به زبانت اجازه نده که قبل از اندیشه ات به کار افتد.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » دلایل لاغری و چربی سوزی بی دلیل

    دلایل لاغری و چربی سوزی بی دلیل

    اگر بدون علت و ناخواسته و بدون هیچ رژیمی وزنتان در حال کم شدن است ممکن است نشانه وجود بیماری در بدنتان باشد که جهت تشخیص هر چه سریع تر آن باید با دکتر مشورت کنید.

    دلایل لاغری و چربی سوزی بی دلیل

    اگر بدون علت و ناخواسته و بدون هیچ رژیمی وزنتان در حال کم شدن است ممکن است نشانه وجود بیماری در بدنتان باشد که جهت تشخیص هر چه سریع تر آن باید با دکتر مشورت کنید.

    لاغری و چربی سوزی بی علت آیا اتفاق می افتد؟

    در این مقاله به شما می گوییم که آیا لاغری به صورت ناخواسته چیز خوبی نیست.

    عبارات مهم : علائم بروز سرطان – آرتریت روماتوئید

    اگر قصد دارید وزنتان را کم کنید و شاهد کم شدن عدد روی ترازو هستید به شما تبریک می گوییم! همه چیز درست به همان نحوی است که قرار بود باشد. ولی اگر به طور غیر منتظره لاغر شده است اید نباید خوشحال باشید. وزن شما نشانگر سلامت کلی شماست و کم کردن زیاد وزن به یکباره می تواند نشان دهنده یک مسئله جدی باشد.

    ما تلاش نداریم شما را بترسانیم ولی هنگامی که صحبت از سلامت به میان می آید عالی ترین راه مراقب بودن است به علاوه این که با دیدن کوچکترین نشان از عوض کردن اوضاع بدن باید فورا به دکتر مراجعه نمایید تا سلامت شما را بررسی کرده و در صورت نیاز آزمایشات بیشتری روی آن انجام دهد.

    به گفته دکتر رشمی سیرنات Reshmi Srinath، استادیار دیابت، غدد درون ریز و بیماری های استخوانی دانشکده ایچان در کوه سینا Icahn School of Medicine at Mount Sinai، اگر ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدنتان در طی ۳ تا ۶ ماه کم کردن پیدا کند، باید جهت بررسی مسئله احتمالی به دکتر مراجعه نمایید.

    مثلا اگر ۶ تا ۷ کیلو در یک ماه بی دلیلی و به صورت ناخواسته چربی سوزی داشتید، یا این که به یک باره لباسهایتان برایتان بزرگ شده است است نشان می دهد که مشکلی در ارتباط با سلامتی شما وجود دارد.

    قبل از مراجعه به دکتر هر گونه تغییری که در سبک زندگیتان ایجاد شده، عادات غذا خوردن یا برنامه خوابتان یا هر مسئله دیگر از قبیل خستگی یا سردرد را مرور کنید. همه این ها می تواند سرنخی جهت کمک به تعیین علت مسئله شما باشد.

    ۹ اتفاقی که شما و پزشکتان جهت تعیین علت چربی سوزی ناخواسته تان باید مورد بررسی قرار دهید را در ادامه با هم مرور می کنیم:

    ۱ . علت لاغری بی دلیل: سرطان

    دلایل لاغری و چربی سوزی بی دلیل

    بله سرطان می تواند به چربی سوزی سریع منجر شود. به گفته دکتر سیرنات، اگر فردی گزارش کند بدون هر گونه عوض کردن در خوراکی های دریافتی، ورزش روزانه، سطح استرس و داروهای مصرفی دچار عوض کردن وزن ناگهانی شده، نخستین حدس من سرطان است.

    بسیاری از سرطان ها با سندرم تحلیل رفتن wasting syndrome که به نام سرطان کاشکسیا cachexia یا لاغری مفرط آشنا می شود و تحلیل رفتن عضلات همراه است. به گفته دکتر مایا فلر Maya Feller، سرطان کاشکسیا با التهاب سیستمیک، پروتئین منفی و تعادل انرژی و از دست دادن غیر ارادی توده بدن آشنا می شود که اعلب در مراحل آخر سرطان معده و پانکراس، بعضی سرطان های ریه، سر، گردن و کلورکتال colorectal ( روده بزرگ ) دیده می شود ولی اگر سایر علایم ذکر شده است در مقاله را نداشتید و دچار چربی سوزی شده است اید باید سریعا به دکتر مراجعه نمایید.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : شایع ترین سرطان های گوارشی، از سرطان مری تا مقعد

    اگر می خواهید زیاد بدانید : علائم بروز سرطان در کودکان را بشناسید

    ۲ . علت لاغری بی دلیل: استرس

    اگر بدون علت و ناخواسته و بدون هیچ رژیمی وزنتان در حال کم شدن است ممکن است نشانه وجود بیماری در بدنتان باشد که جهت تشخیص هر چه سریع تر آن باید با دکتر مشورت کنید.

    به گفته دکتر سیرنات، من مراجعین زیادی دارم که بعد از یک اتفاق ناراحت کننده در محل کار یا جمع خانواده یا در اثر استرس های اجتماعی غذا خوردنشان را متوقف می کنند. این از دست دادن اشتها با هورمون جنگ و گریز که بدنتان هنگام استرس آزاد می کند مرتبط است.

    بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس hypothalamus، هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین* corticotropin-releasing را ترشح می کند که باعث کم کردن اشتها می شود. مغز هم پیامی به غده آدرنال adrenal ( غده فوقانی که روی کلیه ها قرار دارند ) فرستاده تا هورمون اپی نفرین epinephrine ( که به نام آدرنالین آشنا می شود ) را ترشح کند تا به فعال شدن پاسخ جنگ و گریز در بدن یاری کند و این فرایند به طور موقت جلوی غذا خوردن را می گیرد و باعث چربی سوزی خواهد شد.

    *هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین corticotropin-releasing: ساختار کوچک هیپوتالاموس در مغز ماده ی آزاد کننده ی هورمونی را ترشح می کند به نام کورتیکوتروپین. این ماده به همراه هورمونش وظیفه ی تامین انرژی لاز م بدن جهت مقابله با استرس و شرایط بحران اضطراب را دارد که به بدن کمک می کند بتواند مدیریت هیجان داشته باشد.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : آیا می دانید آیا هنگامی که استرس دارید باید آب بنوشید؟

    اگر می خواهید زیاد بدانید : فشار عصبی و استرس را چگونه می توان مهار کرد

    ۳ . علت لاغری بی دلیل: بیماری دستگاه گوارش

    به گفته دکتر سیرنات، بیماری هایی مانند سلیاک celiac، کرون Crohn، عدم تحمل لاکتوز lactose intolerance و آسیب روده به علت جذب ناقص مواد غذایی به وسیله روده کوچک منجر به چربی سوزی می شوند. چون این امراض از جذب مواد غذایی مهم جلوگیری می کنند. بیماری های دستگاه گوارش در اغلب موارد به آسانی قابل درمان هستند ولی باید جهت تشخیصشان به یک متخصص گوارش مراجعه نمایید.

    دلایل لاغری و چربی سوزی بی دلیل

    اگر می خواهید زیاد بدانید : ۶ مسئله دستگاه گوارش که باید بسیار جدی گرفت

    اگر می خواهید زیاد بدانید : از کجا بفهمیم خونریزی گوارشی داریم؟

    ۴ . علت لاغری بی دلیل: دیابت

    هنگامی که دیابت به تازگی تشخیص داده می شود، شخص وزنش را از دست می دهد. به گفته دکتر سیرنات، دلیلش قند است که مقدارش بالاتر از میزان قابل تحمل جهت سیستم بدن و کلیه هاست، این افراد قادر به استفاده از قند خون به عنوان سوخت نیستند و فقط به وسیله کلیه تصفیه شده است و از بدنشان خارج می شود بنابراین قند به جای این که به مصرف عضلات و استخوان ها برسد از بدن دفع می شود.

    به طور معمول افرد مبتلا به دیابت علایمی نظیر زیاد کردن تشنگی، تکرر ادرار، تاری دید و بی حسی و خواب رفتن دست و پا را تجربه می کنند.

    اگر بدون علت و ناخواسته و بدون هیچ رژیمی وزنتان در حال کم شدن است ممکن است نشانه وجود بیماری در بدنتان باشد که جهت تشخیص هر چه سریع تر آن باید با دکتر مشورت کنید.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : فقط با قند به دیابت مبتلا نمی شویم

    اگر می خواهید زیاد بدانید : میوه های ممنوعه در دیابت

    ۵ . علت لاغری بی دلیل: بیماری تیروئید

    تیروئید متابولیسم شما را کنترل می کند، بنابراین منطقی است که پرسشها تیروئید منجر به پرسشها وزن شود. از آن جایی که متابولیسم بالا منجر به چربی سوزی می شود بنابراین جهت سلامت مضر هست. اگر شخصی بیماری پرکاری تیروئید hyperthyroidism داشته باشد با چربی سوزی سریع و عوارض دیگر از قبیل ضربان قلب، زیاد کردن اضطراب، لرز و بی خوابی روبرو خواهد شد.

    دلایل لاغری و چربی سوزی بی دلیل

    اگر می خواهید زیاد بدانید : پیشگیری از کم کاری و پرکاری تیروئید با این ۴ روش

    اگر می خواهید زیاد بدانید : ۱۰ علائم تیروئید که ممکن است حتی به وسیله دکتر تان نادیده گرفته شود

    ۶ . علت لاغری بی دلیل: نارسایی غدد فوق کلیوی

    نارسایی غدد فوق کلیوی یا آدرنال Adrenal که به نام بیمای ادیسون Addison’s آشنا می شود، زمانی رخ می دهد که بدن کورتیزول cortisol کافی ترشح نکند. بله همان هورمون کروتیزولی که در پاسخ استرس شما دخیل است.

    به گفته دکتر سیرنات، به صورت کاملا طبیعی تحت اثر استرس بالا مقدار زیادی هورمون کورتیزول ترشح می کنید. افرادی که سطح کورتیزول بدنشان خیلی پایین باشد نمی توانند پاسخ مناسبی به استرس بدهند و فوق العاده بیمار خواهند شد.

    نارسایی آدرنال به طور معمول با چربی سوزی سریع، تهوع، سرگیجه و عفونت های دیگر همراه است.

    ۷ . علت چربی سوزی بی دلیل: آرتریت روماتوئید

    آرتریت روماتوئید Rheumatoid arthritis، یک اختلال التهابی مزمن است که روی مفاصل بدن شما تاثیر می گذارد. به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و می تواند باعث چربی سوزی سریع شود. در این بیماری سیتوکین های* cytokines پیش التهابی نه تنها موجب التهاب می شوند بلکه باعث زیاد کردن مصرف انرژی بدن خواهند شد بنابراین کالری زیاد و چربی بیشتری به صورت روزانه می سوزانید. آرتریت روماتوئید معمولا در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی پیشرفت می کند.

    *سیتوکین های cytokines:سیتوکین ها پروتئین های محلولی هستند که در تنظیم ایمنی نقش دارند.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید چیست؟

    اگر می خواهید زیاد بدانید : رابطه ی بین رژیم غذایی و علائم آرتریت

    ۸ . علت لاغری بی دلیل: افسردگی depression

    کاهش اشتها و چربی سوزی از علایم مرسوم افسردگی هست. به گفته فلر، بعضی افراد افسرده ممکن است کم کردن انرژی و کم کردن حضور در مناطق متفاوت را تجربه کنند. این مسئله به غذا خوردن هم سرایت کرده و منجر به کم کردن غذای دریافتی و در نتیجه چربی سوزی خواهد شد.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : علائم معنوی و جسمی افسردگی

    اگر می خواهید زیاد بدانید : افسردگی شدید چیست؟

    ۹ . علت لاغری بی دلیل: انگل یا پارازیت parasites

    به گفته دکتر پاسکال ام وایت Pascale M. White ، استادیار پزشکی و مدیر کلینیک گوارش در دانشکده پزشکی ایچان کوه سینا، وجود انگل یا پارازیت با علایم متعددی همراه است به خصوص انگلهای هلمینت helminths و پروتوزوآ protozoa. این علایم می تواند شامل اسهال، تهوع، استفراغ و عدم اشتها باشد که منجر به کم کردن ناخواسته وزن می شود.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : ۶ ماده غذایی که بیشترین انگل و باکتری را دارند!

    اگر می خواهید زیاد بدانید : رابطه انگل گربه با بروز سرطان و بیماری های عصبی

    تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ

    واژه های کلیدی: علائم بروز سرطان | آرتریت روماتوئید | علائم تیروئید | سرطان معده | سرطان مری | افسردگی | سلامتی | بیماری | لاغری | سلامت | دیابت

    دلایل لاغری و چربی سوزی بی دلیل

    دلایل لاغری و چربی سوزی بی دلیل

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو