حافظه، پرونده تخيل و گنجينه عقل، دفتر ثبت وجدان و مخزن انديشه است.(بازيل
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » روش تهیه شیر شکلات سالم+ فواید خوردن شیر شکلات بعد از ورزش

    روش تهیه شیر شکلات سالم+ فواید خوردن شیر شکلات بعد از ورزش

    شیر شکلات یکی از نوشیدنی های مغذی و خوشمزه است که به خاص بعد از ورزش توصیه می شود. تصور می شود شیر شکلات حاوی قند و کالری زیادی

    روش تهیه شیر شکلات سالم+ فواید خوردن شیر شکلات بعد از ورزش

    شیر شکلات یکی از نوشیدنی های مغذی و خوشمزه است که به خاص بعد از ورزش توصیه می شود. تصور می شود شیر شکلات حاوی قند و کالری زیادی باشد، ولی در این مقاله به بیان ارزش غذایی شیر شکلات می پردازیم.

    مزیت های شیر شکلات چیست؟

    خوردن یا نوشیدن شکلات جهت بسیاری از افراد لذت بخش هست. کاکائو منبع بسیاری از مواد مغذی از جمله آنتی اکسیدان ها و مولکول هایی است که به کم کردن فشار خون کمک می کند. محصولات حاوی شکلات می توانند به صورت نسبی سرشار از کالری و چربی باشند. بنابراین بهتر است در مصرف آن ها تعادل را رعایت کنید.

    عبارات مهم : ویتامین – نوشیدنی
    شیر شکلات، شکلات سفید و یا نوشیدنی هایی که طعم شکلات دارند نیز ممکن است مقدار قند اضافه شده است و کالری ارزش بالا باشد و همچنین در مقایسه با شکلات تلخ، کاکائو کمتری در آنها به کار رفته باشد. شیر را به عنوان منبع ساخت استخوان می شناسیم که حاوی مواد مغذی مانند ویتامین D، کلسیم، پتاسیم، کولین و ویتامین B12 هست. متخصصان توصیه می کنند کودکان باید روزی ۲ تا ۳ فنجان لبنیات مصرف کنند و این مقدار جهت بزرگسالان نیز ۳ فنجان است.

    دریافت مقدار مناسب کلسیم می تواند خطر مبتلا شدن به پوکی استخوان و سرطان روده را تا حدود زیادی کم کردن دهد. با این حال دریافت بیش از حد لبنیات و دیگر غذاهای حاوی کلسیم، ممکن است خطر مبتلا شدن به سرطان پروستات و تخمدان را زیاد کردن دهند. شیر شکلات حاوی تمام مواد مغذی است که شیر در خود دارد. آیا شیر شکلات می تواند مزایای شیر و شکلات را با هم به بدن برساند؟

    با این حال شکلاتی که جهت ساختن شیر شکلات استفاده می شود معمولا بسیار فرآوری شده است است، پودر شکلات شیرین شده است در واقع تماما کاکائو نیست و مصرف آن جهت بزرگسالان و کودکان می تواند به هر دو گروه یاری کند تا میزان دریافت لبنیات خود در طول روز را زیاد کردن دهند.

    برخی تحقیقات نشان داده اند نوشیدن شیر شکلات بعد از ورزش می تواند جهت ریکاوری عضلات بافایده باشد.شیر شکلات می تواند قسمتی از یک برنامه غذایی سالم باشد، ولی باید به صورت متعادل مورد استفاده قرار بگیرد.

    شیر شکلات و اطلاعات تغذیه مربوط به آن

    یک فنجان شیر ۱ درصد چربی حاوی ۱۰۰ کالری، ۲٫۳ گرم چربی، ۱٫۵ گرم چربی اشباع، ۱۳ گرم قند، ۸ گرم پروتئین، ۳۰ درصد نیاز روزانه کلسیم، ۱۲ درصد نیاز روزانه پتاسیم، ۱۸ درصد نیاز روزانه ویتامین B12 و ۲۵ درصد نیاز روزانه ویتامین D است.

    یک فنجان شیر شکلات ۱ درصد چرب، حاوی ۱۶۰ کالری، ۲٫۵ گرم چربی اشباع، ۱٫۵ گرم چربی غیر اشباع، حدود ۱۸ تا ۲۵ گرم قند، ۸ گرم پروتئین، ۳۰ درصد نیاز روزانه کلسیم، ۱۳ درصد نیاز روزانه پتاسیم، ۲۵ درصد نیاز روزانه ویتامین D است و همچنین ویتامین B12 نیز دارد.

    مقدار ویتامین ها و مواد معدنی شیر و شیر شکلات بسیار شبیه به هم هستند. شیر همانطور که گفته شد حاوی مواد مغذی استخوان ساز است و ویتامین B12 موجود در آن نیز از کامل ترین ها به حساب می آید. بین شیر معمولی و شیر شکلات تنها مقداری تفاوت در میزان قند و چربی وجود دارد.

    روش تهیه شیر شکلات سالم+ فواید خوردن شیر شکلات بعد از ورزش

    آیا نوشیدن شیر شکلات موجب زیاد کردن وزنتان می شود؟

    یکی از نگرانی های استفاده از شیر شکلات، زیاد کردن قند و کالری موجود در آن است.اما بر اساس تحقیقات، مصرف شیر طعم دار شده است در کودکان با زیاد کردن وزن در ارتباط نیست.شیر شکلات حاوی مواد مغذی فراوانی است که هم جهت بزرگسالان و هم کودکان با اهمیت است. این یعنی بزرگسالان و کودکان می توانند بدون نگرانی از زیاد کردن وزن هرچقدر می خواهند شیر شکلات بخورند؟؟

    اگر به عنوان یک بزرگسال یا کودک می خواهید شیر شکلات استفاده کنید، باید آن را تبدیل به بخشی از یک برنامه غذایی متعادل و سالم کنید. نمی توانید بدون اینکه دلواپس زیاد کردن وزن باشید هرچه دوست دارید شیر شکلات بخورید. تلاش کنید به اندازه توصیه شده است از لبنیات استفاده کنید و تنوع در گزینش لبنیات را نیز فراموش نکنید.

    شیر شکلات بعد از ورزش

    اخیرا شیر شکلات به عنوان نوشیدنی که به ریکاوری بعد از ورزش کمک می کند شهرت یافته است. بعد از یک ورزش حسابی توصیه می شود جهت ریکاوری و ساخت عضلات، از کربوهیدرات ها و پروتئین ها استفاده شود.

    مقدار کربوهیدرات و پروتئین موجود در شیر شکلات، دقیقا همان مقداری است که جهت بعد از ورزش نیاز دارید و قند موجود در شیر شکلات، زیاد صرف بازسازی ذخایر گلیکوژن* glycogen عضلات می شود تا تبدیل شدن به چربی.

    * گلیکوژنglycogen :یکی از گونه های پلی ساکاریدها یا چند قندی هاست که در سلول های جانوران جهت اندوختن کربوهیدرات بکار می رود. در پستانداران، گلیکوژن در جگر و عضلات انبار می شود. این ترکیب از دید زیستی مهم هست، لیکن یکی از پلی ساکاریدهای مهم جهت اندوخته انرژی در انسان و جانوران است.

    شیر شکلات یکی از نوشیدنی های مغذی و خوشمزه است که به خاص بعد از ورزش توصیه می شود. تصور می شود شیر شکلات حاوی قند و کالری زیادی

    در یک گروه به دو دسته فوتبالیست بعد از تمرین شیر شکلات و نوشیدنی حاوی کربوهیدرات داده شد. بعد از چهار روز، تفاوتی در درد عضلانی یا خستگی بین دو گروه دیده نشد ولی گروهی که شیر شکلات دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه کربوهیدرات، مقدار سرم کراتین کیناز* Creatine Kinase بسیار کمتری داشت. سرم کراتین کیناز می تواند به عنوان یک شاخص از آسیب فیبر عضله در ورزش به حساب بیاید.

    * کراتین کیناز یا کراتین فسفوکیناز CPK :اساسا در عضله قلبی- عضله اسکلتی و مغز یافت می شود و زمانی که به این سلول ها صدمه ای وارد شود CK زیاد کردن می یابد.

    در نتیجه، این تحقیقات نشان داد خوردن شیر شکلات می تواند به کم کردن آسیب عضلانی از ورزش کمک کند. در تحقیق دیگری که روی دوچرخه سواران انجام شده است بود، محققان به این نتیجه رسیدند مصرف شیر شکلات بعد از تمرینات سخت می تواند به اصلاح مدت وقت ریکاوری کمک کند.

    اگر به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش می کنید، بدان معنا نیست که باید چندین فنجان شیر شکلات بنوشید. اگر ورزش می کنید و می خواهید در برنامه خود شیر شکلات داشته باشید، هوشمندانه ترین وقت استفاده از آن، بعد از ورزش است.

    می توانید همزمان هم از طعم شیر شکلات لذت ببرید و هم به عضلات خود، مواد مغذی مورد نیازشان را برسانید. نوشیدن یک فنجان شیر شکلات نیز جهت این امر کافی است.

    خطرات نوشیدن بیش از حد شیر شکلات

    شیر شکلات می تواند منبع بسیاری از مواد مغذی مهم باشد ولی بیش از حد هر چیزی مضر هست. نوشیدن بیش از حد شیر شکلات می تواند کالری و قند اضافی به همراه داشته باشد که بدنتان نیازی به آنها ندارد.

    مصرف دو تا سه وعده لبنیات در روز توصیه می شود، ولی همانطور که گفته شده است مصرف بالای لبنیات یا غذاهایی که حاوی کلسیم هستند می توانند خطر مبتلا شدن به سرطان تخمدان یا پروستات را زیاد کردن دهند.

    طرز تهیه شیر شکلات سالم

    شیر شکلات های بسته بندی شده است ممکن است سرشار از قند باشند. ولی اگر می خواهید شیر شکلاتی بخورید که با حفظ طعم کاکائو، مقدار قند و کالریش نیز پایین باشد توصیه می کنیم خودتان آن را درست کنید.

    به جای استفاده از نمونه های آماده بهتر است با آب، کاکائو و شربت افرا ابتدا مایع شکلات درست کنید.می توانید این مایع شکلات را در یخچال نگهداری کنید و سپس هر وقت خواستید یک یا دو قاشق به شیر خود اضافه کنید.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : لبنیات جهت چه كسانی ضرر دارد؟

    روش تهیه شیر شکلات سالم+ فواید خوردن شیر شکلات بعد از ورزش

    اگر می خواهید زیاد بدانید : لبنیات کم چرب، پرچرب یا بدون چربی، کدام یک را بخوریم؟

    اگر می خواهید زیاد بدانید : چگونه افراد دیابتی می توانند شیرشکلات, چای شیرین, شکلات داغ و چای لاته بنوشند؟!

    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    منبع: kermany.com


    واژه های کلیدی: ویتامین | نوشیدنی | استفاده | کودکان | کاکائو | روزانه | پروتئین | کلسیم | کالری | فنجان | عضلات

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتاب اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتاب های الکترونیک اورجینال