیب رساندن به اموال عمومی و مبنا قرار دادن مخالفت با اصل نظام، اعتراضات مبتنی بر طرح خواسته ها و مطالبات مردمی را از مسیر خود منحرف کردند.

    اگرچه پرسشها و نارضایتی های مردم در بعضی حوزه ها به خاص اقتصادی قابل چشم پوشی و انکار نیست، ولی نحوه طرح انتقادات و شیوه های بروز آن نباید به گونه ای باشد که مصالح ملی را در خطر قرار دهد. به حتم بسیاری از معترضان در روزهای گذشته از حضور خیابانی خود، هدفی چون مخالفت با نظام را دنبال نمی کردند، ولی پیگیری مطالبات از مجاری غیرقانونی چنین آسیب هایی را به دنبال دارد. این در حالی است که انتقاد و اعتراض باید به شیوه ای صورت بگیرد که در نهایت بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم را غایت خود قرار دهد.

    از دیگر سو، دولت هم موظف است بسترهای طرح اعتراضات را جهت مردم فراهم کند. اگر چه ایجاد آزادی بیان و تضمین آزادی رسانه ها و مطبوعات در ایجاد جریان آزاد اطلاعات (به عنوان عالی ترین مسیر طرح انتقادات سازنده) مساله ای وقت بر و چندوجهی هست، ولی دولت می تواند با صدور مجوزهای مورد نیاز جهت برگزاری تجمع های اعتراضی قانونی و شناسنامه دار، زمینه آشوب هایی را نظیر آنچه در روزهای گذشته به وقوع پیوسته، سد کند.

    در این صورت، مردم هم ترجیح می دهند، انتقادات خود را از مجاری قانونی پیگیری کنند تا اعتراضاتشان مورد بهره برداری و سوء استفاده وقت طلبان قرار نگیرد و انتقاداتشان در نهایت به تامین مطالباتشان منجر شود.

    اعتراض و نارضایتی میان اقشار و گروه های متفاوت شهروندان در جهت بروز و دستیابی به مطالبات مشروع نیازمند بسترهایی است که تامین آن بر عهده مسوولان قرار دارد.

    نکته دیگر اینکه اگرچه نقطه آغازین اعتراضات اخیر، پرسشها اخیر سپرده گذاران بعضی موسسات اعتباری بود و بعد از آن مساله گرانی و معیشت محور اعتراضات قرار گرفت، ولی چنانکه رییس جمهوری هم تاکید کرد، نباید فقط دولت را مخاطب اعتراضات مردمی بدانیم. به گفته رییس جمهوری، نقد مردم فقط به اقتصاد نیست، مردم راجع به فساد و شفافیت حرف دارند و می گویند مسایل باید براق باشد.

    شفافیت در بسیاری از موارد حلقه مفقوده فعالیت نهادها و دستگاه های کشور در بخش های متفاوت قانونگذاری، اجرایی، قضایی و دیگر بخش ها هست. انتشار گاه و بیگاه گزارش هایی از فساد ریز و درشت در بخش های متفاوت کشور که خود زاییده فضای مه آلود و غیرشفاف است مردمی را که با پرسشها معیشتی دست و پنجه نرم می کنند، به معترضانی جدی بدل می کند. از سوی دیگر مردم نسبت به اینکه باید با فساد مبارزه جدی تر شود و اینکه بعضی آیا مسایل به خوبی جهت آنان تبیین نمی شود، نقد دارند.

    در این میان رییس جمهوری، مسوولان دولتی، معاونان و وزرای خود را به براق بودن با مردم توصیه و تاکید کرد که هیچ مسوولی نمی تواند بدون ارتباط و استمداد و توضیح با مردم در کار خودش موفق باشد.

    شفافیت و روراستی مسوولان با مردم، کیمیایی است که می تواند اعتراضات و نارضایتی های مردم را به انتقاداتی سازنده بدل کند. در چنین صورتی مردم با همدلی، همراهی و همکاری با بخش ها و ارکان مختلف، مجموعه نظام را جهت حل پرسشها و برطرف کاستی ها یاری خواهند کرد.

    دولت باید به بیان مطالبات به عنوان وقت بنگرد و همچنان که حساب مطالبات عمومی را از هنجارشکنی جدا می داند، به موازات تامین وجوه امنیت در جامعه کارها موثر عملی جهت برآورده کردن مطالبات مردم انجام دهد.

    اگرچه به گفته رییس جمهوری ما در مسیر حل پرسشها قرار داریم و امروز اوضاع و شرایط ما نسبت به موضوعاتی همانند بهداشت و درمان، آرامش اقتصادی، اوضاع روستاها و کمک به قشرهای بسیار ضعیف ، نسبت به گذشته اصلاح یافته و در مساله تحریم و حقوق ملی و تاثیرگذاری کشور عزیزمان ایران در ثبات و امنیت منطقه شرایط ما متفاوت شده است است ولی معنی آن این نیست که همه پرسشها مردم حل شده است است.

    ماموریت دولت جهت تامین بستر بیان اعتراض

    مجموعه نظام باید راه ها و مجاری طرح انتقادات سازنده را فراهم کند و از سوی دیگر آستانه تحمل خود را در برابر اعتراضات قانونی مردم بالا ببرد. در برابر آنچه نصیب کشور می شود، همدلی مردم و پابرجایی مصالح ملی است.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: irna.ir

    واژه های کلیدی: روز گذشته | نارضایتی | اعتراضات | قانونی | اعتراض | اقتصادی | سازنده | انتقاد | اعتراض

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب