نباید از خسته بودن خود شرمنده باشی بلکه فقط باید سعی کنی خسته آور نباشی.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » پرسشها جدیدی دارند/ کاسبان پلاسکو مخالف نظام نیستند

    پرسشها جدیدی دارند/ کاسبان پلاسکو مخالف نظام نیستند

    قرار بود بیمه تأمین‌ اجتماعی ماهیانه یک‌ میلیون تومان کمک‌هزینه بدهد. بله دو بار داد ولی بعد دیگر خبری نشد. وام ۳۰۰‌میلیون با سود ۹‌درصد هم رویا است! ما

    پرسشها جدیدی دارند/ کاسبان پلاسکو مخالف نظام نیستند

    قرار بود بیمه تأمین اجتماعی ماهیانه یک میلیون تومان کمک هزینه بدهد. بله دو بار داد ولی بعد دیگر خبری نشد. وام ۳۰۰ میلیون با سود ۹ درصد هم رویا است! ما نه جزو گروه و جناحی هستیم و نه اغتشاشگریم، نه مخالف نظامیم و نه سیاسی کار، ما کاسب بی پناهیم!

    نه اغتشاشگر، نه مخالف نظام، ما کاسب بی پناهیم!

    ماجرا از جایی شروع شد که مدیر اتحادیه پیراهن دوزان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که به جز یک نفر کسی نتوانسته وام معهود را در یک سال اخیر دریافت کند، وامی که قرار بود در ٣٦ قسط و با احتساب یک سال تنفس به کسبه پلاسکو تعلق بگیرد. ادعایی که خود کسبه هم، آن را تأیید می کنند.

    عبارات مهم : شهرداری – ساختمان
    حالا در حالی که در میان انتشار خبرهای مربوط به یک سالگی تراژدی پلاسکو، نام بانک رفاه بسیار شنیده می شود، سهمانی مدیر عامل این بانک، می گوید: تا آخر خرداد ماه امسال تنها بانک عامل جهت وام دهی به کسبه بانک تجارت بود. بعد از آخر خرداد ماه مقرر شد که تمامی بانک ها با شرایط معین به کسبه وام دهند که تا امروز به بانک رفاه فقط ٤ پرونده معرفی شده است هست. از این ٤ نفر به یک نفر وام داده شده است است.

    بدعهدی ها، ولی در تسهیلات بانک ها خلاصه نمی شود. بیمه بیکاری بعضی از کسبه هم بنا بر ادعای نایب مدیر اتاق اصناف پایتخت کشور عزیزمان ایران روی کاغذ باقی مانده و هنوز به جایی نرسیده است. همه این ولی و اگرها در شرایطی رخ می دهد که به ادعای اتاق اصنافی ها بین ٤٠ تا ٥٠ هزار نفر بعد از پلاسکو بدون کار شدند، آیا که بعد از نابودی پلاسکو تولیدی های بزرگی هم از بین رفتند.

    پلاسکو نمونه مدیریت ناموفق بحران در کشور، در شرایطی یک ساله شده است است که تازه روز گذشته بنیاد مستضعفان تصمیم به برگزاری نشست خبری جهت تنویر افکار عمومی گرفته هست، نشستی که در آن ساخت پلاسکوی شماره دو در دهه فجر وعده داده شده است است.

    یک وام و هزار ادعا!

    تنها حقیقت غیر قابل انکار، وامی است که داده نشده هست. مجتبی درودیان مدیر اتحادیه پیراهن دوزان، روی ادعای خود ایستاده هست. او می گوید: این وام انکارنشدنی هست. از روز اول قرار بود که به کسبه ٣٠٠ میلیون تومان وام بدهند و کارگروه دولت هم این عنوان را تصویب کرد. تضامین این وام هم روی کاغذ پیچیدگی نداشت، نامه اتاق اصناف با معرفی نامه اتحادیه و یک ضامن معتبر کفایت می کرد.

    درودیان می گوید که هر کس به این ادعا شک دارد، می تواند به اتحادیه مراجعه کند تا مستندات مربوط به این کم کاری را به او نشان دهیم و این طرف ماجرا، دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی هم بدون این که تعداد وام های پرداخت شده است را دقیق اعلام کند، گفته تاکنون جهت ۲۹ نفر معرفی نامه صادر شده است است!

    علیرضا قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی، در این رابطه به گفته است: از سال گذشته تاکنون ٧٤ نفر جهت استمهال بدهی از طرف اتاق اصناف به دبیرخانه مستقر در شورای هماهنگی بانک ها معرفی شده است اند که بلافاصله جهت بانکی که متقاضی نزد آن بدهی معوق داشته، معرفی نامه صادر و تحویل آورنده شده است هست. با توجه به پیگیری های انجام شده است آن دسته از بدهکارانی که پرونده استمهالی نزد بانک عامل خود را کامل کرده اند، بدهی معوق آنان طبق مصوبه بانک مرکزی به مدت دو سال استمهال شده است و الباقی هم در شرف انجام است.

    در مجموع اتفاق دیدگانی که قبلا معرفی شده است اند، از تسهیلات و استمهال عنوان مصوبات دولت و بانک مرکزی استفاده کرده و افرادی که در روز بیست وهفتم دی ماه معرفی شدند نیز به محض تکمیل پرونده از امتیازات مصوبات بهره مند خواهند شد.

    قیطاسی در این رابطه اعلام کرد: تا تاریخ بیست وششم دی ماه سال جاری، تعداد ٢٩ مورد جهت دریافت تسهیلات معرفی شده است اند که بلافاصله جهت بانک های عامل جهت تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات معرفی نامه صادر و ارسال شده است است.

    پرسشها جدیدی دارند/ کاسبان پلاسکو مخالف نظام نیستند

    چرا بانک رفاه به کسبه وام نداده است؟

    ماجرا به بانک رفاه خلاصه نمی شود. همه بانک ها موظف به ارایه تسهیلات هستند. سهمانی می گوید: در ماه گذشته، جلسه ای در بانک مرکزی بابت پرسشها پلاسکو برگزار شد که از پرسشها اعلامی مربوط به بانک رفاه، عنوان اخذ تأییدیه اتاق اصناف از سوی اتاق مذکور مطرح شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی و شورای هماهنگی با توجه به این که این مهم در دستورالعمل بانک مرکزی درج شده است هست، بعد اقدام بانک رفاه درست هست. این عنوان نهایتا هم مورد قبول اصناف قرار گرفت.

    بانک عامل تسهیلات پلاسکو بانک تجارت بوده و در صورت نیاز، بانک های دیگر اضافه می شوند. به گفته او، از سال جاری حدودا خرداد ماه، نخستین معرفی نامه به بانک واصل شد و تاکنون فقط ٤ معرفی نامه واصل شده است هست، یکی از این پرونده ها با پرداخت ٣٠٠ میلیون تومان بسته شده است هست. پرونده بعدی در دست اقدام است و هر دو ضامن یکی دیگر از آنها چک برگشتی داشته و نیازمند معرفی ضامن جدیدند و مورد چهارم هم مسئله عدم تأمین تضامین را داشته است.

    ٥٠ هزار بدون کار یعنی چه؟

    علیرضا تهرانی مدیر شورای کسبه پلاسکو، پیش از این گفته هست، پلاسکو ٣٠٠ واحد داشت. تمامی تولیدی های نماد پوشاک پایتخت کشور عزیزمان ایران سوختند و ٥٠ هزار نفر و حتی بیش از این عدد بعد از فروریزی پلاسکو بدون کار شدند.

    درودیان، راجع به این عدد می گوید که نمی توان به صراحت گفت ٥٠ هزار نفر بدون کار شده است اند، ولی قطعا بیش از ٥٠ هزار نفر با رکود کار مواجه شده است اند.

    ابراهیم درستی نایب مدیر اتاق اصناف ایران، هم به نوعی این عدد را تأیید کرده و می گوید: بین ٤٠ تا ٥٠ هزار نفر بعد از پلاسکو بدون کار و آواره شده است اند.

    برای پلاسکو چه کردید؟

    یک سال گذشته است و هر روز یک سنگ جلوی پای کسبه انداختند. ابراهیم درستی، می گوید: اول گفتند که وام می دهیم، بعد گفتند نه! وام را به کسانی می دهیم که در مجتمع تجاری نور مستقر شده است باشند. این دیگر چه قانونی است؟ هر کس که سرمایه و ملکش در اتفاق پلاسکو سوخته هست، باید مشمول وام شود. هر کس که مورد تأیید اتحادیه است باید بتواند از تسهیلات استفاده کند.

    برای پلاسکو چه کار کرده اند؟ هر واحدی که از بین رفته فقط یک واحد نبوده و کارگرهای بسیاری از طریق آن واحد کسب درآمد می کردند که امروز حتی نام آنها به زبان نمی آید. قرار بود بهره وام تک رقمی باشد، دو رقمی شد. قرار بود به همه بیکاران بیمه بیکاری بدهند، ولی تنها به بعضی بیمه بیکاری دادند. انصاف است؟ کسبه دلال شده است اند! پیک موتوری شده است اند. باید جهت آنها فکری کرد و آن فکر را هم عملی کرد! مصوبات را به حال خود رها نکنیم.

    چاره ای جز ایستادن جلوی شهرداری ندارم!

    مشکل یکی، دو تا نیست! در حالی که بعضی از کسبه در مجتمع تجارت جهانی فردوسی ساکن شده است اند، زمزمه های جمع آوری آنها بلند شده. شهرداری اخطار داده که این مجتمع تجاری آخر کار ندارد! مدیر اتاق اصناف کشور عزیزمان ایران هم از اخطار مجدد شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران راجع به ناایمن بودن مرکز تجارت جهانی در میدان فردوسی خبر داده و گفته است: با توجه به این که ۳۰۰ کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو در این مرکز مستقر شده است اند، به اماکن اعلام کرده ایم، این ساختمان را پلمپ نکنند.

    آقای فضلی گفت: ۳۰۰ کاسب آسیب دیده ساختمان پلاسکو در مرکز تجارت جهانی میدان فردوسی مستقر شده است اند، به درست یا غلط. در این شرایط شهرداری منطقه طی نامه ای به بنده اعلام کرده که این ساختمان از استحکام مورد نیاز برخوردار نیست. با در نظرگرفتن این که این ساختمان نوساز هست، اگر اشکال فنی دارد چه کسی باید پاسخگو باشد، جز شهرداری؟ آیا در صورت ناایمن بودن اجازه افتتاح و استقرار به کسبه داده اند و ساختمان را پلمپ نکرده اند؟ در این شرایط ۳۰۰ کاسب آتش گرفته و مالباخته ساختمان پلاسکو را باید بیرون کنیم، شدنی نیست.

    اتاق اصناف در مواردی ابزار جهت برخورد ندارد و در مواردی اجبار دارد. در این مورد بنده اجبار دارم گر چه کارم درست نیست و چاره ای ندارم، لذا به فرمانده اماکن پایتخت کشور عزیزمان ایران بزرگ اعلام کردم که به هیچ عنوان این ساختمان را پلمپ نکنید، مگر نامه مکتوب برایتان ارسال کنم.

    قرار بود بیمه تأمین‌ اجتماعی ماهیانه یک‌ میلیون تومان کمک‌هزینه بدهد. بله دو بار داد ولی بعد دیگر خبری نشد. وام ۳۰۰‌میلیون با سود ۹‌درصد هم رویا است! ما

    کسبه چه می خواهند؟

    هادیزاده یکی از کسبه هست. او که پیشتر در نماد پوشاک پایتخت کشور عزیزمان ایران مغازه داشته می گوید: مسأله پلاسکو یک کلاف سر در گم شده است هست. همه ما به نوعی دچار پرسشها خانوادگی و معنوی و کاری شده است ایم. تعدادی در اسنپ مشغول به کار شده است اند و بعضی که سرمایه کافی داشتند، واحدهای دیگری اجاره کرده اند. بعضی کسبه حتی شاگردی می کنند!

    قرار بود بیمه تأمین اجتماعی ماهیانه یک میلیون تومان کمک هزینه بدهد. بله دو بار داد، ولی بعد دیگر خبری نشد. وام ۳۰۰ میلیون با سود ۹ درصد هم رویا است! ما نه جزو گروه و جناحی هستیم و نه اغتشاشگریم، نه مخالف نظامیم و نه سیاسی کار، ما کاسب بی پناهیم!.

    گردآوری:گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.ir/news
    منبع:isna.ir/روزنامه شهروند

    واژه های کلیدی: شهرداری | ساختمان | هماهنگی | تسهیلات | معرفی | مرکزی | تجارت | ایران | پلاسکو | پرونده | میلیون

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب لاتین
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • کتاب اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf