هر انسانی مرتکب اشتباه می شود ؛اما فقط انسان های احمق اشتباه خود را تکرار می کنند.(سیسرون)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » کلاف سردرگم وزارت صنعت ، مردود شدن خودکفایی در آزمون اقتصاد, خام فروشی

    کلاف سردرگم وزارت صنعت ، مردود شدن خودکفایی در آزمون اقتصاد, خام فروشی

    خودکفایی واژه‌ای غلط در اقتصاد است که تحت تأثیر سیاست جایگزینی واردات در دهه ۶۰ مطرح و با شکست در اجرای آن به فراموشی سپرده شد.

    کلاف سردرگم وزارت صنعت ، مردود شدن خودکفایی در آزمون اقتصاد, خام فروشی

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان؛ پرسشها بخش تولید بازخورد حمایت نکردن دولت از تولیدکنندگان، واردات بی‌رویه، بهره بانکی با قیمت بالا و عدم شفافیت اقتصادی است.

    رشد قارچ گونه و بدقواره صنایع بزرگ و پایین دستی بدون در نظر گرفتن نیاز و بازار داخل، کشور را در بعضی از محصولات با کمبود و در بعضی از تولیدات با مازاد تولید مواجه کرده است.

    حرکت موجی و بدون برنامه که در سایه شعار خودکفایی اقتصادی شروع شد بسیاری از حوزه‌های اقتصادی را تحت تأثیر خود قرار داد و سیستم فَشل را پدید آورد که در هیچ قسمت از آن نشانی از پیشرفت دیده نمی شود.

    کلاف سردرگم وزارت صنعت ، مردود شدن خودکفایی در آزمون اقتصاد, خام فروشی

    در همین راستا با بهرام شهریاری عضو اتاق بازرگانی تهران، به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

    ریشه پرسشها اقتصادی کشور کجاست؟

    علت مهم نابسامانی اقتصادی این است که برنامه توسعه اقتصادی نداریم و نحوه و میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی تعریف نشده است و چند بنگاه به صورت موجی حرکت می‌کنند. نمونه آن استان یزد است که بدون برنامه به قطب صنعتی کاشی و سرامیک تبدیل شده است است و به علت موجی بودن واکنش‌ها در فعالیت اقتصادی، کارخانه‌ها یکی بعد از دیگری اضافه شدند و در حال حاضر تعداد کارخانه‌ها مازاد بر نیاز مصرف است.

    در این زمینه می‌توان به نیاز کشور(در گذشته) به فرش ماشینی اشاره کرد که با زیاد کردن احداث کارخانه، مازاد بر تولید به وجود آمده است.

    در رسیدن به شعار خودکفایی تا چه میزان موفق بودیم؟

    در سال‌های گذشته با کلمه‌ای به نام خودکفایی مواجه بودیم که اگرچه از نامش استفاده کردیم، ولی هیچ‌گاه خودکفایی به معنای واقعی عملیاتی نشد و واردات هر لحظه بر صادرات چربش داشته است.

    خودکفایی واژه‌ای غلط در اقتصاد است که تحت تأثیر سیاست جایگزینی واردات در دهه ۶۰ مطرح و با شکست در اجرای آن به فراموشی سپرده شد.

    از آنجایی که واژه خودکفایی در یک کلمه باقی ماند و به واقعیت تبدیل نشد؛ بدون توجه به مزیت نسبی، توان داخلی و آینده‌نگری در همه صنایع ورود کردیم.

    برای تولید در کشور باید ظرفیت‌های توانایی بالقوه را سنجیده و با توجه به مزیت نسبی اقدام به تولید کنیم. مازاد را صادر و آن کالایی که توان تولید آن را نداریم، وارد کنیم. که این اقدام یک تراز ارزی مثبت را به همراه خواهد داشت.

    دلایل خام فروشی مواد اولیه در کشور چیست؟

    ما صاحب نفت هستیم، ولی در صنایع پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی کار نکردیم و برنامه‌ای نداریم، در حالی که می‌توانستیم خود را به مرحله‌ای برسانیم که دست از خام فروشی برداریم.

    با وجود ذخائر نفتی و پتروشیمی عظیم در کشور، هیچ امتیازی جهت تولیدکنندگان داخلی در نظر گرفته نمی‌شود و مواد اولیه با قیمت جهانی به صنایع داخلی فروخته می‌شود.

    در صورت وجود برنامه مدون اقتصادی باید مواد خام با قیمت تمام شده است به صنایع پایین دستی جهت تولید کالا ارائه شود که این عنوان باعث کم کردن خام فروشی و زیاد کردن صادرات صنایع تبدیلی به همراه دارد، مانند کشور چین که صنایع فولادسازی آن در خدمت صنایع خودروسازی و وسایل خانگی است و خام فروشی ندارد.

    به علت نبود برنامه و نشانه گذاری اقتصادی در کشور، وزرات صنعت برنامه‌ای جهت جلوگیری از خام فروشی یا موظف کردن صنایع سنگین جهت حمایت از صنایع پایین دستی به منظور زیاد کردن تولید کالاهایی با ارزش افزوده بالا ندارد و خام فروشی همچنان ادامه پیدا می‌کند.

    کلاف سردرگم وزارت صنعت ، مردود شدن خودکفایی در آزمون اقتصاد, خام فروشی

    احداث کارخانه‌های متعدد با تولید در مقیاس کم چه تأثیری بر قیمت آن دارد؟

    جزیره‌ای عمل کردن باعث فعالیت در مقیاس کوچک می‌شود، مجموع کارخانه‌های فولاد در کشور ما به اندازه یک کارخانه خارجی تولید ندارند، با توجه به تولید در مقیاس کم این کارخانه‌ها، هزینه نهایی آنها گران تمام می‌شود.

    عمر صنعت خودروسازی در چین به ۲۰ سال نمی‌رسد، ولی با نشانه گذاری صحیح، بازار کشور عزیزمان ایران و بسیاری از کشور‌های دیگر را تصاحب کرده است.

    ارزیابی شما از برنامه‌های توسعه کشور از قبل انقلاب تا به امروز چیست؟

    پنج برنامه توسعه قبل از انقلاب و ۶ برنامه بعد از انقلاب اسلامی ارائه شد که هیچکدام شکل واقعی برنامه نداشته است.

    وقتی دولت برنامه را به مجلس تقدیم کرد، شاخص توسعه را بودجه عمرانی در نظر گرفت در حالیکه عمران شاخص توسعه نیست، بلکه زیر بنای توسعه است یعنی اگر دولت جاده، ریل، اسکله بسازد زیربنای توسعه را فراهم کرده، ولی اگر در تولید اقدامی نکند، وارد کننده جهت رساندن کالای خود به بازار‌های کشور عزیزمان ایران از این بزرگراه ریل و اسکله استفاده می‌کند.

    خودکفایی واژه‌ای غلط در اقتصاد است که تحت تأثیر سیاست جایگزینی واردات در دهه ۶۰ مطرح و با شکست در اجرای آن به فراموشی سپرده شد.

    چین اجناس خود را در کشور خود تولید می‌کند و از طریق راه‌های ارتباطی به بازار‌های کشور عزیزمان ایران می‌رساند.

    عدم پایداری تولیدات داخلی از کجا نشأت می‌گیرد؟

    کارخانجات ما کارخانه‌های پایداری نیستند و دوره حیات آنها کوتاه هست. در حال حاضر تعداد شرکت‌های با قدمت بالا در کشور انگشت شمار است حتی ایران‌خودرو به عنوان کارخانه قدیمی در مقاطعی دچار سکته اقتصادی شده است است.

    برنامه‌های تولیدی در کشور مظلوم واقع شده‌اند و با نخستین مسئله اقتصادی بودجه بخش تولید کم کردن می‌یابد.

    با وجود این نزدیک به ۲۰ شرکت خودروسازی در کشور، در روز‌های اوج هر سال یک میلیون ۶۰۰ هزار ماشین تولید می‌شود و چین با تعداد کمتر در تیراژ بسیار بالاتری ماشین تولید می‌کند.

    کلاف سردرگم وزارت صنعت ، مردود شدن خودکفایی در آزمون اقتصاد, خام فروشی

    پاشنه آشیل اقتصاد ما فقدان برنامه‌ریزی و حرکت موجی است و صنایع پایداری نیست و صنایع اتفاقی پیش می‌آیند و از مقیاس‌های کوچک وغیر اقتصادی استفاده نمی‌شود.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: صنایع خودرو | کارخانه | استفاده | برنامه | اقتصادی | بازار | ایران | برنامه

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • چاپ کتاب لاتین
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری