گفتگو با خردمندان و دانشوران ، پاداشی کمیاب است.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » آیا هنوز مردم اجناس بنجل خارجی را به تولید ملی ترجیح می‌دهند؟ ، واردات بی‌رویه همچنان یکه تازی می‌کند!

    آیا هنوز مردم اجناس بنجل خارجی را به تولید ملی ترجیح می‌دهند؟ ، واردات بی‌رویه همچنان یکه تازی می‌کند!

    واردات بی‌رویه محصولات خارجی به کشور نه تنها مهار و کنترل نشده،بلکه با رشد بیش از ۱۸ درصدی(در ۹ ماهه سالجاری نسبت به وقت مشابه سال قبل) همراه شده است است.

    آیا هنوز مردم اجناس بنجل خارجی را به تولید ملی ترجیح می‌دهند؟ ، واردات بی‌رویه همچنان یکه تازی می‌کند!

    به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، یکی از الزامات و پیش نیازهای اساسی جهت حصول پیشرفت و شکوفایی اقتصادی کشور، به حمایت از تولید داخلی معطوف می‌شود، به واقع در سایه چنین مولفه‌ای، شاهد زیاد کردن هر چه زیاد فرصت‌های شغلی و جذب فزاینده‌تر متقاضیان اشتغال خواهیم بود.

    پیش از این نیز به کرات از سوی کارشناسان اقتصادی، بر لزوم تحقق چنین امر خطیری تأکید شده است و اهمیت این عنوان به میزانی قابل توجه و تعیین کننده به شمار می‌رود که مقام معظم رهبری، در نامگذاری سال ۹۶ ، بر دو عنصر تولید و اشتغال، تأکید خاص ای لحاظ فرمودند.

    به نوعی می‌توان گفت در صورت توجه به عنصر تولید و اشتغال، بخش قابل توجهی از سیاست‌های از پیش تعیین شده است در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز محقق خواهد شد.

    آیا هنوز مردم اجناس بنجل خارجی را به تولید ملی ترجیح می‌دهند؟ ، واردات بی‌رویه همچنان یکه تازی می‌کند!

    به واقع هر آنچه شاهد تقویت کارآفرین در کشور باشیم به همان میزان روند حل و فصل معضلات اقتصادی جامعه نیز تسریع و تسهیل خواهد شد.

    با وجود چنین ضرورتی، متأسفانه آنچنان که اخبار و گزارشات موجود نشان می‌دهد در ۹ ماهه سالجاری، ضریب واردات به نسبت مدت وقت مشابه سال قبل با زیاد کردن ۱۸ درصدی همراه شده است که این جهت اقتصاد کشور، سازنده و خوشایند به نظر نمی‌رسد.

    آنچنان که آمار گمرک جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران نشان می‌دهد، در بازه زمانی مذکور، حدود ۳۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کالا وارد کشور شده است است و در این میان شاهد وادرات انبوهی از اقلام و محصولات متعدد و متنوع از استراتژیک و اساسی تا بنجل و غیر مهم بودیم.

    برنج، سویا، ذرت دامی، ماشین و قطعات منفصل آن و طیفی دیگر از محصولات، نمونه‌ای از اقلام وارداتی به شمار می‌روند.

    واردات بی‌رویه محصولات خارجی به کشور نه تنها مهار و کنترل نشده،بلکه با رشد بیش از ۱۸ درصدی(در ۹ ماهه سالجاری نسبت به وقت مشابه سال قبل) همراه شده است است.

    محمود خاقانی‌سده،کارشناس پرسشها اقتصادی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، با اشاره به لزوم زیاد کردن صادرات غیر نفتی به عنوان مولفه ای تعیین کننده در برون رفت از پرسشها و معضلات اقتصادی، اظهار کرد: به واقع زمانی می‌توان حرکت و سِیرِ پِیمایش توسعه اقتصادی را نوید بخش و امیدوار کننده تصور کرد که ضریب صادرات غیر نفتی بر میزان واردات، غلبه و فُزونی پیدا کند و با تحقق چنین امری، قطعا روند شکوفایی اقتصادی کشور با سرعت و شتاب خیره کننده ای همراه خواهد شد حتی اگر اختلاف آماری میان این دو حوزه (واردات و صادرات) از حیث کمی محدود به نظر برسد.

    وی افزود: به تبع در شرایطی که میزان واردات به کشور بالا می رود،امکان ایجاد تعادل و بالانس میان این امر، با صادرات سخت و سخت تر خواهد شد و استمرار این روند،اقتصاد کشور را ناتوان و مستهلک خواهد کرد.

    خاقانی سده بیان کرد: البته نباید این توصیه را از نظر دور داشت که کم کردن واردات و زیاد کردن صادرات،امری نیست که صرفا با یک تصمیم صرف و مطلق، قابل حصول باشد و تحقق این امر مستلزم عملیاتی شدن مجموعه ای از کارها به هم پیوسته خواهد بود که در فقدان و خلاء آن، هر آنچه بر عنوان زیاد کردن صادرات غیر نفتی تأکید شود، در مقام عمل، شاهد توفیق چندانی در این خصوص نخواهیم بود.

    وی افزود:در ارتباط با حمایت از تولید داخلی و مهار و کنترل واردات بی رویه و غیر مهم نیز این قاعده جاری و ساری است.

    خاقانی سده در تشریح ضروریات حمایت از تولید داخلی، اذعان کرد: همگی ما می‌دانیم که با حمایت از این اصل ضروری، دریچه‌ای از توفیقات اقتصادی بر روی کشور گشوده خواهد شد، ولی این گشایش مستلزم مجموعه ای از پیش نیازهایی همچون برطرف موانع و پرسشها پیش روی عرصه تولید است.

    وی افزود: در گام نخست باید بستری فراهم شود که سود آوری تولید داخلی جهت فعالان این عرصه به میزانی زیاد کردن یابد که انگیزه مورد نیاز جهت فعالان این حوزه با ارتقای هر چه بیشتری همراه شود.

    آیا هنوز مردم اجناس بنجل خارجی را به تولید ملی ترجیح می‌دهند؟ ، واردات بی‌رویه همچنان یکه تازی می‌کند!

    کارشناس پرسشها اقتصادی گفت: ارزش افزوده پایین و ناچیز در تولید داخلی یکی از نارسایی‌هایی است که صرفه اقتصادی ساخت کالا یا هر محصولی را در کشور تحت الشعاع قرار می‌دهد.

    خاقانی‌سده گفت: به واقع، یکی از علل مهم عدم پایداری موفقیت اقتصادی در صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی، میعانات گازی و… ریشه در ارزش افزوده ناچیز آن دارد.

    وی افزود: فقدان استقبال عمومی از کالاهای تولید داخلی(حداقل در میان بخشی از افراد و گروه‌های اجتماعی که تعداد آنها از حیث کثرت و کمیت کم نیست) و نامساعد بودن فضای کسب و کار، رکود و کم کردن قدرت خرید مردم نیز از دیگر عواملی است که با عمیق تر شدن آن، مشکلاتِ تولید کنندگان داخلی نیز شدت یافتن خواهد شد.

    عبارات مهم : تولید و اشتغال – اقلام وارداتی
    کارشناس پرسشها اقتصادی، تصریح کرد: به واقع تقاضایی که در بازار جهت خرید محصولات خارجی(چینی و ترکیه ای) وجود دارد، بستر واردات بی رویه را هموارتر ساخته در غیر اینصورت در صورت عدم اقبال به چنین محصولاتی، هیچ تاجر و فعال اقتصادی، به سرمایه‌گذاری و خرید چنین اقلامی رغبت نشان نخواهد داد.

    عدم تحقق کافی درآمدهای ریالی دولت و تأثیر مخرب آن بر اقتصاد کشور

    یکی دیگر از پرسشها اقتصادی کشور به عدم تحقق مطلوب و کافیِ درآمدهای ریالی دولت(همچون مالیات و دیگر درآمدهای قانونی)باز می‌گردد.

    واردات بی‌رویه محصولات خارجی به کشور نه تنها مهار و کنترل نشده،بلکه با رشد بیش از ۱۸ درصدی(در ۹ ماهه سالجاری نسبت به وقت مشابه سال قبل) همراه شده است است.

    چندی پیش، مسعود دانشمند (رئیس اتاق یکسان کشور عزیزمان ایران و امارات) در گفتگویی با رسانه ها، با اشاره به مطلب فوق، بیان کرد: به واقع در چنین شرایطی، دولت مجبور است ارز را جهت تامین هزینه های خود به ریال تبدیل کند که این امر یا باید از طریق چاپ اسکناس در برابر دلار تحویلی به بانک مرکزی انجام پذیرد و یا با در اختیار قرار دادن ارز به متقاضیان واردات کالا همچون خودرو،محقق شود که به تبع با عنایت به آثار زیان بار چاپ اسکناس، اولویت بر راهکار دوم استوار می شود که امروز عملا شاهد این پدیده هستیم.

    مشوق‌های صادراتی جهت تولید کنندگان تقویت شود/با وجود موانع بانکی،توسعه صادرات ابتر می‌ماند

    محمدد شیرازی،کارشناس پرسشها اقتصادی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، با اشاره به ضرورت برطرف موانع بانکی جهت حصول پیشرفت هر چه زیاد اقتصادی،گفت: متأسفانه علیرغم انجام بعضی تلاش ها از سوی دستگاه‌های ذی ربط، همچنان شاهد وجود اختلالاتی در روابط بانکی هستیم و این امر عرصه و قدرت مانور فعالان اقتصادی و تجاریِ کشور عزیزمان ایران را با کشورهای دیگر، دچار مسئله خواهد کرد.

    وی افزود: به واقع در سایه چنین عارضه‌ای، روند عادی صادرات محصولات ایرانی به آن سوی مرزها با مشکلاتی توام می شود که باید جهت برطرف آن،تدابیر مورد نیاز اتخاذ شود.

    کارشناس پرسشها اقتصادی گفت: تقویت مشوق‌های صادراتی، ارائه تسهیلات خاص و کم سود به فعالان تولیدی و ساختن فرهنگ و تشویق عموم جامعه به خرید کالای ایرانی از دیگر ضروریاتی است که با اتکای به آن می توان به برطرف پرسشها فعلی در این خصوص (واردات و صادرات و حصول بهبودی هر چه زیاد در این ارتباط) امیدوار بود.

    آیا هنوز مردم اجناس بنجل خارجی را به تولید ملی ترجیح می‌دهند؟ ، واردات بی‌رویه همچنان یکه تازی می‌کند!

    شیرازی در آخر یادآور شد: اصلاح قیمت ارز و جلوگیری از نوساناتی که در سطح بازار ارز کشور شاهد آن می باشیم از دیگر ضروریاتی است که با تحقق آن،بسیاری از گره های موجود فعلی در اقتصاد کشور برطرف خواهد شد و مجموعه این عوامل می تواند به مثابه زنجیره ای به هم پیوسته ضریب صادرات کشور را تقویت و دستیابی به موفقیت‌های اقتصادی را تسریع کند.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: تولید و اشتغال | اقلام وارداتی | واردات | صادرات | اقتصاد | محصولات | اقتصادی | اقتصاد

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • جعبه هدیه کتاب
  • افست کتاب لاتین
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب خارجی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی