مرد پارسی دروغ نگوید حتی بهنگام مرگ در جنگ (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » پرسش و پاسخ های مرسوم دوران بارداری

    پرسش و پاسخ های مرسوم دوران بارداری

    تعیین جنسیت جنین، تغییرات هورمونی ایجاد شده است در بدن پدران و مادران در دوران بارداری ، فراموشکار شدن مادران باردار و پاسخ علمی سایر پرسش های مرسوم دوران بارداری را در این مقاله برایتان گرداوری نموده ایم.

    پرسش و پاسخ های مرسوم دوران بارداری

    تعیین جنسیت جنین، تغییرات هورمونی ایجاد شده است در بدن پدران و مادران در دوران بارداری ، فراموشکار شدن مادران باردار و پاسخ علمی سایر پرسش های مرسوم دوران بارداری را در این مقاله برایتان گرداوری نموده ایم.

    پاسخ علمی پرسش های مرسوم دوران بارداری و ارتباط بین مادر و جنین

    آیا جنین حس چشایی دارد

    بند ناف تنها خون را به جنین انتقال می دهد؛ ولی طعم ها و عطرهای متعددی می توانند از طریق مایع آمنیوتیک، خود را با سرعتی باورنکردنی به جنین برسانند و او را هم در غذای مادر شریک کنند. تنها ۱۰ دقیقه کافی است تا جنین در حال رشد مادری باردار که آب پرتقال نوشیده هست، طعم نوشیدنی تازه را مزه کند. طعم آب پرتقال به آن شکلی که ما می شناسیم به وسیله جنین احساس نخواهد شد؛ بلکه مایع آمنیوتیک در اثر انواع غذاها و نوشیدنی ها می تواند شیرین تر یا تندتر شود و حتی بوی سیر بگیرد. جفت به کمک رگ های خونی تخصصی شده است ای، مواد غذایی و اکسیژن را به جنین انتقال می دهد و همزمان مسیر ورود باکتری ها و ویروس های خطرناک را سد می کند. غذاهایی که مادر می خورد در روده های او شکسته و مواد غذایی باارزش وارد جریان خون می شوند.

    با رسیدن خون به جفت، عطر و طعم این غذاها وارد جریان خون جنین می شود و به وسیله کلیه های او فیلتر می شود تا به واسطه ادرار به مایع آمنیوتیک* Amniotic fluid ریخته شود. جالب است بدانید جوانه های چشایی در جنین چهارماهه دارند شکل می گیرند و او تقریبا روزی یک لیتر مایع آمنیوتیک را می چشد و دفع می کند. نتیجه این که اگر آب هویج بخشی از رژیم غذایی مادرتان بوده باشد، شما هم باید آب هویج دوست داشته باشید. شاید نشانه فرگشت از خلق این نظام پیچیده این باشد که جنین را جهت بهتر پذیرفتن شیر مادر که بعد از تولد کاملا به آن وابسته خواهدبود، آماده کند.

    پرسش و پاسخ های مرسوم دوران بارداری

    * مایع آمنیوتیک Amniotic fluid : مایعی است که جنین را در کیسه بارداری احاطه کرده است.

    ۱٫ زمانی که مادر باردار آب پرتقال می نوشد، آنزیم های گوارشی موجود در بزاق، معده و روده او شروع به شکستن اجزای نوشیدنی می کنند.

    ۲٫ مواد مغذی موجود در آب پرتقال وارد خون می شود و از طریق آن به دو صورت به جنین می رسد. بخشی می تواند وارد رحم شود و خود را به مایع آمنیوتیک برساند و بخشی دیگر از طریق جفت وارد جریان خون جنین خواهدشد.

    ۳٫ در ادامه این ترکیبات به کلیه ها می رسند، در آن ها فیلتر می شوند و از طریق ادرار درون مایع آمنیوتیک رها می شوند.

    ۴٫ در اواسط سه ماهه دوم جنینی، گیرنده های چشایی روی زبان تکامل پیدا کرده اند و جنین می تواند به کمک آن ها مایع اطراف خود را بچشد.

    در دوران بارداری مادرها فراموشکار می شوند

    مغز مادرها در دوران بارداری دستخوش تغییرات متعددی می شود. بخش خاکستری مغز خودش را جمع می کند تا فضای بیشتری را جهت حس همدلی و تشخیص صورت ایجاد شود. مردم می گویند زیاد اوقات مادرها در حین بارداری یا بلافاصله بعد از به دنیا آوردن فرزندان خود کمی گیج و فراموشکار می شوند. آیا حقیقت دارد؟

    تعیین جنسیت جنین، تغییرات هورمونی ایجاد شده است در بدن پدران و مادران در دوران بارداری ، فراموشکار شدن مادران باردار و پاسخ علمی سایر پرسش های مرسوم دوران بارداری را در این مقاله برایتان گرداوری نموده ایم.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : اثرات جبران ناپذیر استرس مادر بر جنین را بدانید

    بله، این پاسخ محققانی است که از مغز زنان پیش از بارداری و بعد از وضع حمل تصویربرداری کرده اند. منطقه نشانه آن ها ماده خاکستری مغز بوده است که سلول های آن وظیفه کنترل عملکرد دیگر سلول های مغزی را به عهده دارند. بررسی ها نشان می دهد قشر خاکستری و هیپوکامپ در تعدادی از زنان باردار به وضوح کوچک تر شده است هست. جمع شدن هیپوکامپ که ان را به عنوان مرکز یادگیری و حافظه می شناسیم، می تواند به خوبی فراموشکاری های مادرانی را که به تازگی وضع حمل کرده اند، توضیح دهد. علاوه بر این، مناطقی از مغز که مسئول توانایی های ارتباطی و اجتماعی مادران هستند در بارداری کوچک تر خواهندشد. محققان می گویند ماده خاکستری مغز کوچک تر می شود تا فضا را جهت ماده سفید که بخش ارتباطی سلول های عصبی هست، باز کند.
    این تغییرات در دوران بارداری احتمالا اصلاح ارتباطات الکتریکی میان سلول های عصبی را به دنبال خواهدداشت. شاید بتوانیم بگوییم مغز مادران طی دوران بارداری عوض کردن شکل پیدا می کند تا ارتباط با فرزندان و درک نیازهای آن ها را راحت تر کند. تغییرات در پنج ناحیه از مغز مادران باردار مشاهده می شود:

    • تعدادی از مناطق مرتبط با یادگیری زبان ها در اطراف شیار خلفی پیشانی sulcus frontalis inferior قرار دارند. هر تغییری در آن ها می تواند به اصلاح توانایی های مادر در ارتباط با فرزند خود کمک کند.

    • بخشی از مغز که پیش کوه یا پرکونئوس نامیده می شود، به ما در حفظ بخشی از خاطراتمان کمک می کند. اندک تغییری در این بخش به خوبی نشان می دهد که آیا مادران باردار فراموشکار می شوند.

    • بخش شیار گیجگاهی فوقانی Temporalis superior sulcus ، نقش مهمی در تشخیص صدا بازی می کند. محققان می گویند عملکرد این منطقه می تواند به اصلاح رابطه عاطفی میان مادر و نوزاد کمک کند.

    • ناحیه شیار میانی پیشانی Medius sulcus frontalis، به ما در تمرکز کردن کمک می کند. عوض کردن در فضای اشغال شده است به وسیله این منطقه باعث می شود مادر بیش از پیش از فرزند خود مواظبت کند.

    • بخشی از مغز که شکنج دوکی Gyrus fusiformis شکل نامیده می شود، نقش موثری در تشخیص کلمات و صورت ها دارد. گسترش این منطقه می تواند به مادر در رمزگشایی زبان نوزاد کمک کند.

    در دوران بارداری سطح هورمون ها تنها در مادران دستخوش عوض کردن می شود؟

    به نظر می رسد این تنها مادران باردار هستند که درگیر بالا و پایین شدن ناگهانی هورمون ها می شوند؛ ولی واقعیت این است که مغز پدران هم از تغییرات بی نصیب نخواهدماند. علی رغم آنچه بسیاری از ما انتظار داریم، اضافه شدن یک عضو تازه به خانواده می تواند روی پدران و تعادل هورمونی آن ها هم تاثیر داشته باشد. بررسی محققان کانادایی روی ۲۱ پدر در بازه زمانی دو هفته مانده به تولد نوزاد و دو ماه بعد از تولد او، تغییراتی را در سطح پرولاکتین خون آنها نشان می دهد.

    این پژوهشگران همزمان با طرح سوالاتی جهت پدران، تلاش کرده اند میزان نگرانی آن ها را جهت فرزند خود بسنجند. نتیجه های نشان می دهد سطح پرولاکتین پیش از تولد نوزاد و بعد آن در پدران هم زیاد کردن داشته است.پرولاکتین Prolactin در غده هیپوفیز ترشح می شود، ناحیه ای از مغز که می تواند مهارت های اجتماعی ما را کنترل کند. علاوه بر این، ترشح این هورمون در مادران شیرده، میزان تولید شیر مورد نیاز نوزاد را کنترل می کند. محققان می گویند افزایش سطح پرولاکتین در مردان می تواند از آن ها پدرانی مسئول تر بسازد و باعث شود رابطه عمیق تری را با فرزند خود تجربه کند.

    در دوران بارداری ترشح هورمون در پدران باتجربه زیاد است

    محققان سطح هورمون پرولاکتین را در پدرانی که جهت نخستین بار صاحب فرزند می شوند، با پدرانی که منتظر فرزند دوم یا چندم خود هستند، مقایسه کرده اند. بررسی ها نشان می دهد سطح پرولاکتین در خون پدران باتجربه بالاتر هست، احتمالا به این علت راحت که آن ها می دانند پدرشدن چه بار سنگینی بر دوش آن ها خواهدافزود.

    آیا مصرف الکل در دوران بارداری، سلامت جنین را ترساندن می کند؟

    بدن جنینی که در شکم مادر رشد می کند، قادر به تجزیه الکل نیست، او حتی می تواند قربانی مصرف الکل به وسیله مادر خود شود. الکل، در حقیقت نوعی سم هست. بدن فرد با ورود آن به سیستم گوارشی به سرعت گروهی از آنزیم ها را به کار می گیرد تا مولکول های آن را تجزیه و سم شناسایی شده است را خنثی کنند. مسئله این جاست که در بدن جنینی که درون رحم مادر در حال رشد و نمو هست، این آنزیم ها هنوز شکل نگرفته اند. الکل از خون مادر راه خود را به جفت و سیستم گردش خون جنین باز خواهد کرد.

    از سوی دیگر مولکول های الکل که بسیار کوچکند، از سدهای ورودی مایع آمنیوتیک عبور می کنند و خود را به این فضای امن می رسانند. الکل بدون این که شکسته شود، جهت مدتی طولانی در خون جنین و مایع آمنیوتیک باقی می ماند و همین عنوان باعث می شود مهلک تر از هر لحظه عمل کند. الکل با محدود کردن تقسیم و رشد سلول های عصبی، بیشترین آسیب را به سیستم عصبی در حال رشد جنین وارد می کند. اگر جنین طی دوره ای طولانی در معرض حجم قابل توجهی از الکل قرار بگیرد، می تواند دچار سندروم جنینی الکل* fetal alcohol syndrome یا به اختصار FAS شود و با مغزی که به طور کامل رشد نکرده، به دنیا بیاید.

    پرسش و پاسخ های مرسوم دوران بارداری

    * سندروم جنینی الکل fetal alcohol syndrome :به دسته نارسایی هایی گفته می شود که در فردی که مادرش در دوران بارداری، الکل مصرف کرده هست، دیده می شود. بعضی از این نارسایی ها عبارتند از: ظاهر غیرطبیعی فرد، کوتاهی قد، وزن کم، سر کوچک، ناموزونی و ناهماهنگی اعضای بدن، کم هوشی، پرسشها رفتاری، و نارسایی های شنوایی و بینایی.

    • اگر مادر در ماه های ابتدایی بارداری خود مقدار قابل توجهی الکل مصرف کند، جنین می تواند با ناهنجاری های اندامی متعدد متولد شود.

    نوزادی با مغز سالم: مغز جنین در دوران بارداری به آرامی تشکیل می شود و با تقسیم شدن سلول های عصبی، تخصصی شدن آن ها و شکل گرفتن ارتباط عصبی کامل خواهد شد.

    نوزادی با مغز آسیب دیده: مصرف طولانی مدت الکل جلوی تقسیم و تکامل سلول های عصبی را می گیرد و باعث می شود نوزاد با سری کوچک تر و آسیب های جدی مغزی متولد شود.

    آیا والدین می توانند جنسیت فرزند خود را تعیین کنند

    اگر پسر می خواهید باید نزدیک ترین وقت به تخمک گذاری را گزینش کنید؛ ولی جهت دختر دار داشتن، یک یا دو روز سریعتر بهتر است. این توصیه چندین قرن است که دارد نسل به نسل انتقال یافته می شود. شاید با نام لاندروم شتلز که از پیشگامان لقاح مصنوعی هست، آشنا باشید. او یکی از معدود محققانی است که تلاش کرده اند با به کارگیری روش های علمی، گزینش جنسیت جنین را امکان پذیر کنند. همان طور که می دانید سلول های اسپرم مشتمل بر هر دو کروموزوم X و Y هستند. اگر اسپرمی که حاوی کروموزوم X هست، با تخمک (که تنها یک کروموزوم X دارد) لقاح پیدا کند، حاصل این لقاح جنین دختر و در غیر این صورت، جنین پسر خواهدبود. براساس فرضیه شتلز، اسپرم هایی که حاوی کروموزوم Y هستند، سریع تر حرکت می کنند. در نتیجه اگر آمیزش جنسی بسیار نزدیک به وقت تخمک گذاری و پیش از آن انجام شود، احتمال این که جنین حاصل از لقاح پسر باشد، زیاد است.

    از سوی دیگر اسپرم هایی که حاوی کروموزوم X هستند مقاوم ترند و در محیط رحم چندین روز دوام می آورند. شتلز بر این اساس مناسب ترین وقت آمیزش جنسی را جهت داشتن فرزند دختر، سه تا چهار روز بعد از تخمک گذاری عنوان کرده هست. بررسی هایی که طی سال های اخیر انجام شده است هست، فرضیه شتلز را که حدود ۳۰ سال پیش ارائه شده، رد می کند. یکی از جالب توجه ترین آن ها تحقیقی است که روی ۱۴۱۱ زن باردار که از مراجعین بیمارستانی در تورنتو بوده اند، انجام شده است هست. مطابق نتیجه های حاصل از این پژوهش تنها عاملی که احتمالا می تواند در تعیین جنسیت جنین اثری معنی دار داشته باشد، فشار خون مادران هست. یافته های این تحقیق نشان می دهد مادرانی با فشار خون بالا زیاد از زنانی با فشار خون نرمال و پایین، نوزاد پسر به دنیا آورده اند.
    اسپرم، جنسیت جنین را تعیین می کند.

    تعیین جنسیت جنین، تغییرات هورمونی ایجاد شده است در بدن پدران و مادران در دوران بارداری ، فراموشکار شدن مادران باردار و پاسخ علمی سایر پرسش های مرسوم دوران بارداری را در این مقاله برایتان گرداوری نموده ایم.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : آیا فشار خون مادر می تواند بر جنسیت جنین تاثیرگذار باشد؟

    اگر می خواهید زیاد بدانید : جنسیت جنین را با خوردن این مواد غذایی تعیین کنید


    تولید تخمک

    ۱٫ تخمک اولیه یا اووسیت Oocyte هر لحظه دو کروموزم جنسی X دارد.
    ۲٫ طی تقسیم، یک تخمک ثانویه و یک سلول هاپلویید Haploid کوچک که گویچه قطبی نامیده می شود، شکل می گیرند.
    ۳٫ پیش از لقاح باز هم این دو سلول تقسیم می شوند و سه گویچه قطبی به علاوه یک تخمک ایجاد خواهندکرد.

    تولید اسپرم

    ۱٫ سلول اسپرم اولیه یا اسپرماتوسیتSpermatocytes حاوی هر دو کروموزوم جنسی نر است.
    ۲٫ اسپرماتوسیت اولیه به دو اسپرماتوسیت ثانویه تقسیم می شود که هر یک حاوی یکی از دو کروموزم جنسی نر است.
    ۳٫ در این مرحله هر یک از اسپرماتوسیت های ثانویه به دو اسپرماتید تقسیم می شود.

    پرسش و پاسخ های مرسوم دوران بارداری

    لقاح

    ۱٫ اسپرماتیدها به شکل اسپرم تکامل پیدا می کنند و می توانند به کمک فلاژلوم flagellum خود (دم انتهایی) به سمت تخمک حرکت کنند.
    ۲٫ لقاح به معنی به هم پیوستن یک سلول اسپرم یا تخمک هست. کروموزوم جنسی ماده هر لحظه X است و این کروموزوم جنسی نر است که می تواند جنسیت جنین را تعیین کند.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : احتمال بارداری در دوران پریود چقدر است؟

    اگر می خواهید زیاد بدانید : عواقب تغذیه نامناسب در دوران بارداری

    اگر می خواهید زیاد بدانید : اتفاق هایی که با بارداری بر سر اندام داخلی مادر می افتد!! + عکس

    اگر می خواهید زیاد بدانید : آیا مقاربت جنسی باعث انقباض رحمی و سقط جنین می شود؟

    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    منبع: bartarinha.ir

    واژه های کلیدی: تعیین جنسیت جنین | کروموزوم جنسی | دوران بارداری | هورمون ها | بارداری | کروموزوم | باردار | فرزندان | نوزاد | فرزند | هورمون

    پرسش و پاسخ های مرسوم دوران بارداری

    پرسش و پاسخ های مرسوم دوران بارداری

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • جعبه هدیه کتاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • چاپ کتاب اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتاب اورجینال
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک